Láhaur, hlavní město Pákistánské provincie Paňdžáb, buduje na jedné z hlavních tříd 10 kilometrů oddělené cyklostezky pro kola a skútry. Město se tak rozhodlo řešit problémy s dopravními kolonami a nebezpečnou jízdou na kole či motorce v provozu. Projekt má být přínosem pro udržitelnou mobilitu.
Nové cyklo-moto-stezky o šířce 4 metry povedou po obou stranách hlavní ulice. Od té jsou odděleny novým obrubníkem. Nová trasa získává zelené podbarvení, v místě křížení s auty je podbarvení červené tak, aby se předešlo konfliktům při odbočování aut.
Nejde o krátký úsek, cyklostezka vzniká na deset kilometrů dlouhém úseku ulice Ferozepur, která spojuje most Azadi Chowk a kanálovou cestu Khayaban-e-Annemarie Schimmel.
Jde o další krok pro zlepšení dopravy poté, co ve středu ulice došlo k vybudování „metrobusu“, tedy oddělených pruhů pro frekventovanou linku autobusů.
Projekt se na pákistánských sociálních sítí setkal spíše s pozitivní reakcí. „Skvělý nápad využívaný ve všech vyspělých státech,“ uvedl na Facebooku Saeed Bhutta. Nadeem Gillani napsal: „Nesouhlasím se s vládnoucí stranou, toto je ale dobrý krok.“ Akil Rana uvedl, že jde o dobrý projekt, ale vláda by se měla zaměřit také na dopravu v jiném než hlavním městě.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Zdenek X 24. 1. 2025, 09:42
6
3
Pro vsi ucte: titulek je v pravde bulvarni. Na uroven Lahaur bych se nerad dostal. Byl jsem jenom v Kuala Lumpur (v teto casti sveta) a rekl bych na zaklade teto zkusenosti, ze "bike" tam skutecne neznamena "kolo".
Martin Šnobr 24. 1. 2025, 10:20
8
3
Zdeňku, samozřejmě to nebylo myšleno tak, že by Láhaur měl být celkovou inspirací. Je to cíleno na tu cyklostezku na hlavní třídě, na takové akce u nás stále jen sbíráme odvahu. Tak mi přišlo zajímavé vypíchnout, že nás v tomhle nepředbíhá jen západní a východní Evropa, ale už i město na dálném východu.
Zdenek X 24. 1. 2025, 10:46
4
2
Martine, ja to chapu. Ale dle me zkusenosti z Kuala Lumpur (ktera muze byt zavadejici, je to vyrazne bohatsi mesto) na tom pruhu pojedou same motorky, domnivam se, ze kvuli kolum to nedelali. tj. neni to vubec k tematu cyklodopravy. A jestli ano, tak bych potom rad videl clanky o bezpecnosti provozu kol na techto pruzich, pripadne o pomeru reportovanych a nereportovanych nehod :-).
Martin Šnobr 24. 1. 2025, 11:21
2
1
Je to tak, poměr skútrů bude zřejmě vyšší, ale stále je to akce pro všechny dvoustopé dopravní prostředky, minimálně na lokální cesty se to využívat i na kole bude. Takto jsem to viděl třeba na Tchaj-wanu. Analýza nehod spíš nebude, to redakčně nezvládneme pokrýt:) Díky za poznámku.
čecháček 25. 1. 2025, 09:13
2
"Láhaur, hlavní město Pákistánu"
Hlavní město Pákistánu je Islámábád. Láhaur je hlavní město provincie Paňdžáb. Trochu fail...
Martin Šnobr 25. 1. 2025, 10:40
1
Děkujeme, opraveno.
újezďák 25. 1. 2025, 22:07
5
hm na celém videu i na dalších které jsem kvůli němu zhlédl není k vidění jediný cyklista, pouze motorky , více motorek a mraky motorek. Dokonce i piktogram na zelené vozovce je evidentně motorka :(
Zbyněk 26. 1. 2025, 08:01
6
2
Message clanku vidim v tom, ze i v pro nas tak kulturne odlisne rozvojove zemi, kde hodnota lidskeho zdravi a zivota je relativni dokazou preferovat zajmy nechranenych uzivatelu ulice. Neni tak podstatne kdo jim ma byt.
No a ted se podivejme jak to vypada v srdci Evropy na takove magistrale. Tam zranitelnejsi lidi nechrani ani cara na vozovce.
jkjk 27. 1. 2025, 10:09
2
Vzhledem ke kvalitě ovzduší v Láhauru to tam na ježdění na kole prostě není, na Legerce PM 2,5 30-113 za poslední dva dny, v Láhauru 157-357 (doporučení WHO je 15).
komentář