Praha 10 vyznačila nový ochranný cyklopruh v Moskevské ulici

Publikováno: 03. října. 2022, 2 min. čtení
Úvodní foto: M. Bělor
Publikováno: 03. října. 2022, 2 min. čtení
Úvodní foto: M. Bělor

Moskevská ulice mezi Vršovickou a Bodhaleckou ulicí získala nový ochranný cyklopruh. Ten na kilometrovém úseku zpříjemňuje jízdu z kopce i do něj. Navazuje na několik již existujících cyklo-pruhů a tras.

Nové značení je výsledkem spolupráce magistrátu a městské části Praha 10. Cyklopruh je ve zhruba kilometrovém úseku zajištěn především ve stoupání, obousměrně vede v rovinných úsecích – za křižovatkou s Bohdaleckou, na mostu přes železniční trať a před ulicí Vršovická.

Adam Scheinherr, pražský radní pro dopravu (Praha sobě) k realizaci doplnil: „Cyklopruh má i vedlejší funkci: aby se na nýtovaném mostě méně stávaly nehody, kdy automobil z boku naráží do konstrukce mostu. Tím ochráníme i cenný most od Františka Prášila, který byl zkonstruován dle vzoru železničního mostu pod Vyšehradem.“

V severní části Moskevské ulice vznikl cyklopruh v rámci velké rekonstrukce celé městské třídy už v roce 2014. V navazující rušné Bohdalecké ulici byl v roce 2020 vyznačen cyklo-buspruh. Po něm se dá dostat k Chodovské ulici, kde je od rekonstrukce v roce 2020 legalizována jízda na kole po podélných chodnících až po Spořilov.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Komentáře k článku

tik 3. 10. 2022, 13:56
6
6

Dotaz:
kdyz neni cyklopruh, je treba cyklistu predjizdet s odstupem 1.5m. Pokud je pruh, staci tech 30cm sirky bileho pruhu.

Nemohu si pomoci, ale jedno z toho je pitomost.

Motorista 3. 10. 2022, 15:25
3
5

@tik: Všechny tyhle "ochranné" cyklopruhy jsou voloviny. Je to jeden velkej tunel na to, aby magistrát mohl posílat peníze nějakým kamarádíčkům, kteří provozují firmy na malování pruhů, úpravu dopravního značení a výstavbu "bezpečnostních" ostrůvků bez stavebního povolení kvůli zkrácení přechodů. A jako vedlejší, avšak nikoliv nechtěný efekt to má znepříjemnit a znepřehlednit jízdu autem. Tam kde dřív stačil jeden rozdělovací pruh (někdy ani to ne) teď musí být krajnice, cyklopruh (ideálně v kluzké červené), střed, zase cyklopruh, zase krajnice a v případě, že se někomu vozovka zdá příliš široká, ještě šrafování před ostrůvkem s balisety a optické zpomalovací pruhy před přechodem...

David 3. 10. 2022, 16:52

Já vím!
Ve městě je přece pitomost předjíždět cyklistu, že jo?
...
Že jo!

Kuba 3. 10. 2022, 17:54
6
1

Jj, v tomhle má Adam Scheinherr pravdu (což je v otázkách prostoru pro lidi na kolech spíš výjimečné), cyklopruhy v tomto provedení jsou vhodné zejména pro ochranu všeho, co není člověk na kole. Tady pro ochranu železného mostu, na Chlumecké a dalších ulicích pro ochranu parkujících aut...

Martin Šnobr 3. 10. 2022, 18:16
15
2

Ochranný cyklopruh je ve stoupání lepší než nic. Alespoň má člověk svůj prostor a nemůže se stát, že ho řidič auta přehlédne a bude ho bezpečně předjíždět na poslední chvíli nebo vůbec. Potvrdí to snad každý, kdo někdy jel do kopce v rušné ulici s cyklopruhem a bez něj.

Kuba 3. 10. 2022, 19:12

Martin Šnobr: jo, byla to ode mě trochu nadsázka, ale rovněž platí, že tohle "lepší než nic" je pro většinu populace oproti tomu nic tak malej rozdíl, že tam prostě na kole odmítnou jet v obou případech.

tik 3. 10. 2022, 19:12
2
6

Snobr: radši bezpečne předjíždět 1.5m na poslední chvíli, nez těsně mijet v pruhu.
Ale chápu, že nějak ty pruhy je potřeba obhajovat...

Ada 3. 10. 2022, 21:25

Ten cyklopruh do kopce není souvislý ! Proč ?

mirek 4. 10. 2022, 20:22
1
2

tik: "Pokud je pruh, staci tech 30cm sirky bileho pruhu."
No nestačí. Pořád platí paragraf, že nesmíte ohrozit ostatní účastníky provozu, což při 30 cm jednoznačně uděláte.

josuk 4. 10. 2022, 21:53
3
4

.. tenhle pruh má čáru tloušťky 15..
Ať už to zbytečné naivní mrzačení komunikací skončí.. nerespektuje se víc s každým dalším..

David 4. 10. 2022, 22:31
6
3

Takže by bylo lepší, kdyby tam ty pruhy nebyly? No, nevím. Osobně mi na většině míst, kde jsou, cyklopruhy pomáhají (pominu-li jedno obecně známé klesání). Občas si dovedu představit, že by mohly být širší. Ale jet po čáře mezi pruhy nebo mezi pruhem a rozbitou krajnicí, a jet v cyklopruhu (byť má "jen" 1,5 m), to vnímám jako propastný rozdíl. Rozdíl, ze kterého vychází vítězně cyklopruh.

josuk 5. 10. 2022, 06:28

Ano lepe kdyby v této formě zde nebyly. V tomto ochranném může jet kdokoli kdykoli když tam není cyklista a když tam je, má nárok na těch 15 cm čáry místo 1.5 metru..
Význam takové malování má v užším centru, v zóně 30, v křižovatkách..ale ne zde. Argument ochrany mostu je úsměvný..

David 5. 10. 2022, 08:36

Josuk:
a) "...V tom ochranném může jet kdokoliv kdykoliv..." - A na tom jste byl kde? Zákon hovoří trochu jinak.
b) jakých 15 cm? Má 1,5 m (+ 15 cm), v případě souběžného parkování pak minimálně 1,75 m (+ 15 cm). Vzhledem k běžné šíři řidítek 80 - 90 cm a třeba i skutečnosti, že zrovna tady máte ještě původní vodící čáru a krajnici, které můžete legálně využít (a přičítají se tedy cyklistovi "k dobru", se obávám, že plácáte nesmysly.
Vás asi ještě nikdy nesrazil šofér, co si čte v mobilu a jede pravým kolem podle čáry, že? Výborný zážitek. Doporučuji si tohle "bezpečné předjíždění" vyzkoušet na vlastní kůži. Třeba ten váš bude serióznější a neujede jako ten, co takhle srazil mě...

Vratislav Filler 5. 10. 2022, 08:47
5
2

Ve stoupání mi to zde přijde v pořádku. Nezapomínejme, že předjetí s odstupem 1,5 metru není praxí, kterou by při předjíždění cyklisty supícího do kopce 10-15 km/h provozoval každý řidič. Je lepší mít auta jasně en block "za čárou" než se mentálně handrkovat o boční odstup s každým autem zvlášť.
A jestli jsem se dobře díval, tak se posouvala středová čára, takže ve stoupání je to teď o kousek širší. Tolik k pozitivům.

V klesání tam vidím s OCP na mostě dost problém. Co jsem tudy občas jezdil, tak aby se ty zatáčky dole daly projet bezpečně, potřebuje cyklista ten pruh zabrat. A tudíž nesmí řidiče za vámi napadnout, že vás budou na mostě předjíždět, aby na jeho konci zjistili, že musí brzdit do zatáčky, ale cyklista byl jaksi rychlej a mají ho pořád vedle sebe. Což teď s pruhem bude dost ložené a je to evidentně nebezpečné. Škoda, že mi projekt uniknul, napsal bych v tomto směru připomínku.

A technická: Širší čára má 0,25 m, užší 0,125 m.

Jakub Ditrich 10. 10. 2022, 20:17

Tak alespoň bude mít nová koalice na Praze 10 co mazat.. A panu bývalému náměstkovi děkujeme za zbytečnou aktivitu, mohl se zapsat do historie, být trochu odvážný a stavět cyklostezky. Ale misto toho máme ochranné pruhy pro konstrukce mostů..

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Nová cyklostezka v Praze-Miškovicích
Praha,

Nová cyklostezka v Praze-Miškovicích

07. ledna. 2023, 1min. čtení