Paříž: Řidič SUV zavraždil cyklistu po jízdě v cyklopruhu

Publikováno: 20. října. 2024, 3 min. čtení
Úvodní foto: Marie Deghetto
Publikováno: 20. října. 2024, 3 min. čtení
Úvodní foto: Marie Deghetto

V úterý 15. října 2024 došlo na pařížském bulváru Malesherbes k tragické nehodě, při které byl 27letý muž jedoucí na kole smrtelně zraněn poté, co ho po slovní potyčce úmyslně přejel 52letý řidič SUV.

Svědci uvádějí, že mezi oběma muži vypukla hádka poté, co řidič neoprávněně vjel do cyklopruhu ve snaze objet dopravní kolonu. V cyklopruhu ujel asi 200 metrů, přičemž přejel nohu jednomu z cyklistů. Zraněný Paul Varry pak udeřil do kapoty SUV, aby řidiče upozornil na jízdu v odděleném cyklopruhu a na své zranění. To vyvolalo slovní potyčku mezi oběma účastníky. Řidič pak úmyslně zrychlil a cyklistu srazil. SUV ho přejelo a Varry na místě utrpěl zástavu srdce. Přivolaní záchranáři již bohužel nedokázali jeho život zachránit. Pařížská prokuratura potvrdila obvinění z vraždy na základě svědectví, že řidič cíleně člověka na kole napadl​.

Policie zahájila vyšetřování a případ kvalifikovala jako vraždu. Oběť vraždy, Paul Varry, byl aktivním členem spolku Collectif Vélo prosazující lepší podmínky pro cyklistickou dopravu.

Pietní shromáždění po celé zemi

Tento incident otřásl cyklistickou komunitou v Paříži i v celé Francii. Pietní akce se konaly ve více než 20 městech napříč celou zemí. Místní organizace, jako Paris en Selle, vyzvaly k pietnímu setkání, aby uctily památku zesnulého a zvýšily povědomí o nebezpečí, kterému lidé na kolech čelí na silnicích​.

Násilí vůči lidem na kole není ojedinělé.

Pařížská starostka Anne Hidalgo byla událostí šokována a vyzvala k přísnému potrestání viníka. Incident oživil debatu o bezpečnosti cyklistů a problematice velkých SUV ve městě, které jsou často spojovány se zvýšeným rizikem nehod. Mnohé cyklistické organizace upozorňují na to, že podobné násilí vůči lidem na kolech není ojedinělé a že je potřeba více bezpečného prostoru pro cyklodopravu.

Ve středu se u kostela Madeleine sešlo asi 200 lidí, aby uctili Varryho památku. Městská rada města Saint-Ouen, pařížského předměstí, kde Varry žil, uvedla, že se zasazoval o městské cyklisty celý svůj život a pomáhal úřadům propagovat cyklodopravu ve městě.

Místo tragické události na pařížském bulváru Malesherbes:

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Komentáře k článku

Tomáš 21. 10. 2024, 08:12
13
6

Ne že by někoho nešlo zavraždit osobákem, ale pořád mi nedochází, proč jsou vlastně SUV v městech legální.

David 22. 10. 2024, 09:30
4
4

Tak si do SUV sedněte a zjistíte, že se až tak moc od normálního auta neliší. Rozměry (hmotnost, délka, šířka) jsou menší SÚV vhodnější než kombíky vyšší střední třídy. SÚV je vyšší, což při provozu ve městě nemá třeba na spotřebu prakticky žádný vliv, protože tam se jezdí pomalu, lépe se do něj nastupuje a (proti některým argumentům celkem paradoxně) je z něj lépe vidět, protože je výš. Takže starším lidem se do nich lépe nastupuje, a jejich řidič má subjektivně pocit vyšší bezpečnosti. Spotřeba? Ve městě dnes skutečně nepoznáte rozdíl.
Nebo chcete říkat lidem, že Renault Clio, Fabia a Octavia ano, Duster a Kodiak už ne? Pak si ale připravte odpověď na otázku, proč ne Duster, který je na rozměry o 30 cm kratší, až o 300 kg lehčí a má menší spotřebu než Octavia combi. A kolik cm a kg je tou "červenou linií".
A pak si sedněte třeba do staršího Forda Sierra (větší, těžší, smradlavější, nebezpečnější)
Tak - asi tak.

David 22. 10. 2024, 12:42
2
1

P.S.: Tím nijak neříkám, že agresivita patří za volant, že to co se stalo v Paříži není tragédie, ani že auta patří do centra města. Jen si myslím, že lidem není snadné říkat čím mají nebo nemají jezdit jen podle toho, jestli je to v kategorie SUV, kombi, hatchback, dodávka nebo cabrio.

Naopak jsem pro to neříkat lidem v čem mají jezdit, ale nastavit podmínky tak, aby pro ně jezdit autem do města ztratilo smysl.

Naše rodinná Fabia trpěla při cestě do lesa pro dřevo vždy jako pes a po létě to bylo na generálku nejen tlumičů. Teď mám malé SUV, městský provoz zvládá stejně jako ta Fabie, těžší je o 50 kg. delší o pár cm (pořád kratší a lehčí než Octavia), a při provozu v lese tolik netrpí. Ano, ne každý topí dřevem a řeší to samotěžbou, ale chalupu má ve městě lidí spousta.

Podle logiky "SUV do města nepatří" bych měl ale auta dvě. Jedno do Prahy, druhé k nám na suburban. A to nechci. I když si myslím že auta do města nepatří, tak dokud to mám autem 15 minut a MHD 65 - 75 (jak je konkrétně u nás bohužel denní realita), tak cena za cestu a parkování až tak roli nehraje. A v tom je ta chyba.

Zakazovat jeden typ auta, navíc když může být menší, méně smradlavý a lehčí než ostatní, pro mě není řešením.

Zdenek X 22. 10. 2024, 15:04

@David: mate samozrejme pravdu. Tomas zrejme nelogicky vychazi z americke definice SUV, kde jejich SUV maji ono "sport" i "utility" a jsou odvozeny od castecne terennich vozu a casto jsou 4x4.

Nevim, jak si Tomas poradi z hlediska bezpecnosti s mensimi, ale vyrazne tezsimi e-auty (tezsimi nez casto vetsi SUV, ktere dokonce nejsou ani plochou vetsi, ale pouze vyssi). Ona je casto potiz vyladit regulaci nejakeho hloupeho zarizeni, ale pritom plno lidi ma pocit, ze regulace spolecnosti je uplna hracka.

David 22. 10. 2024, 15:30
1
2

Tak (Dodge) RAM 1500 nebo Ford 150 Raptor, tedy to co je na US středozápadě skutečně považováno za SUV - auta vážící 2 až 3 tuny, další půlku z toho uvezou, vevnitř mají místa více než Mercedes S-class a motory o objemech jako celá flotila Ministerstva životního prostředí se s tím co se v EU považuje za SUV moc srovnávat nedají. A také jich u nás skutečně moc nejezdí. Mezi námi - zaparkovat s tím v centru (nebo podzemních garážích), je tak trochu za trest...
U nás je občas k vidění VW Amarok, nebo Japonci, ale to je pořád relativně slabý odvar... :o)
Evropa je prostě zaměřená víc městsky a rozdíly proti jiným kategoriím se v bezpečnosti i ekologičnosti často stírají.

Tomáš 22. 10. 2024, 23:50
5
1

SUV je samozrejme neurcita kategorie, ale limity na sirku, delku, vysku a vahu vozidla by podle me byly namiste - nebo aspon brutalne vyssi mytne, parkovne a registrace. Tezsi a vyssi vozidla jsou pro sve okoli nebezpecnejsi, proc to ma byt legalni?

Kubajsu 23. 10. 2024, 11:29
2
3

Třeba pro to, že jde o pracovní nástroje? Samozřejmě u MG G nebo Porsche Caynne asi málokdy, ale třeba ten výše zmíněný Amarok už celkem často jo. Jsem geolog a potřebuju vozit stovky kg vzorků z terénu do laboratoře, která je ve městě. Jak bych si měl poradit?

Kubajsu 23. 10. 2024, 11:30

MB samozřejmě :P
Auto za to, že je řidič debil nemůže.

Zdenek X 23. 10. 2024, 12:17
2
4

@Kubajsu: to nema cenu diskutovat, prikladu je cela rada (napriklad ja mel najednou vic malych deti, a proto jsem mel velke tezke MPV jako rodinne auto, pred rokem jsem ho uz prodal, protoze -nactileti s rodici nejezdi, a kdyz nahodou potrebujeme jet spolecne vsichni, sice blbe, ale do velkeho kombi se narveme -- doslova). Brutalne vyssi mytne je presne to, co bych si s malymi detmi přál. Tihle lide si mysli, ze regulace je vzdy mozna, efektivni, ze regulace nema zadne naklady (jak primo financni, tak napriklad tim, ze otravuje lidi a ze potom treba politik nevyhraje volby a neprosadi jine uskutecnenihodne zamery).

Reseni pro mesto naznacuje David: lepsi podminky pro jine mody dopravy nez je automobilova, tj. minimalne restrikci (regulovat umi kazdy) doplnit novymi moznostmi (neco vybudovat vyzaduje vetsi um). Avsak ja se domnivam, ze sazka na bicykl je naprostra strelba vedle, protoze miri na minoritu, pripadne na minoritni dopravni vykon (casto pouze pohodlnejsi/rychlejsi nahrada chuze, MHD, ale nikoli aut). Mimochodem: dneska rano jsem po ceste do prace 2x pichnul, neni to vzdy med.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 20 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat