V hlavním městě se zvyšuje podíl cyklistů, ukázal průzkum agentury Median

Publikováno: 12. března. 2022, 6 min. čtení
Úvodní foto: Median / TSK
Publikováno: 12. března. 2022, 6 min. čtení
Úvodní foto: Median / TSK

V metropoli cestuje na kole či podobnými prostředky stále více lidí. Počet cyklistů se od roku 2019 výrazně zvýšil, a to přibližně o 73 %, ukázal nový průzkum zpracovaný agenturou Median. Alespoň jednou za měsíc přitom v Praze na kole vyjede každý druhý dospělý člověk (až 456 tisíc Pražanů). Praha proto plánuje další rozšiřování cyklostezek a páteřních cyklotras mimo jiné spojujících hlavní město a Středočeský kraj.

Cyklisté jsou v Praze stále na vzestupu, jen za poslední tři roky se zvedl zájem o bezmotorovou dopravu o tři čtvrtiny. Podle agentury Median se snížil také počet necyklistů, tedy lidí, kteří na kole nejezdí a ani to neplánují, celkově tuto dopravu nevyužívá pouze třetina obyvatel Prahy. Velká část cyklistů navíc jezdí na kole více než 1x týdně a až 120 tisíc Pražanů vyjede na kole i několikrát měsíčně. Pomáhá tomu i rostoucí využívání elektrokol a elektrokoloběžek. Mezi důvody pro použití kola zaznívají především zábava, kondice nebo zdraví. Přibližně polovina cyklistů pak uvádí mezi důvody rychlost, pohodlí i dopady na životní prostředí ve městě.

Počet cyklistů roste

Výzkum se uskutečnil v září 2021 na vzorku 1515 respondentů, kteří reprezentovali populaci hlavního města dle základních sociodemografických proměnných. Výzkum dále ukazuje, že roste obliba sdílených kol. Nejčastějším důvodem jízdy na kole je rekreace, zábava a udržení si dobré fyzické kondice. Pravidelní cyklisté pak uvádí i rychlost dopravy, cenu a šetření životního prostředí. V létě kolo jako dopravní prostředek použije alespoň jednou za měsíc 42 % respondentů, v zimě pak 11 %.

„Moderní město, kde se lidem dobře žije a dýchá, podporuje všechny druhy dopravy včetně té cyklistické. Vývoj počtu cyklistů v Praze mluví za vše. Pražané chtějí mít možnost dopravovat se po městě na kole nebo kolo využívat jako volnočasovou aktivitu. My na tento vývoj reagujeme a zohledňujeme provoz cyklistů nejen budováním samostatných stezek, ale různými bezpečnostními opatřeními v provozu,“ uvádí náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha sobě) a dodává: „Díky nové legislativě budou muset řidiči předjíždět cyklistu s odstupem 1,5 metru. Pokud ale jede cyklista například v cyklopruhu, řidič tento odstup dodržovat nemusí. Pomáhá to všem. Rozpočet na infrastrukturu pro bezmotorovou dopravu je v posledních letech stále vyšší a zvyšují se i dotace poskytované městským částem, které mají zájem cyklistickou a pěší dopravu podporovat.“

Praha proto mimo jiné aktualizovala také Generel rozvoje cyklistických tras, kterým se zabývalo vedení města v tomto týdnu. Podrobný přehled změn přineseme na Městem na kole v blízké době. Nová podoba cyklogenerelu reaguje ve spolupráci s městskými částmi jak na zvyšující se poptávku po bezpečných trasách, tak i na rozvoj a změny v území. Mezi výraznější změny patří například rozšíření systému nadřazených tras o radiály A4 (spojující Chodov s centrem přes Pankrác), A8 (spojující Hostavice, Malešice a Žižkov), a polookružní trasu A7 (Hlubočepy – Krč – Strašnice – Hrdlořezy – Hloubětín). Prodloužení se bude do budoucna týkat i části stávajících tras (A3 na hranici Prahy, A5 do Krče). Doplnění čeká také přibližně 20 chybějících napojení na Středočeský kraj nebo i tras mezi jednotlivými městskými částmi a čtvrtěmi, jako jsou propojení na sídlištích (Lhotka, Jižní Město, Prosek, Ďáblice, Řepy) a mimo centrum města (Řeporyje, Hanspaulka, Hostavice a okolí).

Výzkum ukázal, že investice mají smysl a s nimi se pomalu mění i bariéry a obavy cyklistů. Stále převažuje pocit obav z jízdy v provozu, ale oproti předchozímu průzkumu v roce 2019 klesly u veřejnosti hlavně obavy v oblasti nedostatečnosti v opatřeních pro cyklisty na vozovkách, zejména mezi pravidelnými uživateli. I to poukazuje na stále vysoký potenciál dalšího rozvoje cyklistické dopravy, v celkovém součtu by při zmírnění stávajících bariér využívalo kolo při svých pravidelných cestách častěji 59 % Pražanů.

Zároveň se ukazuje, jak diametrálně se liší pohledy cyklistů a necyklistů mezi Pražany na možnosti zlepšování podmínek pro cyklistickou dopravu. Nejmarkantnější je tento rozdíl především u cykloobousměrek, jejichž další vyznačování podporuje 58 % lidí jezdících alespoň někdy na kole. Mezi necyklisty mají nové cykloobousměrky podporu ale jen u 29 % respondentů, přičemž 42 % necyklistů nesouhlasí s tím, aby se počet cykloobousměrek zvyšoval. To je poměrně překvapivé zjištění, u takto jinak bezpečného dopravního opatření. Jako obecně přijímaná se z tohoto hlediska jeví podpora bikesharingu a zklidněných zón tempo 30 km/h. Naopak zřizování cyklopruhů namísto parkovacích stání je cyklisty i necyklisty spíše odmítáno.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Tonda 12. 3. 2022, 14:53
18
3

Nechápu proč necyklistům, vadí cykloobousměrky, vždyť je nijak neomezují, to je taková hezká ukázka lidské malosti.

A podporuji názor co padl u nedávného článku, cykloobousměrky by měly být automaticky všude a kde to z nějakého důvodu nejde to zakázat, nikoliv jako teď, kde se to musí jednotlivě povolovat.

újezďák 13. 3. 2022, 10:52
6
2

Tonda, přesně, zažíváme to u nás v " obci navíc jako následek " zklidnění" . Městské částa Praha 21 salámovou metodou napřed zavedla Zónu 30 ( aby nebyly potřeba značky) a pak se v ní místní v podstatě tehdy zelená radnice rozhodla zavést jednosměrky v této Zóně 30 což znamenalo implementaci vyšších stovek značek a zapomněli přitom na to zavést plošně nebo alespoň výběrově cykloobousměrky a ted jsou všichni cyklisté, včetně dětí, v zásadě pachateli přestupku. Nu protože v obci je většina ulic, kam se dříve vešel oboustraný provoz, chodci i zaparkovaná vozidla obyvatel ( a přirozeně se tak zpomaloval provoz sám od sebe) úzká tak nám vzniklo bludiště ve kterém cykloboousmerku " lze bezpečně dle policie zavést jen když se zruší parkování před domy" a to jen a jen díky předchozímu " zklidnění a zbezpečnění" ...

Zvol 13. 3. 2022, 11:11
4
2

Ale jak to píšete, tak to vypadá, že chyba není ve "zklidnění", ale v policii.

tik 14. 3. 2022, 10:28
2
8

"jsou všichni cyklisté, včetně dětí, v zásadě pachateli přestupku"

Hele, nevim, ono je neco nuti ty prestupky pachat nebo tak neco?

Tomas 14. 3. 2022, 11:39
2
6

Mě třeba plošné cyklobousměrky vadí a klidně mě tu ukamenujte. Pokud je jednosměrka úzká na jedno auto, tak jsem naprosto proti, protože to je prostě hazard a nebezpečné je to hlavně pro cyklisty. Druhý problém vidím v tom, že lidé na to nejsou zvyklí a proto se snadno stane, že s vyjetím cyklisty někdo nepočítá. Vím, že to je problém řidiče automobilu, ale to na tom, že bude cyklista sražen nic nemění. To samé u chodců, kteří s cyklobousměrkou nemusí počítat a může ho pak kolo překvapit. Dále to samé při parkování vyjíždění aut.
Abych s cyklobousměrkou souhlasil, tak by musela být ulice dost široká tj. alespoň 4m tj. jízdní pruh 2,5m + 1,5m pro cyklisty a že cyklista bude dávat na konci jednosměrky přednost všem.

Zdeněk Novák 14. 3. 2022, 12:02
5
1

Plošné cykloobousměrky by byly super. Zvlášť když u nás na Praze 7 máme i obousměrné silnice akorát tak na jedno auto a přitom silnice širší či kratší cykloobousměrné nejsou.

újezďák 14. 3. 2022, 12:13
10

tik ... tak to máte tak, když můj nejmladší syn, který jezdil a jezdí do školky i do školy na koloběžce nebo na kole ( v očích policie stejné) nebo moje žena ( učitelka)) tak v našich bezchodníkatých ulicích napřed při " dodržení dopravních předpisů" musí vyrazit z domova úplně opačným směrem a prokličkovat zonou30 takovým způsobem, že má prakticky dvakrát tak dlouhou cestu. Nu a pak přijede do cykloboousměrky u prvníhi stupně naší základní školy ( ulice Čentická), kde v roky vyhrazeném a vyznačeném pruhu pro cyklisty stojí auta rodičů žáku a vytlačí ho do pomalu protijedoucí jedoucí kolony zbytku rodičů... Ono je to pro některé legrační , ale před " zklidnením dopravy to fungovalo obousmerne...

Tonda 14. 3. 2022, 12:21
8
2

Ano, nedostatečná infrastruktura lidi nutí dělat přestupky, moc dobře je to vidět u parkování aut, pokud není legální místo, většina řidičů aut se nerozpakuje zaparkovat na chodníku nebo na zeleni.

Nějakou minimální bezpečnou šířku nikdo nezpochybňuje, klidně i v závislosti na tom jestli je tam podél vozovky parkování nebo ne, jestli je mezi zdmi nebo je tam krajnice a tráva.

Ale argument, že na to někdo není zvyklý, je celkem z cesty, jako po každé změně si lidé budou muset zvyknout. Klidně bych mohl argumentovat, že když je to plošně zakázáno a jen výjimečně někde povoleno, je to právě kvůli tomu nezvyku daleko nebezpečnější. A už dnes platí, že i když mi zprava z jednosměrky v protisměru vyjede auto a já mu nedám přednost zprava a dojde k srážce, tak já budu viník.

Jan Fiala 14. 3. 2022, 14:54
6
1

Já to mám takhle, výhody kola v Praze:
1. kolo jede rovnou od domu, žádná cesta na zastávku nebo parkoviště
2. kolo jede ihned, nemá jízdní řád, žádné čekání a přestupy
3. cyklista nemusí v zimě škrábat led ze skel
4. cyklista sedí celou cestu
5. cyklista se v zimě rychle zahřeje; dřív, než začne topit topení v autě a nemrzne, jako na zastávce MHD
6. v horku je stále příjemný průvan
7 cyklista nemusí přestupovat na jiné kolo
8. cyklista neřeší kolony
9. bezpečnější jízda v hustém provozu, protože je rozhled přes střechy aut, rychlý start, malé rozměry
10. nehrozí nákaza
11. cyklista neřeší parkování, zaparkuje přesně v cíli cesty
12. v provozu dýchá cyklista na stejné trase méně nečistot, než posádka aut, protože nasávací otvor u aut je výrazně blíže vozovky, kde je škodlivin podstatně víc, a to i s přihlédnutím ke zvýšenému dechu cyklisty (na to je studie)

tik 14. 3. 2022, 15:34
1
9

@tonda "nedostatečná infrastruktura lidi nutí dělat přestupky" je asi stejna pitomost, jako že "nože nutí zabíjet lidi" ...

Pavel Mašek 14. 3. 2022, 16:52
1
1

Celkově si myslím, že ten výzkum je dobře udělaný, určitě dává hodně validní data o pražské dopravě. Opravdu se mi líbí srovnání s pandemií! Nicméně se snáze kritizuje, než chválí, tak se zkusím vyjádřit konstruktivně k několika základním faktorům, které dle mého názoru mohou výsledky silně ovlivnit a nebo vypíchnout nějakou zajímavost:

- definice cyklisty a necyklisty je silně vázaná na legislativu, uvítal bych rozdělení ve výstupech alespoň na sportovního a dopravního cyklistu a ještě bych je dělil na kolaře/koloběžkaře/... kumulovat data v analýze jde snadno
- chybí mi rozdělení po všech 57 částech, určitě bude vysoká závislost podle místa bydliště a třeba Praha 4, přes 20 procent vzorku, tosilně zprůměruje a je rozdíl, jestli borec bydlí na Pankráci nebo JM 50 metrů od D1
- musím si rejpnout - aby taková společnost vydala report s takovým množstvím překlepů a obdobných chyb je hrůza
- chápe někdo, co je podle reportu "typický cyklista"? Má to být pravidelný cyklista?
- všimněte si, že počet uživatelů auta se v zimě a létě liší o pouhý jeden procentní bod!!!!
- @Roman Meliška a Jakub z Urbancastu - všimněte si "užívání dopravních prostředků v souvislosti s pandemií", v jednom díle jste hodně řešili "bezpečnou" bublinu auta v souvislosti s covidem, zajímavé číslo k tomu, co jste říkali :)
- "srovnání Cyklista pravidelný x průměr" Pěšky (N=1402) - kam se ztratilo 150 respondentů? Aspoň na zastávku musí nějak dojít... (u více slidů)
- zaujalo mě veliké číslo, jak příležitostný cyklista přesedlal ve velkém do auta, co ho k tomu vedlo? co to bylo za respíky?
- našel tam někdo časové vyznačení, co je letní a zimní období? (někdy použili letní/zimní měsíce)
- "jízda po Praze vs. jízda mimo Prahu" - to dělení mi přijde slabé, když je rekreační jízdy po Praze, proč není i mimo Prahu? A co je rekreační jízda? Pro mne je třeba i rekreační jízda jízda z práce na sdíleném kole, když domu nespěchám a chtěl jsem strávit víc času na vzduchu, ale dopravoval jsem se domu :-)
- TOHLE JE MAZEC, bod "proč nejezdí Pražané na kole?" jak se odpovídalo? Otevřeně nebo multiple chodice? Nevěřím, že strach z provozu by necyklista uvedl v tak malé četnosti, že by to zapadlo do sekce ostatní. MŮŽE MĚ NĚKDO VYVÉST Z OMYLU? Hned na dalším slidu ten pocit nebezpeční je...tak já nevím, asi jsem blbej. Za mne ale krásný příklad, jak způsob položené otázky nebo znění otázky může změnit zcela četnost odpovědí!!!
- proč ty slidy nemají očíslované sakra... "bariéry pro využívání kola a dalších prostředků I. důvod" to je nejhezčí graf, to by si měl každý úřední z dopravního sektoru členové za PČR vyvěsit na nástěnku! I když PČR asi ne, ta by všude nacpala zábradlí :D
- "názory na cyklistiku | cyklisté vs. necyklisté " - hnedka první řádek mě dost šokoval, nečekal jsem to číslo tak veliké
- z více než 90 procent je preferovaná separovaná cyklostezka - hm, čím to bude? :-)
- JAK MŮŽE být denní tisk vyhledávanějším zdrojem informací k cyklodopravě než Městem na kole? Tento web by měl být přeci schopen ukradnout ostatním, i Seznamu,velikou část respíků
- TŘETINA lidí jede autem do práce dobu kratší než 10 minut a druhá TŘETINA kratší než 20 minut a delší než 10...to je smutn záležitost
- líbí se mi doporučení na závěr
- Median sídlí na Praze 9 a nejdál cestujíc do zaměstnání lidé z Prahy 9 :D...
-
-

Pavel Mašek 14. 3. 2022, 16:54

se mi ta konstruktivita rychle ztratila :D :D

Jan H 14. 3. 2022, 18:54

Jako průměr za léto týdně převážně do 20-30km? Totéž chůzí, autem, to vypadá jako když každej dělá za rohem. Pravidelný cyklista jede jednou za týden a příležitostný víc jak 1x měsíčně, no to moc výkon skutečně není, jestli si do toho lidi započítají i víkendovou projížďku. Naopak problém s hygienou jasně dokládá, že ani e-kola a mnohem lepší oblečení patrně nejsou spásné a vliv počasí je dost patrný.

Jenda 15. 3. 2022, 00:51
2
1

tik: +1, nikdo nebrání újezďákovu dítěti jet zcela legálně po Novosibřinské/Starokolínské /s

David 16. 3. 2022, 16:26

Tik:
poznámka k zabíjení: stejná pitomost, jako srovnávat počet vražd střelnou zbraní s počtem legálně držených střelných zbraní na počet obyvatel? :) (viz porovnání počtu vražd spáchaných střelnou zbraní na 100 tis. obyv. v USA a v Evpropě...).

Když infrastruktura chybí a podmínky (v tomto případě pro jízdu na kole) to nepřiměřeně komplikuje, tak se lidé zpravidla rozdělí na dvě skupiny. První se na ježdění na kole vykašle, protože nebude jezdit 2x tak daleko a po intenzivním provozem zatížených komunikací bez alespoň minimální ochrany v podobě cyklopruhu ve vozovce nebo legalizovaného chodníku, a druhá skupina začne "prasit". Tedy brát to jednosměrkou v protisměru a nebo pojedou po chodníku podél výpadovky.

Nebo mi nějaká varianta uniká?

Jiří Kadlec 20. 3. 2022, 20:50
2
2

Myslím, že hodně pomáhají sdílená kola, hlavně Rekola a Nextbike, člověk může zajet na kole do centra (třeba do hospody) a nemusí se strachovat o jeho odcizení. Také na některých místech hlavně v centru pomalu začíná fungovat efekt "nejsem sám" - třeba v ulici Chotkova nebo na Smetanově nábřeží v podjezdu u Karlova mostu - obojí jsou místa, kde jsem se ještě před 10 lety na kole bál a cyklisty tudy jedoucí jsem považoval za kaskadéry. Teď jak lidí jezdí o něco víc, tak mám pocit, že i řidiči aut s cyklisty trochu víc počítají a přizpůsobují tomu jízdu. Třeba se jednou dočkám toho, že půjde bez obav jezdit na kole také po Magistrále, Plzeňské, Žitné a Ječné ...

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 20 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat