V polovině února uspořádalo slovenské občanské sdružení Cyklokoalícia v Trnavě dvoudenní mezinárodní konferenci zaměřenou na problematiku nejen aktivní mobility, ale také kvality městského prostoru nebo života ve městě obecně.
Zvláštní pozornost byla věnována tématu evropského sociálního klimatického fondu, ze kterého budou v následujících letech financovány projekty na zmírnění sociálních dopadů rostoucích cen pohonných hmot a energií. Přesnější pravidla budou jednotlivé státy teprve schvalovat, nicméně se očekává, že v oblasti mobility by prostředky mohly směřovat k potlačování dopravní chudoby. Ta spočívá nejen v nedostatku financí domácností na pravidelné cestovní výdaje za vzděláním nebo za prací, ale také v nevyhovující nabídce veřejné dopravy v některých oblastech nebo i v nedostatečné infrastruktuře pro aktivní mobilitu.
Problematika zranitelných skupin obyvatel v oblasti městské mobility bylo dalším linoucím se tématem. Proces dopravního plánování ve městech stále dostatečně nezohledňuje specifické podmínky pro seniory, děti nebo osoby s jakoukoliv formou postižení. Tato obrovská skupina obyvatel se tak ve městech necítí bezpečně ani komfortně, což má vliv na jejich nedobrovolné omezení pohybu, s čímž souvisí snížení kvality života.
Tématu bezpečnějšího prostředí pro ženy, zejména seniorky, se věnovala Angela van der Kloof z nizozemské organizace Mobycon. Kvalitní a bezpečnou cyklo-infrastrukturu, která je díky dokonalé údržbě sjízdná po celý rok i kousek od polárního kruhu ve finském Oulu, sdíleli Timo Perälä a Pekka Tahkola z Winter cycling federation. Představeny byly také dobrovolnické služby cyklo-taxi pro seniory ze Slovenska nebo Belgie.
Velmi inspirující je samotný přístup města Trnavy. V posledních letech došlo k několika zajímavým a odvážným projektům v oblasti cyklistické infrastruktury. Město vytváří svižným tempem souvislou síť bezpečných tras pro chodce a cyklisty, buďto za pomoci rychlé úpravy dopravního značení, nebo trvalou rekonstrukcí prostoru. Řada těchto opatření umožňuje také samostatnou jízdu dětí na kole, což bohužel není na Slovensku nebo v Česku samozřejmé.
Za těmito pozvolnými úspěchy stojí odvaha místních politiků a schopnosti úředníků, kteří umějí přesvědčit často nepřístupné orgány státní správy. Podporu cyklistické dopravy Trnava ještě více zesiluje projektem Žltý bajk. Ten poskytuje dlouhodobý pronájem městských kol obyvatelům za 30 Eur na rok. Projekt se těší velkému zájmu a město zvažuje jeho rozšíření například o nákladní kola.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Martin Šnobr 21. 2. 2025, 14:14
4
Díky moc za zajímavé shrnutí, vždycky žasnu, jak vypadá infrastruktura v Trnavě. Fakt kousek Nizozemska na Slovensku... Škoda, že česká legislativa ještě neumí „žraločí zuby" na přednosti a tento typ zpomalovacích prahů.
komentář