Londýn: Ať dopadnou volby jakkoliv, budeme dělat cyklistiku

Publikováno: 27. dubna. 2008, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021
Autor: Hynek Hanke

Cyclist in London,,Oznámil jsem svůj plán — nejambicióznější v historii Londýna — investovat do cyklistické dopravy v příštích deseti letech 500 miliónů liber (2 miliardy Kč ročně) abychom změnili vnímání jízdních kol na ulici a dali cyklistice prioritu,“ říká před blížícími se volbami Ken Livingstone, současný primátor Londýna z Labour party. ,,Jestli budu zvolen primátorem, je mou vizí udělat z Londýna nejpřátelštější místo pro kola na světě. […] Posunout politický význam této záležitosti dále je jednou z věcí, kterou já osobně vnímám velmi vášnivě,“ odpovídá pro London Cyclist jeho hlavní sok, konzervativec Boris Johnson.

,,Ve většině obytných a nákupních zón by měla být rychlost omezena na dvacet kilometrů v hodině. Ve svém prvním roce v úřadě zahájím pilotní projekt rozsáhlého systému volně dostupných kol, jako má Paříž,“ říká v předvolebním období Brian Paddick, liberální demokrat. ,,[To, co se již povedlo] jsou všechno báječné věci, ale skutečný zelený primátor by byl schopen udělat ještě mnohem více,“ oponuje jim Sian Berry, kandidátka za Stranu zelených. Je zřejmé, že městský bicykl se po nedávném obrovském úspěchu v Paříži stal jedním z témat londýnských primátorských voleb.

Všichni čtyři nejvýznamnější kandidáti slíbili, že v Londýně nastartují rozsáhlý systém pouličních automatických půjčoven kol, stejný jako má Paříž, Barcelona či Lyon. Psalo se o nich NaKole.

Rozhodovat se bude již tento čtvrtek. Průzkumy veřejného mínění favorizovaným kandidátem je právě Boris Johnson. V časopise London cyclist slibuje onu vizi učinit z Londýna nejpřátelštější město pro cyklisty, hlasí se k cílům London Cycling Campaign směřujícím k výraznému posunu ve způsobu a kultuře dopravy ve městě a připravuje rozsáhlý celoměstský systém parkování kol. ,,Velkou výhodou dopravy na kole je, že má pozitivní dopad na zdraví obyvatel a uvolňuje kapacitu silnic pro jiné druhy veřejné dopravy. A navíc by jízda na kole měla umožnit příjemným, bezpečným a k životnímu prostředí šetrným způsobem objevovat město,“ řekl Johnson.

Je jisté, že londýňany ještě bude stát mnoho úsilí donutit své politiky, aby opravdu začali dělat to, co naslibovali. Stejně jisté ale je, že se z městské cyklistiky stává důležité celoevropské téma. Ve chvíli kdy Londýn i Paříž berou bicykl jako způsob dopravy naprosto vážně a kodaňská radnice oznámila svou vizi ekometropole s padesátiprocentním podílem cyklistů na městské dopravě do roku 2015, zbývá se ptát, kde je mezi nimi Praha?

Celé znění odpovědí čtyř nejvýznamnějších kandidátů i tabulkové srovnání cílů, o které se hodlají zasadit, si můžete přečíst v angličtině na stránkách London Cycling Campaign.

Hynek Hanke
První šéfredaktor tohoto online magazínu (tehdy ještě pod názvem Prahou na kole). V redakci působil mezi lety 2008 a 2011.

Hynek Hanke 4. 5. 2008, 13:17

Londýnským starostou byl ve čtvrtek zvolen Boris Johnson.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat