Přinášíme pravidelné zpravodajství o dění na pražské cyklokomisi, tedy v poradním orgánu Rady hlavního města. Tentokrát rovnou souhrn za tři měsíce, tedy za duben až červen. Zároveň ale toto zpravodajství přinášíme v nové podobě.
Jelikož dřívější břitké komentáře a glosy z pera Vratislava Fillera, člena komise, začaly být z důvodu jeho pracovní vytíženosti velmi příležitostné, rozhodli jsme se zprávy o dění na cyklokomisi zprostředkovat alespoň ve formě upravených zápisů z jednání. Ty jsou veřejně přístupné na webu města, pro zvýšení informovanosti o dění je ale budeme pravidelně publikovat i zde, ve formě kráceného tematického rozcestníku.
Zápisy před publikací na Městem na kole procházejí redakční úpravou. Vynecháváme technické detaily jednání, vybíráme ta nejpodstatnější témata. Občas k některým pasážím doplníme kontext. Cílem je poskytnout souhrn toho nejdůležitějšího. Pro přesnou rekapitulaci jednání proto doporučujeme nadále sledovat oficiální zápisy. A fanoušci původního formátu se nemusí bát, čas od času se připojí i Vratislav Filler se svou tradiční glosou.
Jelikož poslední zápisník Vratislava Fillera vyšel v březnu. Navážeme třemi jednáními, která se uskutečnila od dubna do června.
Dubnové jednání se věnovalo tématům projektu cyklostezky Beladova, studii Chlumecké, aktualizaci Plánu udržitelné mobility a připravovaným Pražským stavebním předpisům.
Studie Chlumecká
Návrh usnesení č. 10.3:
Při zapracování připomínek níže doporučuje komise předložení RHMP ke schválení a následnému rozpracování detailu studie v dalších krocích, a to s důrazem na dodržení Standardů aktivní mobility. Komise zároveň oceňuje kvalitnější dopravní řešení oproti předchozí studii oblasti Hutí.
Dále komise doporučuje:
(10-0-0) Návrh byl schválen
Aktualizace Plánu udržitelné mobility
Návrh usnesení č.10.4:
Komise upozorňuje, že vlivem velmi nízkých přidělených finančních prostředků do roku 2030 nebude zdaleka možno dosáhnout schválených cílů HMP z Klimatického plánu a Strategie aktivní mobility. Alokovaná částka tvoří maximálně jednotky procent nadřazeného systému cyklistických tras. Komise doporučuje realizovat sdružené investice s ostatními dopravními stavbami, čímž se výrazně ušetří náklady na stavbu.
(10-0-0) Návrh byl schválen
Pražské stavební předpisy
V rámci diskuze k novým Pražským stavebním předpisům (o nichž jsme psali zde) bylo navrženo několik úprav. Jejich znění a odůvodnění naleznete v oficiálním zápisu.
Na programu květnového jednání byla územní studie nové čtvrti Bubny – Zátory, další postup v dokončení cyklostezky na trase A9 mezi Balabenkou a Krejcárkem, dskuze nad připravovanými novými smlouvami s provozovately bikesharingu a také diskuze nad řešením cyklotras A9 a A0 v Horních Počernicích.
Územní studie Bubny – Zátory
Návrh usnesení č. 11.2 :
Komise požaduje řešit v nově vznikající čtvrti Bubny – Zátory cyklistickou dopravu v souladu se schválenými Standardy aktivní mobility a TP179. Územní studie musí definovat základní síť pro aktivní mobilitu v souladu se schváleným systémem celoměstských cyklotras, jmenovitě se jedná o nadřazené trasy A1, A4 a A6, páteřní trasy A31 a A16 a hlavní trasy A310, A311, A151 a A161. Zároveň musí navrhovat všechna uliční prostranství jako přívětivá k aktivní mobilitě k dosažení plošné prostupnosti území pro aktivní mobilitu, například pomocí neprůjezdných oblastí, sdílených, obytných či pěších zón s povoleným vjezdem cyklistů.
Dle názoru KCD je nezbytné řešit cyklistickou dopravu striktně v chráněném standardu zejména v koridorech A1, A4, a A6 a děle přednostně v těch ulicích, ve kterých je přepdokládána vyšší intenzita automobilové dopravy (při zachování plynulosti cyklistického průjezdu). Jmenovitě se jedná o ulice Bubenská, Argentinská, Partyzánská, U Výstaviště, Plynární, Železničářů, Vrbenského a Za Viaduktem.
Komise požaduje předložení zadání studie k připomínkování v nejbližším možném termínu.
(11-0-0) Usnesení bylo přijato
A9 – Krejcárek – Balabenka – možné varianty prostupu
Návrh usnesení č. 11.4:
KCD doporučuje Radě HMP zadat zajištění aktualizace technické studie A9 – Krejcárek – Balabenka, přednostně jako součást ŽUP a Jižního obchvatu Libně.
(9-0-0) Usnesení bylo přijato.
Bikesharing – regulace, benefitní program
Návrh usnesení č.11.3:
KCD doporučuje Radě v nových smlouvách se všemi provozovateli bikesharingu zohlednit rozdílnou cenou stání v různých místech tak, aby systém motivoval k rovnoměrnějšímu
rozprostření poskytovaných prostředků po městě.
(10-0-0) Usnesení bylo přijato
Odůvodnění: V souvislosti s právním výkladem možnosti poskytování bikesharingu na veřejných prostranstvích jakožto zvláštního užívání komunikace připravuje HMP prostřednictvím TSK smlouvy s provozovateli bikesharingu o podmínkách tohoto užívání. Je zvažováno mimo jiné placení fixního poplatku za jeden prostředek na měsíc za celé město. Takový systém ale nevyřeší problém s nerovnoměrnou distribucí prostředků, hlavně vlivem kopcovitého terénu. Proto se je v usnesení doporučován systém s rozdílnou (např. hodinovou) cenou stání na různých stanovištích. Populární a přeplněné lze zpoplatnit nejvíce, naopak stanoviště na kopcích nejméně či vůbec, aby byli poskytovatelé motivováni k rovnoměrnějšímu přerozdělování prostředků.
Na posledním jednání byla diskutována úprava magistrály před hlavním nádražím. Ta budila emoce již na březnovém jednání. Dále se hovořilo o vylepšení trasy A1 mezi Trojským mostem a Stromovkou a o řešení předprostoru Výstaviště.
Aktuální podoba projektu úprav Severojižní magistrály
V. Benedikt a J. Hendrych představili současný stav přípravy projektu předprostoru Fantovy budovy Hlavního nádraží. Návrh vede cyklistickou dopravu odděleně od automobilové dopravy v přidruženém prostoru za autobusovými zastávkami a K+R, v úrovni chodníku a odlišné dlažbě. Někteří členové KCD upozornili na nevhodnost tohoto řešení z důvodu malé zřetelnosti cyklistického pásu pro chodce vstupující do prostoru autobusových zastávek, což povede ke konfliktním situacím mezi cyklisty a chodci.
Z diskuse ohledně zapracování minima předchozích podnětů KCD vyplynulo, že při přípravě projektu bylo ze strany IPR zamítnuto duální řešení umožňující efektivní průjezd na kole vyhrazeným cyklopruhem při zachování klidové alternativy v přidruženém prostoru. Současně nebyla podrobněji zpracována varianta řešení ve formě plnohodnotně provedeného dánského pásu, odděleného od chodníku buď výškově nebo plochou obrubou a provedeného v asfaltu nebo jiném pro vozovku charakteristickém povrchu.
Na otázku z komise, jaká vyjádření DOSS nebo legislativa výše popsanému řešení ve formě plnohodnotného dánského pásu brání, bylo projektantem odpovězeno, že vyjádření DOSS k tomuto řešení nebyla poptávána a že toto řešení není v souladu s koncepcí prostoru sledovanou zpracovateli projektu v IPR, kterou je primárně (pouze) zklidněný prostor.
Dále byla KCD informována, že se během další přípravy projektu neočekávají ze strany IPR významnější koncepční změny.
Návrh usnesení č. 12.2:
KCD konstatuje, že v návrhu řešení cyklistické infrastruktury v koridoru severojižní magistrály (cyklotrasa A4) v předprostoru Fantovy budovy hlavního nádraží došlo po čtvrt roce práce pouze k dílčím úpravám, avšak navržené řešení je z hlediska cyklistické dopravy nadále nevhodné a nebezpečné. Z konkrétně formulovaných klíčových požadavků v březnovém usnesení KCD byl uspokojivě vypořádán pouze jediný a výsledek je nevyhovující.
Hlasování (7-3-0) Usnesení bylo přijato
Návrh usnesení č. 12.3:
KCD nadále požaduje přepracovat záměr v souladu s TP179, celoměstskými standardy a usnesením KCD z března roku 2024 tak, aby cyklistická opatření umožňovala bezpečnou a plynulou jízdu na kole, a to pro všechny uživatele daného prostoru.
Hlasování (9-0-1) Usnesení bylo přijato
Návrh usnesení č. 12.4:
Vzhledem k důležitosti trasy komise doporučuje pro nadřazené cyklotrasy užívat management dojmu nadřazené cyklotrasy. Komise v této souvislosti preferuje řešení vzbuzující dojem oddělené vozovky nikoliv pobytové plochy.
Hlasování (8-1-1) Usnesení bylo přijato
Návrh usnesení č. 12.5:
V případě výhradního vedení cyklistů mimo vozovku pro motorovou dopravu komise žádá zajistit bezpečnost provozu jednoznačným oddělením prostoru pro cyklistickou dopravu jednak jednotným povrchem s vozovkou pro AD, a dále výškovým a pohledovým oddělením od chodníku v prostoru autobusových zastávek a K+R.
Hlasování (8-1-1) Usnesení bylo přijato
A1 na Praze 7 – úsek Trojský most – Stromovka
Bylo představeno stanovisko ÚMČ Praha 7. Je navrženo studií prověřit možnost rozšíření vedení cyklotrasy v úrovni Vltavy na 3 – 3,5 m s povrchem s dobrými vsakovacími
vlastnostmi. Jako další etapu je vhodné prověřit revitalizaci panelové cesty. Vlastní úpravy povrchu MČ doporučuje řešit administrativně nejsnazší cestou, např. v režimu
údržby povrchu stávající komunikace.
Návrh usnesení č. 12.6:
KCD doporučuje ODO zadat Technické správě komunikací hl. m. Prahy, a.s. k projekci úsek A1 – Trojský most – za Elektrárnou, a to k prioritnímu řešení v krátkodobém horizontu s provizorním sníženým standardem, v šířce alespoň 3 m a s povrchem s vhodnými vsakovacími vlastnostmi.
Hlasování (9-0-0) Usnesení bylo přijato
Řešení cyklistické dopravy v předprostoru Výstaviště
Byla představena studie řešení estakády ve stopě železniční trati a řešení vazeb bezmotorové dopravy v předprostoru výstaviště v návaznosti na jednotlivé nástupní body.
Proběhla diskuse ohledně možností vedení cyklotrasy A6, materiálového řešení a prostorové koncepce. Nedošlo ke shodě mezi zástupci IPR, KCD a MČ Praha 7 na vhodném způsobu materiálového řešení a koncepce vedení cyklistické dopravy.
Bez usnesení, bude hlasováno při příštím jednání komise.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
komentář