Cyklostezka na magistrále bude realitou, magistrát odhalil plány

Publikováno: 30. ledna. 2025, 4 min. čtení
Úvodní foto: HHMP, TSK
Publikováno: 30. ledna. 2025, 4 min. čtení
Úvodní foto: HHMP, TSK

Magistrát hlavního města Prahy odhalil dlouho očekávané plány na rekonstrukci pražské magistrály v úseku mezi Nuselským mostem a Národním muzeem. Přestavba ulic Legerova a Sokolská přinese zcela nové řešení pro cyklodopravu, zeleň a parkování. Bude zde oddělená cyklostezka, která nabídne bezpečnější a komfortnější spojení na kolech mezi centrem města a jižními částmi Prahy.

Vizualizace projektu novinářům představili při magistrále pražští náměstci Zdeněk Hřib (Piráti), Petr Hlaváček (STAN), starosta Prahy 2 Jan Korseska (ODS) a Tomáš Halva (TOP 09).

Rekonstrukce ulic Legerova a Sokolská bude zahrnovat úpravy „od domu k domu“, tedy kompletní proměnu celého uličního prostoru. Nejvýraznější změnou je zavedení oddělených cyklopruhů o šířce dvou metrů v každém směru, které budou podbarveny červeným asfaltem a chráněny od automobilového provozu obrubníkem nebo parkovacím pruhem se zelení. Autory projektu je ateliér Promika.

Nadřazená cyklotrasa A4

Tento úsek je klíčový pro cyklodopravu, protože má minimální stoupání a spojuje hustě obydlené oblasti, které doposud neměly bezpečné spojení pro kola. Nové cyklopruhy se stanou součástí nadřazené cyklotrasy A4, která propojí centrum města s Vyšehradem, Pankrácem a Budějovickou.

Návaznosti

Jaké budou mít nové cyklopásy návaznosti? Podrobnosti se zřejmě dozvíme až po zveřejnění celé dokumentace. Již nyní je jisté, že na Nuselském mostě navážou nové cyklopásy na stezky vedoucí po chodnících. Na druhé straně, u Národního muzea, mají vést po magistrále vyhrazené cyklopruhy. Ty zde vzniknou už po rekonstrukci Václavského náměstí v roce 2027.

Ulice Legerova bude mít i nadále tři jízdní pruhy, stejně tak Sokolská – pouze v úseku mezi Tyršovou ulicí a Fügnerovým náměstím dojde ke zúžení na dva pruhy kvůli nově přidanému parkovacímu pruhu. Cyklostezku a stromořadí se tak do profilu ulic podařilo navrhnout i bez větší redukce provozu aut.

Lepší podmínky pro chodce i zeleň

Cílem projektu je nejen zlepšení podmínek pro cyklodopravu, ale i celková humanizace magistrály, která je dlouhodobě vnímána jako bariéra mezi jednotlivými částmi města. Chodníky budou nově dlážděné z pražské mozaiky a křížení s vedlejšími ulicemi bude provedeno pomocí zvýšených přechodů.

Dalším významným prvkem rekonstrukce bude výsadba nového stromořadí, která pomůže zlepšit mikroklima ulice, snížit přehřívání vozovky a přispět k celkové estetické proměně magistrály. Celkově zde má přibýt 120 stromů.

Humanizace má dlouhou historii

Pražská magistrála vznikla za minulého režimu jako dálniční spojka, která narušila městskou strukturu a zhoršila životní podmínky. Dnes však slouží primárně cílové dopravě, nikoliv tranzitu – po otevření tunelu Blanka tudy projíždí jen asi 5 % tranzitních vozidel.

Snahy o její humanizaci probíhají už od počátku tisíciletí, například na základě návrhů urbanisty Jana Gehla. Změny, jako nové přechody nebo úpravy křižovatek, jsou však zatím spíše dílčí, zatímco současné plány směřují k větší transformaci.

Projekt celkové rekonstrukce

Projekt rekonstrukce těchto ulic se připravuje minimálně od roku 2023, kdy hlavní město Praha skrze Technickou správu komunikací začalo hledat projektanta. Nyní probíhá zpracování studie proveditelnosti a poté TSK Praha může začít samotnou rekonstrukci, uvedl Zdeněk Hřib (Piráti). Podle projektantů by měl být projekt hotov v roce 2026, hotovo by mělo být v roce 2030. Stavební práce se mají stihnout během dvou sezón.

Pokud se plán podaří uskutečnit, Praha získá první významně humanizovaný úsek magistrály, který nabídne bezpečné cyklotrasy, více zeleně a kvalitnější veřejný prostor. Podrobně se na plány podíváme již brzy.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018, od roku 2025 šéfredaktor.

Komentáře k článku

Ondra 30. 1. 2025, 11:04
53
19

Počkám si až na výkres ale zatím to vypadá velice dobře. Na Prahu to bude asi jeden z největší projektů co se cyklointegrace týče. Tak hlavně ať se to realizuje co nejdřív, dokavaď je politická shoda.

Šlapka 30. 1. 2025, 14:06
47
2

Hned jsem šel kontrolovat kalendář jestli dnes není 1. dubna!

LK 30. 1. 2025, 14:33
13
1

Přesně první co mě napadlo, Apríl ještě není! :-O

Patrik Dvořák 30. 1. 2025, 15:16
79
160

Zase nápad pomatených hlav. Zase zhorší průjezdnost autům. všude na 4-proudých silnicích projedou 2 -4 cyklisti za měsíc. Jako třeba na Českomoravské, Evropské atd. Stojící, popojiždějící auta =horší ovzduší.

Pavel 30. 1. 2025, 20:34
15
12

Jako fajn, ale.... už předevčírem bylo pozdě. Hotovo v roce 2030 - to se zdá jako věčnost.

Martin 30. 1. 2025, 21:59
4
13

Já bych tedy rozhodně po magistrále (byť ve svém pruhu) jet na kole ani trochu nechtěl..!

Jiří Kaizr 31. 1. 2025, 00:16
4
22

Tak už nás připravují na to že nebudeme mít na auta a budeme muset jezdit na kole! Jinak by ta akce s cyklo pruhy neměla smysl !

Martin Šnobr 31. 1. 2025, 12:25
15
2

Jiří Kaizr – připravují nás na svobodu moct si vybrat mezi individuální dopravou v autě (v koloně) a na kole (bez kolon) :-) 80 vs. 8 % uličního prostoru

Zdenek X 31. 1. 2025, 14:52
14
1

Jiri Kaizr: ja to vidim jeste trochu jinak. Ulice Legerova/Sokolska jsou otresne, takrka neobyvatelne, a rekonstrukci vyzaduji davno. A presne tento typ rekonstrukce od zdi - ke zdi. Aby byly k ziti, tak je treba redukovat magistralu na 3 pruhy, zlepsit chodniky, vysadit stromy. Kdyz se ubere jizdni pruh pro auta, nejenom ze se udelaji tato opatreni obecne prospesna ulici a jejim obyvatelum (primarni cil!), ale otevre se moznost udelat i cyklopruh pro jizdu na kole. Tak proc tak neucinit? (Na to, abych posoudil, zdali staci 3 pruhy, nemam ani data, ani znalosti, verim, ze to maji namodelovane.) (Dalsi moznost by bylo prostor cyklopruhu zabrat jeste dalsi zeleni.)

To rikam presto, ze povazuji "posilani" cyklistu na rusnou ulici s obrovskym provozem pri relativne male sirce ulice za velmi diskutabilni, nicmene v realite Prahy moc jinych moznosti neni.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat