Praha 7: nové ochranné cyklopruhy v Jankovcově

Publikováno: 10. srpna. 2022, 1 min. čtení
Aktualizováno: 11. srpna. 2022
Úvodní foto: A. Liddell
Publikováno: 10. srpna. 2022, 1 min. čtení
Aktualizováno: 11. srpna. 2022
Úvodní foto: A. Liddell

Praha 7 v Jankovcově ulici vyznačila nové ochranné cyklopruhy. Část z nich nahradila zastaralé pruhy vyhrazené, jižní část ulice je pro lidi jezdící na kole přizpůsobena úplně nově.

Úpravy tak navazují na cyklopruhy v ulici U Uranie a zároveň procházejí křižovatkou s Libeňským mostem. Zde byla cyklistická doprava pomocí řadících cyklopruhů i nepřímých levých odbočení a legalizací chodníku řešena v rámci obnovy signalizace v roce 2020.

Celý dotčený nově vyznačený úsek má přibližně 500 metrů. Na křižovatce s ulicí Přístavní vzniklo také nové místo pro parkování kol a koloběžek.

V mapě Městem na kole se nové změny projeví brzy.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

josuk 10. 8. 2022, 19:16
5
5

po asi tak 4 letech, co se v Praze ochranné cyklopruhy malují, by možná bylo vhodné místo oslavování a "slavnostního zanesení do mapy MNK", si říct na rovinu, jestli jsou opravdu přínosem anebo skutečně jen štvou řidiče aut a cyklisty ve skutečnosti klamou (kdokoli v nich může prakticky kdykoli jet, nemají nikde svislé označení a cyklista v nich může dostat odstup přesně těch 15 cm na šířku bílé čáry). Kdyby byly jen na skutečně odůvodněných místech, nebylo by náhodou cyklistům líp?

Tomáš J 10. 8. 2022, 23:57

Za mne: b) je správně :(

Tonda 11. 8. 2022, 00:33
5
3

Co je na vyhrazených pruzích zastaralého? Tak jak jsou ochranné pruhy v ČR dimenzovány jsou ochranné pruhy podél zaparkovaných aut horší než nic.

Brahma 11. 8. 2022, 09:34
10

Mně se v těch vyhrazených pruzích jezdí moc dobře. Je to pro mne určitě lepší, než společný uvolněný chodník. Třeba po nábřeží od Vyšehradu až do Bráníka se po silnici ve vyhrazeném pruhu skvostně jede. Po chodníkové ztezce vedle se nedá mimo časného rána mezi chodci rychle jezdit. A odpoledne je to tam i při pomalé jízdě nebezpečnější, než mezi auty. Neplatí tam vůbec žádná pravidla.

Martin Šnobr 11. 8. 2022, 10:13
5
1

josuk – článek informuje o novince, cílem nejsou úvahy o tom, co s ochrannými cyklopruhy. K tématu se vyjadřoval kolega v článku „Co s ochrannými cyklopruhy" v rubrice „názory": https://mestemnakole.cz/2021/10/co-s-ochrannymi-cyklopruhy/

Tonda – tím „zastaralé vyhrazené cyklopruhy" bylo myšleno, že ty v Jankovcově byly příliš úzké a podél zaparkovaných aut měly šířku jen 1,5 m. To dle současných norem nelze, v rámci prevence dooringu a dostatečného odstupu od aut musí mít takový cyklopruh šířku min. 1,75 m, což tyto nové pruhy splňují.

David 11. 8. 2022, 10:42
7
1

Tonda a MŠ: Přesně jak píše MŠ. Šířka tam umožňuje mít jen ochranné cyklopruhy. Ty stávající vyhrazené jsou úzké - a je to přesně i o nedostatečném odstupu od parkujících aut a o dooringu. Ochranný umožní, aby byl cyklopruh širší, byť za cenu pojíždění nadměrnými vozidly.
Myslím, že míst, kde ochranné cyklopruhy škodí, je relativně málo. Byť přiznávám, že např. Na Pankráci ve směru z kopce by bylo lepší je nemít a zabírat pruh. Obecně z kopce je zkušený cyklista nepotřebuje. Se začátečníky je to k diskusi. Ale takových míst myslím zas tak moc není.

Zdenek X 11. 8. 2022, 12:11

@David: hmmm. Tak to pridam Evropskou. Rozhodne ted me tam mijeji auta bliz nez drive, kdy pruhy jeste nebyly, v zime jsou uplne k vzteku, protoze cyklopruh je plny bordelu a nekdy i zmrazku. Driv jsem jezdil v klidu po vysusene/vycistene prave "koleji" vyjezdene od aut, ted se v zime nekdy tak bojim jet v tom bordelu, ze to vezmu po chodniku (ac jinak chodnik je tabu a jsem zasadni odpurce pusteni cyklistu na chodniky). Bohuzel totez plati i pro vyhrazeny pruh pod stresovickou nemocnici, v zime o hubu (uz na podzim, kdy v pruhu z kopce je listi). Takze nekdy jedu z kopce v prave "koleji" uprosted vozovky a ridice tim stvu, maloktery z auta pochopi, ze nejedu po tom cervenem cyklopruhu, nebot je na jednostopem vozidle nebezpecny. Vlastne za celou moji cestu ocenuji nejakou upravu pouze na Belohorske tesne za Bilou horou, kdy vyhrazeny pruh umoznuje podjeti kolony, jinak je mi to uplne jedno.

David 11. 8. 2022, 12:16
5
2

A kolik lidi by napadlo jet po Evropské (na kole) bez cyklopruhu? Více, nebo méně než s cyklopruhem?
O odstupu aut od cyklistů tu také již článek byl. Že cyklopruh zkracuje průměrnou vzdálenost odstupu, ale odstraňuje extrémy (zbytečně vzdálené a nebezpečně blízké minutí cyklisty autem).
Ano, nedostatečná zimní údržba je problém. Nejen u cyklopruhů. Viz každoroční žaloby za zlomené nohy na chodnících. Zimní neúdržbu cyklostezek vůbec nezmiňuji.

Tonda 11. 8. 2022, 12:56

Pokud se aktuálně ochranný pruh udělal širší než byl původně vyhrazený pruh, tak asi OK, problém je, že pokud je pruh podle parkování, tak navýšení jeho šířky podle TP 179 je nedostatečné (50 cm oproti pruhu podél obruby ve stísněné verzi)

Jízdní pruh pro auta má mít 2,5 m, pro cyklisty 1,75 m, parkování 2 m. Pokud 2 m auto jede středem svého pruhu a parkující auto nezabírá víc než ty 2m a tedy nezasahuje do čáry, tak mezi jedoucím autem a parkujícím autem jsou přesně dva metry, čili cyklista s 60 cm řidítky bude mít po stranách 70 cm a to je ideální stav, dodávky a i leckterý osobák má přitom víc než 2 m, někdy i o dost, stejně tak parkující auta do čáry běžně zasahují, i jí přesahují.

Zdenek X 11. 8. 2022, 14:45
2
1

@David: odpoved na vasi otazku neznam, mohu hovorit pouze ze sve zkusenosti a popsat sve pocity. Snad bych jenom poznamenal, ze dokud se bude stale tvrdit, ze to bez cyklopruhu nejde (a bez dalsich opatreni), dle meho nazoru zbytecne. cyklistu nepribude.
Mozna, ze bych na zaklade vlastni zkusenosti rekl, ze diky cyklupruhu to vice lidi na Evropske zkusi, ale ti, co by se bali bez pruhu, to po uvodni zkousce v pruhu stejne vzdaji, protoze ani s pruhem to pro ne nebude akceptovatelne.

Udrzba: to mi pripomina diskuzi o prilbach, kterou jsem tady mel vcera (= mala ochota zacit u sebe a chranit sebe bez ohledu na okoli a za cenu jisteho diskomfortu). Dokonala udrzba je nemozna, to by stalo silene penez. Jak udrzba kazdeho metru chodniku (pro statisice lidi), tak kazdeho pruhu pro cyklisty (stovky lidi). Ja to platit nechci ani nepozaduji. Ani nevim, jak by to bylo technicky mozne, treba ranni tenounka namraza na silnici je resitelna snad jenom nejakou chemii. Pritom existuje snadne opatreni jako jsou nesmeky (kdyz uz jsem starsi a hrozi mi pad a zraneni) nebo v pripade kola par mesicu vynechat (mozna nekdo pujde do nejakych okovanych plastu, mne se do toho nechce, tak mam nesmeky, vetsinou jenom v batohu, a v zime misto kola cast cesty do prace beham).

David 11. 8. 2022, 15:06

Zdeněk X: tak třeba stezky na Barrandovskem mostu by dle mého názoru zimní údržbu zasloužily. Ohledně cyklopruhu máme holt asi odlišný názor...

kuba 11. 8. 2022, 15:36

David: pro zacatecniky a opatrnejsi, byt zkusene, IMHO nehrajou pruhy na ulicich typu Evropske zadnou roli. Netroufnou si tam bez nich, netroufnou si tam s nimi. Pokud by mesto chtelo, aby v techto mistech vic lidi vyuzivalo kola, muselo by udelat o poznani bezpecnejsi oddelenou infrastrukturu. Barvou vyznacene pruhy v mistech, kde je vic nez jeden pruh pro auta ma cenu resit jen pro zkusene a odvazne.

David 11. 8. 2022, 18:18
7
1

Kuba: Osobně po komunikacích jako Evropská, Patočkova nebo Strakonická nejezdím rád, ale s pruhy je to o fous lepší. Vnímám to třeba na trase V Botanice, Kartouzská, Plzeňská, Na Radosti. Kde pruhy jsou, auta sice jezdí blíže, ale neohrožují mě tak často, jako v úsecích bez pruhů. Ani mi nebrání projet na světlech dopředu.

Kuba 11. 8. 2022, 22:18

David: jo, to chápu. Ale pro převážnou většinu populace je to fakt jedno. Na takovou ulici se na kole nepustěj za žádnejch okolností. Buď mají nějakou použitelnou objízdnou trasu, na které takové ulice nejsou, nebo je maximálně křížej. Nebo prostě na kole po městě nejezděj. Což je samozřejmě škoda, ale fakt nemá smysl to po nich chtít, když pro to není splněnej základní předpoklad, tedy aby se mohli cestou cítit bezpečně.

Jiří Kadlec 11. 8. 2022, 22:44

Zrovna na té Strakonické ve směru z centra (na jih) by mi cyklopruh pomohl. Nebo ještě lépe cyklostezka. Teď je to tam mezi auty dost stresující a Nádražní (mezi rychlými autobusy a tramvajemi) také není žádný med ;-(
Ze stávajících cyklopruhů mi úplně nejvíc pomáhají pruhy v ulici Mariánské Hradby (za Pražským hradem) - před vybudováním cyklopruhu to byl velmi nepříjemný úsek (těsně objížďějící auta, stání mezi auty v koloně), teď se tam jezdí fajn. Pomáhá mi i cyklopruh ve Zborovské a pruh ve stoupání v Chotkově.

Jiří Kadlec 11. 8. 2022, 22:51
11

Ještě k Jankovcově přijde mi super, že Praha 7 postupně dělá své území přístupnější pro cyklisty. Není to dokonalé, ale z kola se i díky lepším cyklopruhům stává použitelný dopravní prostředek pro stálé víc lidí. Škoda, že se něco podobného neděje víc i na Praze 2 a v Praze 5.

David 11. 8. 2022, 23:14

Kuba:
Objízdné trasy Plzeňské jsou dost na nic. Je to na každé straně horská prémie a + 15 minut časově. Také se mi po ní nejdřív nechtělo, stejně jako třeba po silnici K Barrandovu, ale první den, kdy člověk musí vyzvednout děti načas ze školy a přitom se zdržel v práci - a je vymalováno (i se Strakonickou a přes rampy Barrandovského mostu...).
Jiří Kadlec:
Na P7 mě nejvíc fascinují cykloobousměrky. Když člověk najednou nemusí v Holešovicích objíždět bloky sem a tam jako ko-ot, tak je to prostě skvělý!
Ale Argentinská s cyklopruhem je také překvapivě v pohodě. A od té doby jsou cyklopruhy z Kapitána Jaroše přes Vltavskou k Argentinské, tak přes ten bezdomovecký squat už nejezdím ani omylem.

Kuba 12. 8. 2022, 06:38
8
1

Jiří Kadlec: Jo, Praha 7 mi co do infrastruktury pro lidi na kolech připadá v Praze jako ten pověstnej jednookej mezi slepými. Zdaleka to není dokonalý, ale narozdíl od mnoha jinejch částí je vidět nějaká snaha a ne jen alibismus nebo hůř naprostá ignorace.

Tomáš 14. 8. 2022, 01:21
1
2

Zdenek: ohledně údržby cyklopruhů nevím (podle mě by to možná tolik nestálo), ale co se týče chodníků, stačí zrušit Kuberův nesmysl, že za chodníky jsou odpovědné obce, a vrátit tu povinnost majitelům nemovitostí. Vlastnictví zavazuje, máme v ústavě, a ti majitelé nemovitostí mají přece na schůdných chodnících zájem. Stav, kdy se to neuklízí a lidem se platí pojistné, je úplně ujetý (ideolog ve mě by řekl, že to ukazuje necitelnost neoliberalismu, ale spíš to je teda podle mě modernita).

Osobně mám cyklopruhy rád, cítím se v nich bezpečněji (zde třeba z Libeňského mostu do Tržnice pomáhají), ale souhlasím, že to ukazuje, že se prostě musí autům začít brát pruhy, ať máme kam dát Kodaňské pásy.

Tonda 14. 8. 2022, 12:23
1
1

Aby za obecní chodník měl zodpovědnost majitel přilehlé nemovitosti byla neskutečná zhůvěřilost. To jako majitel domku když přes noc nasněží má jít hrabat místo toho aby šel do práce?

Tomáš 14. 8. 2022, 12:34

Tonda: ano, nepřijde mi to zas tak problematické, o trochu dřív stane, pověří tím rodinné příslušníky nebo to přinejhorším odhrave, až se vrátí. A koneckonců se můžou sousedi domluvit a třeba za sebe trochu zaskakovat. Je přece hlavně v jeho zájmu, ať to má před domem odklizeno.

Jaké jiné řešení, jak mít chodníky čisté, vás napadá? Obce to zajistit nezvládají. Zdeněk má případnou připomínku, že by to ostatně bylo moc drahé. Nemít chodníky prohrabané je takové lose-lose řešení, že ho snad nikdo rozumný nemůže brát jako záhodné.

Tonda 14. 8. 2022, 13:14
1
1

Přehazovat péči o obecní majetek na lidi je úplná zvrácenost. To že na to komunál kašle přece není argument hodit to na lidi. Komunálu se na rozdíl od jednotlivců vyplatí mechanizace než aby si každý svůj kousek šudlal hrablem. A co se tak pamatuju, tak to k dokonalosti mělo daleko, dost lidí na to kašlalo nebo to nezvládalo a každý kousek vypadal jinak, často prostě jen udupaně.

Tomáš 14. 8. 2022, 13:24

No, to je právě ta chyba. Te komunální majetek je přece i majetek lidí v té obci, je společný, společně se o něj máme starat. Obec není vůči majiteli té nemovitosti něco cizího, on je součást její komunity, tak dává smysl, že se o tu komunitu stará. Mně přijde to, že se máme starat o své okolí, přirozené. Přijde mi to podobné jako např. povinnost přivolat pomoc, svědčit a oznámit trestný čin. Nejsme nějací atomizovaní jedinci, co mají jen samá práva, ale žádné povinnosti.

Já si to popravdě už nepamatuju, bydlel jsem tehdy na vesnici, kde chodníky tehdy moc nebyly, ale současný stav, kdy to prostě není minimálně v Praze na sídlištích odklizeno vůbec, asi těžko považovat za lepší. Taky si myslím, že se společnost za těch dvacet let trochu vyvinula, takže by to možná teď fungovalo lépe (můžu se mýlit).

Tonda 14. 8. 2022, 13:56

Taky proto platí lidi daň z nemovitosti a obec dostává něco jako čtyři tisíce od státu za osobu s trvalým pobytem aby se o obecní majetek starala, ne že lidi v panelácích budou vysmátí a někdo s rohovým domkem bude škrabat 100m chodníku a když odjede v zimě na týden na dovolenou a někdo mu tam spadne, tak bude platit majlant. Obec v dnešní době není kibuc nebo amišská komunita.

Tomáš 14. 8. 2022, 14:22

Tak ano, daně z nemovistí by měly být minimálně desetinásobné, ale spíš vyšší, než nyní. Člověk z rohového domku se může s někým domluvit. Určitě si lze představit i mechanismus, že by obce byly povinné zajistit možnost, aby majitel nemovitosti zaplatit obecní firmě, aby mu před domem uklízela.

Jelikož na většině území už sněží jen párkrát do roka, je velmi neefektivní, pokud to má celé odklízet obec. V Německu a v Rakousku to tak funguje: https://www.oesterreich.gv.at/en/themen/bauen_wohnen_und_umwelt/wohnen/Seite.210311.html a tak nějak celkově se tam žije líp.

Jen my tu musíme vymýšlet nefunkční kolo.

Zdenek X 15. 8. 2022, 08:14
1
3

@Tomas: ano, je to tak, primarne byla diskuze o cyklopruzich, kde cisteni v zime je v naproste vetsine pripadu velmi neefektivni (z hlediska ceny). Ano, mohou byt vyjimky typu Barrandovsky most, ale to je stejne chodnik.
Uklizeni chodniku mi zily netrha, jsem vetsinou v nasi ulici prvni, kdo jej ma shrabany (ani to neni chodnik, hrabu vozovku v obytne zone mezi rodinnymi vozy), nebavi me cekat na obecni pluh, ktery nam to bez milosti nahrne pred branku a branu. Ale predstava, ze hrabani majiteli prilehlych pozemku nejak dramaticky zmeni situaci (situaci z pohledu snizeni pripadu "upadnu a zlomim si krcek") zcela naivni. Nikdo (ani obec, ani majitele prilehlych pozemky) nema dostatek kapacit, aby rano bylo pokazdne shrabano a zameteno, nikdo nedokaze odstranit namrazu. Nejenom rano, ale treba v poledne, kdyz zacne snezit. Nejlevnejsi a nejucinejsi je zatit u sebe a vzit si poradne boty, nesmeky, ... . Stejne jako na kole prilbu a poradny viditelny odev a necekat, ze auto kvuli par cyklistum budou skakat na chodnik.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Praha 9: Nová cyklostezka podél Granitovy
Praha,

Praha 9: Nová cyklostezka podél Granitovy

15. června. 2024, 2min. čtení4