V Přerově byl otevřen nový cyklistický podjezd, který se plánoval již od roku 2012. Propojuje místní část Předmostí s Přerovem a umožňuje se z okraje města dostat až do centra. Nová stezka včetně cyklopodjezdu přišla na téměř 29 milionů korun.
Vybudováním tubusu by měl skončit nešvar, kdy cyklisté využívali část letitého podjezdu, která je určena pouze pro pěší. „Odteď už mají vlastní cestu, kterou mohou využívat, aniž by ohrožovali chodce. V místě je také nové veřejné osvětlení s LED lampami, takže se dá trasa využívat nonstop,“ uvedl primátorův náměstek Tomáš Navrátil (ANO).
Stezku, která dnes byla slavnostně zpřístupněna, vyzkoušela mezi prvními obyvatelka Předmostí Petra Trlidová. „Budu ji využívat téměř denně a jsem ráda, že se konečně dostanu plynule z domova až na Komenského ulici. Kromě přechodů nemusím po celé trase v délce asi dvou kilometrů ani sesednout z kola,“ řekla.
Nový úsek dvoupruhové cyklostezky měří asi 166 metrů a široký je 3 metry. Odborníci si při jejím budování museli poradit i s vodou, která v této části prosakuje a mohla by způsobovat problémy. „V místech klesání je komunikace vedena v železobetonových rámech, které jsou z vnějších stran opatřeny hydroizolací proti tlakové vodě. Srážková voda je svedena do šachty a dále je pomocí odstředivého čerpadla přečerpávána do hlavního odvodňovacího zařízení,“ popsal řešení náměstek Vladimír Lichnovský (ANO). V rámci stavby byla rovněž provedena přeložka plynovodu, jejíž přepojení komplikovalo průběh stavby.
O vybudování cyklopodjezdu, který propojuje předmostskou ulici Hranická s přerovskou ulicí Velká Dlážka, usilovalo město deset let. Politici o akci mluvili jako o šanci století, protože další přestavba na železnici v Předmostí může přijít na řadu až za mnoho let – a bez ní by investice v podobě ražby tunelu pod tratí nebyla možná.
„Správa železniční dopravní cesty sice před lety zařadila záměr Přerova do projektové dokumentace, ale o finance se muselo postarat město. Stavba stezky byla nakonec spolufinancována příspěvkem ze Státního fondu dopravní infrastruktury ve výši 9,4 milionů také z prostředků Olomouckého kraje ve výši 2 miliony 448 korun. Z vlastních zdrojů město Přerov zaplatilo zhruba 3,5 milionu,“ vyčíslil přerovský radní Michal Zácha (Pomáháme městu – ODS). Samotný cyklopodjezd pak přišel na 13 a půl milionu. Částkou 11,3 milionů na něj přispěl Státní fond dopravní infrastruktury.
Článek byl vytvořen na základě tiskové zprávě města
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Tik 1. 12. 2022, 18:33
8
nazyvat porusovani zakona jizdou v zakazu "nesvar" je pomerne vtipne.
Kuba 1. 12. 2022, 19:10
6
1
Úzkej, tmavej, oblouk v zářezu. Chápu, že to i tak pomůže a bude prospěšný, ale za ty peníze by se podle mě dalo chtít víc.
Pavel Mašek 1. 12. 2022, 22:44
4
@Kuba
- to je otázka - jaké tam jsou možnosti kvůli té vodě, vlastnické poměry, ochranná pásma... taky bych nadával na tu šířku podjezdu, ale což, musíme se učit, že se učíme. Pořád to plní lepší služu než 29 parkovacích míst. Jen bude vtipné, že tam budou chodit i chodci a to už nešvar nebude :D
mirek 2. 12. 2022, 14:08
3
Zase kostky na cyklostezce. Horší komfort za vyšší cenu, to se vyplatí.
mirek 2. 12. 2022, 14:10
7
Tik: Tak největší nešvar je hlavně umístit nesmyslný zákaz a nenabídnout žádnou jinou alternativu.
Kuba 2. 12. 2022, 14:39
1
mirek: betonová zámkovka nijak drahá nebývá a dokud po ní nejezděj často těžký auta, aby ji rozoraly, což tady snad nehrozí, tak je jízda na ní celkem v pohodě. Probarvenej asfalt je lepší, ale tohle IMO ujde.
Zdenek X 2. 12. 2022, 16:51
1
@mirek: premyslim, co bych delal: pise se rok 2018, jsem zastupitel mesta, mesto protina trat, pod trati vede vozovka a chodniky, kde doslo k nekolika srazkam chodcu s cyklisty, vetsinou zpusobene prilis rychlou jizdou cyklistu. Ano, chci postavit novy podjezd pod trati, ktery problem vyresi, ale je to beh na dlouhou trat (v systemu panujicim v CR zhusta presahujici delku jednoho volebniho obdobi, podari se to nakonec az v roce 2022), ale problem je treba resit hned. Moc moznosti nez umistit "nesmyslny zakaz" me nenapada. Alternativa je kolo cca 200 metru tlacit (v tom pripade cyklista na chodnik muze) a nebo jet na kole po silnici.
(Je dobre jeste poznamenat, e znacka "Zakaz vjezdu kol" je umistena pouze na chodniku po jedne strane komunikace. Tak nejak se predpoklada, ze cykliste si vyberou tu druhou. To je treti alternativa.)
Co byste doporucoval vy? Tim se nijak nevyjadruji k prispevku pana Tika, hovorim o vasem.
Zdenek X 2. 12. 2022, 17:02
Oprava: ... po druhe strane vede chodnik primo oznaceny jako smisena cesta pro chodce a cyklisty.
Zbyněk 3. 12. 2022, 06:02
Zdenku, kde mám hledat "kde doslo k nekolika srazkam chodcu s cyklisty, vetsinou zpusobene prilis rychlou jizdou cyklistu"? Já v tomto místě našel jen jednu nehodu mezi cyklistou a chodcem: https://nehody.cdv.cz/detail.php?p1=140806150274 , přičemž zavinění je na straně chodce.
https://nehody.cdv.cz/statistics.php?h=s2d
https://nehody.cdv.cz/statistics.php?h=s2f
Zbyněk 3. 12. 2022, 16:57
Zdenku, kde mám hledat "kde doslo k nekolika srazkam chodcu s cyklisty, vetsinou zpusobene prilis rychlou jizdou cyklistu"? Já v tomto místě našel jen jednu nehodu mezi cyklistou a chodcem: https://nehody.cdv.cz/detail.php?p1=140806150274 , viníkem je chodec.
https://nehody.cdv.cz/statistics.php?h=s2d
https://nehody.cdv.cz/statistics.php?h=s2f
mirek 3. 12. 2022, 18:39
Zdenek X: Pokud je na druhé straně stezka, tak to je samozřejmě ok. Nicméně než absolutní zákaz je lepší povolit aspoň jízdu rychlostí chůze (vzor Vyšehradský tunel) nebo jen v krátkém nepřehledném úseku dát povinné vedení kola.
Zdenek X 7. 12. 2022, 08:52
1
@Zbynek:
(1) Aha, vy jste nepochopil, ze jsem se pokouset domyslet, co se asi delo v jednom uzkem hrdle pod zeleznici uprosted mesta, kde se nutne museli stretavat chodci a cykliste.
(2) Nevim, kde to dohledat. Dokonce si dokazi predstavit, ze to nikde registrovane neni. Bud to byly "pouhe" stiznosti na urade, nebo neslo o nehody bez zraneni a hlaseni (to je moje osobni zkusenost: za 20 let na kole mam nehod vice, vcetne srazek s autem, hlasena nebyla ani jedna), nebo to treba mestsky zastupitel zazival na vlastni kuzi, kdyz se danym mistem pohyboval pesky ci na kole.
@Mirek: ano, presne tak, "specialne-cyklisticka" varianta tam byla, sice nepohodlna (vyzadovala pri jizde v jednom smeru prejet na druhou stranu), ale byla. Zrovna jako jizda po silnici (coz provozuji v Praze ja, vetsinou i v mistech, kde jsou stezky, protoze ty jsou zoufale pomale). Povinne vedeni kola tam dano prece bylo! Znacka "Zakaz cyklistu" implikuje, ze cyklista, jestlize chce misto projit, musi se zmenit v chodce a kolo vest.