Auto v cyklopruhu? V USA si za nahlášení budou lidé moci vydělávat

Publikováno: 06. července. 2022, 2 min. čtení
Publikováno: 06. července. 2022, 2 min. čtení

Texaské město Austin zavede pravidlo tzv. „bike lane bounty.“ Austinská dopravní komise letos v červnu odsouhlasila program, který umožní lidem udržovat cyklistickou infrastrukturu ve městě průjezdnou.

Po vzoru New Yorku město zprovozní aplikaci, přes kterou občané budou moci posílat fotodůkazy aut, která parkují v cyklostezkách a cyklopruzích. Následně obdrží 25 % udělené pokuty.

„Město vynakládá miliony dolarů na vybudování těchto opatření a ta jsou neustále blokována,“ řekl Mario Champion, předseda komise pro městskou dopravu a autor návrhu. „Úspěšný dopravní systém nepřepravuje jen auta, ale i lidi.“

Champion pro magazín Austinmonitor.com uvedl, že se návrh neliší od jiných programů provozovaných městem. Austin například školí dobrovolníky, aby pokutovali auta, která blokují invalidní parkovací stání a další plochy.

Do této doby austinská policie pokutovala hlavně tam, kde byl u cyklopruhu vyznačen také zákaz stání. „Ve skutečnosti by to mělo být naopak,“ uvedl Champion.

Podobný program funguje v New Yorku

V New Yorku se podobná se podobná aplikace nevztahuje na parkování v cyklopruzích, ale na vypínání motoru při stání. Řidiči dodávek, kteří stojí déle než tři minuty, a nevypnou přitom motor, může člověk nahlásit a získat 25 % z pokuty. Město program spustilo po stížnostech na zhoršené ovzduší kvůli zbytečně zapnutým motorům. Městská agentura pro životní prostředí projekt nazývá Citizens Air Complaint Program„.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Komentáře k článku

Tik 6. 7. 2022, 20:29
2
9

Můj kamarád Pavel Morozov říkal, že je to super nápad.
Akorát jste tu pochvalu nějak omylem smazali...

Pavel K 6. 7. 2022, 21:38
2
4

U nás by to způsobilo ještě větší neoblibu "pumpičkařů" ze strany řidičů BMW a s tím spojenou negativní atmosféru.

Tik 7. 7. 2022, 01:46
2
6

//redakce: sorry, za krive obvineni. V mobilu se Pavlikuv prispevek nenacetl. Takze tenhle i ten predchodi prispevek klidne smazte. Ju?

Goldi 8. 7. 2022, 07:07

Nevim nic o Austinu, ale na Manhattanu v pruzich parkuji casto (znatelne casto) prave policejni vozy. Jednou jsem i osobne narazil na p. policistu patriciho k tomuto zatarasu, stejne jako ja si kupoval sendvic. Duverou v system me to nenaplnilo.

Tomáš 8. 7. 2022, 10:20
10
5

U nás se na to z mne nepochopitelneho důvodu bude dívat jako na udavacstvi. Přitom je to podle mě geniální napad - policistu je málo a myslím, že by měli dělat náročnější veci, než rozdávat pokuty. Sam bych takhle to do aplikace na místech, kde se nelegálně parkuje, fotky nahrával tuze rad - myslím, že by se tam pak časem přestalo nelegálně parkovat a to bych byl tuze rád a vsichni bychom se měli lépe. Ten, kdo parkuje dle předpisů, by tím postižen nebyl. Pravidla parkování chrání nás všechny jako lidi, neni to nejaka nesmyslná buzerace státu

Caidel 8. 7. 2022, 15:40
5
5

Tomáš: Lze si povšimnout, že linku "fuj udavačství, bonzáctví a práskačství" jedou v zásadě odjakživa kriminální kruhy pro které není problém vraždit, prodávat drogy, ženy, zbraně apod., ale práskačství (ve smyslu upozornění na nelegální aktivitu), to je velké fujky fujky, největší porušení kodexu, něco co se nesmí. Protože se jim to tak sakra hodí.

Rozumná občanská společnost má ale priority nastavené trochu jinak a upozornit na něco nelegálního není nic až tak divného (a nehlásit trestný čin je vlastně také trestné).

Nicméně nejvíc se tomu vždy brání (pochopitelně) ti, co mají na svědomí nějaké svinstvo a byli by rádi, kdyby se na to nepřišlo nebo se to neřešilo. Právě odtud vanou bonzáci, Morozové a podobné bláboly.

Jenda 8. 7. 2022, 18:15

Takže taky "objektivní odpovědnost provozovatele vozidla" nebo jak to funguje?

Tik 10. 7. 2022, 06:38
3
1

Caidel 8. 7. 2022, 15:40

Tak takhle namazanou sikmou plochu jsem uz dlohou nevidel. Tleskam ve stoje!

Caidel 10. 7. 2022, 11:22
1
3

Tik: To s tou šikmou plochou jste někde slyšel, tak to zkoušíte náhodně používat kdykoli vám to přijde jako dobrý nápad, co? Zvládáte sice sám na dvě věty dva fauly (20:29), a pak ještě obviníte z faulu toho druhého. Klasika. Ale dost amatérská.

Slippery slope vypadá úplně jinak a vyžaduje argumentaci řetězcem ad absurdum dotažených událostí. Já ve svém argumentu s časem, vývojem, následky a podobnými věcmi vůbec nepracuji.

Jen upozorňuji, že hlášení protiprávní činnosti (aka udavačství jak říkáte vy) dodávají historicky negativní konotace právě kriminální kruhy, což je... ééé... fakt. My to tu máme okořeněné dvěma debilními režimy, ale tohle tu bylo už před nimi a platí to i v zemích, kde takovou zkušenost neměli. Ovšem některým ta pozice drž hubu, všímej si svého a do ničeho nerejpej dost lidem imponuje (mj. právě specialistům na přežití v minulém režimu) jak se lze poměrně často na řadě míst přesvědčit.

Caidel 10. 7. 2022, 11:28
7
3

A abychom si tedy odlehčili a dali tomu trochu jiný úhel pohledu:
- Pokud má někdo na vratech zákaz zastavení nebo zákaz parkování na soukromém parkovišti a někdo mu tam zaparkuje, všichni řidiči budou souhlasně přikyvovat, že je samozřejmě potřeba zavolat policii, odtahovku a řešit to (a to i v případech, kde si místní prostě prohlásí část ulice za svojí tak nějak protiprávně, což vídám poměrně často).
- Pokud ovšem cyklista upozorní na auto zaparkované v cyklopruhu, je bonzák.

Tak jo :)

Zdenek X 10. 7. 2022, 13:36
3
5

Caidel: nemam celkem problem s tim, kdyz se spolecnost rozhodne protlacit nejaky kontretni zamer (v pripade mesta v USA je tim umozneni jizdu cyklistu v cyklopruzich) tim, ze umozni bonzovani konkretniho prestupku po omezenou dobu (a ta doba bude omezena jiz od pocatku, bez toho bych proto nehlasoval, treba jako voleny politik, ani nahodou). Take predpokladam, ze situace v tom meste byla vazna, tj. hodne lidi v cyklopruzich parkovalo zcela bez ostychu, neslo o bagatelni zastaveni na minutku na koupi sendvice. Ale melo by to mit i opacnou rovinu: ok, pokutami velmi rychle vyzeneme auta z pruhu, ale stejne tak by mela byt i umoznena diskuze a rychla naprava v situacich, kdy pruhy vybudovany byly, vyuziti neni prilis velke, ulice je klidna, jiste vyhody to pro cyklisty ma, ale nicotne, naopak nevyhody pro obyvatele dane ulice nebo kramky v tom miste se ukazaly znacne (napr. parkuji daleko od domu, privest pracku je problem , ...). Nejake obecne umozneni bonzovani ruznych prestupku (napr. jakekoli spatne parkovani v celem meste), notabene placene bonzovani, je z meho pohledu cesta do pekel.

K vasemu prikladu: jeste jste nikdy nevidel situaci, kdy ridic zaparkoval auto spatne (protoze nemel jinou moznost; ano, muzeme jit ad absurdum, vzdy je jina moznost, jiste, ale casto velmi svizelna) a dal si za sklo ceduli s telefonnim cislem? Casto se lze dohodout a neni treba volat odtah nebo cekat na bonzaka, ktery to hned nafoti a posle na urad, aby dostal svych 30 stribrnych (aniz by mu prestupek nejak osobne vadil).

David 10. 7. 2022, 14:05
3
2

Zdeněk X:
Takže s lístkem za oknem si můžu parkovat, kde chci?

Díky, raději knihu...

kuba 11. 7. 2022, 08:26
2
2

Zdenek X: listek s cislem za oknem resi jen neco. Je dobrej kdyz nekde na akci ten parkujici zablokuje jiny auto, u kteryho je velmi nepravdepodobny, ze by potrebovalo vyjet driv, ale pro kazdej pripad se necha kontakt.

Pri parkovani v cyklopruhu, ktery nuti cloveka na kole k potencialne nebezpecnymu vyjizdeni do prujezdnyho pruhu pro auta, listek za celnim sklem nepomuze naprosto nijak. Ono pri tomhle nepomuze, ani kdyz ten ridic zustane v tom aute sedet a napr. vyzvednout pizzu posle spolujezdce...

Zdenek X 11. 7. 2022, 08:40

Ale Davide ... pan Caidel uvedl priklad, kdy zaparkovani nekdo nekomu prekazi a dotycny hned vola odtahovku (a ostatni tomu tleskaji, uff, v jakem svete Caidel zije?). A ja na to opacil, ze jsem se setkal se situaci, kdy nekdo skutecne zaparkoval nevhodne, vedel to, ale dokazal to rozumne vyresit (treba pomoci listku za oknem, ale take se mohl treba dotcene osoby zeptat a nasledne odejit). Nevim, zdali se to podari takto rozumne vyresit, kdyz do toho vstoupi osoba treti, jejiz jedinou motivaci je nekoho nabonzovat (at uz pro penize, nebo s jinych patologickych pohnutek) -- jde okolo, auto pred vjezdem, auto v druhe rade, auto koly na chodniku, sup, fotka, posilam, prestupek existuje, urad kona (muze take nekonat? Neni to potom trestne?). Paradni, mame se jako spolecnost lepe.

Nikde netvrdim, ze listek umoznuje parkovat kde chci, i s listkem za oknem me ta pokuta a odtahovka nemusi minout. A kdyz jsme u toho: v zivote jsem to neudelal, nemam BMW, autem po meste jezdim cca 2x mesicne, parkuji podle pravidel. Ale dokazi se treba vcitit do pozice jine profese, treba remeslnika, ktery na ruzna parkovaci pravidla a obtize s parkovanim narazi denne.

Knihu si uzijte, co ctete?

Zdenek X 11. 7. 2022, 08:59
2
1

Kuba: to je jasne. Ale i tuto situaci bych nechal na vyreseni zapojenych osob, nikoli bonzaka, kteremu jde o penize (a nebo o ukojeni jinych potreb). Pruh muze byt take uplne prazdny, protoze je sest rano, na ulici neni ani noha. Nebo je zimni obdobi, snih, naledi, a cyklista se v ulici neukazal cely den (tyden).
Mne rozhodne nejde o parkovani, to je mi uplne sumak, ale predstava, ze bonzovani je cesta k tomu, jak se "mit lepe" (jak nastinil Tomas v prvnim prispevku) je pro me nepochopitelna. Obecne (to uz vubec), ale i pouze z hlediska parkovani. Nektera cela sidliste funguji pouze proto, ze pravidla nejsou striktne vyzadovana, parkovat neni kde. Ano, necht mesto/stat umozni bonzovani, ale potom bych chtel mit stejnou moznost bonzovat na mesto ci stat, ze dela kulove (treba protahuje stavebni rizeni a postavit parkovaci dum je vec na roky) a nebo nemodifikuje pruzne pravidla podle potreb. Ja tedy takto zivot pravidly nalajnovan nemam. Asi je obcas porusuji, ale presto nemam problem s lidmi a mym okolim, a to je pro me hlavni.

Ale zpatky k parkovani v cyklopruzich: tam jsem jistou moznost bonzovani pripustil, ale jak pisi vyse, velmi omezenou.

David 11. 7. 2022, 09:22
4
4

Ale Zdeňku X, já si skutečně myslím, že kdyby se zákony a pravidla dodržovaly, bylo by na světě lépe. I kdyby pak někdo musel pohnout zadkem, zaparkovat o dva bloky dál, nebo si pronajmout garáž... Každá sranda něco stojí.

Čtu zpravidla novelizace a úplná znění. Děkuji za optání.

David 11. 7. 2022, 09:22
2
1

P.S.: A pokud je pravidlo špatně, mělo by se změnit, a ne obcházet...

Kuba 11. 7. 2022, 10:38

Zdenek X: Situace v Praze, aspoň tam, kde se pohybuju, je taková, že pokud jedu někam, kde pojedu cyklopruhem, můžu se téměř spolehnout, že někde v něm narazím na aspoň jedno zaparkovaný auto, jehož řidič byl přesvědčenej, že tam nikdo na kole stejně nepojede. Spíš se častěji stane, že narazím na deset takových aut, než že bych nepotkal žádný. A co je pro mě nebo pro vás otravný zdržení, může být pro začátečníka odrazující od toho, vůbec kolo ve městě používat. Protože vyjíždět z toho cyklopruhu do průběžnýho třeba na Patočkově nebo na Rohaňáku (protože někdo byl línej zdržet se 5 minut hledáním parkování a ujít od něj 200 metrů) je pro řadu lidí regulérně děsivý (ostatně pro mě taky, proto se těmto pruhům vyhýbám a jedu jinudy, i když to znamená okliku a zdržení).

Taky nejsem nadšenej z podpory hlášení takovejch věcí. Ale fakt si nědělám iluze, že by bylo možný a dobrý, aby si to lidi vyřizovali na místě mezi sebou. Přednost bych dal tomu, aby odpovědní rovnou dělali ty pruhy (a všechno ostatní) pořádně, tedy aby se v nich zastavit nedalo, nebo aby to aspoň nebylo tak lákavý (je to jeden z důvodů, proč barva není infrastruktura, být tam mezi tím pruhem pro auta a pruhem pro kola aspoň obrubník, nesvádělo by to zdaleka tolik). Ostatně jak jsem někde četl, nizozemská policie moc neměří rychlost a podobně. Když jim v nějaké ulici začnou řidiči jezdit rychleji, než by to bylo dobré, považují to za chybu té ulice a důvod k jejímu předělání. Tuhle kulturu, tedy uvědomujeme si, že lidi dělají chyby a stavíme cesty tak, aby ty chyby neměly pokud možno žádné, a zejména žádné těžké, následky, bych tu viděl o dost radši, než kulturu tady máte něco, co může teoreticky fungovat, když se budou furt všichni hlídat a když ne, tak je nahlašte. Bohužel to u nás naráží na to, že když uděláte stavební řešení ulice tak, aby tam dodržování pravidel bylo snadný, logický a vlastně jediný možný, ozve se obří řev těch, kdo maj porušování pravidel a zabírání si prostoru na úkor ostatních jako zdroj sebevědomí...

Tomáš 11. 7. 2022, 12:38
3
1

Zdenek X: Tak já jsem asi hrdý bonzák. Takový hrdý zlosyn. Opravdu by neškodilo diskutovat trochu férověji bez deklasování druhé strany už použitým slovníkem. Já bych se tedy spíš označil za občana, kterému záleží na stavu veřejného prostoru. Mimochodem bych ta podání dával i kdyby to nebylo hrazené, stačilo by mi vědět, že se s nimi něco stane. Motivován jsem třeba tím, že u nás v ulici se běžně parkuje nelegálně u přechodu a málem jsem se tam jednou srazil s člověkem na kole, protože jsem ho přes SUV neviděl — a oba jsme jeli legálně, nelegálně tam parkovalo jen auto, jehož řidič si asi odskočil na deset minut do Albertu. Ta auta, co tam parkují, se přitom opakují. Kdyby dostávali jejich vlastníci pokuty, časem by toho nechali. Když je u auta najdu a říkám jim, že ta mnesmí parkovat, jsou na mě vulgární a ještě ani jednou žádný z nich na vyzvání neodjel - teda do doby, než jsem na ně zavolal policii, která přijela pozdě. Možnosti řešení sporů mezi lidmi tedy moc nevěřím, protože lidé berou jako jediné hledisko, zda mohou projet ostatní auta (pak z definice parkující auto mohou objet nebo obejít i lidé na kolech a pěšky a že je to nebezpečné nikoho nezajímá). Auta v cyklopruzích mně taky štvou, ale primárně bych teda hlásil auta na chodnících a co někde nebezpečně stojí, na rozdíl od Kuby auta v cyklopruzích potkávám, ale ne zas tak často - ale může to být dané tím, kudy jezdím, vím, že třeba ve Francouzské je aspoň jedno skoro vždy, když tam jedu (Rohaňák tak ve 20 % — což je ale hodně).

V zásadě jinak souhlasím, že parkování by se mělo řešit systematicky jeho zdražením, redukcí a obrovským zvětšením nabídky rychloobrátkových parkovacích míst (podle mě by mělo být jedno co každých sto metrů, a rudl do každé dodávky), což by vedlo k poklesu aut ve městech, která jsou příčinou toho, že se s auty dělají přestupky (vždy bude část řidičů prasit, ledaže jim to přestane procházet). Také souhlasím, že by se infrastruktura měla dělat tak, ať možnost přestupků omezí. Ale na druhou stranu sloupky všude také nejsou ideální řešení - mnohem lepší by bylo, abychom sloupky nepotřebovali. A vědomí řidičů, že při krátkodobém protipředpisovém zaparkování jim přijde pokuta s pravděpodobností 10 % a ne 0,1 % by vedlo k tomu, že by protiprávně parkovali skutečně jen ti, kde jim to opravdu skutečně pomůže a ne i ti, kteří jsou jen líní a bezohlední - a pak bychom všude ty sloupky nepotřebovali.

Mimochodem to, že lidi na sebe dohlíží, funguje ve Švýcarsku, které je vždy brané za vzor (a za Západ!), a kde se tak nějak lidi mají lépe. Ono se tomu jinými slovy říká komunita, nebo taky důvěra ve společnosti. 'My máme atomizaci společnosti, která je příčinou spousty našich problémů (včetně volebních výsledků) a kvůli které se vnímáme víc jako jednotlivci (co si můžou dělat, co chtějí) než jako členové společenství (co si můžou dělat co chtějí, pokud tím neškodí ostatním). Nahlášení protiprávního jednání přece není samo o sobě špatné — špatné to jen tehdy, když na tom protiprávním jednání není nic špatného. To nastává hlavně v nedemokratických režimech, které mají zákony, které jsou třeba v rozporu s deklarací lidských práv (my teda takové zákony asi taky máme), což nejspíše bude znamenat, že ty zákony jsou nespravedlivé a morálně špatné. Tzn. třeba prásknout někoho, že tiskne protirežímní letáky, je morálně špatné. Když můj soused zabije manželku, tak samozřejmě na něj zavolám policii, když ho to uslyším dělat a později budu u soudu svědčit proti němu (= prásknu ho). Úplně stejně morálně nezávadné (jen ta kvantita závažnosti je mnohem nižší) je oznámit, že někdo nelegálně parkuje. Znova opakuju, že bych já osobně ani peněžní odměnu nepotřeboval, potřeboval bych jen to, ať policie na základě podnětů koná (a ať je to pro ni jednoduché, aby nebyla zavalena byrokracií).

Jinak bych se ještě rád ohradil proti slaměnému panákovi, že se někde malují cyklopruhy, které pak znemožňují zákazníkům chodit do obchodů. V Praze se cykloinfrastruktura na úkor parkování skoro nikde nestaví, k tomuhle imaginárnímu problému u nás prostě nedochází.

David 11. 7. 2022, 13:05

Kuba: Souhlas. Jen drobný problém u designu ulic je třeba v tom, že ulice se dělají, aby bylo kde parkovat, vypadaly hezky a byly tam stromy. Cyklo? Když se vejde, zpravidla ne moc funkční.

Kuba 11. 7. 2022, 20:54
2
2

David: Jo, pohodlí parkování je u nás nad bezpečnost bezmotorové dopravy. A pak se strašně divíme, že aut je tolik, že se nám do ulic ani nevejdou a přetýkaj z nich na nelegální místa, kde překážej ještě víc.

Zdenek X 11. 7. 2022, 22:54

Priznavam, ze jsem ztratil chut diskutovat a nevim co bych dodal k tomu, co jsem jiz napsal. Snad jenom osobni zkusenost ze Svycarska: moje svagrova a svagr ziji 20 let v male vesnici na kraji Curychu, ctyrpatrovy bytovy dum, podzemni garaze, cca 12 bytu. Takovych stejnych domu nekolik vedle sebe, pres ulici vilky. Pred kazdym domem nekolik stani "pro navstevy" (je to uz 13 let, mam pocit, ze to byly 3 mista na dum). Ospala dira, na ulicich nikdo. Prijeli jsme cela rodina nekdy odpoledne, zaparkovali na miste pro navstevy, druhy den odjeli do hor, opet zaparkovali. Treti den rano jdu k autu a hartusi na me zenska z vilek. Nemecky umim 30 slov, rozumim pouze "polizei", nastesti to vyridila svagrova: prej mista jsou "pro navstevy", uz tam stojime druhou noc, a ze zavola "polizei". Svagrova to nechtela hrotit, svycarske obcanstvi nema, na spory s urady se neciti, a tak jsem dalsi noci parkoval na cca kilometr vzdalene plose u vlakove zastavky a z okna jsme koukali na ta prazdna mista "pro navstevy". Nakonec nam pujcil misto v podzemni garazi soused, ktery jel na par dni pryc. Tolik Svycarsko a bonzovani (dodnes nevim, zdali by bylo opravnene a co by se delo), ke kteremu nakonec nedoslo.

Jenda 11. 7. 2022, 23:19

David: „A pokud je pravidlo špatně, mělo by se změnit, a ne obcházet...“

Jasně, to by bylo hezké. Ale co dělat když prostě neexistuje síla, která by ho změnila?

Tomáš 11. 7. 2022, 23:43
2
2

Zdenek X: Tak to je jednoduché - buď jste byl v pravu a tak jste nemusel nikam jezdit (možná svagrova mohla za sousedkyou zajit), nebo jste nebyl v pravu a je dobře, že jste si preparkoval. Ono by hlavne bez teto vzaemnosti Švýcarsko tak dobře nefungovalo.

Zdenek X 12. 7. 2022, 06:36

Tomas: mate samozrejme pravdu.
Otazka je, zdali pri existenci automatizovaneho systemu pro bonzovani, do ktereho byste "tuze rad prispival", bych nedostal za par dni dopis s pokutou, protoze proc by se mnou uvedomela obcanka jednala (nazveme tak to jeji pokrikovani), kdyz ma na to "nastroj". Jo, vy byste asi nic neposlal, ale jinych by se naslo dost. Pritom nevim, co vam ted chybi, zvednout telefon muzete i ted (nevyhoda je, ze vinik muze pred prijezdem policie odjet, vyhoda pro vinika muze byt, ze policie zjisti, ze na nelegalnim miste stoji legalne).

David: uz v predchozich prispevcich pisi, bude-li stat stejne pruzny v jeho konani (uprava legislativy, budovani mest k potrebam obyvatel), muzeme se bavit o pruznem systemu pro udelovani pokut. Jestli neporusujete zadnou legislativu, jste demon. Mam o tom pochybnosti, dokonce i u parkovani mam pochybnost, ze jste 100%. Kola na chodniku? Vjezd na lesni cestu?

Zdenek X 12. 7. 2022, 08:46
2
1

@David: "...A pokud je pravidlo špatně, mělo by se změnit, a ne obcházet..."

Jak jezdim rano 20 km na kole do prace, behem jizdy dostavam chut si to s vami vyridit.

Pribeh 1: vcera prisla zena s tim, ze na patek, kdy ma osmileta dcera v ramci primestskeho tabora naplanovany cyklovylet, budeme potrebovat potvrzeni o serizeni jejiho kola. Zadne cestne prohlaseni, oba vedouci tabora trvaji na tom, co bylo napsano v prihlasce: "potvrzeni z certifikovaneho servisu". Ze to ma nejakou oporu v metodickem pokynu MSMT. A tak zitra nepojedu do prace na kole, ale vezmu pekne do Prahy auto, nalozim kolo, a budu hledat servis, kde mi to na pockani potvrzeni vystavi (v servise jsem kolo mel jednou v zivote, kdyz jsem koupil ram se zvejklym zavitem stredoveho slozeni, jinak si vse delam sam, nevim, jak to v servisech chodi). Ani se nebudu radeji ptat, co je to "certifikovany" servis, kdo certifikat vydal, jestli je takovy certifikat ministerstvem akceptovan. Ale nejdriv se dnes zastavim v servise u prace, zdali mi nedaji razitko na vyplneny papir aniz by kolo videli. Ja myslim, ze je to na kriminal, zamerne ohrozuji zivot vlastniho ditete. A nebo budu tlacit na zmenu pravidla a rozhadam si oba vedouci tabora (coz jsou ucitele ze ZS, kam dcera chodi, a zaroven jsou z nasi obce). Nebo mohu psat na MSMT a pozadovat zmenu nebo alespon zmirneni pravidla tam. A nebo si dcera bude v patek cist knihu.

(2) Pribeh 2: ulice Zalanskeho v Repich je uz 2 mesice zavrena v delce asi 500 m, rekonstrukce silnice. Stav je takovy, ze se stavenistem (zakaz vjezdu) na kole dalo a da projet, nebo lze proklickovat po chodniku (ohrazeny prenosnymi zabranami). Jezdi nas tam dost, ja to beru stavenistem (2x defekt, ted uz je to pohoda, chybi pouze vrchni obrusna vrstva zivice), v 7:15 kdy jezdim chlapi vetsinou berou lopaty a vyrazeji do prace, uz se zdravime, vidime se kazde rano. Zrovna dnes to bral ve stejny okamzik jiny cyklista po provizorne ohrazenem uzounkem chodniku (skoda, ze svoji karmu zatizil tim, ze na kole jel). Ja myslim, ze uvedomely obcan by si mel neunosnost situace uvedomit, nahlasit, a alespon v exponovanych dobach tam mel stat policista a dbat na poradek. Nebo stat mel (jak se tady pise, ze se deje v cyklisticky civilizovanych zemich) zaplatit vybudovani docasneho prujezdu pro cyklisty stavenistem, protoze objizdka pro auta je asi +1 km a vede na frekventovanou Slanskou. Zdroje jsou, statni rozpocet je nevycerpatelny. Jiste, mohl jsem to take vzit tou objizdkou, nebo tlacit kolo po chodniku, uvedomely obcan dbaly vsech pravidel by tak cinil.

David 12. 7. 2022, 09:48
2
1

Jenda:
Ještě nedávno neměly ženy ani volební právo - a také se to zdálo být nepřekonatelné...

Zdeněk X: A jak si to se mnou chcete vyřídit? Počkáte si na mě před školou? OK, pokud vám to udělá dobře, nebudu se bránit.

Ad. příběh 1) A můžu za to, že jste si nepřečetl podmínky tábora včas?

Ad. příběh 2) Žalanského jezdím také, a objíždím ji. Dá ses využít i ul. U Boroviček/Opuková. Rozdíl v délce je 550 m (stačí si to změřit, tachometr by vám řekl). Rozdíl v čase je asi 1-1,5 minuty podle vzdálenosti, ale ve skutečnosti je to výrazně méně, protože nepředpokládám, že byste ten chodníček a obrubníky skákal 30 km/hod. (a jestli ano, tak patříte k těm, které bych tam chodci z kola nejspíš s chutí sundávali). Lidi co vidím na kole v předchozím úseku někdy za objížďkou potkám znova, a někdy ne, takže ve finále je ta objížďka téměř "šul nul". A jestli Vás to uklidní, tak ji bez problému zvládá i můj desetiletý syn. Proto mamily, kteří to tam střihají po chodníčku a-la "Pose*te se, jedu!" opravdu nechápu.

P.S.: Já jezdím do práce nejčastěji po Plzeňské. Je to rychlejší a bez horské prémie. A předpokládám, že pindíky si tady poměřovat nebudeme...

Tomáš 12. 7. 2022, 10:40
1
1

Zdenek X: předně se ohrazují proti termínu "bonzování". Dále bych možná i poslal, ale auta parkujícího na parkovacím místě bych si asi během pár dní nevšiml. A naposled si umím i představit systém, který by vám na základě podnětu v případě, že nemáte zaznamenané jiné podněty (ve spise), poslal upozornění, ať závadu odstraníte, než dostanete pokutu (teď ještě dostanu asi za to, že bych chtěl Velkého bratra, ale obecně mi přijde, že databáze kontaktů existují, seznamy občanů i vozidel taky, a stát, když potřebuje, do nich může nahlížet, tak bychom tyhle možnosti měli využívat, proti zneužití lze chránit). Tzn. pokutu by člověk dostal rovnou jenom v případě, že už má nějaké škraloupy. A mimo to stejně jako s jakoukoliv jinou pokutou můžete její zaplacení odmítnout a jít do správního řízení.

Co mi nyní chybí je to, že volání je neúčinné. Městská policie má pozdní reakční dobu a ještě často věc řeší domluvou. Já to průběžně zkouším, ale v ulici se nic nemění. Co chybí je to, aby moje fotografie mohla být brána jako postačující důkaz. A více než pro parkování bych to uvítal pro dodržování bezpečného odstupu při předjíždění. Kdyby to policie brala vážně, tak si pořídím na řidítka kameru a piráty silnic, co mě předjíždějí na vzdálenost dvaceti centimetrů, bych oznamoval jak na běžícím pásu. Opravdu nechápu, proč bych měl tolerovat, že mě někdo ohrožuje na životě. Koneckonců auto-mat (tuším, nemohu to teď najít) před časem sbíral podněty ohledně toho, jak tato oznámení policie řeší.

Ad pribehy tak 1 je totální absurdita, to souhlasím a ad 2 bych taky skrz staveniště projížděl. Ale v kontextu systému na ohlašování by to bylo v pořádku. Auta mají SPZ, takže je velmi jednoduché určit, kdo je za jejich zneužívání odpovědný (majitel vozidla, má zajistit, aby ho lidé, co jim ho půjčí, používali správně - v případě, že cizím autem někdo někoho přejede, tak samozřejmě nemá majitel jít do vězení, ale pokutu klidně zaplatit může, pokud se nepodaří prokázat, kdo řídil). Chodci a cyklisté SPZ nemají, takže i kdyby nás někdo natočil, není jasné, co s oznámením dál dělat. Ona ostatně společenské nebezpečnost dodržování předpisů chodci a cyklisty je mnohem nižší než u aut, kvůli kterým ty dopravní předpisy máme - kdyby nebyla auta, nikdo nepotřebuje dopravní předpisy delší než na jednu stránku.

Kuba 12. 7. 2022, 11:46

Zdenek X: chápu, že pro člověka zvyklého si kola opravovat sám, dost pravděpodobně na vyšší úrovni, než některé servisy, to je absurdní požadavek. Na druhou stranu jsem takhle párkrát po známých z okolí půjčoval provozuschopná kola pro účastníky kurzu, protože to, s čím přijeli, na tom jsme se báli je vzít sebou. A to šlo o dospělé nebo skoro dospělé (16+). A to ještě příslušní instruktoři co šlo, to sami seřídili (aspoň byla příležitost účastníkům ukázat, jak na to). Bohužel u některých, většinou "supermarketových" kol to někdy nešlo a museli jsme sehnat a půjčit náhradu.

Zdenek X 12. 7. 2022, 13:12
2
1

@Kuba: absurdni je to v kazdem pripade bez ohledu na moje schopnosti opravit kolo. Mozna by to chtelo priste certifikat na rodicovstvi, protoze jsem si jist, ze to, co predvadeji nekteri rodice (a mozna si to nekdo mysli o mne), nechava na detech mnohem vetsi skody. Skutecne nechapu, co na tom dokazete relativizovat. Vase ucastniky kurzu jste mel vyhodit nebo nechat dojet na tech herkach, proc to nechavate (vam podobni priznivci nebo alespon ne-odpurci) dojit tak daleko, ze do toho, jak si zorganizujete kurz ci tabor, strka nos MSMT. Zatahujete tim do toho i me a dalsi, kteri musi travit zbytecne cas blbostmi. Ano, hygienu v kuchyni na tabore asi rodice nemohou ohlidat, tam je asi vliv statu vhodny, ale s jakym kolem poslou deti na tabor je skutecne jejich vec (a na druhe strane vedoucich, zdali to akceptuji) a jsou schopni to ovlivnit stejne jako to, kolik jim daji nahradnich slipu.

@Tomas: v kontextu te stavby je spolecenska nebezpecnost kola a auta uplne stejna, naopak cyklista tam muze prijit k ujme vyrazne snadneji, navic tou stavbou na kole jedete urcite na kole rychleji nez auto (ktere by se tam pres zakaz vydalo). Takze v kontextu systemu na ohlasovani na by na to dojel pouze automobilista, cyklista by to uhral na anonymitu. Ale ono je to jedno, kdyby to tem chlapum na stavbe extra vadilo, oba (cyklistu i motoristu) by vyhnaly bagrem a necekali na nejakeho bonzaka. Vlastne ne, od toho jsou pravidla, museji zavolat policistu a ten to vyridi. Ono to trvani na pravidlech ma vzdy dve strany, ze?

@David: a jeste jsem zapomnel na uplne zakladni poruseni pravidel, se kterym se potykam (a porusuji) denne. K nam do obce tezko na navstevu prijedete, pripadne budete muset zaparkovat na navsi -- ve velke casti obce je vyznacena obytna zona a parkovaci mista na ulicich vyznacena nejsou. Muzete to zkusit zmenit, ja to u nas v ulici nezkousel a nebudu, pochybuji, ze bych se dockal mezi sousedy konsenzu (i kdyby se nahodou urad rozhoupal), spis potukani na celo, kaslou na to uplne vsichni (a jindy se to hodi uplne vsem). Ja vim, kdybyste k nam vyrazil, plati citace z vaseho prispevku: "... I kdyby pak někdo musel pohnout zadkem, zaparkovat o dva bloky dál, nebo si pronajmout garáž... Každá sranda něco stojí."

Tomáš 12. 7. 2022, 13:19

Zdenek X: Konkrétní stavbu neznám, ale předpokládám že ta uzavírka je ochrana pracovníků a stavby a pro obojí je těžší a větší auto nebezpečnější než kolo. Ale jinak já asi nejsem pro přebyrokratizovanou společnost, souhlasím, že ten certifikát na kola je nesmysl a tendence, kdy se u všeho musí řešit, kdo má co na odpovědnost a nepřipouští se, že se prostě občas stane nehoda, se mi také nelíbí. Což teda neznamená, že se nehodám nemá předcházet, jen si myslím, že to nezařídí různé certifikáty (minimálně v tomto případě).

Podle mě se jen lišíme v hodnocení míry společenské škodlivosti porušování dopravních předpisů. Já mám za to, že je docela vysoká (zvlášť když se to týká řidičů aut, jsou nebezpečnější a vícp řekážejí), vy jste k tomu mnohem schovívavější.

David 12. 7. 2022, 14:27

Zdeňek X 13:12:
V tom případě jsme asi sousedé! Ba ne, nejsme. U nás se nám to nelíbilo a tak jsme požádali obec, aby buď vyznačila parkovací stání, nebo pod tu krásnou modrou značku obytné zóny doplnila dodatkovou tabulku "Parkování povoleno". Obec to řešit nechtěla. Tak jsme ji jen požádali o souhlas, pak požádali silniční správní úřad o stanovení a tu cedulku si zaplatili. A světe div se, máme dodatkovou tabulku "Parkování povoleno". Takže i já parkuji v obytné zóně, kde nejsou vyznačena parkovací stání, a parkuji tam zcela legálně (a neučím děti porušovat předpisy, které se mi nelíbí).
A rozhodně nejsme jediní, kteří toto řešení zvolili. Byť ve většině ostatních případů obci pokud vím nevadí tu dodatkovou tabulku zaplatit...
Vidět ji můžete třeba tady: https://mapy.cz/s/lotumevusa

kuba 12. 7. 2022, 14:42

Zdenek X: jasne, meli jsme nechat ucastniky, za ktere mame odpovednost, jezdit ve velmi kopcovitem terenu na kole, kteremu temer nefungovaly brzdy... Nebo je vyloucit a dost tim narusit kurz i pro kamarady se kterymi prijeli. My se to radsi snazili vyresit bezpecne a s co nejmensim narusenim programu jsme zvladli.

At chcete nebo ne, ti vedouci, kdyz dite vezmou na tabor, za nej prebiraji odpovednost. Nemusi se mi libit, kolik ji je a co vsechno je kontrolovano, ale vykaslat se na to fakt jako vedouci nemuzu. Muzu lobbovat za zmeny (coz treba CRDM i jednotlive organizace typu Skaut, turisti, atd. delaji furt, protoze tech od reality odtrzenych pozadavku urednici a zakonodarci vymysli furt dost, casto nechapou rozdil mezi komercnimi tabory, ktere radu ucastniku vidi az na miste poprve, a oddily, ktere s detmi pracuji celorocne)), ale dokud neprobehne, odpovednost furt mam. U rady tech taboru (nerikam, ze nutne u toho vaseho) jsou pritom vedouci dobrovolnici, kteri si na to berou dovolenou. A ne, nedokazou za den na ministerstvu prolobbovat vyjimku, protoze si to nekdo z rodicu preje.

kuba 12. 7. 2022, 14:58

Kuba: Tak on je asi rozdíl mít požadavek certifikát od servisu (podle mě mimochodem bude vymyšlená povinnost, nikoliv teda na straně Zdeňka X), což je trochu nesmysl, a požadavek na to mít funkční kolo (což je dost rozumná věc).

Zdenek X 12. 7. 2022, 15:53

@Kuba: rozumim. Ale vas predchozi prispevek znel jinak: protoze vsichni rodice neumeji opravovat kolo, pozadavek revize v certifikovanem servise je pochopitelny. Na to jsem reagoval: ok, klidne si to dejte do pravidel, ale nenutte do toho vsechny poradatele. Coz je asi soucasny stav. Jini poradatele zvladnou technickou prebirku sami vcetne te neprijemne casti, ze nekoho poslou domu. Kdyz jsem chodil na gyml, na lyzak to vyucujici resil tak, ze jsme lyze prinesli par dni pred odjezdem -- byla jeste sance stav napravit (to bylo v '90 roce, ucitel kontroloval spravne serizeni vlastni silou, zadna merici stolice ....).
Ale pravda, tady to v pokynech bylo, zena to cetla hned, pouze si myslela, ze to bude jako vzdycky: napiseme cestne prohlaseni.

Kuba 12. 7. 2022, 16:49

Zdenek X: ono je to obojí. Nespoléhat bez kontroly na to, že děti budou mít kola seřízený a bezpečný je z praxe fakt potřeba, protože bohužel, i když to desetkrát komunikujete předem, upozorňujete účastníky, že je to důležité, atd. výsledky zdaleka nejsou stoprocentní.

Druhá věc je, jestli má MŠMT plošně nařídit vyžadovat potvrzení ze servisu, nebo jestli to má nechat na posouzení vedoucích, jak moc budou účastníkům nebo jejich rodičům důvěřovat a jak moc jsou schopni aspoň základní bezpečnostní věci kontrolovat sami. Je taky rozdíl (minimálně ve snadnosti odesílání zpět), jestli účastníky a jejich kola člověk vidí na srazu kousek od jejich domovů nebo až na srazu na místě akce, přičemž jsou z celé republiky, takže někteří přijeli pár set km.

K těm lyžákům, jasně, dřív se spousta věcí řešila jinak a víc "podomácku". Dneska by si to ten učitel asi netroufl a potvrzení z měřicí stolice by vyžadoval (druhá strana mince je to, že takové zařízení je dneska daleko rozšířenější a profesionální servis schopný vystavit potvrzení daleko běžnější, než dřív...)

Jenda 12. 7. 2022, 22:33

David: „Ještě nedávno neměly ženy ani volební právo - a také se to zdálo být nepřekonatelné...“

Já jsem taky optimista a věřím ve světlou budoucnost, ale ptám se, co mám dělat tady a teď, doslova každý den když jedu do práce. Příklady které dával Zdeněk bohužel byly mimo to co jsem se snažil vyjádřit a diskuzi oddivergovali, tak tedy moje naprosto konkrétní příklady ze života:

- jezdím z Pankráce do Dolních Břežan. Cestou je 6 (ano, fakt, nepřeháním -- 2 v ulici Na Pankráci/Budějovická, 2 Na Strži, 2 na Libušské) semaforů, které mají trvale červenou a dávají zelenou jen a pouze na detekci, a detekce nefunguje na jízdní kola. Napsal jsem postupně několik mailů do Eltoda, a napsali mi, že s tím nic dělat nejde. Co mám dělat?

- na mnoha jiných místech [1,2,3] si můžu vybrat, jestli pojedu nelegálně a umožním předjetí, nebo za mnou pojede vláček. Co mám dělat? Dodržovat pravidla?

[1] https://jenda.hrach.eu/img-ext/100_2020.jpg

[2] https://www.bike-forum.cz/static/images/discussionpost/0009/22/1260/10033zfhmpne4tsz3y7e5fyvuugtax83qc104tc1.jpg

[3] https://mapy.cz/turisticka?x=14.44219&y=50.05246&z=18&pano=1&pid=72994041&newest=1&yaw=2.005&fov=1.571&pitch=0.236

Rád bych místo odkazů výše odkázal na příslušné podněty na CyklisteSobě, bohužel web poslední dobou nefunguje. Nebo je chyba u mě?

Zdenek X 13. 7. 2022, 08:48

@David: hmm, tak vase vcerejsi prispevky vidim az dnes, navic nejsou chronologicky razeny. Mistni diskuze funguje otresne.

S tim vyrizenim jsem to samozrejme myslel s usmevem, nemam potrebu se prat ani porovnavat pindiky, to jste snad musel pochopit. Souboj muze byt pouze diskuzni. Ale jinak se klidne muzeme potkat, jezdim tou Zalanskeho kazdy den. Plzenskou nepouzivam, me vrcharska vlozka "Bila Hora" nemine, jezdim z Dejvic. Je skvele, ze umite tak hezky fungovat se systemem, pro me tohle neni, asi mi byly dany do vinku prirodou jine vlastnosti. Spolu bychom nevydrzeli, uz jsem take nekdy spal v lese (na horach), kde se nema, rozdelaval ohen, na tabore jako taborovy vedouci ukradl par padlych klad detem na taborak, obcas ukradnu na poli par klasu kukurice (nebo to minimalne detem nezakazu), prechazim mimo prechod, ze zahrady vyvazim zahradnicky odpad na hromadu za posledni parcelou v nasi ulici (vyjimecne, ale deje se tak), v praci jsem urcite mnohokrat porusil pravidla bezpecnosti prace, doma nemam poveseny hasici pristroj na spravnem miste, nepozadal jsem obec o zabor, kdyz mi loni prijel mix a pumpa na betonovani sklepa ... mel bych se nad sebou zamyslet. Vyhral jste, preji vam, at vam to nadseni pro zakonnost vydrzi.

P.S: Tak v prvnim servisu u prace jsem vcera dopadl spatne, na vyplnene potvrzeni mi razitko nedali, na serizeni (serizeneho kola, ale bez toho mi razitko nedaji) nemaji ted chut.

David 13. 7. 2022, 13:14

Jenda 22:33
Na uvedené světelné signalizace se zeptám signalizátorů na silničním správním úřadu Magistrátu a dám vědět. Budou vědět víc, než Eltodo.

S podnětem 1 a 3 jste mě pobavil. Není to tak dlouho (když se zavádělo pravidlo 1,5 m a s tím spojené povolení přejíždění plné čáry při předjíždění cyklisty) jsem tady navrhoval, aby se současně povolilo vjíždět na V13. A to jak při předjíždnění cyklisty, tak i cyklistovi ekvivalentně jízdě po krajinici, kterou má legální. Byl jsem na tomto fóru doslova ukamenován, že je to nebezpečné. Nu - není to nebezpečné. Už proto, že tím že se to povolí se nezruší zákonná povinnost chvat se tak, abych nehohrozil nikoho (vč. sebe) a nezpůsobil nehodu. Znám spoustu míst, kde mě auta každý den přes V13 předjíždí (třeba mezi Chrášťany a Zličínem jich je několik set metrů, a nikdo se tam za mnou ve vláčku neveze, a současně to není nijak nebezpečné), a stejně tak já po V13 místo krajnice jezdím. Třeba zrovna tady na Magistrále. je to asi 4 týdny, co mě přesně v tomhle místě nejdřív protroubil a pak na V13 dokonce skřípl mercedes a začal mi vysvětlovat, že jsem na dálnici a že tam nemám co dělat. No nevím kdo koho ohrožoval, i když já jsem byl jediný, kdo porušoval (než na V13 vjel i on) - ale jen proto, abych ho nezpomaloval :o)

Se zúženími v místě uzavírek - těžko říct. Nejraděj je objíždím. Ale úřady na ně kašlou tak, že si občas říkám, že by bylo dobré stejným způsobem se vykašlat na řidiče, jako se úřady vykašlaly na nás:o) Ale taky jezdím "v klidu" za vodícími deskami. Rozhodně s tím mám menší problém, než s jízdou po chodníku.

David 13. 7. 2022, 13:22

Zdeněk X 8:48
Příspěvky jsou řazeny chronologicky. Ale když do nich člověk dá odkaz (nebo jsou moc dlouhé nebo je v nich podezřelé slovíčko), tak se veřejně objeví až po schválení adminem. A protože se objeví v původním čase kdy byly napsány, tak je většina lidí přehlédne.
Každý to máme jinak. Já sice nejsem čuně a bioodpad do škarpy nevozím, protože kontajner na něj je jen o pár set metrů dál na druhou stranu, ale kvůli mixu jsem si taky zábor nevyřizoval... Zatavení vozidla je zastavení vozidla...(a není žalobce, není soudce - ale je proto rozumné se domluvit se sousedy :o)

Dneska večer jsem ve Velo Fiala na Čistovické (když už hledáte ty servisy), kámoš mi tam dá do cajku písty na kotoučovkách, což chvíli zabere. Ale upřímně, tyhle internetové diskuse mi celkem stačí.

David 13. 7. 2022, 15:31

Jenda:
Tak prý je možno tak i tak (tedy někde, např. na Libušké je ještě jen indukce, která to většinou neumí / nemá občas dostatečnou citlivost, a někde už je videodetekce, která by měla cyklistu poznat vždy a je to jen o nastavení). Nicméně Eltodo údajně nemůže měnit nastavení samo od sebe. Které lokality (případně směry na nich) to jsou? Děkuji.

Zdenek X 14. 7. 2022, 08:36

@David: ano, mate to pekne nalinkovano. Mohu jiste kazdy zahradnicky odpad nechat odvest, mohou tak udelat vsichni sousede, muze nechat obec nasmlouvat vetsi kapacitu a nechat odvazet bezny zahradnicky odpad (travu, listi, ...) do Kladna do kompostarny peknymi nakladnimi vozy (ktere ted jezdi jednou tydne), ale asi jsme nejak vsichni sousede usoudili, ze ta hromada, ktera vetsinou pres zimu zcela slehne a ktera nikomu neprekazi, je takova mene "cune". Velke kontejnery na bioodpad v obci nemame, prebytky bioodpadu resime to tak nejak "po vesnicku" (bohudik to lze, satelitni zastavba nazasahla obec tak tezce jako jinde). Ale legalni to asi neni.

Kamarada v zadnem servise nemam, jak jsem psal, s jednou vyjimkou jsem nikdy v zadnem cykloservise nebyl. Ale budu to mit dnes hotovo u Kolo&kava za Jenci, pan rikal neco o 890,- (nebo 860,-) za maly servis (aby mohl napsat ten papir). Asi existuje neco levnejsiho, ale kdyz uz jsem tam vecer prijel, tak jsem tam to kolo nechal, casu neni neomezene. Vsechno bude podle pravidel, jsem rad, ze me tahle pravidla zasahla az u tretiho ditete, uz to nejak preklepu, na MSMT psat nebudu.

Jenda 16. 7. 2022, 14:54

David: Na tom Pankráci jich teď část předělali kvůli probíhajícím stavebním pracím (tipuju stavba metra D), takže nemám aktuální situaci dostatečně otestovánu. Každopádně jinde jsem to zažil třeba na:

- Na Strži odbočení vlevo do Na Pankráci
- Libušská na křižovatce s Dobronickou (oba směry)
- Libušská na křížení s Meteorologickou (hlavně směr z města)
- Libušská - přechod pro chodce před Sapou (směr z města)
- Antala Staška - odbočení vlevo na Budějovickou
- Prachnerova - odbočení vlevo na Vrchlického
- Hrozenkovská - odbočení vlevo na Na Radosti

Mně Eltodo napsalo že to měnit můžou, ale pak zase mají stížnosti na false triggers, a ten hardware není možno naladit dostatečně dobře na to aby to prostě kola bralo.

František 17. 7. 2022, 03:08

Ad Eltodo: Jde o řízení semaforu a detekci kol? Tak proč nedají nějaký limit, kdy se daný směr spustí, přičemž za "normálních okolností" by se daný směr spouštěli před uplynutím limitu.

Ad bonzáctví: Na to si lidé stěžují hlavně v případech, kdy přestupek ničemu zásadnímu neškodí (materiální povaha), to byl ten příklad "míst pro návštěvy", nebo když třeba zaberu jednoho z pěti vozíčkářů. Ale parkování v cyklopruhu logicky omezí každého cyklistu, a jestli chce řidič "nutně" zastavit, vzdycky to může udělat v normálním pruhu. Zakon o nic hůř neporušuje.

David 19. 7. 2022, 13:14

Jenda:
Je to tak, jak píšete. Indukční smyčky, které mají své limity v citlivosti. Občas se je podaří vyladit i na cyklisty, ale má to své mouchy a ne každá se podaří.
S výjimkou křižovatky Na Strži - Na Pankráci, která se bude měnit kvůli metru a je možno ji proto z úvah o změnách úplně vypustit, se jedná o indukční smyčky s defaultně nastavenou červenou pro všechny směry. Hlavní výhoda takového nastavení je, že výrazně zkracuje čekací dobu chodců. Zelená jim padá hned na výzvu, nemusí čekat, až doběhne cyklus. Užitečné je to i v tom, že noční přecházení chodců na červenou je dosti rizikový sport (jsou hůř vidět). Sekundárně to ztěžuje i noční "závodění" aut. Ale tam, kde to nebere cyklisty, je to z tohoto pohledu špatně.
Částečná pomoc je může být požádat SSÚ, aby se defaultní červená všude změnila na stálou zelenou v hlavním směru. To by alespoň cyklistům jedoucím v hlavním směru (mělo by jich tam být více), umožnilo projíždět křižovatku legálně.
Ptal jsem se i na termín případné obnovy. Bohužel, po Eltodu tyto SSZ přebírá nová servisní organizace a zatím plán obnovy není k dispozici.

Tomáš 20. 7. 2022, 11:49

Já si teda myslím, že v noci je na takovýhle místech spíš lepší blikající oranžová (a klidně ať na talčítko spadne červená, aby chodec mohl přejít). Závodění má zabraňovat design ulice, není žádoucí ani přes den.

David 20. 7. 2022, 17:00

Samozřejmě ta červená pro všechny směry funguje jen v noci (ale to je asi jasné).

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat