Kanadský Vancouver je pravidelně označován za jedno z nejlepších měst k životu v Severní Americe. Není náhodou, že právě Vancouver má velmi pokročilou infrastrukturu pro jízdu na kole, pěší chůzi, ale i přepravu veřejnou dopravou. Napříč kopcům, studenému podnebí i dešti. Koukněte se.
Páteří pro cesty na kole je v zastavěném centru především hustá síť cyklostezek. Ty jsou vedeny odděleně od chodců i aut a většinou vedeny v úrovni vozovky – tam, kde dříve jezdily automobily. Oddělení je provedeno různě: ať už stavebními úpravami, citybloky, záhony nebo květináči. Vancouver se nebojí rychlých úprav, které fungují a často i vypadají dobře.
V křižovatkách disponují cyklostezky vlastními semafory. Přejezdy jsou podbarveny výraznou zelenou barvou. Ta nejen zvyšuje bezpečnost, ale je příjemná i na pohled.
Za povšimnutí stojí cyklostezka po nábřeží v ulici Beach Ave. Dříve byli lidé na kole vedeni spolu s chodci přímo podél vody. Později byla cyklostezka vyznačena na chodníku. Během pandemie covidu v roce 2020 město využilo příležitost a z původní čtyřproudé Beach Avenue udělalo dvouproudou silnici s širokou, stavebně oddělenou, cyklostezkou. Podívejte se, kolik lidí ji využívá.
Mimo páteřní cyklostezkovou síť Vancouver disponuje také cyklopruhy a cyklopásy. Ty jsou v nově rekonstruovaných ulicích vedeny v úrovni chodníku. Jinde jsou cyklopruhy značeny pouze barvou. Aby do nich nevjížděla auta, před křižovatkami často přichází oddělení citybloky.
Velkým pomocníkem při cestách napříč Vancouverem jsou také boční ulice. V těch s vyznačenými cyklotrasami je pomocí různých nástrojů zamezeno tranzitu automobilové dopravy. Prostupnost pro pěší a cyklisty je přitom zachována: ať už pomocí cykloobousměrek, sloupků, zúžení či květinových záhonů.
Výhodou je, že v těchto ulicích se člověk cítí příjemně díky absenci aut a hluku. Na druhou stranu boční ulice ze své podstaty nezahrnují tolik cílových destinací a na konci se tak stejně z boční ulice vydáte do ulice hlavní.
Cyklistická doprava tvoří ve Vancouveru 5 procent přepravního podílu, v celé aglomeraci jsou to procenta dvě. V kopcovitém městě, které bylo původně vybudováno pro automobily, a je poměrně řídce zastavěné, jsou to velmi dobrá čísla. Dlouholetá snaha města funguje a jízda na kole je tak jedním z konkurenceschopných způsobů dopravy. Cyklostezkou či cyklopruhem nedisponuje zdaleka každá ulice. Pokud si necháte pomoct od cyklomapy, do cíle většinou dorazíte po velmi kvalitní a spojité infrastruktuře.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz