Muž jedoucí na kole zemřel po střetu s autobusem na Vídeňské ulici v Praze

Publikováno: 05. června. 2026, 3 min. čtení
Aktualizováno: 08. června. 2026
Autor: Martin Šnobr
Úvodní foto: Týdeník Policie
Publikováno: 05. června. 2026, 3 min. čtení
Aktualizováno: 08. června. 2026
Autor: Martin Šnobr
Úvodní foto: Týdeník Policie

V odpoledních hodinách ve čtvrtek 4. června došlo na Vídeňské ulici v pražské Krči k tragické srážce, při které po srážce s autobusem zemřel muž jedoucí na kole. K události došlo ve směru z centra před křižovatkou s ulicí U Krčského nádraží, v jednom z nejvytíženějších dopravních uzlů v jižní části Prahy.

Podle policejního mluvčího Richarda Hrdiny, který se k události vyjádřil pro Novinky.cz, muž jedoucí na kole na místě svým zraněním podlehl.

Ke střetu došlo v místě, kde se ve vozovce nachází piktogramový koridor naznačující vedení cyklistů pravým jízdním pruhem přes křižovatku ve směru po Vídeňské ulici. Současně podél komunikace částečně přesmykem vede smíšená stezka pro chodce a cyklisty označená jako trasa A22, která pokračuje směrem do Krče a směrem k Vltavě. Vídeňská ulice slouží pro jízdu na kole k jiným relacím než trasa A22. V lokalitě je intenzivní provoz.

„Tato zpráva nás velmi zasáhla. Chtěli bychom vyjádřit upřímnou soustrast všem blízkým oběti i celé cyklistické komunitě. Jízda na kole po městě nemá být každodenní boj o život,“ uvedl k nehodě spolek AutoMat (Městem na kole je jeho nezávislý projekt, pozn. red.).

Spolek zároveň upozornil na to, že v Praze dlouhodobě přibývá lidí využívajících kolo jako dopravní prostředek, zároveň však roste i automobilový provoz. Podle spolku na tento vývoj vedení města nereaguje dostatečně rychlým budováním bezpečné cyklistické infrastruktury.

AutoMat kritizoval mediální pokrytí

AutoMat kritizoval také způsob, jakým některá média o nehodě informovala. Podle spolku byl v prvních zprávách kladen důraz především na dopady na dopravu a vzniklá zpoždění, zatímco samotná ztráta lidského života zůstávala v pozadí. Organizace současně vyzvala všechny účastníky silničního provozu k vzájemné ohleduplnosti a respektu.

Nehod s účastí lidí na kole přibývá

Tragická nehoda přichází v době, kdy Praha čelí dlouhodobě rostoucímu počtu nehod s účastí cyklistů. Jak ukázala analýza zveřejněná na webu Městem na kole, rok 2025 byl z pohledu bezpečnosti cyklistů rekordně nepříznivý. Policie evidovala celkem 393 nehod s účastí jízdních kol a koloběžek, což představovalo meziroční nárůst o 69 případů a zároveň nejvyšší hodnotu v dostupné historii statistik.

Při těchto nehodách zemřeli tři lidé, dalších 16 utrpělo těžká zranění a 268 osob bylo zraněno lehce. Ve 105 případech se nehody obešly bez zranění. Podle analýzy přitom pokračuje trend rostoucího počtu nehod navzdory přijatým strategiím a deklarované podpoře aktivní mobility. U nehod, kterých se účastnila motorová vozidla, nesli cyklisté podle statistik odpovědnost ve 39 % případů.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018, od roku 2025 šéfredaktor.

Komentáře k článku

Wakinki 5. 6. 2026, 11:57
21
1

To jakým způsobem se lidé v komentářích na novinkách vyjadřují je k zblití

Martin Šnobr 5. 6. 2026, 12:06
22

Wakinki – je to pravda, naštěstí se mi zdá, že situace v diskuzích na internetu je řádově horší než pak reálná situace v provozu, kdy respekt a tolerance ze strany většiny řidičů panuje.
Jinak, upřímnou soustrast... Trochu mrazí, jak se ty smrťáky dějí na místech, která notoricky známe a pravidelně tudy jezdíme...

Hafan 5. 6. 2026, 12:31

Předně: je vždy smutné, když při nehodě vyhasne něčí život, přeji především hodně sil pozůstalým.

Jsem dost zvědav na vyšetření příčiny srážky, respektive celý nehodový děj, nejlépe pokud bude k dispozici (alespoň vyšetřovatelům) videozáznam. Jakožto bezpečáka a letitého pravidelného uživatele téhle komunikace na kole, skůtru, autem, náklaďákem i jako kaštan v MHD mne tu napadla spousta možností pohybů a jejich příčin. Do vyšetření co vlastně který účastník provozu v kritický moment udělal jsou ale jakékoli špekulace mimo a pindejme a hulákejme tady na sebe prosím až po vyšetření události.

Fyzika je však neúprosná, srážku masa s kovem vždy prohraje maso. Mysleme na to při jízdě, mysleme i za ostatní - předvídejme - ať už za řídítky, za volantem nebo pěšo. Zdraví máme jen jedno.

Sven Ubik 5. 6. 2026, 13:47
2
16

Je to hrozná tragédie. Je však třeba také říci, že v místě nehody vede vedle silnice zcela fyzicky oddělená cyklostezka i s namalovaným rozdělením na dva směry jízdy. Cyklista však očividně jel po silnici. Neumím si vysvětlit proč.

Martin Šnobr 5. 6. 2026, 13:52
9
2

@Sven – cyklostezka tam není, je tam smíšená stezka + nevede podél, ale je to přesmyčka cyklotrasy A22. Podél vede legalizovaný chodník, který je na víc na západní straně přerušen přechodem a pak projíždí skrz zastávku. Po silnici je to tak pro rychlejší jezdce, kteří nechtějí sesedat/řešit zastávku/nerovný povrch chodníku...

Petr 5. 6. 2026, 13:57
2
1

Jestli jel cyklista po silnici není jasné, možná ho autobus srazil na přechodu/přejezdu. Takže zatím jsou to jen spekulace.

Jan K 5. 6. 2026, 14:21

@Martin - ja si taky rikam ze ta situace v realu neni tak strasna - diky radaru a statistikam z nej mam predstavu ze me na silnicnim kole v okoli Prahy predjede cca 100 aut/hodinu, to samy teda asi i v protismeru. Za 2 hodiny me ohrozi treba 1 auto, zbytek me jako cyklistu respektuje. Takze 99% ridicu je v pohode, bohuzel existuje to 1% kvuli kterym se tyhle veci deji. Bohuzel pak clovek zabrousi do diskuzi jako je treba ta u tohohle prispevku na FB a ma pocit ze je to uplne obracene. Nikdo nevi jak se to stalo, ale vsichni vi ze si za to muze cyklista sam. Je to fakt smutny.

Martin Šnobr 5. 6. 2026, 14:27

@Jan K – je to tak, je to jen úplný zlomek lidí, co jezdí neodhleduplně–jak na kole, tak za volantem. V poslední době se imho situace v předjížděním fakt zlepšila a často si říkám, že mi řidiči dávají až moc velký odstup. :-) Jako fakt. Ale záleží, v centru města a ve špičky může být situace vypjatější.

RadeQ 5. 6. 2026, 22:07
3
13

Předpokládám, že je to důsledek předjíždění zprava (zákonem umožněného) a chyby cyklisty. Autobus tam jede rovně, cyklista ho předjížděl zprava a namotal se nějak před něj nebo jen pod přední kolo.

MartinP 9. 6. 2026, 12:06
9
4

RadeQ: já předpokládám, že vaši rodiče jsou sourozenci. Možná to vůbec není pravda, nevím kdo jste ale je to můj názor a který se chci podělit a mám na něj plné právo.

Tomas 9. 6. 2026, 21:30
1
2

MartinP: Tohle vyjádření už je značně za hranou.

Martin P. 9. 6. 2026, 22:53

Především bych rád předešel tomu, aby si mne někdo zaměnil s příliš podobným nickem MartinP, který mi tady opakovaně kazí reputaci. Tuším hnutí mysli, které ho k tomu vyjádření vedlo, ale nesouhlasím s formou.

Každý si to nějak vyhodnocujeme, já tím místem jel po druhé straně podél té zastávky zřejmě pár minut po střetu, to jsem ještě nevěděl, co se stalo, viděl jsem jen policii a dopravní zácpa se teprve začala tvořit. Dodatečně jsem mne to dost vzalo, až jsem byl sám překvapen.

Spekulujme si zatím každý potichu pro sebe. Doufám, že časem policie nějaké podrobnější informace uvolní. Nevím, jestli to je zvykem a kdo na to má nárok.
Ať už bylo zavinění kohokoli, zpětně to tomu mrtvému nijak nepomůže.

Jak píše Hafan, je potřeba myslet za sebe i za ostatní a raději předvídat a předcházet jejich chybám a doufat, že až si sami vybereme slabší chvilku a tu chybu tentokrát uděláme my, někdo jiný bude ten předvídavý a pozorný.

Zdenek X 10. 6. 2026, 08:57
2
4

@Martin P.: policie zadne informace neuvolni, nema k tomu duvod (natozpak povinnost), budete mit zapis v nehody.cdv.cz.

Mate recht, mezi predvidani patri prilba. A ja jdu jeste dal, na kolo v Praze nesednu ani v obleku ci sandalech, nebo v jinem nevhodnem obleceni a obuti, naopak, velmi viditelny cyklo-buzno oblecek neomezujici v pohybu bez rizika zamotani, zadrhnuti apod.), ale Auto-mat misto toho napise, ze helma zvysuje riziko a snizuje atraktivitu sdilenych kol. A ze helma nenahradi infra. Ano, je to pravda, Auto-mat muze o chybejici infra v Praze psat jeste dalsich 20 let a mezitim publikovat soustrasti (i) pro cyklo-komunitu (sic!) a moralizovat o tom, jak je o udalosti v mediich referovano. Misto jednoznacneho durazu i na osobni odpovednost, coz pomuze (treba trochu) hned. Take nevim, co se stalo, mozna ze i prilba byla, ale kazdopadne zrejme slo o beznou mestskou nehodu, kdy nejde o pripad, ve kterem motorove vozidlo obrovskou kinetickou energii cyklistu brutalne zrani, ale spis "pouze" srazi (to nesnizuje pripadnou vinu!) a znacna cast energie vedouci ke zraneni pochazi z vlastniho pohybu cyklisty (a treba nekontrolovaneho padu na zem). Alespon tak hovori moje osobni zkusenost. Bohuzel v tomto pripade to skoncilo opravdu spatne.

(Moje zena je lekar, mohu citovat pripad, kdy dlouhodobe lspolu s dalsimi 3 lekarskymi profesemi lecila zenu, ktera se vymazla na kole bez prilby. Neurologicky ji dali dohromady celkem rychle (tuhle specializaci ani nepocitam, ti resili akutni stav po havarii), ale oblicej a zuby (a protoze to byla mlada holka, tak i psychiku -- psychiatr byla jedna z profesi) ji davali dohromady roky. A nebyla jedina, ale zrovna tahle stala za to. Zbytecne.)

Kuba 10. 6. 2026, 11:32
3
3

Zdenek X: nosite helmu do auta? Nejvic vaznych urazu hlavy a v rallye i okruhovych zavodech je povinna.
Jezdite na kole v helme na motorku? Neni neprijemne tezka? Nebo aspon v integralce pro downhill? Ta bezna cyklo vam oblicej a zuby fakt neochrani...

Zdenek X 10. 6. 2026, 12:58
1
1

Kuba: (1) Zraneni jste nevidel, dotycna by dopadla vyrazne lepe. I muj oblicej obvykla cykloprilba zasadnim zpusobem zachranila. Fakt. (2) Ne, nenosim, vyrobce dvoustope vozidlo, z ktereho jen tak nespadnu, vybavil (a je nucen vybavit) mnoha dalsimi prvky a systemy pro ochranu cestujicich. Nektere jsou specificky pro ochranu hlavy.

MNK: to, ze mi stranky misto odeslani prispevku opakovane napisi "Google
řiká že seš robot, tak ti nevim." v podstate brani diskuzi.

Petr 10. 6. 2026, 16:32
3
2

Kromě helmy byste také měl mít celotělové brnění. Víte, co s vámi udělá, když se dostanete pod kolo autobusu nebo kamiónu a nemáte ochranu těla? Rozmačká vám to orgány v hrudníku.

Diskuse "přilba by mu pomohla" vedená na základě případů z ARO, které se dožily převozu do nemocnice, ale mají pocuchanou hlavu, je napadená survivorship biasem. Lidi, kteří se do nemocnice ani nedostali (ať už kvůli mnohem lepšímu nebo mnohem horšímu důsledku), ta diskuse pomíjí. Jako u těch slavných prostřílených stíhaček, které se vrátily z akce.

Zdenek X 10. 6. 2026, 18:27
2
2

@Petr: se survivor bias mate naprostou pravdu, predevsim kvuli tomu "mnohem lepsimu dusledku", jak uvadite. Ano, diky tomu, ze cykliste vyrazeji za za sportem (a casteji cyklo-turistikou) s kedlubnou, pripady, ktere skonci odreninou a odrenou prilbou, se do statistik nastesti nedostanou, dokonce skonci vecer stastne u pivka misto v nemocnici. Pouze nekteri cykliste "z mesta" se domnivaji, ze pro ne plati nejaka jina mechanika padu. Notabene ve meste typu Praha se vsemi problemy.

Trochu mi to pripomina reakce zde na nevhodnou cykloinfra: "... a na tuhle blbou cykloinfra byste vase dite pustili?". A ja se ptam: svoje dite byste nechali nez kedlubny jezdit?

Diky za optani, ne, nebojim se. Vlastne jsem mel uvodni prispevek polknout, kazdy at si najde svoji cestu. Auto-mati cesta se s moji neshoduje. Sedam na kolo a vyrazim z prace 20 km domu. Sportu zdar!

Omlouvam se za preklepy, nemohu psat pres pocitac, z prohlizece na pocitaci me MNK povazuje za robota. Na mobilu to jde.

David 11. 6. 2026, 00:23
1
0

Kolem baráku nechávám své děti jezdit bez kedlubny.A jsou místa, kam si kedlubnu beru i já.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Chcete v Česku lepší podmínky pro cyklodopravu?
Podpořte nás, stačí i 100 korun. 💙🚲

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat