Méně nehod cyklistů nebo jen přání?

Publikováno: 22. dubna. 2008, 1 min. čtení
Aktualizováno: 25. prosince. 2020
Autor: Hynek Hanke

Pamatnik Jana Bouchala,,Počet nehod cyklistů i počet nehod se zraněním či smrtí cyklisty v Praze v posledních letech klesá. A to přes doložený nárůst intenzit cyklistické dopravy,“ píše se na stránkách magistrátu. Jenže on právě bohužel moc neklesá. Je pro pražský magistrát docela typické, že se snaží jako svůj úspěch prodat něco, co v realitě vlastně neexistuje.

Stručně řečeno, zraněných cyklistů v Praze přibylo v roce 2007 ve srovnání s rokem 2006 v obou sledovaných katerogiích, mrtvých bylo stejně. Počet lehce zraněných se dlouhodobě snižuje, avšak co je důležité — počet usrmcených a těžce zraněných za loňský rok je nad dlouhodobým průměrem.

Působivé grafy v článku magistrátu jsou totiž tak trochu švindlem. Berou si za výchozí bod data z roku 2000 proti kterému jsou současná čísla výrazně menší. Avšak pohled do dlouhodobějších statistik hned odhalí, že rok 2000 byl těžce anomální — z nějakého důvodu bylo při jízdě na kole zraněno mnohem více lidí než v jiných letech a to jak v Praze tak celorepublikově. To, co na grafu zmíněném v článku tedy vypadá jako výrazný pokles, je ve skutečnosti tedy jen srovnání s anomální hodnoutou a celá argumentace tak výrazně ztrácí na lesku. Pravda, dlouhodobě klesá počet evidovaných lehkých zranění. Nejdůležitější ukazatel, počet těžkých zranění a usmrcení, číslo, které jediné je z podstaty metodiky měření opravdu spolehlivé, však dlouhodobě stagnuje a loni se oproti předchozímu roku podstatně zvedlo.

Jak tedy na tom jsme? Za rok 2007 zemřel na kole jeden člověk, 14 jich bylo těžce zraněno a je evidováno 66 lehkých zranění. Ačkoliv člověk by se mohl domnívat, že lidé zodpovědní za cyklodopravu by něco takového v každém civilizovaném městě měli nazvat smutnou skutečností a zabývat se tím, jak tato čísla snižovat, stránky pražského magistrátu to nazývají ,,příznivým trendem“ a rozebírají důvody, jak se toho podařilo docílit.

,,Zlepšením cyklistické infrastruktury“, prý. To snad ne… vždyť k žádnému reálnému zlepšení cyklistické infrastruktury loni nedošlo. Co přesně mělo loni zlepšit bezpečnost lidí dopravujících se na kole? Dvě stě metrů cyklopruhu na Štefánikově mostě nebo rekreační stezka na Zbraslav? ,,Rostoucí zdatnost cyklistů při pohybu v městském provozu.“ Ano, tohle má velký potenciál situaci zlepšit, bohužel magistrát pro zlepšení zdatnosti cyklistů při pohybu v městském provozu nic neudělal. Magistrát neudělal nic ani pro to, aby se zvyšovala ohleduplnost řidičů automobilů k cyklistům.

A proto je logika celé té věci trošku jiná: Protože město vlastně nic moc neudělalo, vlastně se nic moc nezlepšilo.

Hynek Hanke
První šéfredaktor tohoto online magazínu (tehdy ještě pod názvem Prahou na kole). V redakci působil mezi lety 2008 a 2011.

Hynek Hanke 30. 4. 2008, 09:17

Pražský deník: Mrtvých chodců je v Praze více než loni

http://prazsky.denik.cz/zpravy_region/mrtvych-chodcu-je-v-praze-vic-nez-vloni20080429.html

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Praha 6: Nová cykloobousměrka v Lotyšské
Praha,

Praha 6: Nová cykloobousměrka v Lotyšské

10. července. 2024, 1min. čtení3