Brno vyznačilo sdílenou zónu před nádražím

Publikováno: 23. ledna. 2024, 3 min. čtení
Úvodní foto: Brno
Publikováno: 23. ledna. 2024, 3 min. čtení
Úvodní foto: Brno

Prostor před brněnským nádražím přešel od pondělí do režimu sdílené zóny, a to mezi chodníkem u obchodního domu Letmo a tramvajovou zastávkou. Jde o dopravní prostor, který umožnila legislativa vytvářet od 1. ledna a ve kterém jsou si rovni řidiči aut, cyklisté i chodci a maximální rychlost je zde omezena na 20 kilometrů za hodinu.

Město sdílenou zónu vytvořilo proto, že loni vytvořenou pěší zónu zrušil krajský úřad. Cílem Brna bylo vytvořit před nádražím přívětivější a komfortnější prostor pro chodce, kterých tudy každý den projde několik tisíc. Dříve oddělovalo zastávku od vozovky zábradlí, které nahradily s vytvořením pěší zóny sloupky. Zároveň město zvýšilo vozovku do úrovně chodníku a zastávky, aby byl prostor bezbariérový. Na podobě přednádraží se nic nezměnilo, jen pěší zónu nahradila sdílená.

„Sdílená zóna je pro přednádraží ideální a pro tyto a jí podobné prostory byla koncipována. Na základě jednání s krajským úřadem a policisty jsme navrhli nové značení. Chodci nemusejí mít obavy z velkého provozu. Díky zákazům odbočení vlevo, které jsou zavedeny ve směru od Nových sadů na Koliště a z Koliště směrem na Benešovu, se na komunikaci při Nádražní ulici dostanou pouze rezidenti z blízké oblasti v okolí Novobranské nebo auta strážníků, policie či dopravní obsluha. Při dodržování dopravních předpisů není tedy možné, aby se v uvedené oblasti díky novému dopravnímu značení zvýšil počet vozidel,“ uvedl radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).

Ve sdílené zóně mají před ostatními přednost pouze tramvaje. Chodci a cyklisté mohou využívat celou šířku komunikace, parkování kol a aut je povoleno jen na místech k tomu určených. Zásobování pro místní podniky je možné po dobu 30 minut ráno. U Letma najdou řidiči i obrátková místa na parkování, která jsou k dispozici po celý den.

Na dodržování dopravního značení a předpisů mají dohlížet strážníci i policisté a město připravuje na léto instalaci kamer, které budou dohlížet na zákazy odbočení.

Zaznívá i kritika sdílených zón

Ačkoliv je doplnění možnosti značení sdílených zón do českých dopravních předpisů veskrze pozitivně kvitováno, ojediněle zaznívají i kritické ohlasy.

Ty upozorňují, že pokud budou sdílené zóny zaváděny bez dalšího přerozdělení prostoru v místech, kde fyzicky jeden z dopravních módů dominuje, pohyb ostatních se stane nepříjemným až nebezpečným. Stejně tak je upozorňováno na poměrně nepřehledné zakomponování sdílených zón do české zákonné úpravy. Je i vyslovována obava, aby sdílené zóny nezačaly nahrazovat pěší zóny, a tak snižovat zákonnou ochranu zranitelných účastníků dopravního provozu.

Nová pravidla pro sdílené zóny

§ 39b

(1) Sdílená zóna je zastavěná oblast, jejíž začátek je označen dopravní značkou „Sdílená zóna“ a konec je označen dopravní značkou „Konec sdílené zóny“, a je určena k užívání všemi účastníky silničního provozu.

(2) Ve sdílené zóně musí účastníci provozu na pozemních komunikacích dbát zvýšené ohleduplnosti vůči ostatním účastníkům provozu, které nesmí ohrozit. Řidiče tramvaje nesmí ostatní účastníci provozu na pozemních komunikacích ani omezit a tramvaj má vždy přednost v jízdě.

(3) Ve sdílené zóně smějí chodci a cyklisté užívat pozemní komunikaci v celé její šířce, přičemž na chodce se nevztahují § 53 a 54 a na cyklisty se nevztahuje § 57 odst. 2 a 3 (jízda při pravém okraji vozovky a pouze jednotlivě za sebou, pozn. red.). Přijíždí-li vozidlo s právem přednostní jízdy, chodci musí neprodleně uvolnit prostor pro projetí tohoto vozidla.

(4) Ve sdílené zóně smí řidič jet rychlostí nejvýše 20 km.h-1 Stání motorových vozidel je dovoleno jen na místech označených jako parkoviště. Stání jízdních kol a jiných nemotorových vozidel je dovoleno jen na místech k tomu určených.

(Zdroj: Zákon č. 361/2000 Sb.)

Přidej komentář

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Jihlava zavedla další cykloobousměrky
Česko,

Jihlava zavedla další cykloobousměrky

18. července. 2024, 1min. čtení