„Zelená šipka pro cyklisty“ je název dopravní značky, která se ve Vídni nachází již na více než 170 místech. Tuto novou dopravní značku, kterou nalezneme i v jiných státech Evropy, umožnila novela rakouského zákona o silničním provozu z podzimu 2022.
Šipka umožňuje cyklistům odbočit nebo jet rovně, i když na semaforu svítí červená. Předtím je ale dle zákona třeba kolo uvést do klidu. Někteří vídeňští policisté se domnívají, že je k tomu zapotřebí noha na zemi, což ale zákon nestanovuje. Dopravní značka je vždy umístěna v blízkosti červeného světla, které může být i na druhé straně křižovatky. Na některých místech je plánována i zelená šipka na asfaltu.
V určitém smyslu se tak jedná o obdobu i z Česka známé „doplňkové šipky zelené (S5)“, která ale je v této podobě určena jen cyklistům a je možné ji vyznačit trvale obyčejnou dodatkovou tabulkou, nemusí být ve formě světelného signálu jako v tuzemsku.
Odbočení doprava na červenou bude ve Vídni umožněno lidem na kole přibližně 270krát, rovně 67krát. Na 2 místech bude povoleno obojí.
Město apeluje, že v každém případě mají lidé na kole dávat pozor na chodce. Ti mají stále zelenou, a tedy přednost před cyklisty, kteří používají zelenou šipku na červenou.
Každé nové místo pro osazení zelenými šipkami je individuálně prověřeno odborem dopravy a technických záležitostí města Vídně. Přitom je dodržován rakouský zákon o silničním provozu i pokyny stanovené technickými normami. O umístění takové šipky mohou občané požádat místní úřad, který věc prověří s příslušnými odbory.
Nových 150 zelených šipek město osadilo do čtvrtí, kde zatím chyběly, nebo jich bylo jen málo. Konkrétně jde o čtvrti Mariahilf, Josefstadt, Meidling, Ottakring, Floridsdorf, Donaustadt nebo Liesing.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Kuba 2. 8. 2023, 09:52
9
1
Tak uvidíme, jak se pochlapí všichni ti radní pro dopravu, kteří uvádí Vídeň jako svou inspiraci pro řešení cyklodopravy. Kdo z nich první ukecá nějakého stranického kolegu v parlamentu, nebo na ministerstvu, aby to dostal do české legislativy a kolik takových značek se jich pak vynoří.
Jinak má to třeba i Paříž s tím, že jsou to malé značky dej přednost v jízdě se symbolem kola - takže člověk na kole pak může zacházet s červenou, jako by byl na vedlejší bez semaforu. Přijde mi to lepší, než ta Vídeň, kde se to tedy zřejmě bere jako stopka (ve výkladu některých policistů zřejmě dokonce ještě přísněji) - při jízdě na kole jsou stopky strašně zbytečná ztráta hybnosti a fakt není téměř nikdy problém zpomalit tak, aby člověk do křižovatky viděl dost (a v těch výjimečných případech, kdy je to potřeba, člověk zastaví i se značkou vedlejší, nepotřebuje to mít přikázáno stopkou).
Tik 3. 8. 2023, 02:10
2
12
clanek: do systemu zavedeme (po jizde kol jednosmerkou v protismeru) dalsi nesystemove vyjimky - ktere, jak dokazuje Kuba 2. 8. 2023, 09:52 v zasade vedou k ignovari znaceni a predpisu celkove.
Udelejme odboceni na cervenou vpravo komplet a nereknu ani popel. Ale tohle je dalsi cesta, jak nahnat cyklolumiky pod kola aut a vyrobit par dalsich vyhercu Bouchalova poharu.
Jan Fiala 3. 8. 2023, 18:05
1
Pokud se bude doprava odbočovat do cyklopruhu, tak ke křížení dráhy s auty nedojde. Taktéž přímý směr na křižovatce T na průběžném rameni.
A jinak, dříve byly zelené šipky na plechových tabulkách v úrovni červené pro auta používány i u nás.
Jenda 3. 8. 2023, 19:16
3
Tik: Například značku B 3 (zákaz vjezdu nákladních automobilů) také považujete za nesystémovou výjimku? A místo zákazů stání byste taky dal zákaz zastavení?
Nebo ty jednosměrky: mnohé byly nainstalovány proto, že místní v rezidenční čtvrti štvalo, že přes ně jezdí automobilový tranzit. Proč by s tímto měl jakkoli souviset zákaz jízdy v obou směrech cyklistům?
K ignorování značení a předpisů vede právě naopak nesmyslné značení a nesmyslné předpisy - třeba ty jednosměrky co jsem popsal, nebo červená i když doprava/rovně vede cyklopruh u kraje, nebo červená na semaforu který detekuje auta indukční smyčkou či radarem (a vynucuje tak povolenou rychlost), ale na kola nemá citlivost, nebo červená používaná pro zabránění kolon blokujících tramvaje či souběhu aut s tramvají (Vyšehradský tunel od Podolské vodárny) kde ale cyklista projede (či v případě souběhu má jinou rychlost než na kterou je to spočítané), nebo stopka umístěná proto, že ze sportovního nízkého osobáku není do křižovatky vidět přes parkující auta, ale dvoumetrový cyklista na kole se vzpřímeným posedem přes jejich střechy vidí.
Mimochodem ještě k té stopce, výsledek je, že křižovatku projíždím výrazně nižší rychlostí než kdybych plynule pokračoval (protože se rozjíždím), takže v místech kde je vidět na krátkou vzdálenost mám super šanci, že někdo vyjede.