Jihlava zlepšuje podmínky pro lidi pohybující se na kole. V minulých týdnech došlo k vyznačení ochranných cyklopruhů v ulicích Tolstého a Havlíčkova, chystají se vyhrazené cyklopruhy v ulici Brněnská.
Cílem úprav v ulicích Havlíčkova a Tolstého je zklidnění automobilové dopravy a hlavně zvýšení bezpečnosti nejzranitelnějších účastníků provozu – cyklistů i pěších. V rámci změn došlo k zlepšení provozu MHD, zkrácení přechodů a vyznačení prvních zdejších ochranných cyklopruhů o celkové délce 700 metrů.
„Tolstého ulice je významnou městskou třídou na okraji historického centra. Denně jí projede kolem 8,5 tisíc aut a ve špičce i 25 spojů MHD za hodinu. Frekvence všech druhů přepravy je velmi vysoká, a proto chceme automobilovou dopravu zklidnit a zohlednit i potřeby chodců,“ vysvětlil primátor Jihlavy Petr Ryška (ODS).
Vzhledem k tomu, že se jedná o první ochranné cyklopruhy ve městě, mnozí obyvatelé kritizují, že vedle nich nevejdou trolejbusy či autobusy. To je způsobeno i neznalostí tohoto druhu značení. Rozměrnější vozidla do ochranných jízdních pruhů pro cyklisty totiž mohou zasáhnout, nesmí ale ohrozit či omezit projíždějící cyklisty.
Dále občané kritizovali propadlé kanalizační vpusti, které se nachází přímo v cyklopruzích. To vytváří nebezpečné situace při jejich objíždění. Město se k jejich opravě zavázalo ještě letos.
Ochranný cyklopruh (v zákoně nazvaný jednoduše jako jízdní pruh pro cyklisty) mohou na rozdíl od vyhrazeného jízdního pruhu pro cyklisty pojíždět rozměrnější vozidla, která se do svého jízdního pruhu nevejdou. Musí dát ale přednost cyklistům jedoucím v cyklopruhu. Pro méně rozměrná vozidla se pak ochranný cyklopruh chová stejně jako vyhrazený cyklopruh. Jde o ochranné integrační opatření, které lze používat i ve stísněnějších podmínkách, zároveň ale poskytuje větší ochranu než obyčejný piktokoridor.
Realizace dalších cyklopruhů probíhá také na 500 metrech ulice Brněnská, na jejíž části byly vyznačeny také buspruhy s povolenou jízdou cyklistů. Jedná se o úsek mezi obchodním domem Tesco a Brněnským kopcem. V budoucnosti se chystá jejich prodloužení až do centra města. Pruhy pro cyklisty město plánuje také na hlavní třídě Jiráskova.
Jihlava se letos umístila na prvním místě žebříčku „Cykloměsto roku“, který byl vyhlášen v rámci výzvy Do práce na kole spolku AutoMat. Jaroslav Vymazal (ODS), bývalý primátor Jihlavy a nynější radní pro dopravu k předání ceny dodal:
„Šestnáct let jsme tu systematicky pracovali na tom, abychom vytvořili lepší podmínky pro cyklodopravu – to znamená lepší infrastrukturu. V roce 2006 jsme měli 600 metrů jedné cyklostezky, dnes máme v Jihlavě 24 kilometrů cyklostezek jen na území města. […] Stát podporuje rozvoj cyklodopravy a mobility, ale je hlavně na městech, jak se k tomu postaví. Je důležité, aby se doprava nevnímala pouze jako doprava autem, ale přemísťování lidí a zboží. Na dopravní obslužnosti by se měly podílet především udržitelné složky dopravy, aby nás tolik netrápily emise, hluk, prašnost a aby mohl veřejný prostor plnit víc funkcí.“
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Tomáš 9. 12. 2022, 02:47
4
Ten politik si spletl stranu, ne?
Jinak se tesim, az to za rok pri filmovem festivalu ozkousim. Je pravda, ze po Jihlave se jezdi dobre, i kdyz tomu cyklomestu se docela divim.
komentář