Podzimní dojíždění

Publikováno: 31. října. 2011, 1 min. čtení
Aktualizováno: 09. listopadu. 2021

Podzim s sebou v Praze nese znatelnou změnu řidičského chování. Jako se z ulic vytratí čtyři pětiny rekreačních a sezónních cyklistů, vytratí se u řidičů pocit, že ti zbývající si zaslouží stejné zacházení v létě i v zimě. Snad je to názor, že s přechodem na zimní čas má cyklista přezout na lyže, snad dojem, že zimní cyklista musí být ekologista či šílenec a proto nemá právo žít, možná zděšení, že jestli se už jezdí na kole i v zimě, tak to asi to kolo v Praze definitivně vyhrálo. Každopádně, stejně, jako klesá průměrná venkovní teplota, klesá i průměrná ohleduplnost k cyklistům a jakmile dosáhnou noční teploty nuly, řidičská tolerance se dostává k bodu mrazu.

S příchodem zimního času se Praha vrací na přelom století, kdy v létě jezdilo na kole stejně lidí, jako jezdí v zimě dnes. A my, celoroční cyklisté se tomu musíme každý podzim přizpůsobit. Bylo by nošením dříví do lesa přemílat znovu vše, co jsme tu mnohokrát opakovali.

Proto si stačí připomenout, že nemít v tomhle ročním období na kole funkční světla znamená v zásadě zločin proti lidskosti, před pitomcem vás ale neuchrání ani reflexní vesta a rozsvícený vánoční stromek. I podzimní plískanice, ve kterých se deset procent řidičů mění v bezdůvodně útočící zombie, si ale můžete užít — nebo se jimi alespoň nenechat zdrtit. Pěknou ukázku pozitivního přístupu k věci jsem kdysi nalezl na jednom diskustním fóru. Myslím, že začátek listopadu je ideální doba na to se o něj s vámi v českém překladu podělit.

Klíčová věc pro udržení si radosti z dojíždění na kole je mentální přístup. Má dojezdová vzdálenost je 16 km tam a 16 km zpět, 5 dní v týdnu. Trasa vede po hlavních silnicích s velkým provozem jak osobních aut tak náklaďáků. Rád bych napsal, že kvalita silnic tady v Sydney je špičková, ale nechci se nikoho dotknout. Oč tu běží, je učinit sdílení silnice mezi auty a cyklisty příjemnou zkušeností pro všechny zúčastněné. Ano, máme právo užívat silnice, ale jako mrtvým, nám tohle právo bude k ničemu.

Berte proto v úvahu, že, s nadsázkou:
– Vy jste jediný hráč ve hře, který rozumí pravidlům hry.
– Tým protivníků neustále střídá.
– Každý protihráč je ve hře 40 vteřin, vy hrajete 40 minut.

Vítězná strategie:
– Jezděte opatrně.
– Nedělejte myšky.
– Držte svůj směr, buďte předvídatelní.
– Nepřekážejte těžkým vozidlům.
– Nikdy nepodvádějte odskočením si na chodník, zůstaňte ve hře se všemi ostatními smolaři, potřebují vědět, že v tom jedete s nimi.
– Vždy dávejte výrazné znamení před odbočením nebo změnou pruhu.
– Vždycky zamávejte, když vám někdo dá přednost.
– A usmějte se na každého s kým navážete oční kontakt.
– Když na Vás někdo přátelsky zatroubí, zamávejte mu.
– Když na Vás někdo zatroubí výhružně, taky mu zamávejte.
– Když Vás někdo nečekaně omete, vytrubte ho AirZoundem (= opravdu silná houkačka na zásobu stlačeného vzduchu v PET lahvi, zní asi tak jako troubící rozjetá Tatra 815).
– Naštvaný řidič není přístupný inteligentní diskuzi.
– Silniční zuřivost ať řeší policie, ne Vy.

James ze Sydney (quantech)

Nuže, vyrazme dnes do práce či školy s veselou myslí. Nepříznivé období znamená problém jen tehdy, když si s ním neumíme poradit.

Naše odkazy

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

josuk 31. 10. 2011, 08:21

Díky za podzimní informace. K tomu úsměvu na zatroubení se ale asi nedonutím! ;)
btw: jinak myslím, že ten důvod, proč měním jako řidič auta chování za různých podmínek, mj. i k cyklistům, je pouze ten, že řízení je z velké části podvědomá činnost. Zjednodušeně: pokud jsou podmínky, že „já osobně“ bych na kolo nevlezl, tak moje podvědomí to vezme tak, že na silnici kola NEJSOU! Žádná vědomá agrese ani jiné psychologické motivy v tom IMHO netřeba hledat. Trvám na tom, že řidiči, a nejen ti právě telefonující, řeší řízení auta někde na úrovni prodloužené míchy. Proto velkou váhu přikládám přehlednému a jednoduchému dopravnímu značení, co řidičům působí na jejich podvědomí. (např. jedu-li v německu a vidím 60, moje prodloužená mícha automaticky zpomalí, protože při 70 tam určitě vyletím ze zatáčky, jedu-li v česku, nic podobného nenastane a může za to zbytečné a zmatečné dopravní značení).
btw2: cyklistické blikačky (červené i bílé) taky podle mě nepůsobí na řidiče zrovna dvakrát uklidňujícím dojmem – hlasuju pro konzervativní způsoby osvětlení – odrazky a nepřerušovaná světla

Vratislav Filler 31. 10. 2011, 09:12

Josuk: Cyklistické blikačky jsou v Německu zakázány, protože mohou disponovaným řidičům způsobit epileptický záchvat.
Osobně mám za to, že jde o mix vědomí a podvědomí: Podvědomé chování je ovlivněné tím, že je dost lidí vědomě přesvědčeno, že za tohohle počasí nemají cyklisti na silnici místo.

Jinak dneska pohoda, přesedlal jsem na městského zimáka se vzpřímeným posezem a plavu si zrakem ve dvou metrech, takže osobáky jsou pode mnou "takhle mrňavý". A je to znát.

zemze 31. 10. 2011, 08:27

Take jsem mel minuly tyden takovy pocit na 10km kazdodenni trasy 1x nedani prednosti pri vjizdeni na hlavni silnici, 2x omezeni (rozumej nakonec se rozhodli v posledni chvili zabrzdit) pri odbocovani protijedoucich aut vlevo.

Jakub Velímský 31. 10. 2011, 09:55

Zaujal mě ten AirZound. Dováží ho někdo k nám? Našel jsem ho zatím jen na americkém a britském amazonu.

Zuzka 31. 10. 2011, 11:49

Hlavne diky neprerusovanemu svetlu ridic presneji odhadne vzdalenost. Osobne v noci a v zime mam dve blikacky. Jedna sviti nastalo a druha blika.

újezďák 31. 10. 2011, 12:46

Himbajs co dělám v Sydney ? Ten člověk snad někde opsal moji cykloděkovacístrategii ? ? : )

Jinak poslušně hlásím, že jsem to skoro zapíchl, prostě nepojedu 25 km ve tmě značnou část na na neosvětlených silnicích bez krajnic a po valné většině cesty s dírama ...
Maximálně zkusím cestu zpátky vlakem, když nebude ráno mlha.

Pro zajímavost v Německu je zakázána i gestikulace na ostatní účastníky provozu :) a nesmí se ně troubit "z rozhořčení" ....

mech1 31. 10. 2011, 13:06

... je cas, vratit se zpet na chodnik :-)

josuk 31. 10. 2011, 13:43

vzpřímený posez je naprosto super :-D Na horském kole shrbený mě už prakticky nebaví jezdit. A možná i ta poloha v předklonu má, kromě oděvu, něco do sebe z psychologického hlediska...
Jinak tu houkačku bych zase považoval za věc spíš agresivní, stejně jako ty blikačky (dík, nevěděl jsem to o Německu), tak to se pak nedivte reakcím. Podle mého konzervativní oděv, konzervativní vzpřímený posez (postoj), konzervativní chování je zárukou uspěchu.
btw: občas ráno cestou přes nuselák pešky potkávám proti ostře bíle blikajícího cyklistu - je to slušně řečeno nepříjemný a to mám pro cyklisty docela pochopení ;)

Václav Řehák 31. 10. 2011, 14:26

Mně naopak připadá blikačka fajn, řidič vidí, že si má dát na něco pozor. Proto používám kombinaci vysoce svítivého reflektoru (Fenix L2D) a malé slabé blikačky.

O víkendu jsem udělal zajímavou zkušenost s blikáním. Šli jsme pěšky za tmy v malé skupince po levé straně frekventované silnice II. třídy a zkoušel na čelovce střídat konstantní a blikací režim. Při blikání nás auta míjela s výrazně nižší rychlostí a větším odstupem. Těch aut nebylo moc na seriózní statistiku, ale subjektivně byl rozdíl hodně výrazný.

újezďák 31. 10. 2011, 14:48

podle mě je to o i váze.
Když má někdo +- standartní metrák tak pro něj vzpřímený posez není řešení.
Chvíli jsem laboroval se sedly, cyklovložkama a nakonec jsem zjistil, že představec nahoru a všechna váha na zadku nejsou pravé ořechové....

josuk 31. 10. 2011, 15:02

Václav: no jo ale signál "pozor" vyjádřený blikáním by se měl imho užívat jen výjimečně - nehody, nečekané překážky, majáky apod. A cyklistů je už přece tolik ;)
A navíc představme si, že by auta včetně nákladáků mohla mít jako osvětlení libovolné různé blikačky bez přesně daného umístění... každé auto jinak.. to už neznamená "pozor" ... to vzniká nepřehledný nebezpečný zmatek.
btw: jinak světlo emitující diody se obecně pro velkou rychlost změny stavu k signalizaci vůbec moc nehodí - lidské oko tu rychlou změnu nevnímá moc dobře viz blinkry VW apod.

Jakub Velímský 31. 10. 2011, 15:13

Újezďák: Naprosto souhlasím s Josukem. Mám dost přes metrák a vzpřímený posez s řídítky nahoře si naopak nemůžu vynachválit. Perfektní rozhled a žádné bolení zad a rukou; zadek zatím drží. Sedlo Brooks od Ježíška, v létě balóny Big Apple 2.25, velmi pohodlné, v zimě Nokian 1.90 s hřeby. Je to hrozně návykové, kdykoliv přesednu na staré trekové kolo do předklonu, jsem celý nesvůj.

Ladia skládací kola 31. 10. 2011, 15:17

Mam standardni metrak-plus-10 a jezdim v cemkoliv mam na sobe typicky tenkych platenych kalhotach ... poslednich nekolik let na Brooks B17.
Nejsem uplne vzprimeny, mam sedlo a riditka stejne vysoko, na vyssi riditka (= jeste vice vahy na zadek) to chce jeste o neco sirsi
Brooks B66.
Spolu s dalsimi k vyzkouseni u me v obchode :-)
Zastavam zasadu, ze kozene sedlo nema svuj tvar (ktery je anebo neni kompatibilni s mym tvarem) ale prime ten muj.
Cihla obalena molitanem, na ktere se sedi v kalhotech s Plenama je porad cihla.
Kozene sedlo se jako kozene boty prizpusobi pozadi, ktere na nem sedi.
Jedina vada je, ze stejne jako tem botam, tem sedlum nedela dobre, kdyz zustanou na desti.

Jakub Velímský 31. 10. 2011, 16:21

Ladia: Bez ohledu na sedlo je ovšem nepříjemná zvýšená spotřeba kalhot - mám už doma pěknou sbírku kraťasů, pláťáků, manšestráků i džínsů, které by ještě mohly dobře sloužit, kdyby nebyly prošoupány v kritických partiích. :-)

újezďák 31. 10. 2011, 16:21

U mě je to tak, že cca 4500-5000 dám ročně po Praze a středočeském kraji cestou do práce z práce na horském( původně na treku, ale ten se začal rozpadat)
K tomu cca 3000 na silničce sám a 1000 na trekovi s rodinou.
Nedovedu si představit jak se po polní cestě mezi Kolodějema a Kralovicema,různých betonkách, panelech mezi kolejema či cestičkách kolem Botiče nebo Rokytky proháním vzpřímen na sedle Brooks B17 na nějakém městském velocipédu.
To bych v práci nebyl za +- hodinu ale těch 25 km bych se mrcasil o dost déle. Navíc mě horák umožňuje se zamyslet nad tím, jestli třeba v pěkný horský den nedojet do Vraného n Vltavou a střihnout to po turistických značkách přes Jíl, Kamenici, Mukařov domů... opět na sedle brooks 17 vzpřímen dost neveselá představa :D

jonáš 31. 10. 2011, 16:35

Ta rychlost náběhu se dá zase u LED velice dobře korigovat v řídicí elektronice, která tam tak jako tak bejt musí .. akorát zřejmě existuje doktrína "čim nepříjemnější (pro ostatní) tim lepší", což už se osvědčuje dlouhodobě u xenonových světel, teď holt je k mání i low-cost prudítko "pro lid". Jinak v létě jsem jel za tmy (na kole, s osvětlenim klasickou baterkou) Krčákem a když proti vyrazila partička bikerů s těma moderníma led vychytávkama, šel jsem normálně do pankejtu naprosto oslněn. Prima těchnika.

vladimir galas 31. 10. 2011, 22:24

v zime jezdim na kole take a organizuji cyklisticke vylety praha a okoli celorocne i v zime clovek se trohu tepleji oblekne
a ma vyhodu ze se nepoti urcite schvaluji svetla predni i zadni
vemte si jak je krasne jezdit v cerstvem snehu bile osipane stromy a jina atmosfera muze o tom mluvit jirka strupl cobic,rostislav adam cyklojizdy z palmovky,daniel mourek greenwais a dalsi kdo jel. podivejte se na muj web galas.borec.cz hezky vecer vsem vlada galas

Ladia skládací kola 1. 11. 2011, 15:07

2ujezdak
nevim jak si predstavujes B17, ale je to univerzalni sedlo bez pruzin urcene pro horska kola. Osobne mam jedno na horaku a druhe na bromptonu. Obe jsou kola s vyskou riditek v urovni sedla, tuhle vysku povazuji za dobry kompromis vykonu a pohodli, dokazu na ni jet cely den, ujet treba 150km a pri potrebe ucinneji dupat se proste vice predklonim. Jedu-li prilezitostne na silnicce, stoji mi za to prehodit si B17 i tam, ale ani na silnicce nemam rirdtka vyrazne niz nez sedlo.
B17 je na opravdovy veloci-peee-d prilis uzke a na skutecnou silnicku tj riditka ala Tdf prilis siroke. Je to Allround sedlo pro univerzalni pouziti.
Na veloci-peee-dy jsou urcena sirsi sedla.

Ladia skládací kola 1. 11. 2011, 15:11

2jakub
spotreba kalhot me netrapi prte anatomicke proporce me postavy zpusobuji zvysenou spotrebu kalhot odjakziva :-) Vzdycky kalhoty prodru mezi stehny a nesouvisi to s tim jestli v nich jezdim na kole nebo ne. Sveho casu jsem mel sbirku peknych sak bez kalhot. Po 5tem kusu jsem presel na cerny oblek, ke kteremu slo koupit kalhoty znovu a znovu.

Újezďák 1. 11. 2011, 20:53

tak jsem se koukl na tu tvou reklamu na sedlo ideál a nevím, obecně každé sedlo ze kterého něco kouká (cvoky nebo nejty nebo co to je) a na kterém je po straně zřetelný reliéf s názvem mě přijde vysloveně nepříjemné pro delší cesty.
Navíc mám dojem, že jsem četl v cykloturstice jak někdo zoufale ten reliéf po dvou dnech na expedici šmirgloval dolů protože jeho pozadí proti němu protestovalo.

Materiálově proti kůži nic nemám ale ocvokovaná a oreliéfovaná kůže na sedlo prostě nepatří, hladké oblé klasické tvary prosím když se to někomu líbí ale prostě nevěřím, že se sedlo přizpůsobí zadku :)

Lei 2. 11. 2011, 14:11

Hele lidi, a máte někdo bohatší zkušenosti s jízdou za deště? Jasně, zatím zastávám taky víceméně názor, který tu od VF padl, že za padání hoven s háky normální lidé nejezdí, ale kdyby člověk třeba v perspektivě uvažoval o nekupování lítačky (OpenKrad obcházím přenosným kuponem)...

Koukal jsem na pláštěnky, a ty drahé festovní jsou zjevně jen na horní část těla - a k tomu musí být asi stejně drahé takořka potapěčské kalhoty, že? Nebo se dá jezdit vcelku rozumně za deště v tom ponču za stovku? Jestli teda není z PVC. Mám trasu Ruzyně-centrum, takže na nějaká paraplíčka do ruky to není, sešup dolu a hekání do kopce.

Vratislav Filler 2. 11. 2011, 14:47

Lei: Přiznám se, že pláštěnky mi k srdci nikdy nepřirostly. Na déšť používám svůj tříčtvrteční mantl černé barvy. Udrží v suchu stehna, což považuju za zásadní plus, od kolen dolů člověka stejně vycákají auta. Nahoře ten kabát do půl hodiny neproprší, když jede člověk dýl, tj. přes celé město, tak se zespoda propotí a je to tak nějak jedno :-) . Pod kabátem mám jen triko, co v cíli převleču. Když je fakt hnusně, tak v cíli převlíkám i kalhoty.

josuk 2. 11. 2011, 15:07

podle mě oblečení proti vodě má význam na motorku, ale ne na kolo. Na kole se člověk stejně zpotí a je mokrý zevnitř - když je liják žádný odvod vodní páry mebránou prostě jednoduše nefunguje.
Lidský tělo nepřízni dokáže čelit - snad adrenalinem? - jsem jel takhle 80 a druhou půlku mokrý jak myš, ještě se do toho ochladilo a kupodivu ani žádná nemoc z toho nebyla. Ale variantou elegantní je možná skládací kolo... uvažuju o něm... ;)

újezďák 2. 11. 2011, 15:33

Bohužel většinou když prší tak fouká :( takže všechno co není pevné a těžké jako naříklad gumák stejně proprší .
Přemýšlel jsem o nějakém overalu ale nechtěl jsem vypadat jako Svěrák na kole :) tak to padlo.

Jinak lítačka má tu výhodu ( na mém směru určitě) že se dá pak jet vlakem kam se kolo vejde vždy a neplatí se za něj..
BTW je teda forma lítačky v době mobilů a kreditek úplně šumák :)

Vratislav Filler 2. 11. 2011, 15:45

Újezďák: Za kolo se ve vlaku neplatí ani s jednorázovou jízdenkou PID. Když člověk nemá lítačku, tak to neznamená, že nemůže do MHD ani páchnout; může, akorát Praha na to má pitomej tarif, protože jednorázové jízdné je kvůli holení turistů ve srovnání s měsíční jízdenkou nehorázně drahé (a mezi tím /patrně taky kvůli holení turistů/ nic néni, třeba týdenní nebo zlevněná sada 24hodinovek, ve které vyjde jedna denní jízdenka jako 2 jednorázové, například). Tarif výhodný pro nepravidelné, ale poměrně časté cesty (výhodný například i pro lidi, co zpravidla jezdí autem, ale lítačka se jim nevyplatí), je věc, po které volám už od doby, co jsem ve Vídni používal Achttagekarte jako doplněk ke kolu.

Štěpán 2. 11. 2011, 16:51

Vratislav:
Jakožto netramvajenkář vím, že existují i jízdenky na PID jednodenní (24 hodin) za 110 Kč a třídenní (72 hodin) za 310 Kč - oboje dostupné i jako SMS jízdenka.

Ohledně deště nic jako cyklistická pláštěnka nefunguje. Nejvíc se mi osvědčila Adidasová souprava z něčeho, co vypadá jako jako hrubší šusťákovina. Opravdu to nepromokne (naposledy vyzkoušeno při celodenním popojíždění v dešti minulý týden). Ale jak už tady psal někdo přede mnou:nakonec je jedno, jestli se člověk namočí zvenčí deštěm nebo zevnitř potem.

Jakub Velímský 2. 11. 2011, 19:54

Lei: Za deště používám pláštěnku typu pončo, vepředu ji přehodím přes řídítka a fixuju rukama (má tam taková poutka, která se navléknou přes zápěstí), vzadu nechám víceméně volně vlát. Větrám pohodlně do stran. Blatníky jsou nutnost a zvolním, jednak abych méně cákal a také se méně potil.

újezďák 2. 11. 2011, 22:12

Přiznám se, že preferuju pohodlí a samostaný tiket je pro mně nepohodlný, jsem ho kupoval naposled někdy před 10-15 lety ?
Prostě si kupuju roční lítačku každý rok a vím, že když mě dojde, přijde bouřka, píchnu vícekrát než mám duší tak si sednu na vlak a jedu :)
A protože za rok na kole do práce a domů jedu zhruba 100x tak mě na ten zbytek pořád tarif roční nevyjde dráž než lítačka.

Jen jsem reagoval na podle mě nesmyslný nářek nad Opencard který jsem pochopil ve smyslu šmírovací karta.
Já jsem s Opencard spokojený, mám na ní i lístek do knihovny :)

Lei 3. 11. 2011, 10:24

Díky za všechny tipy! I když bych řekl, že ta propocenost je přece jen něco trochu jiného, než promoknout na kost a na ždímání, NB nějakým studeným deštěm.

újezďák 3. 11. 2011, 12:39

blatníkům říkám ano, obzvlášť po dnešním ránu kdy jsem škrabal psí pozdrav z kola :(
Naprostou většinu chytil blatník, jen trošku šlo zespoda na rám .

Obecně k dešti ještě pocitově mě nevadí když mě zmoknou nohy jako takové ale kotníky, chodidla a prsty u nohou to je jiná.
Mám v báglu pořád takové tenké neopreny a ty dávám na boty když pršíc nebo když je taková ta hnusná zvlhávácí mlha... nohy pak vydrží dýl suché...

Vratislav Filler 3. 11. 2011, 13:40

Štěpán: Ve Vídni mají jednodenní za cenu tří jednorázových, mají týdennní jízdenku a mají Achttagekarte, což je balík 8 jednodenních jízdenek za ještě více zvýhodněnou cenu. Dokonce mají i speciální "nákupní" jízdenku, která platí nějak od 10 ráno do 8 večer, levnější než tu jednodenní. To všechno mají proto, aby do MHD natáhli lidi, kterým se měsíční jízdenka nevyplatí, protože a) jezdí do města sice pravidelně, ale jen několik dnů v měsíci, b) jezdí zpravidla autem, ale příležitostně chtějí nebo potřebují využít MHD, c) jezdí na kole a MHD využijí za hnusného počasí. Je to také marketingový tah ve smyslu "máme nabídku pro každého." U nás je marketing vedený ve stylu "OpenCard or fuck off".

On když člověk má zkušenost s tím, že to někde umějí, tak se pak na to horší po návratu domů špatně zvyká. A naopak, když nevíme, že to někde jde lépe, nevidíme domácí nedostatky. V Segedu měli do roku 2000 městskou dopravu pod palcem dva různé podniky (jeden autobusový a druhý tramvajovo-trolejbusový), které si navzájem neuznávaly ani lítačky. A zkušenosti místních, potom, co jsem se zeptal, jestli jim to nepřišlo divný? "Hej, vždycky to tak prostě bylo." ;-)

újezďák 3. 11. 2011, 15:51

Vratislave, slušelo by se dodat , že ve Vídni existuje něco jako akční plán města dostat do MHD víc lidí, Vídeň sice Prahu pobije v modal share na kolech ale v MHD je kdesi daleko upozaděná za Prahou.... takže to může být i tím.

Ladia skládací kola 4. 11. 2011, 17:13

Dest:
Pouzivam presne to, co je na ilustracni fotce k tomuto clanku , to jsem ja na xtracycle za deste v poncu, ktere je privazana vzadu kolem pasu a ruce prostrceny poutky. To kdyz jedu sam. V krame podobny ponco, ale tmavy mam do 300,-
A nebo pouzivam gore bundu a rainlegs tj. kalhoty, co nemaji zadek, kdyz vezu dite v sedackovy plastence pred sebou v predni sedacce.
Plastenky a kalhoty celokalhoty me promoci potem a mokrej jsem stejne.

Sranda je, ze kdyz jsem si koupil to ponco, tak jsem 3 mesice cekal na jeho prvni pouziti, vzdycky treba cely den prselo a pak v 17:00 prestalo. Pripadal jsem si jako echt magor, cycklista, co se tesi az bude prset.

Takze taky neni od veci na to kaslat a kdyz jednou za uherskej rok prsi tak proste zmoknout. V mym pripade to byvalo 11km vnitrnim mestem, ted sice je to venku na vetru ale zase jen 6,5 a to se do teply sprchy da dotahnout vzdycky.

Co to je railegs je tady:
http://www.rainlegs.com/en/home
a ja je mam tady: http://www.eshop.velorama.cz/skladaci-kola/eshop/12-1-Obleceni-do-deste/0/5/111-RailLegs-cerne

Ladia skládací kola 4. 11. 2011, 17:21

Relief na B17:
je to fuk, nikdy mi to nevadilo a zadkem necitim ani relief ani nejty, prodavam je pravidelne a nikdy se mi nevratil zakaznik s podobnou vyhradou
Vratila se mi pani se sedlem brompton, ze ji drel bocni sev co na nem nahore je. To ale celkme bezne horske sedo. Radsi jsem moc nepatral, kde presne se odrela :-)
Ale na brooksy slysim jen dobre.

jonáš 4. 11. 2011, 18:05

No však Praha má jednodenní skoro za cenu tří jednorázových taky, a myslim že je dost podobná i cena třídenky, co jsem tam nedavno byl. Ovšem průměrnej vídeňák má jinou kupní sílu než pražák ..a co s tim, když kolejnice i vozidla stojej plusminus stejně.

Radek 10. 11. 2011, 09:32

Já přidám ještě poznámku k těm blikačkám z pohledu řidiče auta ve městě. Osobně mám radši blikačky než stabilní světla. Totiž světlo na kole obvykle nebývá moc silné a když proti mě jedou auta a do toho svítí různé reklamy, lampy, tramvaje, tak slabé kontinuálně svítící světlo snadno přehlédnu. Blikačky si vždycky všimnu už na velkou vzdálenost.

josuk 10. 11. 2011, 15:30

Radek: tak zrovna včera jsem jel z centra po nábřeží a přes Braník. Cyklistů jsem nemíjel moc, ale: někdo nesvítí vůbec, další velmi slabě bliká, jeden má stálé světlo silné ledky namířené přímo mě do očí (oslnuje na 300 m), poslední měl úžasný rytmus třikrát blik a pauza ... no na záchvat. Já ho jednou dostanu, až se někým popere člověk v kožený bundě na Amsterdamu, budu to já.

Ale vážně, taky jsem jezdil s blikačkama a můžu to snad srovnat - ted co jezdím s s halogenem a dynamem, jsou reakce ostatních účastníků ke mně řekl bych o řád přívětivější. Všichni už zdálky vidí jede kolo... no! A co? OK.

Podle blikaček se nedá odhadovat rychlost, vzdálenost, některé jsou vysloveně protivné... Blikání považuji za jistou formu agrese, pak necht se nikdo nediví.

Jinak samozřejmě lepší aspon blikačka než nic. Každý nemá dynamo ;) Ale chápu a souhlasím s tím, že jsou v německu zakázaný.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Tchaj–pej na kole
Inspirace ze světa,

Tchaj–pej na kole

01. prosince. 2023, 6min. čtení