Během dvou dnů došlo v Česku ke dvěma tragickým nehodám lidí na kole a elektrokoloběžce. Oba střety skončily úmrtím.
Ve čtvrtek večer krátce před jedenáctou hodinou zemřel na místě dvaatřicetiletý muž jedoucí na kole po srážce s osobním autem na křižovatce ulic Strakonická a U Lihovaru v Praze na Smíchově. Přivolaní záchranáři mu už nedokázali pomoci. Jak přesně k nehodě došlo, zatím není jasné. Řidič měl test na alkohol i drogy negativní. V místě nehody jsou na hlavní ulici piktogramy a celkem pět jízdních pruhů.
Spolek AutoMat (MNK je nezávislým projektem spolku, pozn. red.) k události uvedl, že jakýkoli počet lidí usmrcených v provozu vyšší než nula je nepřípustný. Vyjádřil soustrast rodině blízkým a vyzval politiky i úředníky, aby přijali odpovědnost za to, že nebezpečná infrastruktura stále ohrožuje lidi na kole i pěší.
Na místě už přátelé z kolektivu Bike Kitchen Praha nainstalovali bílý ghostbike, který tragédii připomíná.
O den dříve, ve středu odpoledne, zemřela v Plzni 34letá žena jedoucí na elektrokoloběžce. V Přemyslově ulici jela po stezce pro pěší a cyklisty a na zelený signál přejížděla po přechodopřejezdu pro chodce a cyklisty, když ji při odbočování do Kalikovy ulice srazil nákladní automobil. Přivolaní záchranáři už ženě nedokázali pomoci.
2.9.2025: Upraveny detaily nehody v Plzni, na místě nehody je kombinovaný přechodopřejezd pro pěší a cyklisty, nikoliv pouhý přechod pro chodce. Za nepřesnost se omlouváme.
Líbil se Vám článek? Chcete v Česku lepší podmínky pro cyklodopravu?
Podpořte nás, stačí i 100 korun. 💙🚲
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Petr Smrček 31. 8. 2025, 17:53
2
26
Takže rozumím tomu dobře, že nehody vznikly zřejmě neoprávněnými vyžadováním přednosti cyklisty a koloběžkářky tam, kde ji požívají chodci a ne cyklisti a koloběžkářky? Pokud je tomu tak, souhlasím se zpřísněním a omezením cyklistů a koloběžkářek v provozu. Nejlépe podmíněné získáním oprávnění pro řízení těchto prostředků v silničním provozu.
Clovek 1. 9. 2025, 10:09
23
2
Strasny, uprimnou soustrast. Po Strakonicke taky casto jezdim. Slibovana cyklostezka po Cisarske louce nic. Pozdeji slibovana cyklostezka po vychodnim chodniku Strakonicke zrealizovana jako legalizovany chodnik bez prednosti, s obrubniky a ostrymi uhly, na ktery se navic neda ze zastavby moc snadno dostat. Dusledek cmarani piktogramu na dalnici, namisto slusne oddelene infrastruktury.
Tomáš J 1. 9. 2025, 13:21
6
Taky jezdím po Strakonické, ale jen příležitostně a vždy jen po tom zlegalizovaném chodníku (díky alespoň za něj), který ale, žel, končí u železničního mostu přes Vltavu na Smíchově.
Tomas 1. 9. 2025, 15:45
16
9
Na Strakonické prostě nemají piktogramy ani ochranné cyklopruhy prostě co dělat, tam má být oddělená cyklostezka. A ano souhlasím, že by za tohle měl nést zodpovědnost hlavně ten blázen co něco takového na silnici nechá načmárat a naprosto ignoruje potřebu oddělené cykloinfrastruktury, tak jak je to všude jinde naprosto normální. Na tom, že stále nemáme oddělenou cykloinfrastrukturu nesou podíl i různe zájmové spolky jako je AutoMat atp. protože ty mají jasně říct NE piktogramům a ochranným cyklopruhům a konec tohohle nesmyslného čmárání na silnice. Místo toho stále slyším, že to je to maximum co v daném místě jde, což je často naprostý nesmysl. Můj názor je, že je lepší nemít v takových místech žádnou ochranu, než to jenom načmárat a zakonzervovat tenhle otřesný stav a dělat z čmárání na silnice nějaký standard a tím ve skutečnosti brání skutečnému zlepšení. Jenže můj pocit je, že spolkům a politikům nejde hlavně ani tak o pořádnou cykloinfrastrukturu, ale jenom jak co nejvíce škodit IAD.
Ať se jedou podívat jenom do Polska (např. Gdaňsk nebo Poznaň) a přestanou konečně tvrdit, že v Praze nejde mít oddělennou cykloinfrastrukturu a vše se musí jenom čmárat. Dokud se tohle nezmění, tak se to nikam neposune a žádný cyklo boom nenastane a na nějaké jejich vlhké sny o cyklopruhu na magistrále můžou zapomenout (což je tady často prezentováno jako největší problém a svatý grál).
MaT 1. 9. 2025, 20:27
24
5
Jasně, že oddělená cykloinfrastruktura by byla nejlepší. Nekoukal bych jen na Polsko, tam některá města byla za války dost poničená, takže některé části měst už se tam stavěli trochu velkoryseji. Ale vždycky si vzpomenu třeba na Vídeň, kde to historické jádro je centru Prahy velmi podobné, ale tam když je třeba aspoň 3 metry široký chodník, tak na něm prostě ten 1-1,5 široký červený pruh namalují, aby tam cyklisty protáhli. V Praze zatím nepředstavitelné - ale za to můžeme hlavně aktuálně volené politické reprezentaci, která na to prostě nemá odvahu, bojí se, že si tím naštvou motoristy a mají pořád pocit, že je jich většina. Jakmile by někde mělo zmizet byť jen jedno parkovací místo, tak přes to nejede vlak. Ubrat někde pruh - to se občas někde povede, ale často buď kvůli přidání parkovacích míst, nebo občas se i argumentuje zvýšením bezpečnosti chodců (přechody přes dva pruhy jsou dost nebezpečné). Ale když se ve zbylém místě ještě namaluje cyklopruh, tak to hned dá munici různým brm brm fanatikům, kteří hned nadávají, že to je celé jen kvůli cyklistům a jak kvůli "pumpičkám přišli o pruh"...
Já jsem na některých místech rád i za ty cyklopruhy. Některým řidičům to aspoň připomene, že by se tam cyklisté mohli vyskytovat (a aspoň pak na ně netroubí, protože si myslí, že jak jsou někde dva pruhy, je to dálnice a cyklisté tam nemají co dělat a oni jim to musí tím troubením co nejdůrazněji sdělit). Někde to pomáhá předjet stojící kolony. A často taky pokud i vedle je třeba legalizovaný chodník, tak je to přeci jenom mnohem rychlejší (nemusí se dávat přednost u každé odbočky, nebo nedej bože ještě lézt z kola, když tam je staré značení, nejsou tam obvykle lampy a jiné překážky, výjezdy z různých dvorů, východy z domů a jiné záludnosti, kde hrozí spousta mrzení).
Myslet si, že organizacím jako AutoMat jde o to škodit řidičům, to už je trochu paranoia, ne?
Petbrab 1. 9. 2025, 20:53
8
1
Strakonická je opravdu otřesná.
Do mě dnes málem vjel autobus a to jsem jel v cyklopruhu, kam řidič autobusu zcela nepochopitelně vjel.
Vratislav Filler 2. 9. 2025, 10:52
12
1
A to ještě byla poslední úpravou přerušena souvislost toho ubohého cyklochodníku naproti. Snažím se zjistit, na čí podnět, ale tuším, že by v tom mohly hrát roli České přístavy. Což je firma, která už svými odvoláními zdržela samotnou realizaci nového povrchu na tom chodníku Strakonické o dva roky jen proto, že jim stávající chodník někde zasahoval pár decimetrů na pozemek a oni na něm cyklisty prostě nechtěli.
Nightrider 2. 9. 2025, 12:59
14
1
@Petr Smrček: rozumíte tomu špatně.
- V pražském případě není jasné, jak k nehodě došlo. Vymýšlet obvinění nemá smysl.
- V plzeňském případě platí zákon 361, §70, odstavec 2c: kdo jede na zelenou a odbočuje přes přechod nebo cyklopřejezd, dává přednost všemu, co se po tom přechodu nebo přejezdu pohybuje.
Zdenek X 2. 9. 2025, 13:52
4
7
@Nightrider: ono to plati i o tom plzenskem pripade. Naraz z boku, vzdyt to mohlo byt i tak, ze dotycna to hnala po stezce 30 km/h a narazila do boku jiz odbocujiciho nakladaku (ano, i tehdy jde vina za ridicem, ale muze to mit vliv na vysi trestu). Nebo jela i pomaleji, koukala do mobilu (kolikrat jsem to uz videl) a nebyla schopna reagovat a zachranit situaci (a svuj zivot) zapricinenou chybou ridice (opet plati totez o vysi trestu; kolikrat mi zachranilo zdravi, ze jsem predvidal a venoval se jizde na kole). A jaky byl charakter zraneni? I hlava? Mela prilbu?
Nijak ridice nevyvinuji, s prispevkem pana Smrcka take nesouhlasim, nicmene ani pripad v Plzni neni jasny, nemam potrebu si tvorit nazor. Snad jedine se snazim poucit: myslim, ze jezdim tak, ze bych do boku nakladaku na krizovatce diskutovaneho typu nenaboural.
Tomas 2. 9. 2025, 15:00
7
3
MaT:
Ty zrovna jsi přesně ta ukázka toho, proč si myslím, že jim jde hlavně o škodění IAD. Neustálé ukazování a svádění vinny na to, jak se musí omezit IAD. Tady vůbec nejde o to hned ubírat pruhy a rušit parkovací místa, to se může dělat až v momentě, kdy to se změní názor lidí. Jinak je tohle cesta do pekel a rozvoji cykloinfrastruktury to nepomůže, spíš naopak (stačí se podívat na růst Motoristů). Musí se začít na místech, kde to jde i bez těchto, pro někoho "radikálních" změn.
Výmluvy, že ta města byla poničena je mimo, protože i v Praze je dost míst, kde by se mohla udělat oddělenná cykloinfrastruktura od aut, ale místo toho se jenom čmáralo (Černý most, Novovysočanská, Strakonická, Spojovací, Počernická, Vinohradská, Jana Želivského, Českobrodská atp.). Zrovna tady na webu se tomu čmárání často tleská. Viz nynější šéfredaktor: "je důležité kreslit cyklopruhy (nebo stavět cyklostezky) na hlavních tazích"
Dokud se tady těmhle čmáranicím tady a v těch spolcích bude tleskat, tak se to nezmění. Házet to na politiky je taky trochu mimo, protože si nedokážu představit, kdo by v současnosti mohl v Praze být lepší pro cyklo, než to co už druhé volební období máme. Výsledek je sice růst "cyklo opatřeních" ve statistikách, ale naprostá většina jsou právě tyhle čmáranice. Místo téhle kvantity čmáranic by prospělo udělat méně, ale kvalitních oddělených opatření. Čmárání na silnici má být totiž až poslední možnost a ne jako první, nejlevnější a nejsnadnější varianta.
MaT 2. 9. 2025, 23:35
6
3
Tomas: Souhlas v tom, že v Praze už bylo mnoho promarněných příležitostí, jak to udělat lépe - řešil se stavebně celý profil ulice a stejně se to zprasilo (bohužel asi přinejmenším na další desetiletí). Bělehradská - místa tam bylo dost, ale cyklisty tam nahoru musí honit tramvaj. Na Florenci - místo prostoru pro kola rozšířené parkování pro zásobování. Brzy se dočkáme nic moc řešení Počernické. Vinohradská - od Muzea na Floru pro cyklisty prakticky nic, ale to je úsek, co na rekonstrukci teprve čeká. Odložila jí ještě Krnáčová, už to bude snad deset let, ale ty tehdejší plány taky pro cyklisty nic moc. Od Flory na Želivárnu jsou aspoň ty jak říkáš "čmáranice". Jezdím po nich občas také, nemůžu si pomoci, ale pro mě to je alespoň o něco komfortnější, než ten úsek dál do centra, kde nejsou. Ale tam pokud by se do toho mělo nějak víc "hrábnout", tak to nějaké omezení pro IAD znamenat asi bude (a proto se toho asi při tom plánování tak bojí).
Ta Chlumecká - tam je míst spousta, žádné parkování by se nemuselo rušit, ani ubírat pruhy pro auta... Ale už by to znamenalo nějakou novostavbu a i když tam na ní místo je, asi by to v té délce stálo miliony (ne-li desítky) a to se asi městu dávat nechce. Namalovat tam pruh bez nutnosti stavebních úprav bylo nejspíš dost levné a hned si mohli do statistiky přidat nějaký ten kilometr cyklopruhů a pak se výsledným číslem za rok chlubit...
Já těm pruhům netleskám, ale se skřípěním zubů to na některých místech to beru jako aspoň nějaké vylepšení předchozího stavu.
Ale co tedy navrhuješ? Na jakékoliv zlepšování v centru zatím rezignovat, protože společnost k tomu ještě dost nedozrála? No, že se budují pěkná oddělená řešení spojující třeba Kbely a Satalice nebo Satalice a Vinoř je sice super, ale my co potřebujeme jezdit ve vnitřní Praze máme čekat kolik ještě desítek let?
Méně takových opatření ale kvalitnějších. No, to v Praze taky vidím. Třeba Smetanovo nábřeží. Pár set metrů, ale před nimi je to nic moc a za nimi opět. Podjezd Mánesova mostu. Pěkný, ale zase docela dost krátký úsek. Já když denně jezdím mezi pravým a levým břehem Vltavy (mezi Prahou 5 a Prahou 2) tak se mi moc nedaří tyhle dva kousky té kvalitnější cykloinfrastruktury nějak zakomponovat do svých tras.
No a za politiky jde část viny taky. Ano, Praha Sobě i Piráti kandidovali s tím, že cykloinfrastrukturu chtějí zlepšovat, ale zase tak moc se jim toho nepovedlo. Buď neměli dost síly v rámci vládnoucí koalice lepší řešení prosazovat, nebo dost odvahy - protože si řekli, že těch co taková řešení ocení není zase tolik, ale těch to větší podpora cyklo popudí je moc. Jo a ještě by se slušelo připomenout, že to byli politici i z ODS, co slibovali, že po otevření Blanky omezí IAD v centru a tam taky nějak skutek utek...
Tomas 3. 9. 2025, 11:56
6
1
MaT:
Flóra Želivského má dost místa tak aby tam bylo oddělené řešení. Mě ale spíš šlo o úsek Černokostelecká Želivského. Tam je všechno špatně a čmáranice tam je nepřijatelná.
Na Chlumeckou nebylo potřeba vůbec šahat. Na výpadovkách nemá sdílený provoz vůbec co dělat, tam to musí být oddělené. Je tam cyklostezka na tubusu co končí stěnou a i kdyby se dalo sjet dolu (což se nyní pořádně po těch rampách nedá, tak tam prostě není návaznost na pokračování i když je tam podél Chlumecké dále krásná oddělená cyklostezka dokonce s mimoúrovňovým křížením. Tady jakékoliv čmárání na silnici (kromě cyklo přejezdu u odbočení u McDonalds a i ten by měl být vyvýšený) ukazuje akorát na naprostou nekompotentnost lidí co tohle dělají. Ten problém tam nevzniknul jen tak a nejhorší na tom je, že to bylo již asi stavěno se zaměrem té cyklostezky, ale z nějakého nepochopitelného důvodu je tam 200m, kde se má cyklista asi teleportovat.
Já navrhuji udělat tyhle oddělené úseky i za cenu nějakých investic (ne jenom barvy) a tím vytvořit tlak na pokračovaní. Tím, že se to jenom načmárá se odstraní tlak na pořádné řešení v těchto místech, což je špatně, protože tyhle čmáranice nemají být finální řešení. Proto by bylo nejlepší je vůbec v místech, kde je teoreticky i jiná možnost to nedělat a tím zatlačit na to to udělat pořádně a lépe.
Já ty kvalitní opatření fakt nevidím resp. je jich strašně málo na takové město a jak píšeš nejsou vůbec dotažené.
Proč zase do toho motáš Blanku, což je tady další evergreen po magistrále. Ale jak jsem psal, Praha má stále mnoho míst, kde to lze zlepšit, ale prostě to stojí čas, peníze a nějakou námahu. Tady není problém odvaha, protože by to často šlo dělat i bez nepopulárního omezení IAD.
Stepan 4. 9. 2025, 13:19
9
1
Neuvažuje někdo o nějaké akci před magistrátem? Politici odmítají dělat bezpečnou infrastrukturu, a proto mají krev na rukou. Pokud se jim to nebudeme připomínat, nic se nezmění. Viz Stop de Kindermoord v Nizozemsku.
komentář