Milán: dětské cyklojízdy s muzikou a vlajkami

Publikováno: 08. dubna. 2024, 10 min. čtení
Aktualizováno: 09. dubna. 2024
Publikováno: 08. dubna. 2024, 10 min. čtení
Aktualizováno: 09. dubna. 2024

Cyklojízdy mají v Miláně nádech mejdanu. Skupina nadšenců je pořádá v centru města dokonce každý čtvrtek večer a k cyklistům se při tom s blikačkami a repráky přidávají i jezdci na bruslích a skateboardech. Po milánských ulicích ale jezdí na kole i čím dál víc dětí, a to nejen s rodiči na sobotní projížďku, ale také pravidelně do školy nebo při manifestačních „kidical mass“.

Jsme rodina, která jezdí na kole každý den, do práce, do školy, na nákup i do divadla. V našem minulém bydlišti – bavorském Mnichově, přezdívaném Radlhauptstadt (něm. „cyklistické hl. město“) – bylo snadné zvyknout si na to, že děti jezdí na vlastním kole od útlého věku. Obě naše děti tak dojížděly už do jeslí. A na euforickém pocitu ze svobodné jízdy se staly brzo závislé stejně jako já s manželem. Proto když jsme se před rokem a půl přestěhovali do severoitalského Milána, chtěli jsme pokračovat ve stejném životním stylu i tady.

Trochu jsme ale narazili. Přestože od covidové pandemie ve městě rostou cyklostezky skoro jako houby po dešti, mentalita bezohledných řidičů a motorkářů se mění jen pomalu. Mopedy projíždějící na červenou, dodávky stojící v cyklopruhu nebo auta zaparkovaná na přechodech jsou bohužel každodenní realitou. Poté, co naši tehdy tříletou dceru v Miláně srazilo auto na přechodu, když jsme s koly přecházeli na zelenou, jsme městskou cyklistiku málem pověsili na hřebík. Dcera však bohudík vyvázla jen s modřinou od řídítek a už druhý den chtěla znovu nasednout na kolo. Pokračujeme tedy v jízdě. A zároveň jsme si začali víc všímat, co se v Miláně ohledně cyklistiky děje.

Massa Marmocchi – spolu je to bezpečnější

Začalo to v roce 2013 zdánlivě jednoduchým nápadem jedné maminky – doprovázet děti do školy na kole ve větší skupině, aby byla cesta bezpečnější i zábavnější. Během let se iniciativa rozrostla po celém Miláně a dnes se ranní dětská cyklojízda pod hlavičkou Massa Marmocchi vydává každý týden do více než deseti škol v různých čtvrtích více než milionové metropole.

Spolek Massa Marmocchi slavil na podzim deset let svého fungování a slavilo se jak jinak než společnou cyklojízdou. Na sraz před milánskou radnicí se v sobotu v půlce října sjely z celého města nejen obvyklé skupinky dětí a rodičů, které spolu pravidelně dojíždí do spádových škol, ale také zástupci místních organizací a iniciativ, zasazujících se o udržitelnou dopravu a zdravé životní prostředí. Například Genitori Antismog, Legambiente, Streets for Kids a další.

Následná společná jízda centrem Milána byla povznášející. Náš peloton vedlo cargokolo s velkým reprákem, ze kterého střídavě burácely rytmické písničky a skandování moderátora. Repráky s muzikou si vezla v košíku i spousta dalších lidí na kole v celém houfu. Mnozí si také na kolo přivázali transparenty s požadavky „Chceme bezpečné ulice“, „Chceme dýchat čistý vzduch“ apod. Nad helmami nám vlály duhové vlajky Pace a bílé vlajky Streets for Kids.

Jelo nás na kole několik stovek, takže na velkých křižovatkách náš průjezd trval tak dlouho, že mezitím padla několikrát červená a znovu zelená. Pro mě i pro děti to byl nezvyklý pocit jet po silnici a na červenou. Museli jsme si opakovat, že to je výjimečná situace a že si to můžeme dovolit jen teď a v takto veliké skupině. Měla jsem však příjemný pocit zadostiučinění, že si aspoň na chvilku bereme zpět svůj prostor ve městě, ze kterého nás jindy motorová doprava neustále vytlačuje. Bylo skvělé být výjimečně tím, kdo je na ulici nejvíc vidět a slyšet a kdo diktuje tempo. Jen jsem si od nepřetržitého žhavení zvonku udělala puchýř na palci.

Cíl slavnostní cyklojízdy byl v Parco Sempione v centru Milána. Organizátoři tam pro děti připravili bojovku s úkoly jako například přenést si kolo vlastníma rukama po schodech nebo závodit v pomalosti – kdo zvládne jet nejpomaleji, aniž by sundal nohy ze šlapek. Na jednom stanovišti jsme se také učili místní oblíbenou popovou hymnu o superhrdinech.

Co znamemá Massa Marmocchi?

„Massa“ vychází z anglického „critical mass“, česky se používá „cyklojízda“. A „marmocchio“ je v italštině hovorové označení pro „neposedné, aktivní dítě“. Spolek Massa Marmocchi pomáhá rodičům organizovat ranní cyklojízdy a zároveň je součástí poradního panelu, se kterým milánská radnice spolupracuje na kampaních propagujících udržitelnou dopravu a při plánování městské cykloinfrastruktury. Filozofií Massa Marmocchi je to, že když školáci začnou svůj den aktivním pohybem a příjemným společenským zážitkem, tedy například společnou cyklojízdou s muzikou a vlajkami, celý den ve školní lavici pak pro ně bude mnohem snesitelnější. A severoitalské školy jsou proslulé opravdu dlouhými vyučovacími dny.

Ulice pro děti

Na oslavě deseti let Massa Marmocchi jsem se seznámila s místní koordinátorkou celoevropské iniciativy Street for Kids, která se zasazuje o udržitelnou dopravu a tzv. školní ulice. Dozvěděla jsem se, že dvakrát do roka pořádají velkou akci. Ta nejbližší se měla konat za dva týdny a to nejen v Miláně, ale po celé Itálii a v dalších evropských zemích.

Naše první massa 

Rozhodla jsem se, že při příležitosti „Street for Kids – Autumn Edition 2023“ zkusím zorganizovat ranní cyklojízdu do školy, kam chodí naše děti. Už delší dobu se různými způsoby snažím upozorňovat zástupce města na to, že provoz v ulici, kde naše škola stojí, je velmi nebezpečný. Přestože zde stojí velká škola s 1000 žáky (ve školce, základní škole a gymnáziu), není v ulici nijak omezená rychlost pro motorová vozidla a chybí cyklostezka, která by školu propojila s okolní sítí cyklostezek. Zejména v ranní špičce, kdy děti musí překonat pěšky nebo na kole tři navazující semafory, aby se dostaly přes čtyři jízdní pruhy a dvoje tramvajové koleje s úzkými nástupními ostrůvky, tak na ulici vznikají opravdu nebezpečné situace.

Legrace s dopadem

Od koordinátorky Streets for Kids jsem dostala vlajku, letáčky a nálepky. A také přístup k šablonám plakátů a letáků, které jsem mohla snadno upravit pro naši akci. Ve WhatsAppové skupině jsem našla zástupce desítek milánských škol, kteří akce pod hlavičkou Streets for Kids pořádají pravidelně. Sdílí spolu nápady, jak kreativně demonstrovat nebo třeba informace o tom, kdy se konají veřejné schůze dopravních odborů v jednotlivých městských částech. Taky jsem se tu dozvěděla o velkém úspěchu Streets for Kids u jednoho milánského lycea. Po dvou letech pravidelných akcí se organizátorům podařilo prosadit trvalé omezení provozu a vytvoření tzv. školní ulice.

Ranní cyklojízda je jízda

Nutno podotknout, že škola, kam chodí naše děti, je dopravě na kole velmi nakloněná. Na školním pozemku před vchodem jsou stojany pro téměř 250 kol a většina z nich se každé ráno zaplní. Na kole přijíždí pravidelně téměř 200 dětí a také mnohé učitelky a učitelé, včetně zástupkyně ředitele. Takže když jsem požádala vedení školy o pomoc s propagací naší cyklojízdy, vyšlo mi ochotně vstříc a informovalo rodiče e-mailem i na sociálních sítích. Dokonce jsem mohla obejít všechny třídy základní školy a děti pozvat osobně.

Většinu rodin, které do školy dojíždí na kole, už znám aspoň od vidění. Proto mě mile překvapilo, když jsem onoho pátečního rána na srazu před naší cyklojízdou viděla spoustu nových tváří, dětí i rodičů. Bylo nás asi čtyřicet, což předčilo mé očekávání. Naše trasa byla napoprvé jen 250 metrů dlouhá – tak akorát na jednu písničku – ale účel splnila. Dopravu na rušné ulici jsme zpomalili ani ne na 5 minut, děti měly nevšední začátek dne a pořízené fotky a video můžeme použít při dalším vyjednávání s městem.

Než se v ulici před naší školou dočkáme zlepšení, asi se ještě párkrát společně projedeme. Vlajka Streets for Kids připevněná na tyči od smetáku proto zůstává u nás doma v pohotovosti. A pak už je potřeba jen dobrý playlist. Jak říká spolek Massa Marmocchi, když jednou začnete – jezdit do školy na kole – společně a s muzikou – už nebudete chtít přestat! Další akce Street for Kids se koná v pátek 10. května 2024 a my se určitě připojíme.

Komentáře k článku

Matous 11. 4. 2024, 09:17

V Milanu jsem od konce minuleho srpna a i presto, ze jsem nadseny mestsky cyklista, ktery slapal do prace a do skoly vsude, kde pred tim bydlel (Praha, Viden, Innsbruck), tak tady jsem zatim nenasel odvahu vstoupit do tyhle dopravni dzungle.

Skolni cyklojizdy jsem tady uz taky zaznamenal, moc pekna aktivita. Co mi prijde zde jako naprosto sokujici je absence helem a to hlavne u deti. A pak nedodrzovani pravidel, cyklisti zasadne necekaj na zelenou, jezdi vsude, proste klasicka italska zivelnost.

Diky za clanek, dam tomu tady taky sanci a vyrazim #DPNK.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat