Vídeň představila plán cyklostezek pro roky 2023 a 2024

Publikováno: 25. března. 2023, 3 min. čtení
Aktualizováno: 24. března. 2023
Úvodní foto: Stadt Wien
Publikováno: 25. března. 2023, 3 min. čtení
Aktualizováno: 24. března. 2023
Úvodní foto: Stadt Wien

Město Vídeň pokračuje v rozšiřování cyklistické infrastruktury i v roce 2023. Na programu je 50 projektů, které zahrnují celkem více než 20 kilometrů nové a vylepšené cyklistické infrastruktury, která bude realizována v letech 2023 až 2024. Jedná se o dosud nejrozsáhlejší program výstavby cyklostezek.

Celkem 70 % nových tras tvoří stezky pro pěší a cyklisty, 15 % jsou cyklostezky dedikované pouze cyklistům. 64 % programu výstavby cyklostezek tvoří zcela nová infrastruktura. Ve 36 % projektů se jedná o zlepšení a optimalizaci stávající infrastruktury – jako například rozšíření stezek.

Město v průběhu dvou let dá do cyklistické a pěší infrastruktury 100 milionů Eur, což je v přepočtu 2,36 miliard Kč.

Nejdůležitější projekty

  • Cyklotrasa centrum – hlavní nádraží – jih bude vylepšena v ulici Argentinierstraße, kde doposud vedla úzká cyklostezka. Nově zde bude cykloulice. V navazující ulici Herndlgasse dojde k rozšíření cyklostezky.
  • 10 cyklo-projektů ve čtvrti Favoriten na jih od hlavního nádraží scelí současnou síť cyklostezek. Vznikne 3,8 kilometrů bezpečné cyklo-infrastruktury.
  • Ulice Pfeilgasse ve čtvrti Josefstadt bude proměněna na cyklistickou ulici. V její celkové délce 680 metrů budou mít cyklisté a cyklistky přednost.
  • Mnoho zlepšení přijde ve čtvrti Donaustadt, největší nové stezky budou na hlavních ulicích Erzherzog-Karl-Straße, Donaustadtstraße a Wagramer Straße.
  • Bude dokončena 1. vídeňská cyklodálnice, a to díky širší stezce v Praterstraße, která spojuje Prater a centrum.

„Je to málo," zaznívá od kritiků

Někteří místní v kontextu dění v jiných evropských městech jako Paříž, Amsterodam nebo Kodaň považují 20 kilometrů cyklostezek za 2 roky za málo. Stejně tak kritizují, že ve většině akcí nedojde k oddělení pěších a cyklistů. V obvodu Floridsdorf, kde bydlí 150 tisíc lidí, nové projekty zcela chybí.

Obě koaliční strany (SPÖ a NEOS) před volbami plánovaly 41 kilometrů nových cyklostezek ročně, na což poukazuje Killian Stark ze strany Zelených (die Grünen). Aktuální tempo je jen 14 kilometrů ročně.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

MaT 25. 3. 2023, 10:26

Ve Vídni se jezdí na kole dobře - ta podpora od města je tam vidět už dávno. Naposledy jsem si to vyzkoušel zrovna vloni, kdy jsem tam byl pracovně na jedné konferenci a docela jsem i využíval místní Nextbiky - ráno do konferenčního centra jsem jel většinou metrem, ale zpátky jsem se pak svezl - myslím 0,5 € za 30 minut byla oproti metru několikanásobně nižší cena a aspoň z toho města člověk také něco vidí.

Zrovna ta trasa od centra k Hauptbahnhof si rozšíření zaslouží, tam jsem si také všiml, že je to v některých místech celkem úzké. A je fakt, že jeden aspekt, který při ježdění na kole v Praze člověk moc nezažije jsou v podstatě "cyklistické zácpy" - někde je ve Vídni na těch cyklostezkách či v cyklopruzích cyklistů už tolik, že to člověka může brzdit - třeba že nestačí všichni projet na jednu zelenou. :-)

No a i kde třeba není moc místo na nějaký oddělený cyklopruh, tak alespoň namalují třeba metrový pruh na dvoumetrovém chodníku chodníku, to je něco, co si zastupitelé třeba na Praze 2 asi nikdy nedokáží představit (třeba v Lublaňské).

Že si dali cíle ještě ambicióznější, které teď neplní tak rychle je možné, ale i tak jim asi máme pořád co závidět. Možná ti co si ve Vídni stěžují, že to tam nejde moc rychle, ať se přijedou podívat sem, aby si víc vážili toho, co tam mají. :-)

Kuba 25. 3. 2023, 21:48

Jen ať se nespokojej s málem a tlačej na svou radnici, ať dělá víc. Některý jiný města jedou fakt naplno a velkým fofrem (i když jo, Vídeň se taky snaží).
Aspoň bude větší výběr, až nad beznadějně zaostávající Prahou, Brnem a spol. zlomíme hůl a budem vybírat, kam emigrovat.

Jan Fiala 26. 3. 2023, 10:09
1
5

V Praze chce Svoboda do konce roku nahradit cyklopruhy cyklostezkami a zónou 30. Protože pokud řekl A, musí následovat B. Anebo nechápe, co nastínil?

pekas 27. 3. 2023, 00:11

To v Londýně už na některých místech všichni cyklisti na jednu zelenou neprojedou ani v zimě. Safety in numbers v praxi.
Vídeň viz výše.
A mezitím v Praze? Gumujeme cyklopruhy nebo jak to říkal nový pan primátor. Přitom by třeba stačilo pod Vyšehradem v rámci běžící rekonstrukce A2 už konečně pověsit z vnějšku skály tu cyklolávku.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat