Po dlouhém čekání byl otevřen nový cyklopruh v ulici Svornosti, který navázal na stávající cyklistická opatření na pražském Smíchově.
800 metrů dlouhý ochranný cyklopruh v jednosměrné ulici Svornosti spojuje ulice Lidická a Strakonická. Oproti času před realizací nyní cyklisté využijí vlastního pruhu, jehož šířka se pohybuje v rozmezí 1,25 až 1,75 metru. Ten jim vymezuje vlastní prostor oddělený od motorové dopravy. Minimální šířku 1,25 metru má cyklopruh v nejužších místech u ulice Na Bílidlech. Naopak šířka 1,75 m je konzistentní na celém úseku mezi ulicemi Vltavská až Strakonická.
Výhodou cyklopruhu je kromě vyšší bezpečnosti také možnost dobře předjet kolony aut. Naopak řidiči běžných aut díky novému cyklopruhu nemusí cyklisty předjíždět, stačí opatrná jízda v paralelním pruhu. Samozřejmostí je i mírný posun ostatních jízdních pruhů, aby na cyklopruh zbylo více místa.
Po více než 10 letech lze tak projet celý Smíchov od Vítězné ulice (most Legií) až po železniční most po souvislém cyklopruhu. Vyhrazený cyklopruh v ulici Zborovská v úseku Vítězná–Kořenského vznikl při rekonstrukci v roce 2012. Navazující úsek Zborovské magistrát nechal vyznačit v roce 2019. Posledního úseku, tedy ulice Svornosti, se Pražané dočkali až nyní, v roce 2023.
Zajímavostí je, že projekt cyklopruhů v ulici Svornosti byl stanoven a připraven k realizaci již od listopadu 2020. Redakce narazila u svých zdrojů na vysvětlení, že zpoždění a následná realizace je dána změnami na Praze 5 po proběhlých komunálních volbách, kdy předchozí politické vedení městské části mělo k danému projektu výhrady.
V rámci vyznačení cyklopruhu došlo také k legalizacím na smíchovském předpolí železničního mostu. Z cyklopruhu v ulici Svornosti či z již existující cykloobousměrky U Železničního mostu se tak na most lidé dostanou na kole po nově legalizovaných chodnících a přechodopřejezdu přes ulici Svornosti.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Ondra 17. 5. 2023, 16:19
9
Konečně, myslel jsem, že už tam nevznikne
Kuba 17. 5. 2023, 16:35
11
2
Jednosměrná ulice šířky 18 metrů. "Ochrannej" cyklopruh šířky 1,75 m, místy míň.
Tomáš 17. 5. 2023, 20:03
8
1
"Naopak řidiči běžných aut díky novému cyklopruhu nemusí cyklisty předjíždět, stačí opatrná jízda v paralelním pruhu".
Výborně, takže místo toho, aby mě auta přejížděla s odstupem 1,5 m to bude legálně cca 0,4 m.
Ja nechci pořád jen frňat, ale víte, kolik se tam jezdí?
Martin Šnobr 17. 5. 2023, 20:30
7
2
Tomáši, jenže v dřívějším uspořádání ten odstup 1,5 m dodržovalo jen minimum řidičů, protože nechtěli vybočovat ze svého pruhu. Nyní jedete ve svém pruhu a máte téměř jistotu, že do něj nikdo nezasáhne. Pocitově je to mnohem příjemnější než předtím. Ohledně rychlosti–cyklopruhy a zúzení jízdních pruhů na normové parametry jsou jezdím z prvků, jak právě rychlost zklidnit alespoň na těch 50.
Bob 17. 5. 2023, 23:33
9
4
V této oblasti (o kousek dál) nejsou problémem jen chybějící cyklopruhy, ale hlavně to, že tam auta mohou kolem cyklistů jezdit 70 (reálně ještě víc). Jestli je tu něco třeba, tak od Lihovaru dál do centra snížit povolenou rychlost.
Neo Moucha 18. 5. 2023, 07:52
7
Včera večer jsem měl blíž k této straně řeky směrem z centra, tak jsem si vzpomněl, že bych mohl testnout tuto novou fíčuru. Doteď jsem většinou buď přejel na druhou stranu řeky a využíval cyklopruhy na Podolském nábř., nebo jel zadem přes Anděl. Zadem přes Anděl je to o pomalejší - chodci, pěší zóna, dlažba atd. Po druhém břehu zase delší (když se pak člověk vrací přes Barrandovský most zase zpět). A jak bych hodnotil to spojení do souvislé infrastruktury - vcelku pozitivně. Je to pěkná nová rychlá zkratka. To, že občas někdo v úzkém pruhu vedle dost pospíchá je bohužel jiný problém. A když na to člověk šlápne, chytí i zelenou vlnu spolu s auty (uf!). Trochu negativně bych hodnotil ty zelené balisety kvůli rozhledu na přechod - je jich tam řekl bych pořád ještě málo. Tak teď už jen dotáhnout nějaký systém infrastruktury až na Lihovar, protože to zmizení čehokoliv za přechodopřejezdem na Strakonické je stále úsměvné. A jak někdo zmiňuje, dál je pak i povolená 70, takže rozumný člověk přejede dozadu na Smíchovské nádraží a pokračuje Nádražní. Stále doufám, že v rámci výstavby na území Lihovaru něco chráněného vznikne...
Zbyněk 18. 5. 2023, 08:40
5
Doufejme, ale nevznikne nic. Sice se roky mluví o legalizaci a rozšíření chodníku u přístavu, ale dokud neuvidím, neuverim.
Za mě je lihovar - železniční most jeden z největších dluhu v Praze.
Brahma 18. 5. 2023, 09:04
7
Jezdím tudy pravidelně od Lidické až k Lihovaru a s cyklopruhem je to mnohem příjemnější. Nejdůležitější je cyklopruh za světelnými křižovatkami. Nahromaděná auta hned za křižovatkou předjíždí cyklistu bez jakéhokoliv odstupu, poněvadž ve vedlejším levém pruhu je také auto. Není kam uhnout, jen by se dalo zpomalit na rychlost cyklisty a to udělá jen minimum českých řidičů. Takže každý kousek vyhrazeného pruhu za křižovatkou je skvělý. Dál to už většinou ani není třeba. Auta se rozvolní a na dvoupruhové silnici předjíždí cyklistu s dostatečným odstupem. Ani ta rychlost není až k Lihovaru nijak dramatická. Za Pivovarem je radar a hustota provozu stejně většinou nedovoluje jet přes 50. Ostatně rychlost míjení při dostatečném odstupu není limitující.
Ještě by to chtělo kousek cyklopruhu na Strakonické okolo křižovatky s Moulíkovou a U Královské louky.
Brahma 18. 5. 2023, 09:08
3
Add Zbyněk
Chodník na straně k řece u přístavu je myslím legální. Rozhodně tamtudy nikdo nechodí a květináče jsou už dávno pryč. Občas tam cyklistu vidím jet. Jen je v takovém stavu, že je to slušně sjízdné jen pro horáka.
Tonda 18. 5. 2023, 11:50
2
Takže opět opatření pro autaře aby nemuseli dodržet 1,5m odstup a tady se tomu ještě tleská.
Dělící čára mezi autopruhy se neposunula, takže šířkové poměry pro auto a cyklistu se nezměnily, ale díky oddělení pruhu budou autaři najíždět kolem cyklistů sebevědoměji.
Aby to mělo smysl, měl by se na dvouproudé silnici levý pruh pro auta zúžit na minimální šířku jako se to děla při zúženích na dálnicích a pravé vedle pruhu nechat co nejširší, pak by to mělo smysl.
Kuba 18. 5. 2023, 13:47
5
Tonda: to je ta schizofrenie naší situace v Praze. Ono to reálně je zlepšení, pro ty, kdo by tam jezdili i bez toho je to o chlup lepší, půjde jim snáz předjíždět kolony a zúžení toho pravého pruhu možná o něco zpomalí auta, která je budou míjet ve chvílích bez kolon.
Nové uživatele to ale samozřejmě na kolo nenaláká (i když je to jinak super rovinatá trasa, na kterou navazuje aspoň slušná infrastruktura ven z města a skrz Prokopák asi nejlepší možnost, jak od řeky nastoupat na náhorní planinu kolem na levém břehu, a aspoň OK průjezd přes Kampu do centra na druhé straně. Alternativa tu ale prakticky neexistuje (Nádražní se nedá počítat, protože tam je to podobně nahouby, i když trochu jiným způsobem).
Takže OK, po deseti! letech aspoň něco. Ale pokud by město myslelo vážně kecy svých reprezentantů o cílech typu 7 % modal splitu pro cyklodopravu, tak zoufale nedostatečné a nijak reálně k těmto cílům nepřispívající...
David 18. 5. 2023, 15:30
1
Add. (ne)posunutí dělící čáry. O kolik se s ní dalo hýbat tady do značné miry závisí na parkování vlevo, u kterého se musí také navyšovat bezpečnostní odstup.
Add. doufani k cyklopruhu až na Lihovar. Pokud mě paměť neklame, tak když policie v tomto případě relativně nedávno dávala do stavebního rizeni (v tomto případě závazné) stanovisko k připojování budoucích komunikaci, tak rozšíření o prostor na doplnění vyřazeného cyklopruhu odmítla. Protože pro cyklisty je samozřejmě nebezpečné se na takové komunikaci pohybovat a nic by je k tomu tedy nemělo navedet. Takže jestli se tam teď někdy něco vejdole, bude to zase jen ochranný, a ještě ne všude. Asi jako do centra...
Brahma 18. 5. 2023, 16:09
4
Add Tonda
Patrně po podobných silnicích nejezdíš. Realita jetotiž taková, že když vyrazí vlna aut nadržená na světlech a oba pruhy jsou plné, tak toho kolaře všichni míjejí na 0,5m. Nemají ještě vysokou rychlost, ale když ho máš vedle sebe a dalšího hned za sebou, tak je velice nezdravé zakvrdlat řídítky. Když se do toho ještě připlete širší dodávka, tak je to už hodně nepříjemné. Takže ten vyhrazený proužek, co ti poskytuje alespoň svou šířku je opravdu výhra.
Zdenek X 18. 5. 2023, 22:49
2
2
Na useku Zborovska-Svornosti-Strakonicka (most Legii -- Lihovar) se od roku 2010 udalo 20 nehod, umrti zadne, tezka zraneni 2x, lehka zraneni 12x. Podle nedavno zde prezentovane (vedecke) studie je pravdepodobnost nehody v ochrannem pruhu oproti silnici bez cykloopatreni 1.8x mensi. Takze studii budeme verit a muzeme potom ocekavat, ze pocet zraneni/nehod se zavedenim pruhu v tomto useku snizi na polovic. Potom tady nekdo zminoval efekt "safety in numbers" -- ac jsem velmi skepticky ohledne tvrzeni cyklistu-teoretiku, tomuhle na zaklade vlastni zkusenosti verim. Takze lide si prestanou hledat umele prekazky, zacnou konecne jezdit, a budeme na ctvrtinove nehodovosti v tomto useku. Tezka zraneni za 10 let tak nebudou zadna, lehka zraneni bychom mohli pocitat na prstech jedne ruky. Jestli se za techto podminek nekdo chova iracionalne a touto ulici stejne nechce jezdit z obavy o bezpecnost, potom mu neni pomoci. Skutecne tezko muzeme ocekavat, ze se zasadne omezi dopravni tepna, ktera odvazi/privadi dopravu z/do mesta. To by nedelali ani v Amsterodamu. Jenze tam maji naskok a nemaji tam zarizle ricni udoli (ve kterem se zakonite koncentruje zastavba, silnicni doprava, zeleznice, prumysl ...) a mohou udelat soubeznou cyklotrasu bez prevyseni prakticky kdekoli.
Cyklopruh na tehle silnici bude fajn, podobne jako musim pres pocatecni skepsi ocenit pruhy na Evropske (podobny charakter). Rychle mijeni dal na Strakonicke je samozrejme neprijemne, ale za hranici Prahy je to jeste horsi.
Kuba 19. 5. 2023, 07:45
6
Zdenek X: takto by v Amstru vypadala max ulice urcena k brzkymu predelani. Pokud vubec. Jen barvou vyznacenej cyklopruh na rusny vypadovce pro auta je presne to, co tam eliminujou jak to jde. Jo, ta ulice by nejspis zustala soucasti site ulic vic pro auta, ale na 99 % by tam pro kola vznikl aspon vyskove oddeleny pas v urovni chodniku, s vyvysenymi prechodoprejezdy pres vsechny zaustene vedlejsi. A k tomu by byla soubezna Nadrazni zklidnena s naprostym minimem aut, prijemnym povrchem, atd. Rozhodne by se tam nestalo, aby takto neprijemne byly vsechny paralelni moznosti zaroven, jako je to bohuzel tady a jako je to v Praze furt spis pravidlem.