Bratislava chystá velké změny na nábřeží mezi Starým Městem a Dunajem. Město na 850 metrů dlouhém úseku Rásuzova a Vajanského nábřeží vyznačí namísto pruhu pro automobily 3 metry široké, fyzicky oddělené cyklopruhy. Opatření výrazně scelí síť cyklistické infrastruktury ve městě.
Stavební práce v ulicích Rasúzovo a Vajanského nábřeží začnou již v pondělí 7. srpna. Začne se frézováním starého asfaltu. Pak přijde podkládka červeného asfaltu a vodorovné značení cyklopruhu. Má dojít i k úpravám přilehlých křižovatek.
Ve většině úseku dojde k vytvoření 3 metry širokého jednosměrného cyklopruhu. V místě zastávek autobusů bude cyklopruh vedený přes ně. Město také uvedlo, že v úseku před před Šafárikovým náměstím bude cyklopruh dokonce sdílený s autobusy. Pruh pro ně má být doplněn i v navazující ulici Dostojevského rad.
V současné době po nábřeží žádná cyklostezka ani cyklopruh nevede, ulice tvoří mezeru v mapě bratislavské cyklo-infrastruktury. Pohodlná a rychlá objížďka neexistuje. Nábřežní chodník má šířku pouhé 4 metry, což podle města k bezpečnému spolužití chodců a cyklistů nestačí. Zvlášť ve srovnání s úsekem za mostem SNP, kde se stezka pro pěší a cyklisty rozšiřuje na 7 metrů.
Pro auta tak zůstane na tomto úseku vnitřního městského okruhu v obou směrech zachován jeden jízdní pruh.
Bratislava s omezením automobilové dopravy v místě počítá: „Jsme si vědomi, že tato změna bude mít dopad na individuální automobilovou dopravu a předpokládáme její částečné omezení. V některých úsecích, např. v ulici Ľ. Štúra ve směru na Šafárikovo náměstí, je však i dnes pouze jeden přímý jízdní pruh.“ Slovenská metropole tranzitujícím řidičům doporučuje, aby namísto nábřeží využili rychlostní komunikaci Einsteinova na druhém břehu.
„Záleží mi na vytvoření bezpečných cyklostezek pro cyklisty a veřejného prostoru pro chodce. Je důležité, aby nábřeží bylo lépe přístupné z centra města a aby chodci měli na něm bezpečný pohyb. Zároveň to bude důležitá cyklistická tepna, která dále propojí novou čtvrť, Starý most a nábřeží. Jsem si vědom toho, že tato změna nemusí být všeobecně oblíbená, zvláště když se s ní začíná. Ale zaškrcení tranzitu přes nábřeží a přesměrování dopravy na komunikace, které jsou pro tranzit určeny, je krok, který neznamená příliš velkou objížďku ani pro řidiče. Přinese nám všem ale lepší spojení centra s Dunajem a bezpečnější prostor pro odpočinek, relaxaci a procházky městem,“ doplnil primátor Bratislavy Matúš Vallo. Ten se svým Team Vallo loni na podzim se ziskem 60 % vyhrál ve městě komunální volby.
Odvážný krok chválí slovenské občanské sdružení Cyklokoalícia, které se snaží o podporu pěší a cyklo dopravy na Slovensku: „Po dlouhém čekání na výraznější rozvoj cyklistické infrastruktury v Bratislavě, kdy přibývaly jen kratší nebo méně komfortní úseky, jsme se konečně dočkali odvážného opatření, které výrazně změní pohyb lidí na této ulici i v okolí a zároveň katapultuje Bratislavu mezi města, která to s rozvojem cyklistiky mohou myslet vážně, pokud bude tento trend pokračovat.“
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Tik 5. 8. 2023, 20:41
3
1
a proc to nejde na Magistrale, no?
Budme odvazni!
David 5. 8. 2023, 20:46
3
1
Třeba se brzy dočkáte.... ;-)