Iniciativa Auto*Mat opět vystavila vysvědčení pražskému radnímu pro dopravu Radovanu Šteinerovi. Od loňska se nepolepšil, zase má čtyřku. Prý opisuje z padesát let starých projektů, všude rozlévá beton, nadržuje autům, často nekomunikuje a málo se zajímá o zkušenosti ze zahraničí. Zachránilo ho, že se v Praze konečně začínají objevovat alespoň nějaké prvky cyklistické infrastruktury.
O splnění pěti konkrétních opatření pro lepší život ve městě žádalo pana radního téměř pět tisíc lidí. Většinu bodů však nesplnil. Z hodnocení iniciativy Auto*Mat vyplývá, že město dává absolutní přednost automobilové dopravě a na chodníky a veřejná prostranství pak nezbývají peníze. Infrastruktura pro cyklistickou dopravu se sice loni rozvíjela, jednotlivé prvky na sebe ale nenavazují. Nepodařilo se zlepšit řešení ulic kolem tunelu Blanka ani ustavit obhájce práv chodců. Úplným přehmatem bylo rušení přechodů pro chodce.
„Sledujeme veškerá dopravní opatření ve městě a těší nás například rychlost, s jakou v posledním roce přibývá nových cyklistických pruhů. Magistrát také upravil některé přechody pro chodce a křižovatky, které jsou bezpečnější než dříve. V uplynulém roce se v ulicích také objevilo tisíc stojanů na jízdní kola,“ vypočítává dopravní úspěchy Tereza Vohryzková z iniciativy Auto*Mat.
Situace má podle ní ale daleko k ideálu. „Mění se jen dílčí věci a řeší detaily. Zásadní problémy města přetrvávají a někdy se dokonce zhoršují,“ pokračuje Vohryzková. Nejlépe vidět je to na stavu městského rozpočtu. „Praha investuje většinu peněz do budování tunelu Blanka, který zdaleka nevyřeší dopravní situaci. Na několik let ale zablokuje zlepšení veřejné dopravy, úpravy veřejných prostranství, opravy chodníků nebo třeba odstraňování bariér,“ říká Vohryzková.
Zatímco magistrát píše na ohradu tunelu Blanka populistická hesla o krásném městě plném šťastných lidí, skutečnou situaci odhalují mezinárodní průzkumy srovnávající kvalitu života. V nich Prahu najdeme mezi městy spíše málo příznivými pro život. V tabulce sestavované společní Mercer najdeme Prahu kolem 70. místa z 273 měst. V hodnocení Green City Index skončila Praha 24. ze třiceti metropolí Evropy, předběhla ji i Bratislava a Varšava. Na prvních příčkách míst s nejlepší kvalitou života se umisťují Kodaň, Curych, Stockholm, Vídeň či Ženeva.

Za největší úspěch vedle již zmíněných považuje Auto*Mat zahrnutí generelu pěší dopravy do nového územního plánu. Významné je zřízení kanceláře pro Prahu bezbariérovou a stejnojmenné pracovní skupiny. Naopak zklamáním je příprava dalších částí Městského okruhu, radiálních dálnic nebo obchvatu Vítězného náměstí v Praze 6, které životní podmínky obyvatel ještě zhorší.
Přečtěte si tiskovou zpráva iniciativy Auto*Mat, včetně podrobného vyhodnocení požadavků 5 bodů pro Prahu či odpovědi radního Šteinera.
újezďák 5. 2. 2010, 15:59
Aniž bych si dovolil polemizovat s tím, že to v Praze pro cyklisty není dobré ( sám pravidelně jezdím do práce na kole) tak mám faktickou připomínku k chváleným městům :
Curych- V roce 2009 by měl být zprovozněn západní obchvat města s tunelem Uetlibergtunnel a v roce 2012 prodloužení obchvatu s tunelem Gubristtunnel. V plánech je také vybudování tzv. městského tunelu, který by podcházel celé město ...
Vídeň je podtunelovaná a projíždí se po ní po dálnicích všemi směry .
Takže možná je to celé o tom, že nejlepší na kvalitu života jsou ta města, která napřed dokázala auta odvézt pod zem, dokončit okruhy a pak se zabývala kvalitními cyklostezkami.
Jinými slovy, Curych si pamatuju jako město věčně ucpané auty, Ženeva má nejvíc aut na jednoho obyvatele ve Švýcarsku ....