Praha propojila cyklopruhy v Jelení na cyklotrase A15

Publikováno: 01. listopadu. 2023, 1 min. čtení
Aktualizováno: 26. ledna. 2024
Úvodní foto: Jiří Motýl
Publikováno: 01. listopadu. 2023, 1 min. čtení
Aktualizováno: 26. ledna. 2024
Úvodní foto: Jiří Motýl

Hlavní město v uplynulých dnech realizovalo propojení cyklopruhů v Jelení ulici. Ty teď nově vedou nepřerušovaně i přes křižovatku u Pražského hradu. Ulicí je značena páteřní cyklotrasa A15 vedoucí z Klárova na Bílou horu.

Dřívější piktogramové koridory u pražského hradu byly nahrazeny nevyhrazenými cyklopruhy. V místech, kde se pravidelně v ranní špičce tvoří kolony, lze tak nyní projet mnohem plynuleji. Ve zbývajících částech ulice byl obnoven vyhrazený cyklopruh, tentokrát dle nových TP179, podélná přerušovaná čára oddělující cyklopruh je tak nově vedena po jeho vnějším, nikoliv vnitřním, okraji. To psychologicky přidává lidem na kole o něco více místa.

V tomto úseku cyklotrasy A15 lze tak projet souvisle po cyklopruzích od Chotkových sadů až po Pohořelec, s výjimkou křižovatky U Brusnice, kde je krátký úsek bez cyklopruhů.

Nová cyklistická infrastruktura v Praze

Tento článek vyšel za finanční podpory hlavního města Prahy v rámci projektu „Cyklisté sobě pro Prahu“. Projekt zajišťuje soustavné informování o nové cyklistické infrastruktuře v Praze.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Komentáře k článku

David 1. 11. 2023, 09:36

Dle rámečku koukám, že tohle je advertorial?

Jiří Motýl 1. 11. 2023, 09:46

David: Jak se to vezme, hlavní město Praha nám nezadalo ani konkrétní téma, o kterém máme psát, ani se nevyjadřovalo k obsahu textu. Finančně podpořilo vznik 30 článků o nové cyklistické infrastruktuře v Praze v online magazínu Městem na kole, s cílem lepšího pokrytí své činnosti v této oblasti.

Vzhledem k finanční provázanosti nelze text označit za 100% nezávislý, proto i ten rámeček, který o této skutečnosti informuje. Zároveň úroveň spolupráce rozhodně nesplňuje klasické rysy advertorialu nebo komerčního sdělení, kde očekávám kontrolu nad obsahem ze strany inzerenta, proto daný text není zařazen v rubrice "Komerční sdělení".

Vratislav Filler 1. 11. 2023, 10:16
4
1

David: Jakožto administrátor projektu "Cyklisté sobě pro Prahu" a dříve sem hojně přispívající si dovolím potvrdit slova šéfredaktora, projekt proplácí napsání článků na dané obecné téma, jejichž vznik se potom kontroluje jen zpětně. V minulosti (byť ne v posledním půl roce) byly tímto způsobem podpořeny desítky článků, nejde tedy o žádnou novinku. Město také v současnosti o cyklistické infrastruktuře systematicky neinformuje (projekt Čistou stopou Prahou byl před nějakou dobou pozastaven). Na tohle lze do jisté míry pohlížet jako na náhradu.

Městem na kole stejně dlouhodobě směřuje dobré mediální praxi oddělování textů informačních a hodnotících. Což třeba komplikuje psaní mých oblíbených humorně laděných recenzí, co ale nadělám :-) . Současně se MNK nikdy nebránilo vést na svých stránkách k cyklistické infrastruktuře polemiky, pokud někdo napíše ke konkrétní infra solidně formulovaný polemický text, tak ho redakce vydá.

Kuba 1. 11. 2023, 10:17
12
2

Tady v Jelení je to ještě přínos, i když je tam nesmyslnej provoz aut (ve špičce kolona a mimo špičku vysoké rychlosti, protože ta vozovka má "dálniční" šířku. Proč chce Praha mermomocí takovou zkratku pro auta kolem sídla prezidenta a jednoho z největších turistických magnetů města, když doslova pár set metrů vedle jim postavila dálniční tunel za desítky miliard, to je opravdu nepochopitelná hloupost.

Ale jak jsem psal, průjezd Jelení se přesto ještě nějak dá, za vchodem do Hradu přijdou Mariánské hradby a to je opravdu "chuťovka". Úzká vozovka, silně se svažující od středu do extra hlubokých dlážděných příkopů a alibistické "ochranné" cyklopruhy.

Jelení (minimálně od Brusnice, ale já bych to vzal i s Keplerovou) i Mariánské hradby by dávno (minimálně od otevření Blanky) měly být pěší zóna a cyklostezka. S tramvajemi na samostatném pásu, schodištěm a rampou do novýho parku na Prašňáku a jednosměrným vjezdem turistických busů na vysazování a nabírání.

Vratislav Filler 1. 11. 2023, 10:32
5
1

Kuba: Já bral Keplerovu, Jelení a Mariánské hradby vždycky jako takovou "papalášskou" silnici, tj. možná by na ni stačilo nechat tam vjezd na povolení jen ve státním zájmu. :-)

Nightrider 1. 11. 2023, 14:49
9
1

Pěkně mě vyděsilo, když v Jelení cyklopruhy najednou zmizely. Naštěstí to bylo proto, aby mohly vzniknout nové a lepší :-).

Jezdím tudy několikrát týdně, je to jedno z jediných dvou použitelných spojení mezi Břevnovem a východní půlkou Prahy (druhé vede přes Smíchov, Petřín ani Úvoz pro mě nejsou použitelné). Ty cyklopruhy tu fakt pomáhají, díky nim stojím na každém semaforu jenom jednou a nepřekážím si s ničím kromě autobusů (kterých tu jezdí minimum). Na Mariánských hradbách jsou úzké, to je pravda, ale problém to pro mě většinou není: buď je aut hodně a jedou pomaleji než já, nebo je jich málo a mají dost místa na předjíždění.

Kuba 1. 11. 2023, 17:56

Nightrider: já to jezdím přes Ořechovku (z Břevnova nahoru kolem bazénu na Petynce) a pak většinou Na Valech. Je to sice zajížďka se zbytečnou ztrátou výšky, ale o dost klidnější. Hlavní problém je tam překonat Prašňák, bohužel to legálně nejde bez sesedání. Holt souběžnou cykloinfrastrukturu při stavbě Blanky navrhovali naprostý ignoranti (je to vidět třeba i na tom šíenství, co vytvořili na Letný podél Milady Horákové od Špejcharu ke Kachlíkárně. Každých 50 metrů jinej typ infrastruktury, jak se jim to zrovna vešlo. Tam za to měl někdo přijít o diplom...

Ondra 2. 11. 2023, 18:18

@Kuba - čekal bych, že doba pokročila a žeby tu kravinu na Milady Horákové napravili. Nicméně nikdo nic. A to je to na Praze 7 která se zdá být cyklu nakloněna

Kuba 2. 11. 2023, 21:33

Ondra: Dokonce jsem si o tom kdysi psal s radním sedmičky pro dopravu. Problém je zřejmě v tom, že nikdo si netroufne sáhnout na ulici, která byla tak nedávno kompletně předělaná. Takže i když uznal, že je to výsměch, nevidí cestu, jak to v dohledný době změnit.

Proto je takovej průšvih, když se velký rekonstrukce dělaj polovičatě - ten nevyhovující stav se tím v podstatě zafixuje na desítky let dopředu.

To, plus pomalu ztrácím iluze, že by dnes zúčastnění byli mentálně aspoň o tolik dál, než v době, kdy se to dělalo, aby to odpovídalo datům v kalendáři. Řada zúčastněných v podstatě ustrnula na tom, co se naučili před desítkama let ve škole. Potřebu vzdělávat se v oboru a zjišťovat, kam se posouvá, bohužel necítěj. A ani pro ty, kdo vědí, jak by to mělo vypadat, není cyklo nijak palčivej problém. S radostí ho obětujou jako první věc a ještě budou případný drobný vylepšení, na který náhodou zbyde místo po všem ostatním, prezentovat jako bombastickej úspěch.

Kuba 2. 11. 2023, 21:40

Ondra: Jinak p7 cyklu nakloněná v rámci Prahy IMO platí, ale jak jsem psal u rozhovoru s jejich radním tady, je to dost jednookej král mezi slepými. Docela slušně si vedou v menších ulicích, aspoň cykloobousměrky a podobně. Ale ty velký jim prostě nejdou. Je to asi i tím, že jak radní pro dopravu Pavel Zelenka, tak starosta Čižinský (a nezapomínejme na Adama Scheinherra ze stejné strany a taky z P7) jsou takoví ti ostřílení cyklisti, kteří nemají problém jet po Milady Horákové na pláni směrem na Špejchar nebo Veletržní do kopce v provozu (jen barvou vyznačeném cyklopruhu/piktokoridoru). Potřeby lidí, kteří tak ostřílení jako oni nejsou, moc nechápou a nepovažují cokoli lepšího než cyklopruhy ani na těch opravdu velkých a širokých ulicích za prioritu. Moc rádi používají klasický duál cyklopruh a legalizovaný chodník a považují to téměř za ideál.

David 2. 11. 2023, 22:44

Kuba: Ono podél Milady Horákové při zprovoznění Blanky prostě nebylo. Lepilo se tam až dodatečně. Proto vypadá, jak vypadá. Víc mi vadí, že se současny stav pro cyklo místy ještě zhoršuje - třeba nedávno doplněný bruslařský areál, který přetnul cyklotrasu, to považuji opravdu za výsměch ze strany Magistrátu, který to tam postavil. Jo a BTW - P7 s těmi "velkými" komunikacemi žádné zázraky neudělá už proto, že spadají pod Magistrát.

Kuba 2. 11. 2023, 23:16

David: No nevím, tohle šílený střídání oddělený stezky se smíšenou stezkou a duálem https://mapy.cz/s/bekedocame IMO těžko mohlo vzniknout dodatečně, to tam stavebně muselo vzniknout s Blankou.

Pod magistrát to spadá, ale příslušná MČ do toho stejně docela výrazně promlouvá. Každopádně třeba P. Zelenka na Twitteru duál na Bubenském nábřeží po rekonstrukci obhajoval do roztrhání těla.

Vratislav Filler 3. 11. 2023, 10:01

Cykloopatření na Miladě vznikaly stavebně jako součást Blanky, ale do projektu byly začleňovány v pokročilé fázi přípravy a opakovaně (jednou se na žádost cyklokomise přidaly, pak je v další projektu někdo vyndal, tak se přidaly znova...), proto vypadají takto.

Kuba 3. 11. 2023, 10:17

Vratislav Filler: blbý je, že už necítím moc naděje, že by se to dnes dělalo líp.

Suzanne Verhaar 11. 11. 2023, 19:55

I really feel better on this stretch of road now, all thanks to this small change. However, for those of us who come down from Petriny to go to the city center, we cross through the Max van der Stoel Park and then have to navigate the hideous crossing with U Brusnice. Maybe it's too difficult for the designers, so they agreed not to care about how bikes should cross here?

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Tři nové cykloobousměrky na Praze 6
Praha,

Tři nové cykloobousměrky na Praze 6

06. května. 2024, 5min. čtení6