Nový úsek stezky na Praze 11 dokončen

Publikováno: 03. října. 2010, 1 min. čtení
Aktualizováno: 01. dubna. 2012

V Praze proběhly v minulých týdnech akce Evropského týdne mobility. V jejím rámci se Praha 11 rozhodla udělat další krok k zjednodušení pohybu cyklistů na jejím území. Už na jaře byla dokončena stavba první etapy cyklostezky centrálním parkem, doteď ale chybělo nové značení. Tento nedostatek zmizel během dopoledne 16.9.

Zamračeným ránem jsem se blížila k ústí opravené cyklostezky. Nových značek jsem si všimla již z dálky. A hned u první jsem byla trochu zmatená. Nedalo se z ní vyčíst, mám-li pokračovat rovně, nebo zahnout doleva a poté ihned doprava (což byla správná varianta). Vytáhla jsem foťák a začala stezku dokumentovat. Po chvíli jsem si všimla zcela nových značek až u země. Označovaly přechod z chodníku na stezku. Něco podobného jsem nikdy neviděla.Zaujala mne hlavně barva značky – byl na ní zelený přeškrtnutý cyklista. Později jsem se dozvěděla, že barva i směrování značky je špatně, nezbývá doufat, že se oboje časem změní. Během focení ke mně přišly dvě starší paní a začaly vyzvídat. Prý jestli si taky fotím to zbytečné vyhazování peněz. Proč se prý vyhazuje tolik peněz na dlážděnou cestu – po které se jim špatně chodí – zatímco cyklisté si budou jezdit po asfaltce.

Nechala jsem za sebou skeptické paní a došla až k informačnímu stánku. V něm se před zimou schovávali předseda cyklokomise Pavel Polák, zástupce TSK Petr Introvič a tiskový mluvčí TSK Tomáš Mrázek. Okolo ještě pobíhala oficiální fotografka celé události. Za radnici Prahy 11 nepřišel nové dílo obhájit nikdo. Pro dobrý pocit jim patrně stačilo její slavnostní otevření během léta. Lidé chodili okolo, občas se někdo přiblížil a dal se do řeči. Většinou na téma zpackané úpravy nového náměstíčka. Příští rok by se měla jeho podoba opět trochu změnit, snad k lepšímu.

Chvíli jsem pozorovala ruch na stezce, využívané hlavně rodiči s kočárky a malými dětmi. Musím ale přiznat, že i cyklista po ní projel. Bohužel projel jen malou část a pak přes dlaždice rychle zase na chodník. Nízkých značek u země si ani nevšiml. Ač nejsem příznivcem malůvek na povrchu, tady by patrně měly svoje opodstatnění.

Každopádně jsem odcházela s poněkud optimističtější náladou. Park se začíná krásně měnit a během několika let se v něm bude velice dobře jezdit. Chtěla jsem článek ukončit poděkováním radnici Prahy 11, poprosila jsem tedy vyjádření místostarostku naší městské části Evu Štampachovou ohledně nové stezky a jejího značení. Bohužel informace nebyly příliš optimistické. Špatná dlažba se reklamovat nebude (pokud se to občanům nelíbí, mají se obrátit na Odbor městského investora hlavního města Prahy), další plány výstavby se týkají hlavně zušlechtění náměstí a jeho proměny na různé typy sezónních tržišť. Do dalších let je v plánu prodloužení stezky na obě strany (zastávka metra Opatov a Háje), je to však běh na příliš dlouhou trať. Snad nám tedy bude finanční i politická situace radnice přát a všech naplánovaných změn se dočkáme dříve, než se budeme po okolí pouze procházet o francouzských holích.

Několik fotografií z otevřené cyklostezky najdete zde.

Václav Řehák 4. 10. 2010, 09:15

Hlavně doufám, že jsi těm paním poradila, aby šly k volbám. Lidi rádi nadávají, ale pak neudělají ani ten nejjednodušší krok.

Jinak by se hodilo přidat k článku ty fotky, takhle si neumím přesně představit, co je tam zmršené. Mimochodem, co ti k tomu řekl Polák?

squish 4. 10. 2010, 09:57

Zrovna včera jsem tamtudy jel. Myslím že problém je i se značením, před tím "rozcestím" kdy by člověk měl zahnout doleva je právě taková ta velká žlutá značka která šipkou ukazuje A22 směrem rovně, takže se ten nový úsek úplně mine. Ona celkově tahle oblast mi přijde trochu podivná. Pokračovali jsme podchodem po A21 která nás zavedla ke staveništi, to jsme zprava objeli a pak rozbahněnou cestou se dostali na A226 která je tak zarostlá že se po ní nedá ani místy jet. Pak dál je to zarostlé až tak, že je z toho takovej přírodní tunel. A tam jsme potakli meditujícího cyklistu ! Kolo opřené a seděl uprostřed stezky :-) No nakonec jsme se k nádrži dostali ale žádný zázrak ta cesta tam není.

Vratislav Filler 4. 10. 2010, 10:34

Přidal jsem odkaz na fotoalbum. Jinak od Jižňáku směrem ven z Prahy je to trochu zmatek, ale především ve značení. Do jisté míry použitelných cest je tam dost ( https://mestemnakole.cz/mapa_klobouk/index.php?prehledka=0&size=2&x=14.0&y=13.0&zoom=2&layout=2 ).

squish 4. 10. 2010, 11:59

Vráťa: dá se tam jet v pohodě. Jen člověk co je třeba turista nebo mimopražský se musí divit co všechno po cestě nepotká :-)

Marketa 4. 10. 2010, 12:02

Vaclav: stezovatelkam jsem poradila, at se vydaji na radnici a poradne jim to vytmavi :o).... Polaka jsem se na nazor taky ptala (mimojine mi vysvetlil ty zelene preskrtnute cyklisty) - doufam, ze se vlozi i tady do diskuze a svuj projekt nejak obhaji :o)))

Vratislav Filler 4. 10. 2010, 13:15

K celé té záležitosti si dovolím jeden jedovatý komentář.

Praha na týden mobility otevírala čtyři sta metrů parkové stezky v místech, kde se vcelku pohodlně dalo projet už předtím. Nevím, zda právě tuto stezku budou prezentovat jako významné trvalé zlepšení podmínek ve městě, jak je to povinností, pokud se město k ETM připojí. Každopádně otvírka právě tohoto na ETM je jasná ukázka toho, že v roce 2010 Praha na zlepšování podmínek pro cyklisty rezignovala. Zatímco v roce 2009 se na cyklostezky proinvestovalo více než 200 MKč (ano, včetně drahé Rokytky a částečně i dosud neotevřeného Vítkova), letos to bylo jen 25 MKč (plus nějaké drobné na stojany a něco v rámci rekonstrukcí, maximálně tak 50).
Peníze šly tedy dolů pětkrát a také je to vidět na výsledku: Spousta problémových záležitostí, které se podařilo po třech letech snahy KCD dostat do fáze stavebního povolení, byla odložena a byla pozastavena také příprava dalších stavebních povolení, protože by stejně nebylo za co stavět.

Rok 2010 považuji z hlediska zlepšování podmínek pro cyklistickou dopravu za v zásadě promrhaný.

squish 4. 10. 2010, 15:10

Po bohatém roce 2009 je tento rok bohužel zklamání.

Marketa 5. 10. 2010, 10:29

Tak jsem se šla dneska projít a co nevidím... jeden z těch zelených cyklistů je už rozkopaný na malý kousíčky... to dlouho nevydržel. Taky mě udivuje, že značky jsou pouze uprostřed stezky - zcela chybí na začátcích stezky - tam bych je čekala jako první :o(... A stále je na začátku náměstí značka, že je to pouze pěší zóna (takže cyklisté tam nesmí) - a přitom mi místostarostka řekla, že tam vjet mohu - už vidim, jak to vysvětluji přítomné hlídce policistů...

Mirek 6. 10. 2010, 00:29

Neskutečně zkažená přestavba, která navíc nebyla vůbec nutná. Široký rovný hladký asfaltový chodník a trávníky a keře nahradit 10 metrů širokým pásem hrubé žulové dlažby a proužku zámkové dlažby, na 50 metrech tři díry na stromy (místní to v den otevření glosovali, že tam prý budou pomníky pana starosty a radních, teď co se na něj provalila ta sledovačka to asi nebude:)

Trasa A22 přeložena ze široké cesty středem parku v délce 300 metrů na výrazně užší stezku blíže k domům a hřištím -> větší riziko střetu s chodci, nutné křížení cest... Prostě nesmysl. Naopak u Opatova stezka končí a přechází na širokou účelovou komunikaci, tam by se dal park i s cestou prodloužit užitečněji.

squish 8. 10. 2010, 15:13

Btw co říkáte na tuto vizualizaci ? Upřímně mě ten ten prostřední pruh děsí.

http://praha.idnes.cz/nova-podoba-prazske-magistraly-pocita-s-peti-pruhy-a-jednim-stridavym-1eo-/praha-zpravy.asp?c=A101008_141307_praha-zpravy_sfo

Mirek 16. 10. 2010, 11:57

Tak stromy stále nikdy, do voleb se to kupodivu nestihlo, díry jsou zasypané a obehnané plotem.
Značení už je ale vyměněné, takže cyklisté mohou na chodník najíždět už i od Michnovy ulice.
Naopak nám na začátku trasy A216 nesmyslně přibyla značka C10a (dělená "stezka pro chodce a cyklisty") a o pár metrů dál C09a (smíšená stezka) - provoz je přitom dělený jen směrově... Proč jednou nejde udělat něco správně už na první pokus?

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat