Cyklisté v Ústí nad Labem mohou opět po letech přejíždět přes centrum města. Do letošního září zde byl umístěn zákaz vjezdu všem vozidlům mimo MHD a dopravní obsluhy. Magistrát si od změny slibuje zvýšení bezpečnosti cyklistů.
Dopravní úprava značku B1–zákaz vjezdu nahradila značkou B11, tedy zákaz vjezdu motorovým vozidlům. Lidé na kole či koloběžce tak centrem nově projedou bez omezení. Povolení vjezdu na kole do centra se týká ulic Revoluční, Hrnčířská, Vojtěšská a Velká Hradební.
Podle zjištění ČTK nicméně cyklisté, například cizinci mířící do informačního střediska na Mírovém náměstí, do středu města zajížděli na kolech i přes zákaz. Městský cyklokoordinátor Jan Vácha, který dlouhodobě usiloval o to, aby centrum města bylo zpřístupněno bicyklům, ČTK řekl, že je to napojení na budoucí cyklotrasu k jezeru Milada. „Je to proznačené zhruba dva týdny. Na dodatkových tabulkách u zákazů vjezdu je uvedeno – mimo zásobování a cyklistů,“ sdělil Vácha.
Podle něj centrum nebylo průjezdné nejméně deset let a snahy v posledních letech komplikovaly připomínky. „Už to mělo být hotové loni,“ dodal cyklokoordinátor. Cyklisté se nově dostanou od Labské stezky do ulic Hrnčířská,Vojtěšská, Klášterní, Bílinská, Malá hradební, Revoluční a Vaníčkova, tedy směrem na napojení k plánované stezce k rekreanty oblíbenému jezeru Milada. Vácha uvedl, že se chystá projekt. Předtím je nicméně nutné pozemkové vypořádání se soukromými vlastníky. Časový výhled tak zatím město nemá.
Značku B1 města a obce často chybně umisťují tam, kde chtějí omezit vjezd motorovým vozidlům z důvodu nadměrné automobilové dopravy a jejích negativních externalit jako hluk nebo smog. Umístěním značky ale nechtěně omezují průjezd cyklodopravy, která hluk, kolony ani emise nezpůsobuje. V těchto případech by se do ulic měla umísťovat značka B11, která cyklodopravu neomezuje.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Michael 8. 10. 2023, 23:47
2
Stal se zázrak.
David 9. 10. 2023, 00:38
4
Vždyť to byla ostuda.
Jarda 9. 10. 2023, 13:54
3
Chci se dostat v krajském městě Ústí nad Labem z Labské cyklostezky bezpečně , tj. s vyloučením automobilové dopravy, do centra města k Fóru. Mám za jízdním kolem vozík s ročním dítětem. Prosím o sdělení jak se to dělá a kudy mám jet? Děkuji za odpověď.
David 10. 10. 2023, 09:40
Vezměte si taxi. To je myšleno zcela vážně. Do větších se kolo vejde i s vozíkem. Jen to řekněte při objednávce.
Jinak přenést po schodech přes most. Buď přes Masarykovo zdymadlo, pak Čajkovského (bacha v podjezdu), po chodníku, přes parkoviště a pak přes přechody u kruháče a po chodnících k podjezdu pod nádražím. Jak vypadá po opravě železniční most nevím, ale schodů je tam o něco méně, takže můžete i tudy.
Pokud nemáte rád chodníky a chcete dodržovat předpisy, téměř legální je železniční most, ten kousek chodníku si přetlačit, vyšlapat cca. 70 metrů výškově na Větruši a sjet to dolů lanovkou. Jen se to prodraží - osoba 25 Kč, kolo nebo vozík 20 Kč / kus. Proto raději taxi - ve 2 lidech a s kolem + vozíkem vyjde ve finále na podobné peníze + ušetříte si slušnou dřinu. Nicméně pokud lanovkou do Fóra, ta se musíte ještě vymotat z parkoviště ve Fóru. To jsem na kole nezkoušel, ale myslím že výjezd je jen na Malou Hradební. Alespoň autem tak jezdím. Takže i když tam vjezd kolům není zakázán, tak to možná stejně zkusíte nějak vzít po schodech i s kočárkem a přes obchoďák. V Ústí kolo fakt nepoužívám. Používal jsem ho tam když jsem byl na škole, protože jsem pracoval v severografii a bydlel na Vaňově - a ve tři v noci se dostat přes město MHD, tak to bylo lepší jít pěšky. Tak jsem jezdil nelegálně přes centrum...(průjezd cyklo byl zakázán, nicméně protože na výpadovkách o kolo se v noci občas závodilo, tak jsem se po jedné takové zkušenosti "kiš kiš - netrefili" přesunul k nelegálnímu průjezdu centrem.
Ale třeba se pletu, poslední rok jsem tam nebyl a možná se to už změnilo?:o/
MaT 11. 10. 2023, 08:33
No jo, ten sever, to je vůbec takový „region rázovitý“... Není to tak dlouho, co i na té slavné Labské cyklostezce (2, nebo taky EuroVelo 7) byla u Církvic na jednom sloupku právě značka B1 a stejně tak žlutá tabulka označující tuto páteřní cyklostezku. I když to asi šlo spíš za Ústeckým krajem, než za Ústím jako městem. Tehdy jsem jim kvůli tomu i psal, jaký je to nesmysl, mít proznačenou cyklotrasu někudy, kde mají cyklisté zákaz, odpověď žádná, ale je fakt, že pak někdy ta B01 za B11 vyměněna byla...
Tohle někdy trochu bezhlavé umísťování B01 mě docela štve, ono to fakt vypadá, jak když si i část úředníků myslí, že tahle značka pro cyklisty neplatí. Tak jak si to pak nemají myslet cyklisté. A kdo ví, které další značení vlastně pak ještě mohou ignorovat - typicky ty různé značky jako "průjezd zakázán", "vjezd pouze pro dopravní obsluhu", etc. Tak prosím všechny - pokud někde na nějaké nesmyslné značení narazíte, zkuste to s místními samosprávami řešit, ať se trochu posuneme.
Ale jinak taková zajímavost - na Praze 6 je Chodecká ulice. Tam je totiž zespodu B11, ale shora od Strahova B01. A taky jsem se právě ptal, jestli by tam nešla dát B11. Je to tedy celkem široká ulice bez aut. Ale to značení je zdá se asi záměr, prý když cyklisté jedou z kopce dolů, jedou moc rychle a chodci se pak cítí ohroženi, když tou ulicí jen funí nahoru (a kopec je to docela prudký), tak se chodci asi nebojí. Podle mě je ta ulice dost široká, aby se tam všichni vyhnuli, šlo by na ní třeba proznačit nějaký koridor, aby se cyklisté drželi jenom v něm (a chodci mimo něj), ale Praha 6 asi nechce, prý že cyklisté mají blízko další alternativy (vedle je téměř souběžně třeba ulice Diskařská). Ale stejně mi to přijde trochu škoda, dost cyklistů se prostě mezi auta bojí, kde jsou auta, berou to třeba po chodníku, tady by jeden takový úsek bez aut mohli mít, ale bohužel...