Na betonový problém betonovou záplatu

Publikováno: 04. května. 2008, 1 min. čtení
Autor: Hynek Hanke

Pražská magistrála má vskutku tuhý kořínek. Však její pevnost nad Nuselským údolím zkoušeli po dokončení komunisté řadami tanků i nastartovanými raketovými motory. Tato urbanistická zběsilost ve formě dálnice vedoucí středem města a popravující jeho hlavní náměstí přežila i dvacet let po pádu režimu, a jestli se naplní apokalyptické záměry pražských radních, zabetonuje se na další desetiletí do našeho městského života ještě daleko „hlouběji“.

Radní se totiž prý konečně dohodli na řešení: Magistrálu o něco zúží a její malou část kolem Národního muzea převedou pod zem. Při té příležitosti tam zřídí rozsáhlé podzemní garáže. Bude to stát asi tak deset miliard.

Proč se Pražané bojí říci, že dálnici středem města prostě nechceme? Nechceme jí ani nad zemí, ani pod zemí, ani v umyvadlech. Nechceme jí v našem krásném historickém městě slyšet, vidět a nechceme jí dýchat. Prostě říci, že to zkrátka není moc dobrý nápad.

Přitom místo, které nyní na magistrále zabírají nekonečné kolony aut by se dalo tak krásně využít! Jen si to představte. Obrovská Park Street procházející celým městem jako živý bulvár. Stromy, tráva, lavičky, kavárny. Odpočinková zóna, veřejné prostranství té nejvyšší kvality, kde se lidé setkávají, procházejí, kde se můžou přes den konat pouliční koncerty a lidé posedávají na trávě a dají si oběd venku na slunci. Celoměstská dopravní tepna pro pěší a cyklisty. Po celé trase by se dal rozmístit systém automatických půjčoven kol, jaké mají v Paříži a v Barceloně, takže byste mohli z Budějovické nebo z Pankráce kdykoliv dojet po rovině tím nejpříjemnějším prostředím až do Holešovic během deseti dvaceti minut! Mohly by tam jezdit tramvaje, které by ulevily kapacitně nedostačující trase metra C a nenutily lidi trávit život v podzemí.

Přitom magistrála s dokončením pražského okruhu ztratí svoje faktické opodstatnění — svou omluvu. Od té chvíle, která se blíží, se z její existence stane již čistě politické rozhodnutí. Co vlastně ve městě chceme? Auta, nebo lidi?

A to všechno bychom mohli dostat za zlomek plánovaných nákladů, které sežrere zabetonování pár stovek metrů tohohle monstra pod zem, a které především nic nevyřeší. Dokud centrem města povede vysoce kapacitní silnice, budou po ní jezdit auta, to je přeci zřejmé. Když vybudujeme kapacitní podzemní parkoviště, budou na něj denně přijíždět další auta, jak by tomu mohlo být jinak. Jenže i kdyby celá magistrála vedla pod zemí, ne jenom její nicotný kousíček, pořád nám ta auta budou vybředávat na povrch. Ulice jako jsou Žitná a Ječná zůstanou navždy mrtvé a špinavé, mosty Nuselský a Hlávkův budou navždy hnusné. Zplodin, gumy a prachu nebude o nic méně, protože někudy se z těch podzemních nor samozřejmě odvětrávat musí. Žádný dopravní problém se nevyřeší, pořád tam budou zácpy, které budou dále indukovat zácpy na všech bočních ulicích — jestli se magistrála zůží, budou zácpy horší.

Jenže celá magistrála nikdy pod zem převedena nebude, to je chorá fantazie. Většina lidí, kteří u magistrály žijí, kteří jí denně potkávají na svých cestách přes dálnicemi rozervané náměstí I.P. Pavlova a jiné, na všech přípojných ulicích jako Žitná a Ječná, na chodníku na Nuselském městě, pro ty se vůbe nic převedením kusu magistrály pod zem kdesi u Muzea nezmění.

Přitom je tak zřejmé, že pokud by dalo město přednost poněkud jinému řešení než onomu betonovému, pokud by se z magistrály stala Park Street, gigantická pěší zóna a bulvár a město by umělo tuhle myšlenku prodat, ty lidi tam natáhnout, ceny domů v okolí by vzrostly raketovým tempem. V domech, které jsou dnes obávaným špinavým ghettem, by najednou chtěl bydlet každý! Bezpečnost pražanů by na tolika místech vzrostla, podíl cyklistické dopravy by se skokově zvýšil, město by s takovým projektem získalo mezinárodní prestiž a pro tolik lidí by se obyčejná kvalita života ve městě výrazně zvýšila.

Současné řešení, ke kterému se pražští radní bez jakékoliv předchozí diskuze s obyvateli zavázali, může na první pohled působit jako krok správným směrem. Nyní vyřešíme problém u Muzea a později někde jinde. Ve skutečnosti je však fatální chybou, která jen zabetonovává současný stav. Kdo bude poté, co město investuje do magistrály 10 miliard, přemýšlet o jejím zrušení?

Na další desítky let — nikdo. Zůstane jediná cesta, jak postupovat dál.

Ta betonová.

Článek byl převzat z pátečního vydání Britských listů.

Hynek Hanke
První šéfredaktor tohoto online magazínu (tehdy ještě pod názvem Prahou na kole). V redakci působil mezi lety 2008 a 2011.

Viktor 5. 5. 2008, 12:52

Fakt si myslíte, že lidi jezdí autem jen tak z dlouhé chvíle?

Vratislav 5. 5. 2008, 13:48

Pro spoustu lidí je volba auta prostě volba toho pro ně nejpohodlnějšího. Neuvědomují si přitom, jak moc tím město (potažmo ti ostatní) trpí.
Mnozí z těch, kteří si cestu autem zdůvodňují tím, že "musí", se pak dopouštějí jasného sebeklamu. Autem se musí, pokud člověk veze něco, co by se jinak špatně vezlo. Vlastní tělo při cestě do práce nebo aktovka s lejstry při nějakých pochůzkách do toho nespadá.

Hynek Hanke 5. 5. 2008, 13:48

Říká snad někdo tohle?

Viktor 5. 5. 2008, 14:14

Ano, píšete "Dokud centrem města povede vysoce kapacitní silnice, budou po ní jezdit auta, to je přeci zřejmé." Ne, ti lidé tam budou jezdit dokud nebudou mít lepší alternativu. No a pak stejně zůstane dopravní obsluha té "gigantické pěší zóny". A kde postavíte garáže pro obyvatele těch bytů s raketově rostoucí cenou? Nebo si snad myslíte, že někdo koupí byt za vysoce nadprůměrnou cenu bez parkovacích stání?

Hynek Hanke 5. 5. 2008, 14:32

To je trošku něco jiného než říkat, že jezdí z dlouhé chvíle, nemyslíte? :) Neznám mnoho velkých měst, natož těch historických, kterými by jejich středem vedla dálnice, proto si opravdu myslím, že se bez ní obejdeme, pokud budeme chtít. Zásobování rozhodně čtyři pruhy v každém směru nepotřebuje :)

Ano, vím, že lidé koupí byt za vysoce nadprůměrnou cenu bez parkování před domem, pokud to bude znamenat, že budou žít ve vysoce kvalitním prostředí. Je to zkušenost snad všech Evropských měst, která se touto cestou vydala.

Viktor 5. 5. 2008, 14:40

Vratislave, může do toho spadat i vlastní tělo. Cesta do práce mi trvá cca 40 minut autem nebo 2 hodiny MHD, z práce 30 min / 2-2,5 hodiny. Tři hodiny rozdílu každý den jsou sakra významný argument.

Vratislav 5. 5. 2008, 15:45

2 hodiny MHD - to ale určitě není jenom po Praze. Uznávám, že jsou směry, kde je PID na dvě věci, ale od toho jsou P+R, aby se autem do centra nemuselo.
(Jiná věc je, že podpora takového dojíždění je dost slabá, P+R jsou daleko od stanic, mají malou kapacitu a ROPID nenabízí žádný "balíček" lítačky společné s předplatným P+R).

Jestli jezdíte "tangenciálně", tak se vás moje výzva "odhoďte auta, zkuste MHD" samozřejmě netýká, protože MHD za vnějším kordonem je všechno, jen ne rychlá a spolehlivá.

Viktor 5. 5. 2008, 16:32

Ne, není to jen po Praze. A rád bych občas jezdil MHD, protože:
- u pumpy nechávám nezanedbatelnou část výplaty
- musím řídit i v situaci kdy nejsem zrovna ve formě
- už ani nevím jak to vypadá takhle zjara když ženský odkládají tlustý kabáty ;-)

Rozhodně se snažím hledat celkově optimální řešení vlastní dopravy - jakmile se ale na denní trase objeví body mimo Prahu tak nezbývá než používat auto. Nepochybně to není jen můj problém, takových bude víc. A všichni tito lidé se za určitých okolností budou potřebovat dostat "skrz Prahu". Kudy pojedou když místo SJ magistrály bude pěší zóna?

Vratislav 5. 5. 2008, 18:44

Když napíšete místo "skrz" Prahu "přes", tak na cestu přes Prahu bohatě postačí vnější okruh (až bude).

Průšvih je, že za nějakých 10-20 let po dostavění se ucpe i ten a zase bude výhodnější jezdit přímo. Vnitřní město tak bude zase na hranici kapacity.
A bylo by vždycky, ať bude mít magistrála (a Žitná a Milady Horákové atd.) současný počet pruhů, o jeden míň nebo o čtyři víc. Ta doprava se přizpůsobí.
Pokud se pruhy přidají, stáhne se tam a přibude další, když je to najednou "rychlé". Ustálí se to opět na hranici kolapsu v nejužším místě.
Když se pruhy uberou, doprava se zčásti přelije jinam a z překvapivě velké části docela zmizí, protože některé cesty se realizují jiným způsobem, případně vůbec.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Co chystají městské části: Praha 15
Praha,

Co chystají městské části: Praha 15

22. května. 2023, 4min. čtení6