Cyklista není Marťan

Publikováno: 26. července. 2012, 1 min. čtení
Aktualizováno: 29. července. 2015

Před několika lety jsem se na základě série článků pana Hrubíška v Cykloturistice začal zajímat o lehokola. Přivedlo mne to k pravidelné četbě webů o nich a následně pak ke skupině lidí používajících bicykl ke každodennímu dojíždění respektive místo auta. K lidem, jejichž primárním způsobem přepravy se stalo kolo. Proměnilo to můj pohled na svět cyklistiky nevídaným způsobem.

Když si představíte cyklistu, kdo se vám vybaví?

Armstrong
Před časem pro mne Pan Cyklista byl maník v lykře na nablýskané silničce, něco na způsob Armstronga. Člověk klapající po chodníku kuframa a bruslící na schodech. Borec co ujede třeba 300 kiláků v kuse.

Král Šumavy
Pak se to změnilo v podobný druh, ale zablácený od hlavy k patě, opět v lykře, ovšem v jeho botách už se dá pohybovat a i někam dojít. Jezdí na horském kole, o víkendu si dá nějakých 50-70 km po cestách necestách skrz lesy. Zase namakaný borec, možná spíš už trochu hobík jezdící Krále Šumavy.
No a dnes tyhle týpky mám za Marťany.

Mimozemšťan
Určitě už jste taky zažili útok z Marsu. To jdete po lese a najednou se odněkud ze stráně vysype skupina bytostí ve svítivých oblečcích, podivných rukavičkách, návlečcích, šátcích, místo očí blýskavé černé podivnosti, na hlavách barevný zázrak a v pusách hadičky. Zařvou něco jako U…ni v…e! a řítí se na přepad jiných pokojně jdoucích pěšáků na nedělním výletě.
To byli Marťani.

Jak tedy vypadá Pan Cyklista?

Pan Cyklista je dnes u mne člověk v běžném městském oblečení, jedoucí ne pro povyražení, ale proto, že se potřebuje někam přepravit a pro tento účel nespaluje ropu, ale živočišný tuk. Jeho kolo se vyznačuje bytelnými blatníky až na zem a kompletní sadou světel. To jsou hlavní znaky toho, že to myslí vážně a jezdí pravidelně. Kolo je pro něj nikoli ozdoba na střeše dvoutunové benzínožravé bestie a předmět hovoru v nedělní hospě, ale nástroj pro dopravu sebe sama. Není tak změkčilý, aby pro přesun vlastního těla potřeboval auto.

Madam Cyklistka
Do extrému to přivádí Madam Cyklistka. Jede na kole obtěžkaném dvěma kabelami a nesundá ji z něj ani sníh nebo náledí. Madam cyklistka ujede ročně třeba tisíc kilometrů, ale neví o tom, protože si to neměří. Nezajímá ji to. Ona nejede proto, aby se nenudila, ale aby dojela na nákup, do práce, na hřbitov…
Takovýchto Cyklistů si dnes vážím nejvíce.

A kde jsou v tu dobu Marťani?

Patrně na Marsu a přiletí až na jaře, až bude Slunce vůči Marsu a Zemi ve správné pozici.

Ladislav Bláha,
Prostý Praktikující Cyklista

PS: Jo, a než začne nějaký FlameWar, nemám nic proti přilbám a dalším bezpečnostním pomůckám a sám je používám.

jirka 26. 7. 2012, 08:18

Mily autore,

K tomu: Nez zacne flamewar.....

Tak ten uz zacal napsanim clanku, kde zkousite nahazet lidi do nejakych 3 skatulek. A jeste ty skatulky onalepkovat "tahle je dobra", tahle je "eko" tahle je spatna.

S vetou "takovych si vazim nejvice" pak nutne stavite vsechny ctenare pred rozhodnuti:
a) Zacit deleni resit, tak aby skatulky obrousili a vesli se do nich. Tedy nesmyslna debata zda clovek jedouci do prace v lykre je jeste dobre, zda preprava v sobotu na kole chatu je jeste eko, a zda ozraly pan jedouci v noci z hospody (v civilnim obleceni) je hoden naseho obdivu. Casem mozna nekteri zjistit, ze tohle proste nema reseni.

b) Rezignovat na to, zda si jich vazite nebo ne. Pak logicky rada z nich zacne dokazovat, ze si nevazi Vas.

Predmetem meho prispevku neni resit, zda je vase deleni spravne a zda dane skupiny opravdu vykazuji ony charakteristiky. Priznam se, ze je mi to celkem sumak, kam mne Vy osobne zaradite (varianta b). Nicmene si z toho nevyvozuji zadne zavery o Vasi osobe. Ano napsal jste clanek, ktery povazuji za pitomy. To se stane ;-).

Osobne mne jen mrzi, ze se podobny clanek objevil na tomto webu, kde jsem jinak zvykly nalezat objektivni a pragraticky orientovane informace o doprave na kole. Posun k ideologickym nalepkam malokdy vede k necemu pozitivnimu.

Priznam se, po precteni prvnich par odstavcu jsem odskroloval dolu. Zjisteni, ze to nepsal Vratislav bylo pro mne ulevou. Je to clovek, ktereho si vazim pro jeho praci a vyse zminene dilema by tedy nebylo tak snadno resitelne jako u (pro mne) anonyma.

josuk 26. 7. 2012, 09:02

Btw: ono to ale vůbec není na hádání. Kdo ví, ten to chápe, kdo to nezkusil, tak to těžko pochopí… ;-) řekl bych že městské kolo (s výše popsaným vybavením!! –pozor, zde diametrální rozdíl od neosvětleného opilce!!) je vyšším levelem cyklistiky, ačkoli si to začínající na sportovním vybavení (každý musí někdy začít) nemohou zažít a vědět. Říká se někdy taky „stylový“ cyklista. Ale houby. Potřebuju, aby když slezu z kola před soudem na Smíchově, nikdo nepoznal, že z Karláku cestuju na kole. Abych mohl zamknout kolo třeba i ve Strašnicích před bránou u krematoria…když je to nutný…. Sportování na kole je fajn, sportovní kola umožnujou se pořádně vyblbnout ale popravdě – brzdit z kopce před křižovatkou, ukázat jednou rukou směr, zkontrolovat situaci i vzadu jde mnohem snadněji na kole s torpédem a hlavou nad úrovní zadku – než v předklonu. To je prostě fakt.
Sprotovní kola jsou úžasný, ale byly a jsou určený na uzavřený okruhy. Povinná výbava kola je věc dávno známá, vyzkoušená, tak proč jí nevyžadujem. Kolo na silnici má mít světla (raději neblikavá – jako v německu a británii) a blatníky nejsou jen kvůli mně, ale taky aby za mnou mohl jet třeba další cyklista. Opravdu ti strašáci, ze kterých je zezadu vidět jen pneumatika a vystrčená zadnice, nejsou pro ostatní účastníky nic příjemného, nic co by vzbuzovalo respekt. Přitom je až s podivem, co dokážou klasický standardní odrazky a halogenový světlo!
Ale jen začínejte! Rád Vás sportovce na cestách potkávám, i když mě předjíždíte v místech, kde jedu pomalu, mezi lidmi apod. abych Vám pak do kopce ujel často i dvojnásobnou rychlostí ;-), abych Vám hravě ujel zatímco se dál plazíte po chodníku i tam kde to už není nutný… :-D
Pravda je, že městský kola jsou možná pořád moc drahý, pravda je, že jsem na horským kole (a ve funkčním oblečení) jezdil prahou taky asi 15 let. Městský kolo je ale prostě jiná liga. Nebudu se hádat. Jezdím snad příkladem. :-)

Vratislav Filler 26. 7. 2012, 09:31

Článek je psaný napůl nevážně, přesto popisuje určitý vývoj, který u řady lidí skutečně probíhá. Shodou náhod před pár dny vyšla velmi zajímavá polemika z pozice denního cyklisty v USA, poukazující na to, že i ortodoxní městské jezdění, jak jej vidí třeba Collvile-Andersen, můžeme považovat do jisté míry za klišé. Dával jsem to do zpráviček, celý text zde ( http://takingthelane.com/2012/07/24/a-critique-of-cycle-chic-tm/ , ale je to dost dlouhé).

Jozef Matejička 26. 7. 2012, 09:48

Tak toto je presne to, čo autorka článku https://mestemnakole.cz/zpravicky/cycle-chic-nebo-everyday-bicycling-rozsahla-polemika-vysla-na-blogu-taking-the-line/ vyčíta aktivistickému hnutiu cyklistov v Európe. Ďakujem za krásnu ukážku.

Zdraví nižší cyklista a Marťan.

Epo 26. 7. 2012, 10:30

Každý ať si jezdí jak sám uzná za vhodné. Někdo holt má "přebíhací" zaměstnání a jezdí krátké kousky po městě. Ten ať si jezdí v městském, na skládačce, elektrokole nebo městském kole. Někdo to má do práce přes celou Prahu a čas strávený cestováním chce třeba strávit účelně pohybem, aby to celodenní sezení v kanclu nějak vykompenzoval. Takový ať si jezdí ve funkčním, na silničce, krosce nebo fullu.
Hlavně ať každý z nich jezdí slušně, respektuje pravidla (třeba i ta nepsaná) a je tolerantní k ostatním. Díky :-)

josuk 26. 7. 2012, 11:11

Epo: OK, ale slušnost a tolerance v běžným provozu je elementárně vyjádřená právě i tou povinnou výbavou kola! Uzavřené tréninkové trasy v Praze asi nikdy nebudou.. to není nic proti sportu a odreagování, to je proti nepříjemným Marťanům, zvlášt mezi chodci... není to o oblečení a výbavě --- termín "Marťan" tady chápu, jako něco, co se sem někam na první pohled nehodí. (taky nosím rukavičky, helmu, kratasy, brýle, kufry, batůžek s hadičkou... ale ne v Praze)

Brahma 26. 7. 2012, 12:50

Ale ta ohleduplnost se snad vztahuje na způsob jízdy a ne na druh oblečení a kola. Pokud tedy to kolo má alespoň základní vybavení pro jízdu mezi auty, například funkční brzdy. A ten cyklista by měl mít také jakési uzpůsobení pro jízdu s ostatními, například ne úplně vymytou hlavu. Nesmí to být blbeček, který jede po městě závod hlava nehlava a způsobuje kolizní situace a stress. To, že má někdo městské kolo a je městsky oblečen, nevypovídá nic o jeho způsobu jízdy.

josuk 26. 7. 2012, 13:37

7. Brahma: dělají šaty člověka? Taky myslím, že by vlastně neměly, ale praxe přesvědčuje o opaku. Vážně je citelný rozdíl v chování ostatních účastníků ke kolu, podle toho jak kolo a cyklista vypadá. Proč? Teorii neznám…praxi vidím. Jen funkční brzdy nestačí, analogicky podobně jako někam nestačí krátké kalhoty….

Epo 26. 7. 2012, 13:41

No prave. Jako "prase" muzu jet jak v zavodnim, tak jako intelektual na festce. Evidentne ani vsechna "mestska kola" nemaji prvky, o kterych se mluvi ve vyhlasce, na rozdil od moji 29" mtb. Napriklad...
Proto pisu, ze at si kazdy jezdi to jeho, ale at pritom respektuje pravidla a toleruje ostatni, kteri maji jiny "styl" (nebo jak to rict), ale ucel je vicemene stejny - dostat se mestem na kole odnekud nekam. I kondicne se da jet slusne a v ramci pravidel, stejne tak v mestskem se da "prasit". Myslim, ze jsem se setkal s obojim...

Brahma 26. 7. 2012, 13:49

Ten rozdíl dělají ti lidé v tom oblečení a ne to oblečení. Dá se předpokládat, že cyklista městsky oblečený pojede pomaleji, poněvadž se nechce zpotit a tudíž pojede snad i méně konfliktněji. Ten v tom funkčním prádle to má proto, že se potí a potí se proto, že asi jede rychleji. Takže pokud je to debil, tak pojede rychleji i tam, kde by neměl. No a špatná zkušenost s několika jednotlivci se potom spojí s tím vzhledem. To je sice normální, ale špatně. Přece nebudeme pro města předepisovat cyklistický dress code.

Epo 26. 7. 2012, 13:59

Brahma: presne tak...
A na druhou stranu, obcas jsem videl "mestske cyklisty", kteri si jeli pomalu pianko, tu klicka, tam klicka, mezi auty, pred krizovatkou na prechod, kolobezka... proste taky ne uplne ukazkove.
Na druhou stranu taky obcas nejakou "botu" provedu, nekdy nevedomky, nekdy zamerne, kdyz mi to v dane situaci prijde ucelnejsi. Takze nemam co komu kazat :-)

mech1 26. 7. 2012, 14:07

Amen!
Tags: Yehuda Moon, Bikeyface

Nerad to rikam, ale v prilbe sem te nevidel ani jednou. Svetla sice mas, ale bud nedrzej, anebo maj vybity baterie :-D

josuk 26. 7. 2012, 14:12

Epo, Brahma: Řekl bych, že teď zbytečně sypete popel na hlavy vlastních řad. Chyby dělají všichni ;-) přes řidiče aut po úředníky a projektanty magistrátu! Zejména!!
Chtěl jsem jen naznačit, že když někdo vypadá jako fourcrossový reprezentant, tak skoro každého průměrného ňoumu v provozu hned napadne, že tehleten borec si poradí :-D No a pokud někdo zase vypadá skoro stejně jako „on“, stejně jako ostatní, tak tu přednost mnohem spíš dostane. ;-)

Brahma 26. 7. 2012, 14:23

No a já mám zase zkušenost, že tu přednost dostanu tím častěji, čím dříve jsem zaznamenán ostatními řidiči. Takže nyní jezdím v reflexní žlutozelené bundě. To asi bude prohřešek proti správnému městskému dress code. Myslím, že řidič nemá čas posuzovat vzhled cyklisty. Jde o to, aby ho vůbec přes jeho nepatrnost zaznamenal, když nevnímá nic menšího než osobní automobil. Čím dříve mne řidič vidí, tím dříve mu dojde, že tam jsem a má dost času se mnou počítat.

Epo 26. 7. 2012, 14:51

Souhlas. Svitive reflexni barvy a helmu taky nosim ne proto, ze me to uspokojuje pred zrcadlem, ale proto, ze chci byt v provozu videt vcas.
Akorat se za chvili zacneme tocit v kruhu, protoze dama s nakupnim kolem tezko pojede Resslovkou v kolone, ale spis ladne po chodniku a bude mit spis zajem, aby o ni bylo postarano odpovidajici infrastrukturou, a ne aby se musela pred kazdou jizdou navlekat ro reflexnich vest a obrnovat se jak na rugby. Tu infrastrukturu nakonec uvitaji i "kanarci" a nakonec je o tom i tenhle cely web, takze je to zase cele jak s tim vejcem a slepici :-))

Ladia skladaci kola 26. 7. 2012, 19:17

Jako autor jsem při psaní této poznámky před cca 6ti lety měl tyhle cíle:
1. Pobavit
2. Pobavit
3. Popsat posun v hlavě, který se mi fakt stal
A to od ježdění sportovního k prostě ježdění. Borcem na kole pro mě dnes je kdokoliv, kdo jede denně do práce a i kamkoliv jinam. Nečeká na lepší počasí a nepotřebuje nesmyslné pomůcky, ale sedne a jede.
4. Rýpnout si do trikůtků.

Neškatulkuju cyklisty, nechci, aby každý do některé té kategorie padl, pouze popisuju, kdo pro mě osobně býval Vzor a kdo je pro mě Vzorem teď.

Nehoruju pro nějaký typ kola, snažím se oslavit nikoliv typ kola, ale lidi, co se nevystavují a nesoutěží a prostě jezdí.

Dělám si srandu ze sportovců a jejich sebestřednosti, jak ji znám jako chodec z okolí Srbska a Svatého Jana pod Skalou.

Nepodsouvejte mi prosím Vráťovu slabost pro těžký městský hydry. To že má kolo opravdový blatníky a světla, nic neříká o jeho geometrii.

Víte jaké kolo je nejlepší na přepravu po městě? To, které už máte!

Když už nějaké kolo považuji za ideální, tak je to kolo skládací, není nejlepší, ale vezmu ho všude a všude mě s ním vezmou a všude mě s ním pustí. Takže na něm pak jezdím daleko víc, než na jakémkoliv speciálu, jakkoliv je to kolo kompromisní.

JacquesClouseau 26. 7. 2012, 22:39

Před 15 minutami (22:20) jsem jel autem Letná-Veleslavín. Cestou jsem míjel tři cyklisty. Jeden v trikotu s reflexními prvky na dobře osvětleném silničním kole a dva ninjové na městských plečkách.

Jenda 27. 7. 2012, 06:37

[8], [10]: Mně přijde, že se ke mně ostatní chovají relativně ohleduplně právě díky tomu, že vidí kluka na kole s plným košíkem, s normálními dioptrickými brýlemi, v tričku a v kalhotách. Docela bych to rád experimentálně ověřil, ale trikot si kvůli tomu kupovat nebudu (ještě k tomu v mé velikosti…) a košík sundat nemůžu, protože vozím notebook a spoustu dalšího bordelu :). Zkoušel to někdo?

mech1 27. 7. 2012, 07:00

Musim priznat, ze blikam i za takto slunecnich dni. Radim se v kolone za auta, ukazuju zamysleny smer v prubehu cekani i pri rozjezdu a ridici me "berou", nepredjizdej me v krizovatce a davaji mi prostor.

Horsi zkusenost mam s trikutkama na cykloprejezdech, ktery se na obou stranach! radej proti sobe jak na start. Kdyz padne zelena, nez ty svoje 26+ kola rozphybujou a zacvaknou se do pedalu, jsem pryc, coz mi vracej tim, ze me pak predjizdej z obou stran i po trave ...

Luděk 27. 7. 2012, 14:20

Včera jsem si cestu z práce trochu prodloužil a projel se pořádně Prahou. Potkáno několik Pánů Cyklistů a Madam Cyklistek, jestli měli kola vybavená včetně světel nevím, bo nebyla tma, ale plynulou jízdu plnou pohody potvrzuju, tam kde ostatní kanárci čekají na červené, dávají přednost chodcům či autům, tam Pánové a Madam plynule jedou. Toť budoucnost městské dopravy ;)

Milan 27. 7. 2012, 22:48

Teda tahle diskuse mne fakt překvapila a přiznám se že i autor článku, kterého tímto zdravím a pozdravuji.

Jak už jsem jednou na tomto webu napsal, MTB kola jsou v Praze četná a logická, protože na pražskou infrastrukturu jsou prostě nejvhodnější (když pominu parkování a problémy za mokra). Pražské cyklostezky často vedou odnikud nikam, jejich kvalita je od hladkého asfaltu po lesní pěšinu s kořeny, plus kanály, díry, obrubníky, tramvajové koleje i zábrany kolem nich, které znemožňují autům objíždět cyklisty po kolejích. Než zacvaknu, jsem pomalejší, ale do 50 km/h mohu na rovině konkurovat autům a jsem tedy i v komplikovaných místech relativně kompatibilní. To městské kolo jednoduše není a je v takových místech nebezpečné cyklistovi i ostatním.

Volba kola je tedy na možnostech a volbě každého. Proč si nutně kupovat městské kolo, když má někdo jiné kolo, které sice není městské, ale je provozu na pozemních komunikacích způsobilé (i po právní stránce)? Doufám, že nikdo nečeká, že budeme jezdit v předepsaných stejnokrojích a na doporučených typech kol, abychom ladili s pražskými památkami a nepobuřovali!

Slušnost a tolerance nemá nic společného s oblečením nebo typem použitého jízdního kola. Já jezdím rychle na MTB, CROSSu i na skládačce. Kromě silniček předjíždím, co potkám, ale když je úzké nebo nebezpečné místo, klidně zastavím a umožním protijedoucímu hladký průjezd. Stejné je to s dětmi na kolech a mohl bych pokračovat.

Na druhou stranu pražský cyklista musí být dostatečně sebevědomý, předvídatelný a asertivní. Pokud se o to aspoň trochu snaží, mám zkušenosti dost dobré. Samozřejmě všichni děláme chyby a není důležité, zda zrovna kroutíme volantem nebo řidítky.

Je pravda, že se usmívám, když mi kolega v práci vysvětluje, jak se má jezdit v Praze na kole a přitom vím, že po Praze na kole ještě nikdy v životě nejel. Někteří "borci" si opravdu myslí, že když se nezabili v lese, rozumějí všemu a tuto omezenost chápání a rozhledu měl autor na mysli, když článek psal. I já jsem prošel vývojem, který autor popisuje. Taky brázdím Prahu na skládačce, i když dodnes preferuji MTB. Ale to je moje volba a to nálepkování bychom si snad mohli na tomto webu odpustit, nebo ne?

Patrik 27. 7. 2012, 23:48

Kolo je můj nejběžnější dopravní prostředek, jezdím do prvního sněhu /tzn. nejezdim cca 2 měsíce.. letos chci i na sněhu/.Mám očesanýho horáka - prostě odolný, výkonný a lehký kolo, nemám klipsny /v Praze nechápu, to bych se někde zabil/ nemám trikot jen funkční triko protože je FUNKČNÍ, rukavice protože je to pohodlnější a transparentní brýle proti slzení a mouchám a samo helmu.
Pokud chci kolo používat jako alternativu tak mi musí nabízet nějaký srovnatelný dojezdový čas, tzn. v mém případě Bohnice -> Praha 4 Kavčí hory autem 15-20 min, MHD cca 30 min., na kole 40- 50min jak do toho šlápnu.
Ovšem s výbavičkou a tempem, které se tady a v jiných článcích popisuje bych to jel hodinu dvacet. Je to půvabná představa ale někam do Holandska nebo Londýna. Nevim jak bych v oblečku a s brašnama na nějaky citibikeu /nejlépe pevňák/ sjížděl kamenitej strmej úvoz z Bohnic do Troje, hupkal všechny obrubníky v naší silně bariérový Praze a pak se s tímhle taťkamodelem vláčel stoupák Jeremenkovou a zadem až na Kavčí hory, nebo tím úvozem zpátky do Bohnic. Praha totiž není žádná placka..
Takovouhle panimáma Citi-skládačku si koupila kolegyně, je to moc hezký, úžasně vybavený jak Roice Rolls ale pokud chce někam opravdu po Praze dojet v REÁLNÉM ČASE, tak se s tim rve do metra a autobusů, protože by nikam nedojela..
Takže pro mě je Marťan ten kdo si v Pražský autodžungli hraje na Kodaňského elegána:)))

Ale jinak nejdůležitější je, že lidi jezděj a je šumák na čem:)

josuk 28. 7. 2012, 10:44

řekl bych, že informace o tom, že i na jiných než sportovních kolech (v Praze je opravdu extrémní koncentrace sportovních kol a oblečení mezi občany) se v Praze dá jezdit tu proběhla. Pro někoho, kdo by váhal jestli vůbec městský kolo pořídit (jako jsem váhal já) můžu napsat, že naprosto bez obav. Technika je to kvalitní, jen kdo chce i nadále skákat obrubníky (imho zbytečně a kontraproduktivně) může sobě pořídit široké pneumatiky. Není pravda, že městský kolo je pomalý, nebo že se na něm nedá jezdit celý den mnoho km!
Taky to není to o tom na něco si hrát, spíš si právě na nic nehrát.
btw: podle mě je na vrcholu pomyslné pyramidy skutečně kolo skládací, pak je kolo městský (proč hydra?) a teprve pak kolo sportovní (samozřejmě myslím bicykly aspon trochu kvalitní). To mohu napsat za sebe a myslím, že zdůvodnění je jaksi samo sebou. Slovně není potřeba. ;-)

Vratislav Filler 28. 7. 2012, 20:28

Tak vidím, že už k tomu skoro nemám co dodat :-).

Kdesi v hlubinách diskuse zaznělo podezření, že mám přílišnou slabost pro městská kola, nuže, kola mám dvě, cross aktuálně není pojízdný, tak jezdím zase na městském a časově nemám problém dávat Jižní Město - Žižkov za půl hodiny, jsem pomalejší odhadem tak o 5-10%, než na crossu což jsou nějaké 3 minuty. Ono také není městské kolo jako městské kolo, záleží na geometrii a zpřevodování, a když jsem jel na manželčině retro-elektrokole, bylo to v rychlém provozu až nepříjemné, protože jsem na tom prostě nedokázal dosáhnout bezpečné rychlosti.

Jinak ano, v Praze se jezdí hodně sportovně, protože se jezdí na větší vzdálenosti. V pondělí vyjde článek o cyklodálnicích, kde to budu trochu rozebírat.

Ale když jedete tři kilometry přes sídliště na anime festival, tak není problém obléct se takto:
https://picasaweb.google.com/112099334797960129590/Advik2012Patek#5769916731302500786
https://picasaweb.google.com/112099334797960129590/Advik2012Patek#5769916971821190978
:-)

Kalimero 28. 7. 2012, 22:04

Jen malá poznámka k 22-Patrik. Londýn taky není žádná placka, třeba Crystal Palace Park je cca 100m nad Temží, vzdálenost 8km. Asi jako Petřín nad Vltavou.

jonáš 29. 7. 2012, 01:05

No to bych trošku kontroval, bo v Londoně sem byl .. Petřín má sice jen "něco přes" tu stovku (135 od nábřeží k rozhledně) nad Vltavou, ale nevim kudy tam jet 8 km, když je to cca dva, maximálně tři. Prostě ty sklony jsou v zaříznutym údolí středního toku řeky opravdu trochu jiný, než v deltě u ústí do moře ;-)

Jakub Velímský 29. 7. 2012, 08:07

Přešel jsem před dvěma lety z krossu na balónový citybike (trasa Roztoky - Troja a zpět) a můžu potvrdit zpomalení nejvýše o 10%. Kross používám nadále pro delší štreky, ale pohodlí vysokého posedu na citybiku a mnohem lepší přehled situace na silnici ve všech směrech, jsou nenahraditelné. Z mého pohledu je další výhodou větší robustnost citybiku a zatím prakticky bezúdržbový provoz, což ale může být dáno jeho vyšší cenou, kross se pod mojí maličkostí věčně rozpadal.

Kalimero 29. 7. 2012, 17:28

jonáš: Já v Londýně jezdil na kole, podle vody rovina, jako v Praze, ale ten kopec od vody jsem musel večer vyjíždět. Sklon zpočátku opravdu mírný, ke konci větší. Asi jako Smíchovem po Plzeňské a pak na Ladronku.
Ostatně už když připlouváte trajektem do Doveru, jsou vidět bílé útesy a od moře musíte hned ostře nahoru. Temže v Londýně je zaříznutá na úrovni moře.
To už je ale stejně mimo téma Marťani :)

mech1 30. 7. 2012, 07:56

Ja myslim, ze Ladia to myslel trochu jinak.

Me je taky vcelku burt kdo na cem jezdi, me jde o to jak moc me ohrozuje.
Musim pri ceste davat pozor na auta na silnicich, na stezkach na bruslare, pejskare, deti, mamky s kocarkama (4 vedle sebe v obou pruzich no-problem), ale predevsim na trikutky!

A ty jsou horsi nez bruslari, protoze jedou rychle a predjizdeji nebezpecne i v uzkych a neprehlednych mistech (protismerem, a desne se divej, kdyz tam takovej podobnej vyrazi stejne rychle jak oni).
Nebo kdyz zpomalim treba kvuli diteti, rvou se tam preseme hlava nehlava.
Krizovatky jedou zasadne na cervenou, svuj umysl o odboceni nedavaj nijak najevo (ridici auta hadej) atd.

Proste oni zavodej nejen vlese, ale i ve meste a pridelavaj tak starost navic k autum a chodcum.

Hrabosh 30. 7. 2012, 15:38

hmm. Jak tak čtu komentáře, kolik z Vás mě vidělo jet na kole? :D

Trasa Bohnice- Pankrác je tak na 35-40 minut a jezdím to v civilu na městském kole se dvěma rychlostmi (trošku se mi vysypal 8-Nexus, no). Ale člověk se nesmí plazit podle vody, ale vzít to civilizovaně Wilsonovou.

Dolů se dá jet K bohnicím (časový rozdíl prakticky žádný), nahoru taky, nebo tlačit po panelech (když to vylámu ze sedla, tak jsem zpocený jako vrata od chlíva, nemůžu popadnout dech a ušetřím asi půl minutu).

Tohle škatulkování je fakt švanda. :)

Geometrie kola žádný velký rozdíl nedělá (pokud to kolo pak není vyloženě velké nebo vyloženě malé)- veškerý rozdíl jsou leda gumy (jet z kopce 60 na špuntech moc nejde).

Epo 30. 7. 2012, 18:30

Hrabosh: takze to beres do Stromovky, Dukelskych hrdinu, Magistrala, Pankrac?
No, rychle to asi bude, ale treba vyjezd od Muzea na Nuselak v tom provozu, to musi byt "zradlo" :(

Vratislav Filler 30. 7. 2012, 20:03

Epo, Hrabosh: Denně bych to nejezdil rád, ale v případě spěchu to jde. Jsou tam "malé triky", jak si v některých úsecích odpomoct jízdou souběžnými ulicemi (Opletalova, Washingtonova, Mezibranská). Zpátky je to od IPP z kopečka a seš king. :-)

Brahma 31. 7. 2012, 00:02

Když jde o pražskou magistrálu tak raději budu pospíchat pomalu :) I na Nuselském mostě si vždy vybírám návětrný chodník. Legerova a Sokolská jsou zdraví doslova škodlivé a to i v době s lepšími katalyzátory a bezolovnatým benzínem. Nejedná se vždy jen o přímé ohožení zdraví kolizí s automobilem. Považovat tuto trasu za civilizovanou pro kolaře je podle mého mínění hodně silný tabák.Ten, kdo jí bude častěji používat, se asi nemusí bát o důchod.

Václav Řehák 31. 7. 2012, 09:10

Brahma: Až na to, že motorista stojící v té zácpě nadýchá víc škodlivin (nasávací otvory auta jsou výrazně níž) než cyklista okolo projíždějící. A kupodivu nikde neslýchám hlášky "autem bych po magistrále nejel, to bych se udusil".

Brahma 31. 7. 2012, 09:52

Ale motorista sedí v autě na zadku a jeho tepová a dechová frekvence je klidová. Také výměna vzduchu v autě nějakou dobu trvá, takže pokud není zácpa, tak to nejužší nevětrané místo Legerovu a Sokolskou možná projede bez významného zhoršení vzduchu ve vozidle. Při zácpě to asi neplatí. Cyklista se tam díky své rychlosti zdrží déle a hlavně dýchá podstatně hlouběji a s vyšší frekvencí a to i když nijak nezávodí. Také si nemyslím, že rozdíl asi tak 80 cm mezi nádechovým ústím ventilace na kapotě a hlavou cyklisty je tak velký, že by byl jakýkoliv rozdíl v koncentraci výfukových plynů. Projíždějící auta to jistě kvalitně promíchávají, nehledě k tomu, že horké výfukové plyny budou okamžitě po opuštění výfuku stoupat vzhůru, dokud se neochladí.

Epo 31. 7. 2012, 14:13

V. Rehak: v aute asi taky budou nejake filtry. Na kole to mas pekne z prvni a presne, jak pise Brahma.

No jo, nemyslel jsem to jakoze ta trasa je totalne nemyslitelna, ale popravde moc by se mi do ni nechtelo snad ani kdybych spechal. Mozna kdybych znal ty mysi diry, nebo to bylo celkove vic bike-friendly... jinak profil by byl pohodovejsi, nez kdyz jsem to jezdival pres Letnou, Kampu a vyslap z Podoli...

Václav Řehák 31. 7. 2012, 14:36

Vycházím z citací tohoto článku: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1361920998000054

Dle přepisu na Britských listech: Vědecké výzkumy opakovaně ukazují na překvapivou skutečnosti, že uvnitř automobilů jsou koncentrace zplodin několikanásobně větší než venku. Testy zkoumaly zátěž, které jsou vystaveni cestující v autě, na kole na frekventované ulici, na kole na stezce mimo hlavní tah, v autobusu a ve vlaku...I když se vzala v potaz skutečnost, že cyklista má v průměru 2,3x větší respiraci než řidič, výsledky vycházely i pro cyklisty jedoucí po silnici s auty většinou příznivěji než pro řidiče auta, v průměru však rozhodně ne hůře. Samozřejmě v případě cyklistů mimo hlavní tahy byla situace ještě daleko výhodnější pro cyklistu.

Klíma 31. 7. 2012, 14:52

37: tak to je celkem překvapivý závěr, protože když stojím na červenou za autem a to odstartuje tak to mám rovnou do ksichtíku, úplná lahůdka byl ohehdá autobus který vystartoval do kopce ze zastávky (nějak jsme si to špatně načasoval a dojel ho právě když vyrážel) asi ještě 50 m jsem jel v modrým dýmu sotva popadaje dech, v autě jsem nikdy nic tak dramatického nepozoroval a to i když má člověk stažené okénko.

hrabosh 31. 7. 2012, 22:47

Jo, přesně tak.

Ještě je možné jet Korunovační- tunel- Senovážnou (ehm), Politikama. Je to kratší a rychlejší, ale fakt nenávidím ten hebl k Místodržitelskému letohrádku.

V půl deváté ráno to stojí od Hlávkova mostu (je to z něj vidět) až na ke koni. Takže tam to je jako na cyklostezce. Pod Muzeem je 30m relativně blbých (tam mě obvykle předjede 1 auto), pak do připojováku, přes hrb. Blbě se pruhuje před Anglickou. Pak tam je parkování v širokém pruhu, člověk se vejde. Za Ječnou autobusovým zálivem a za Bojištěm po chodníku kolem Pakulu až na Na Pankáč.

Ftáláty z měkčených plastů a spory z bakterií ve ventilaci jsou takový milý bonus k PM10 a PM2, které se drží u země (a filtry je nepoberou). Když stojím na křižovatce na červenou, tak nikdy nestojím za autem, takže brikety z výfuku autobusu rozhodně nemám z první ruky.

jonáš 1. 8. 2012, 16:02

A na CO nebo benzpyreny je zase každej filtr krátkej.

Patrik 8. 8. 2012, 22:45

to: hrabosh
Ech.. tak to je laskomina tahle trasa, sem myslel, že takovýhle autoorgie jezděj jen messíci:)
Tak to budu asi radší dál jezdit na horáku úvozem a kolem řeky. "K Bohnicím" je na kole slušná pruda, serpentíny bez krajnice kam se sotva vyhnou dvě auta. A určitě nechci někde tlačit.. to nechám pro babky s nákupem;)

BTW:Pořád nechápu, jak mi tu někdo tvrdí, že na citibikeu je to super protože je to jen o 10% pomalejší... a obrubníky skákat nemusim.. a pár kilo navíc je v pohodě a odpor vzduchu jak billboard zas tak nevadí...
Ale PROČ ztrácet 10%? Proč brzdit před každým obrubníkem a pak se zase rozjíždět, nebo to někde objíždět? Proč tahat kila navíc? Proč ztrácet energii odporem vzduchu?
Sorry ale Citibike je jenom taková retrolibůstka, znuděný návrat k technologicky, materiálově a konstrukčně překonaným modelům kol našich dědečků..
Já prostě, vím jak hojně schopnosti horáka k lepší průchodnosti naší necyklistickou a kopcovitou Prahou využívám a nechápu proč bych se měl omezovat něčím, co ty schopnosti nemá..

Ale jinak všem šlapkám 3x zdar!:)

hrabosh 8. 8. 2012, 23:05

41: odhalils mě, žlutý pytel jsem tahal :)

K Bohnicím je pruda jen dokopce, zkopce ok. Dokopce vede cestička vedle botanické zahrady (a před ní se dá jezdit po chodníku, dokopce máš rychlost která nikomu nevadí), dolů se to jezdit moc nedá, je příliš úzké (taková škoda rychlosti!).

A když už to jezdíš na MTB, tak jedině přes Velkou skálu a kolem Haltýře!

Do města mám Sup Flight City, odpor vzduchu při obvyklých rychlostech neřeším (více mě brzdí jiné faktory a dobrý rozhled mi naopak na jiných místech umožňuje rychlejší průjezd), na obrubníky normálně naskakuju. Kila navíc se významně projevují v peněžence, protože mám u citybike o řád nižší provozní náklady než u MTB.

josuk 9. 8. 2012, 07:46

41. Patrik: :-D … citibike není o tom být lehčí nebo o 10% rychlejší a skákavější… :-D je to o tom vyjít z domu a teprve pak si vybrat čím pojedu a během dne to třeba změnit, zvládnout vyřídit s kolem stejný věci jako autem nebo MHD… o tom to je – btw: vzpřímeně se člověk tolik nepotí, resp lépe chladí, líp vidí a je líp viděn.. což je v Praze mnohem důležitější než odpor vzduchu který do rychlosti 40-50km/hod je stejně pro trénovaného sportovce zanedbatelný ;-) – jak jsem psal, sportovní jsem byl v praze taky řadu let, ale šlo to kvuli oblečení neoblečení jen max. 2-3týdně a spíše méně… a o tom citibiky hlavně jsou.

Milan 9. 8. 2012, 09:36

Ono to není o MTB nebo o citibike. Každé kolo má své konstrukční určení a z toho plynou i výhody a nevýhody. Kdo jezdí po Praze málo, plně mu stačí takové kolo, které už doma má (tedy patrně MTB nebo cross). Teprve při častějším městském ježdění se vyplatí (i kvůli pořizovací ceně a místu na parkování doma) uvažovat o citibike. To zaprvé.

Druhá věc je, kudy se jezdí. Citibike je na rovině a kvalitním povrchu pohodlnější, často má lepší blatníky (v kombinaci s hladkými plášti podstatný rozdíl za deště) a když je to skládačka, značně se rozšíří možnosti použití. Rozdíl oproti MTB je 10 až 20% na době jízdy, ale může to být i víc, což musí každý zvážit (ono když už je to třeba 30 minut, je to znát). Čím víc je na trase terénních úseků, tím je užití citibike problematičtější, ne-li rovnou nemožné. V Praze takové úseky běžně jsou a jsou dokonce značeny jako oficiální cyklostezky (kočičí hlavy a tramvajové koleje, polní cesty plné kamení, bahno, prudké stoupání atd.). Něco se objet dá, často je to ale za cenu jízdy v dopravní zácpě nebo po hodně rušné silnici a nezřídka je to i delší. Vždycky je to o zvážení pro a proti v daném případě.

Diskuse na téma, že jezdit po Praze na jednom druhu kola je lepší, je vždycky na hraně, protože nezohledňuje jak často a kudy kdo jezdí. Autor původního článku chtěl říct, že dříve obdivoval výkonnostní cyklisty, zatímco dnes spíše obdivuje ty, kteří jezdí denně a kolo je pro ně součástí každodenního života. Na tom něco je. Na druhou stranu rozvíjet kvůli tomu nekonečnou diskusi na téma citibike nebo MTB, mi přijde nesmysluplné.

s 9. 8. 2012, 09:53

josuk: "[...] odpor vzduchu který do rychlosti 40-50km/hod je stejně pro trénovaného sportovce zanedbatelný"

prekonavanie odporu vzduchu predstavuje 80% straty energie cyklistu a rastie kvadraticky s narastajucou rychlostou, takze napr. rozdiel medzi spominanymi 40 a 50km/h je 1.5-nasobny. medzi 20 km/h a 40 km/h je 4-nasobny!

josuk 9. 8. 2012, 10:03

1. Milane, 30 minut je 20% ze 150 minut (10% ze 300!!), to snad nemyslíš, že někdo po Praze jezdí v jednom tahu. Jo když jedu do Poděbrad a chci podél Labe, beru si radši horský kolo, ale ne proto, že by to bylo o 20 minut rychlejší nebo to na jiným kole nešlo – taky jsem potkal vysoko v Krušných horách němce na citibikách, a na lesních cestách vůbec nezaostávali.. ;-) A v Praze žádný terény nejsou, pokud nepočítám chodníky.. i v těch lesích a polích jsou stezky, a mimo stezky jsem teda nikoho jezdit neviděl ani na celopéru!!

S: nespočítal bys tedy, kolik Newtonů je rozdíl potřebné síly dejme tomu při 30 km/hod a zmenšení plochy cca o půl metru čtverečního? (při bezvětří)

Brahma 9. 8. 2012, 10:17

Už při 30km/h je hlavní odpor dobrého kola odpor aerodynamický a každé jeho snížení se velice projeví. Cytibike se vzpřímeným posezem je pro rychlosti kolem 30km/h jasně v nevýhodě. Ostatně se vůbec nepředpokládá, že by někdo na něm takto rychle jezdil, vždyť by se zpotil. Ten je stavěný na pomalé klidné šlapání rychlostí pod 20km/h, kdy to moc nefouká, nikdo se nepotí, váha pokud to není do kopce tolik nevadí. Veliké balonové pneumatiky žehlí i kočičí hlavy a jejich obrovský valivý odpor také tolik nevadí. Jakmile chceš jezdit rychle, musíš natvrdo nafouknout kola a snížit posez.

Klíma 9. 8. 2012, 10:21

43: no to musí být tedy supersportovec když to řeší až od 40 km/h, mě stačí i při 20 když mírně zafouká a je to sakra znát, hlavně na rovinkách typu náplavka.

44: nějak mi uniká když mám doma kolo, proč si pořizovat další jakože městský a v čem je úspora nákladů? při krádeži?. Pořizovací cena již slušného kola je kolem 10 - 15 tis. a s tím dokážu jezdit celý rok téměř denně bez problému, nevrže neskřípe nerozpadá se, údržba minimální. Cena nového citi je podobná, přijde mi to jako móda, ale budiž. Jinak dlouhé blatníky se dají dají koupit na každé kolo i sundavací, a nevím jak kdo, ale mě se domu 2 kola na osobu nevejdou, to už je na pořádnou garáž.

Jinak s tou proměnou to já mám úplně obrácně, nejdřív jsem jezdil normálně v tričku a kraťasech což znamenalo že jen za pěkného počasí, ale pak jsem začal jezdit v trikůtku (mám cross s plnou výbavou a brašnami), důvod je ten, že jednak je ten drezík celkem výrazný, a hlavně se mi neničí normální oblečení a nikde mne to neškrtí a rychle to schne. V práci se převlíknu a je to, když jedu někam během dne už se nepřevlékám, nejezdím v prac. době dlouhé trasy.

Hrabosh 9. 8. 2012, 10:31

Vy mě bavíte :)

Nemajitelé citibiků budou mě (jeho majiteli a provozovateli) vysvětlovat k čemu je nevhodné a jak se na něm má jezdit. S tím že pro určité parametry je MTB vhodnější než citibike (a já přesně z těch důvodů nechávám na MTB padat prach).

Když se nepředpokládá, že na citibike budu jezdit přes 20, tak proč ho mám, sakra, zpřevodované, že na tom můžu šlapat při 60?

Veliký valivý odpor Big Apple? I když je mám hodně měkkě (30 psů), tak jsou pořád o hodně rychlejší než 50 psů se špunty. Balony nemají velký valivý odpor, ale brutální moment setrvačnosti (když jen guma váží skoro kilo, není se čemu divit).

Odpor okolí? Potřebuji vidět přes střechy aut, jinak mi kolona klade příliš velký odpor a nemůžu ji plynule předjíždět. Dobrý přehled mi umožňuje plynulou jízdu. Mnohem větší problém než odpor vzduchu představuje opakované rozjíždění, takže kolo, které mi umožňuje nezastavovat je rychlejší. Vzduch začíná být zajímavý (v porovnání s ostatními parametry) až někde od 25+ (nezdá se to, ale tak rychle se ve městě zas tak často nejezdí). Že citybike váží o 2-3 kila víc než MTB? Aktuálně mám o 10kg víc než kolik bych považoval za vhodné, úspory budu nejprve tam (bo mě to limituje i jinde než na kole).

josuk 9. 8. 2012, 10:42

Btw ještě k odporu vzduchu: počítám počítám a vychází mi při rychlosti cyklisty 5m/s (18km/hod) odpor vzduchu cca 10 Newtonů pro 36km/hod pak 20N (v nízkých rychlostech stoupá lineárně, ve vyšších s druhou, v nadzvukových se třetí mocninou…). Pokud snížím plochu dejme tomu o třetinu, klesne síla také o třetinu, což bych řekl v těchto hodnotách nemá praktický význam. To platí pro bezvětří přitom stačí, když trochu zafouká, jak bylo napsáno.

Hrabosh 9. 8. 2012, 10:45

48: Pořádné blatníky jsou napevno, sundat jdou, ale vyžaduje to klíč, šroubovák a zhruba 30 minut času. Náklady. Na Big Apple mám už kolem 12-15.000km a stále na nich jezdím. Kdybych si kupoval špunty, vydrží mi 3-4.000km. Řetěz. Za pět stovek jsem pořídil nějaký BMX hovado a už ho tam mám rok a půl. Až ho vytahám, koupím asi novou rozetu, za stovku. Jezdit s klasickým šaltem, tak to mám zhruba 5-6 řetězů, minimálně dvě kazety, dvoje rolny do hazky. A nemusím se o to starat. Neřeším sůl a další sračky, které pohon dokážou zlikvidovat i po 2.000km. Nemusím hlídat řetěz, abych neorval převodníky (když orvu, při řazení to nevadí a výměna je laciná). Pořizovací náklady jsou vcelku nerelevantní, pro mě zajímavé kolik tisíc komponenty vydrží v nějaké rozumné fazoně (a kolik stojí výměna) .

Klíma 9. 8. 2012, 11:24

50: nevím odkud máte ty výpočty, ale odpor vzduchu je vždy závislý na kvadrátu rychlosti i při rychlosti 0,2 km/h např. to při 1 m/s to sice vypadá jako lineární, ale nic to na vzorci nemění. Vzorec je F = S * ró * c * v^2, kde ró je hustota vzduchu, která se ovšem mění v závislosti na teplotě a vlhkosti, S je plocha, c koeficinet odporu (ferari má asi někde kolem 0,2 člověk na kole o dost víc).
Pokud ovšem budeme porovnávat city x silniční kolo hlavně se bude měnit plocha a pak je samozřejmě při stejných porovnávacích rychlostech změna lineární, 2 x větší plocha 2 x větší síla do pedálů :o)) ( že by se rapidně změnil koef odporu to si nemyslím pokud tedy na city nepojedu v polorozepnutém baloňáku a na silničním jako na časovku).
Konec fyzikálního okénka.

Milan 9. 8. 2012, 11:34

K těm zpomalením. Je to hodně závislé na trase. Jsou místa, kde se musí na městské skládačce krokem nebo vést, například A41 mezi Kulatý Chodovec a Záběhlice. To opravdu jen jako příklad, takových míst je v Praze víc a nemá smysl je tady vypočítávat. Vliv větru počítat nebudu, protože je většinou zanedbatelný (teda myslím ve vztahu ke zvolenému kolu).

Pokud jde o minuty a ujeté kilometry, je to hodně individuální. Většinou to bude rozdíl do 15 minut, pokud je trasa pro městské kolo aspoň trochu sjízdná.

Zrovna o víkendu jsem jel na skládačce na chatu (105km), protože hlásili déšť (který nakonec nebyl) a na MTB bych přijel jako prase. Cestou tam bylo zpoždění 30 minut (vynechán jeden terénní úsek a kamenitá polňačka částečně jízda krokem a částečně vedení kola). Cestou zpět jsem si zajel 5 km a vynechal jsem i tu polňačku, ale jízda byla víc do kopce a celkové zpoždění bylo někde k 60 minutám.

Je mi jasné, že 100 km nikdo denně nejezdí, ale ty problémové kusy byly kousek za Prahou, odkud se běžně na kole dojíždí. Samozřejmě je to individuální, ale kdybych to měl jezdit denně (ten kousek před Prahou, nemyslím celé), Zajížďku bych si odpustil a jel bych MTB. Mimochodem jsou to Klecany, což je na kilometry hodně podobné Roztokům, které tu byly zmiňovány dříve. Jinými slovy Roztoky bych klidně jel na městské skládačce, zatímco Klecany dole u řeky ne. Vhodné kolo často určuje jeden blbý kus na trase.

Další věc je, co se myslí ježděním po Praze. Něco jiného je valit to ráno do práce a něco jiného je jízda po Praze přes den na úřad. Já jezdím oboje. Jezdím tedy jak pravidelné trasy, tak různé nahodilosti.

jonáš 9. 8. 2012, 14:13

"Při pohybu tělesa ve viskózní kapalině klade proudící kapalina odpor proti pohybu tělesa. Při nízkých rychlostech je odporová síla považována za přímo úměrnou rychlosti pohybu. Při vyšších rychlostech obvykle odporovou sílu považujeme za úměrnou druhé mocnině rychlosti.

Příkladem může být pomalý pohyb koule v nekonečném prostředí. Pokud můžeme proudění kolem koule považovat za laminární, tzn. při nevelkých rychlostech, pak platí Stokesův vztah pro odporovou sílu

F = 6\pi\eta rv \,,

kde \eta je dynamická viskozita, r označuje poloměr pohybující se koule a v je rychlost pohybu koule. Zobecněním na libovolný tvar pohybujícího se tělesa získá tento vztah tvar

F = k\eta lv \,,

kde k je konstanta úměrnosti, \eta je dynamická viskozita, l je charakteristický rozměr tělesa a v je rychlost pohybu."

http://cs.wikipedia.org/wiki/Odpor_prost%C5%99ed%C3%AD#Velikost_odporov.C3.A9_s.C3.ADly

Protivítr když je hodně mírnej tak mívá kolem 30 km/h. A už tý fyzice dejte, chudince, pokoj ;-)

Petra 10. 8. 2012, 22:50

54: A to by mě, Jonáši, zajímalo, jestli cyklista jedoucí v prostředí vzduchu se dá považovat za "těleso ve viskózní kapalině ... při nízké rychlosti". Jinak s tím, aby se dal fyzice už pokoj, naprosto souhlasím, ale prosím, jestli by to nešlo zakončit něčím alespoň trochu smysluplným.

josuk 11. 8. 2012, 07:00

Smysluplné asi je, ale asi těžko bude shoda, že počítat s rozdily v řadu několika málo newtonu nemá cenu. Záleží na hodně faktorech, směru a síle větru, a každý (!) cyklista se může skrcit nebo naopak. (Při větru v zádech si může přetáhnout dres přes hlavu jako plachtu, ale hádat se o tom je imho zbytecny ;-))

jonáš 11. 8. 2012, 14:04

A nebo si může koupid něco s motůrkem, což tady v provincii Shanxi má skoro každej (no, řekněme 50% dvoustopýho provozu, ať nepřehánim) a to převážně ve formě lehkýho kapotovanýho skůtru (i pro 2 osoby, včetně bočního posazu spolujezdkyně .. vidí se tu a tam i na nosiči obyčejnýho kola), k dostání v každý sámošce již od cca 6000 Kč v kursovym přepočtu. To co se u nás vydává za elektrokola tu skoro neexistuje, obyčejný městský kolo cca 1500 Kč, trek low lewel kvality cca od 2000 Kč. To vše při zpevněění kuru od loňska z 2,70 na 3,25 vůči Kč.
Infrastruktura .. co městskej makroblok (asi tak 800 m) vede silnice 2x3 či 2x4 pruhy pro auta, lemovaná 2x2 pruhy pro cyklisty, skútry, rikši, ruční vozíky a jinou havěť. Jezdí se po obou stranách silnice v obou směrech, i když cyklo pruhy nejsou fyzicky oddělený, občas jede v protisměru u chodníku i náklaďák nebo autobus (osobáky nepočítám, samý Audi A6L .. nebo VW nejrůznějších místních provedení, včetně Fabie, Octavie a Superbu. Ty široký krajnice (3-4 m) mají i silnice mimoměstské, akorát se na nich někdy vyskytne zelinářskej stánek, skládka materiálu, sušící se kukuřice nebo i stádo ovcí. Prostě svoboda, o jaký se ani američanům nezdá ;-)

jonáš 11. 8. 2012, 23:44

Jo a k té 55, z fyzikálního hlediska se pochopitelně vzduch i voda považujou za tekutiny (společná kategorie pro kapaliny a plyny, lišící se hlavně tou viskozitou a stlačitelností). Vzduch je (naštěstí) docela "řídká" tekutina ;-) jinak bychom se na kole nehli. Ono je lepší se vždycky včas přepnout do anglický wiki, ta česká je budovaná stylem "vybral, názorem z TV podložil, přeložil a chybama doplnil" ;-)
http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_%28physics%29 -- takže nezáleží ani tak na druhu kola a na posezu, ale jaký máte ten den zrovna Reynoldsovo číslo.
A prosim o opravu toho překlepu v předchozim kousku ;-)

Ladia skladaci kola 12. 8. 2012, 10:02

Tedy fakt mi to neda nereagovat.
Myslim si ze resit aerodynamiku neceho co se pidli do kopce ve meste v krytu domu a aut rychlosti neco mezi 4 a 10kmh je nesmysl. Pomalost ve stoupani je to co me zdrzuje.
Rozdil v posezu souvisi sice s aerodynamikou, ale ve vyssich rychlostech a otevrenem terenu a tam me to nepali.
Dulezity je rozdil mezi koly je jejich ergonomie a tim ucinnost pri slapani do kopce, to je duvod proc se i na mestaku clovek zatne rukama a predkloni a duvod proc na TDF ((Tour de France) nebo jak se nekdy taky pise BORAF (Velky Stary Zavod Kolem Francie protoze zadna tour to rozhodne neni :-) )) maji riditka o 15cm niz nez sedlo. Coz je rozhodne nepohodlne.
Navic daleko pred aerodynamikou je meste dalsi daleko vlivnejsi faktor.
Rozdil mezi 3rychlostni skladackou Brompton a 21ti rychlostnim horskym kolem na trase Holesovice - Letna - Budejovicka byl v mem pripade nezjistitelny. Cestou je prilis mnoho semaforu, chodcu a obrubniku (neskacu je, zastavuju nebo skoro zastavuju na nich), aby pocet prevodu nebo jejich sirsi rozsah neco zmohl (posez mam na obou skoro totozny a sice kompromisni - riditka a sedlo stejne vysoko a obe kola jsou mi primerene dlouha a obuta jsou obdobne - na silnici).

Brahma 12. 8. 2012, 10:51

Ano při rychlosti 4..10km/h je rozdíl v aerodnamickém odporu mezi skládačkou a lepším kolem opravdu nepodstatný. Ovšem ne všude ve městě (v Praze) se musí jet touto rychlostí. Jsou dlouhé úseky silnic i stezek (třeba celý Rohanský ostrov) kde se dá jet rychle a kde se honí vítr. Tam se aerodynamičtější posez velice hodí a sportovněji ladění jezdci ho použijí.. Vše záleží na tom, jakou trasu a způsob jízdy preferuješ. Celý tento spor o typu kola je zatížen osobním způsobem jízdy každého jednotlivce, který se tady snaží prosazovat svůj typ stroje. Ovšem co platí pro něj, už ne tak zcela platí pro někoho jiného. A samozřejmě sportovněji ladění městští jezdci se občas také zapotí a proto nosí tomu odpovídající oblečení. Toť vše. Celé tohle škatulkování mi přijde umělé.

Milan 14. 8. 2012, 01:00

Pokud někdo potřebuje jet opravdu dravě, pak je pochopitelně městské kolo out. V ostatních případech to vidím takto:

1. Srovnatelnost srovnávaných kol
Nemá smysl srovnávat single speed s 3x 9 nebo 3x10. Pokud máme takto nesrovnatelná kola, logicky vzniká rozdíl v průměrné rychlosti a tedy i v dojezdovém čase. Čím delší trasa a komplikovanější terén, tím větší rozdíl.

2. Sjízdnost trasy
Tohle je klíčový problém. Pokud trasa obsahuje kočičí hlavy, časté přejezdy kolejí, bahno, hluboký prach, kořeny, prudké kopce nebo vysloveně terénní vložky, jednoznačně vítězí MTB, protože je na to dělané a dlouhodobě takový provoz vydrží. Pokud lze takové kusy eliminovat (objet bez významné zajížďky), jet alternativní trasu nebo takové kusy na trase skoro nejsou, pak je rozdíl mezi použitými koly minimální.

Já střídám MTB 3x9 se skládačkou 1x8. Pokud nepotřebuji jet vysloveně závodním stylem, je klíčový terén. Když je rozumný, je rozdíl 0 až 10%. Když se potká něco blbého a je toho víc, začnou minuty citelně naskakovat. Mám to vyzkoušené na trasách od 5 do 130 km. Vítr je nevýznamný, pokud to není vichřice s nárazy a to se pak jede na všem blbě.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Postřehy z Bernu 
Dopisy čtenářů, Inspirace z Evropy,

Postřehy z Bernu 

10. července. 2020, 1min. čtení2
Dopisy čtenářů,

Když řídí autopilot

13. prosince. 2019, 1min. čtení25
Pohled z druhé strany volantu
Dopisy čtenářů,

Pohled z druhé strany volantu

13. července. 2018, 1min. čtení19