Obrazem: Čerstvě rekonstruovaná ulice v Nizozemsku

Publikováno: 22. července. 2024, 4 min. čtení
Publikováno: 22. července. 2024, 4 min. čtení

Jak v roce 2024 vypadá nově rekonstruovaná ulice v Nizozemsku? Podívejme se do průjezdné rezidenční ulice ve městě Eindhoven. Jaké jsou nejnovější taktiky na integraci cyklodopravy, zklidňování i zakomponování zelené infrastruktury?

Ulice začíná na křížení s hlavní ulicí, její začátek je vyvýšený do úrovně chodníku. Umožňuje tak pohodlnější přecházení chodců, zamezuje rychlému odbočení a jasně řidičům dává najevo, že vjíždí do zóny 30, jejíž značka tak téměř není potřeba. Povšimněte si kamenů, které zabraňují vjezdu i parkování v širokých záhonech.

Ulice pokračuje. Po okrajích jsou chodníky, následují zelené záhony, dlážděné parkovací zálivy, hladké cyklopruhy z červeného asfaltu a uprostřed je dlážděný pruh pro auta. Rozdělení barev, povrchů i šířek ulici zklidňuje. A to i přesto, že je poměrně široká. Jízda na kole i v autě je velmi pohodlná.

Přichází křižovatka, která je jako všechny ostatní vyvýšená. Umožňuje tak přirozené přecházení, vyvýšení mírně zpomalí projíždějící. Povšimněte si vynechaného cyklopruhu, který jasně říká, že na křižovatce platí přednost zprava. Není potřeba množství značek, uživatelům pomáhá návrh ulice.

Uprostřed ulice přichází zklidňující prvek ve formě esíčka, česká terminologie toto opatření nazývá dopravní šikanou. Přichází i změna barvy povrchu a vynechání značení cyklopruhů, což zbystří člověka v autě i na kole.

Přichází další zvýšená křižovatka, zde proti parkování či vjezdu do záhonu nebyly použity kameny, ale dřevěné sloupky. Nizozemci je běžně používají i v méně frekventovaných ulicích.

Ulice končí řazením před semafory. Přichází opět esíčko, široký ostrůvek se zelení a dále řadící pruhy.

Pro odbočení vlevo se zde lidé na kole na nizozemské poměry netradičně musí řadit do levého pruhu. Jde to díky tomu, že jde o zklidněnou zónu 30, jinak by Nizozemci takový manévr nenechali dopustit – řešili by ho nepřímým chráněným odbočením vlevo.

Před vjezdem do křižovatky lidi na kole snímá detekce, v případě její nefunkčnosti lze zmáčknout tlačítko. O jeho sloupek se dá i pohodlně podržet. Pak zóna 30 končí a začíná hlavní ulice s chráněným řešením a maximální rychlostí 50 km/h.

Nizozemský uliční design ukazuje, jak navrhnout ulici tak, aby bylo její používání co nejvíce intuitivní a bezpečné. Podporuje udržitelné způsoby dopravy, modro-zelenou infrastrukturu a zároveň umožňuje běžné fungování i s automobily. Nejsou potřeba obří plechové značky, dopravní režim podtrhuje samotná podoba ulice. Zóna 30 není asfaltovou ranvejí, ale poklidnou rezidenční čtvrtí. Řidiči zde rychlostní limit dodržují i díky tomu, že jet rychleji by bylo zkrátka nepřirozené.

Co si o návrhu ulice myslíte Vy? Viděli byste rádi více nových nizozemských ulic?

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Komentáře k článku

Zdenek X 22. 7. 2024, 09:38
1
15

Ano, je to moc hezke. Predevsim je krasne, v jak sirokem profilu byla komunikace navrzena (ulice se jmenuje Gabriël Metsulaan, Eidhoven) , coz umoznilo mit v ulici (od pocatku) chodniky, stromoradi, zaparkovana auta (kterych je tam mraky), komunikaci pro cyklo i auta (zuzenim vozovky v ramci prestavby pribyly predevsim zelene pasy, cyklo tam bylo odjakziva).

Takze staci byt vyrazne bohatsi, abychom meli na to "vyplytvat" drahe pozemky na krasne siroke ulice v rezidencnich ctvrtich a potom i penize na to, aby i ulice, ktera nevypada, ze byla zasadne nevyhovujici, byla prestavena do jeste lepsi podoby. Predpokladam, ze z dotaci EU to nebylo a mesto Edihoven (obyvatele) si na to vydelalo. Obavam se, ze takovy ekonomicky vykon nemame (a ani vychovu a moralku, a ani nebudeme, protoze dotacni system v CR oboje nadale kurvi, viz treba posledni Hribem planovany uplatek volicum za e-cargo kola z penez, ktere spadly z nebe a musi se rozfofrovat,jako by to zadna hodnota nebyla). Jak proste, mily Watsone.

(Faktorem je i to, ze sloziteji se projektuji komunikace v kopcovitem meste a na rovine.)

Mickey 22. 7. 2024, 10:15
11
1

Jakože v Praze nebo jiných městech nemáme takhle široké ulice? Hloupost. Navíc to není jen o šířce, ale o principech, materiálech... Je to stejně drahý jako české uspořádání, jen funkčnější.

Tomek 22. 7. 2024, 12:41

U nas jsou i ty zvyseny krizovatky/prechody zcela pionyrskym pocinem. Tohle poslat na IPR, TSK a mestske casti (v pripade Prahy), tak zacnou krvacet do sitnice...

Kuba 22. 7. 2024, 14:42

Praha holt neni Eidhoven. *fskutecnosti je, ale holt 50+ let stara verze hrda na sve zaostavani a zpatecnictvi.

Clovek 23. 7. 2024, 11:25

Ne vsechno se da prepouzit, ale spousta veci ano. Treba zahon na rohu ulic, misto bile rozpalene dlazby, kterou vyuziva maximalne obcasne parkujici prase.

Suzanne Verhaar 27. 7. 2024, 20:31

"Zóna 30 není asfaltovou ranvejí, ale poklidnou rezidenční čtvrtí." Přesně tak, chibí mi to v mém sidlišti.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat