Inspirace z Německa: Berlín na kole

Publikováno: 18. června. 2022, 1 min. čtení
Aktualizováno: 19. června. 2022
Úvodní foto: Martin Š.
Publikováno: 18. června. 2022, 1 min. čtení
Aktualizováno: 19. června. 2022
Úvodní foto: Martin Š.

Hlavní město Německa do rozvoje cyklistické dopravy každý rok investuje v přepočtu více než miliardu a půl korun. Chce vytvořit takové podmínky, aby do roku 2025 mohlo proběhnout až 25 procent všech cest na jízdním kole. Zároveň má dojít k naplnění konceptu „vize nula“, tedy nula smrtelných dopravních nehod každý rok. Metropole tak plní ale i další závazky, například klimatické.

Jak se Berlín daří proměňovat na město vstřícné k lidem, kteří jedou na kole? Podívejte se, jak německá metropole zpátky přerozděluje místo v ulicích tak, aby byly bezpečné všechny způsoby dopravy.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

MaT 18. 6. 2022, 23:59

No jo no... Já teď byl pracovně na pár dní ve Vídni, ale také jsem si to tam trochu projel aspoň na bikesharingových kolech... Ale trochu jsem se prošel i pěšky a při tom se pořádně díval...

To je pro cyklisty úplně jiný svět. Nejde jen o to, že placatější - i v té Vídni se občas nějaké stoupání dá najít - třeba z centra k Hauptbahnhof je to taky trochu do kopce...

Je tam docela dost oddělených cyklostezek, všechno to na sebe pěkně navazuje, kde nebylo dost místa na cyklopruh, tak zelený pruh na chodníku. Chodci když potřebují jít přes zelený pruh, tak se rozhlédnout, když náhodou ne, tak se ještě omlouvají... U nás když už někde je třeba dělená stezka pro chodce a cyklisty, klidně se motají po té cykločásti a když si troufnete na ně zazvonit, ještě vás seřvou...

Zaujaly mě také semafory pro cyklisty. Jsou na nich 4 světla. Od zdola: zelené, oranžové a pak nahoře dvě červené. Není mi úplně jasné proč - ale když u nás vidím každou chvíli nějaké cyklisty jezdit na červenou, třeba si v Rakousku řekli, že dvě červené je víc než jedna a víc cyklistů to bude respektovat. :-)

Každopádně zajímavá zkušenost. Ale pak následoval zase návrat do pražské reality... Ale aspoň že už se dá od Bulhara projet tou Hybernskou. Ale že to trvalo... Přes tři týdny?

Do Berlína bych se rád někdy mrknul taky, ale drahé polovičce se tam moc nechce, že prý to město je jinak ošklivé a nezajímavé... No, asi bych tam někdy vyjel sám...

Kuba 19. 6. 2022, 10:53

MaT: Určitě doporučuju, na pohled hezkej Berlín na řadě míst úplně není (i když spousta hezkých míst se taky najde), ale s tou nezajímavostí souhlasit nemůžu, zajímavých míst k vidění je tam řada. Nemluvě o množství zajímavých věcí, které se tam dají sníst a vypít (Berlín má např. velmi fajn kavárenskou scénu i pro člověka zhýčkanýho tou pražskou) A jsou to z Prahy nějaký 4,5 hodiny vlakem, takže vlastně na naše poměry za rohem. Je to jedno z těch měst, který nejsou extra lákavý na první pohled, ale když mu člověk propadne, vrací se tam velmi rád.

A ten jejich pokrok v cykloinfrastruktuře za posledních pár let způsobuje, že do vlaku zpět do Prahy nenastupuju nikdy úplně rád. Protože ve srovnání s tím jejich tempem změn k lepšímu je ta zabržděnost Prahy strašně vidět.

Goldi 19. 6. 2022, 16:24

Byl jsem vloni v Berline poprve po 10 letech a byl jsem velmi prekvapen vyhrezlosti IAD oproti Praze. Jel jsem do Kreuzbergu pro Bullitt ram a proto si jich peclive vsimal – mezi dalnici a Kreuzbergem jsem potkal na silnici asi 10 Bullittu? U Velogut v Kreuzbergu jsem pocet Bullittu pochopil a soucasne nechapal, proc nekdo po Berline jeste jezdi autem. Parkovani ve dvou pruzich, blok jsem kvuli zacpam a stavbam objizdel 58 minut... Praha autem je proti tomu nocni dalnice a ja uz nikdy do Berlina autem nepojedu. Tento zazitek me nicmene nahlodal – pokud to muze byt takto strasne a lidi to z aut stejne nevyzene, o kolik horsi muze jeste IAD v Praze byt?

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat