Kanada na kole: Cykloměsto Vancouver

Publikováno: 26. února. 2024, 3 min. čtení
Aktualizováno: 27. února. 2024
Úvodní foto: Martin Š.
Publikováno: 26. února. 2024, 3 min. čtení
Aktualizováno: 27. února. 2024
Úvodní foto: Martin Š.

Kanadský Vancouver je pravidelně označován za jedno z nejlepších měst k životu v Severní Americe. Není náhodou, že právě Vancouver má velmi pokročilou infrastrukturu pro jízdu na kole, pěší chůzi, ale i přepravu veřejnou dopravou. Napříč kopcům, studenému podnebí i dešti. Koukněte se.

Cyklostezky

Páteří pro cesty na kole je v zastavěném centru především hustá síť cyklostezek. Ty jsou vedeny odděleně od chodců i aut a většinou vedeny v úrovni vozovky – tam, kde dříve jezdily automobily. Oddělení je provedeno různě: ať už stavebními úpravami, citybloky, záhony nebo květináči. Vancouver se nebojí rychlých úprav, které fungují a často i vypadají dobře.

V křižovatkách disponují cyklostezky vlastními semafory. Přejezdy jsou podbarveny výraznou zelenou barvou. Ta nejen zvyšuje bezpečnost, ale je příjemná i na pohled.

Za povšimnutí stojí cyklostezka po nábřeží v ulici Beach Ave. Dříve byli lidé na kole vedeni spolu s chodci přímo podél vody. Později byla cyklostezka vyznačena na chodníku. Během pandemie covidu v roce 2020 město využilo příležitost a z původní čtyřproudé Beach Avenue udělalo dvouproudou silnici s širokou, stavebně oddělenou, cyklostezkou. Podívejte se, kolik lidí ji využívá.

Cyklopruhy

Mimo páteřní cyklostezkovou síť Vancouver disponuje také cyklopruhy a cyklopásy. Ty jsou v nově rekonstruovaných ulicích vedeny v úrovni chodníku. Jinde jsou cyklopruhy značeny pouze barvou. Aby do nich nevjížděla auta, před křižovatkami často přichází oddělení citybloky.

Boční ulice

Velkým pomocníkem při cestách napříč Vancouverem jsou také boční ulice. V těch s vyznačenými cyklotrasami je pomocí různých nástrojů zamezeno tranzitu automobilové dopravy. Prostupnost pro pěší a cyklisty je přitom zachována: ať už pomocí cykloobousměrek, sloupků, zúžení či květinových záhonů.

Výhodou je, že v těchto ulicích se člověk cítí příjemně díky absenci aut a hluku. Na druhou stranu boční ulice ze své podstaty nezahrnují tolik cílových destinací a na konci se tak stejně z boční ulice vydáte do ulice hlavní.

Cyklistická doprava tvoří ve Vancouveru 5 procent přepravního podílu, v celé aglomeraci jsou to procenta dvě. V kopcovitém městě, které bylo původně vybudováno pro automobily, a je poměrně řídce zastavěné, jsou to velmi dobrá čísla. Dlouholetá snaha města funguje a jízda na kole je tak jedním z konkurenceschopných způsobů dopravy. Cyklostezkou či cyklopruhem nedisponuje zdaleka každá ulice. Pokud si necháte pomoct od cyklomapy, do cíle většinou dorazíte po velmi kvalitní a spojité infrastruktuře.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Přidej komentář

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Tchaj–pej na kole
Inspirace ze světa,

Tchaj–pej na kole

01. prosince. 2023, 6min. čtení
Visuté cyklostezky
Inspirace ze světa,

Visuté cyklostezky

24. listopadu. 2016, 1min. čtení3