Ještě jednou Olomouc

Publikováno: 06. září. 2013, min. čtení
Publikováno: 06. září. 2013, min. čtení

Cyklodoprava se různým tempem prosazuje v ostatních tuzemských městech. Aktivní přístup k ní deklarovalo dvacet šest měst vstupem do Asociace měst pro cyklisty. Z velkých měst se připojily Pardubice, Hradec Králové, Zlín, Jihlava a Olomouc. České Budějovice, Liberec a Ostrava asociaci podporují. A právě hanácká metropole učinila v posledních letech velké pokroky a může se stát tažným koněm na Moravě, kde má asociace mnohem větší zastoupení. Různá olomoucká řešení mohou být dobrou inspirací pro Prahu.

V jedněch z loňských Radničních listů jsme si mohli přečíst rozhovor s paní, která se před lety odstěhovala z Olomouce do Nizozemska. Z cyklistické velmoci se občas vrací a prohlašuje, že v Olomouci se za posledních několik let udělal obrovský kus práce. Věří, že ti, kteří zde žijí si možná posunu nemusí vůbec všímat. Dodává, že samozřejmě velký kus práce ještě zbývá. Celkově myslí že cyklodoprava v Olomouci je na dobré cestě. Po návštěvě města jednoho deštivého zářijového dne si to myslím také.

Jezdí se.


Příklady infrastruktury

Obec Samotišky a hned vedle ní poutní místo Svatý kopeček jsou součástí Olomouce, ale od souvislé zástavby  je dělí dva kilometry polí. Stezka vede podél silnice poli, v Samotiškách byla kvůli nedostatku místa u hlavní silnice odkloněna podél domů a vedlejší ulicí. Nedošlo tak k klasickému českému „konec a dál si cyklisto poraď“. Na straně směrem k městu pokračuje stezka v obci nejdříve oddělená od silnice. Končí a navazuje na ní ještě 450 metrů cyklopruhu, který je na ní bez přerušení napojen přejezdem pro cyklisty.

Ve vilové zástavbě poblíž centra je pomocí nesignalizovaného přejezdu přimknutého k přechodu nabídnuto bezpečné překonání a zároveň zkratka mezi třemi bočními ulicemi, zároveň cykloobousměrkami bez protisměrných pruhů či pikťáků. Z toho jedna je na hlavní ulici s tramvajemi napojena a druhé dvě (Žilinská a Mozartova) se k ní jen přibližují. Vše s dobrými výhledovými poměry a bez naskakování na obrubník. Právě přejezdy zde dle všeho umí. Město se zaměřuje na realizaci bezpečných přejezdů, propojující cyklostezky například s navazujícími klidnými ulicemi.


Zvětšit mapu


Zvětšit mapu

Olomouc vs. Pardubice

Zběžný pohled na Olomouc podporuje mou myšlenku z Pardubic, že je snazší zavádět něco nového a vytvářet o tom u lidí novou představu, než se snažit u něčeho používaného deset-dvacet let změnit perspektivu, se kterou se na to nahlíží. Například v Pardubicích je vytěsnění cyklistů z vozovky silně zakořeněné a často to vede k odporu proti cyklopruhům i tam, kde vhodnější řešení pomocí současných českých norem neexistuje.

Koridory cyklistických tras jsou jasně definovány v územním plánu Olomouce. Platný územní plán města pak rozlišuje cyklistické trasy na základní a doplňkové a dále uvádí místa pro situování vybavenosti pro cyklisty. Cyklistické stezky jsou v převážné většině vedeny jako společné stezky s chodci dělené na část pro chodce a cyklisty, obousměrné.

Kus práce, ale chce to kvalitnější stojany.

Tady příště přidat 4 cm obrubník mezi stezku a chodník.

Tady ideálně vměstnat vyčkávací ostrůvek uprostřed.


 Dceřiná cyklomapa

Za redakci Prahou na kole nám dělá velkou radost, že se stejně jako v Pardubicích, Ostravě a brzy v Liberci  vyvíjí naše dceřiná cyklomapa olomouc.dopracenakole.net/. K aktualizaci podkladu Open street map stejně jako k vkládání fotek a rozklikávacích značek je potřeba nadšený jedinec, který věnuje desítky hodin práce. Z mapy například vyplývá, že ulice Bořivojova již je v hanácké metropoli cykloobousměrná. Kdy se přidá i Praha? Z přehlídky fotek stojanů v mapě usuzuji, že Olomouc se zase potřebuje poučit od Prahy a instalovat kvalitní městské stojany – podkovy.

Díky, kolegové.


Další zdroje:
http://www.cyklodoprava.cz/file/priklady-1-16-olomouc/
http://cyklomesta.cz/rubriky/mesta-asociace/

Václav Kříž
Od roku 2011 získal postupně praxi jako redaktor magazínu a editor mapy Městem na kole, cyklokoordinátor MČ Praha 14, 4, 11, TSK a jako cargobajker. Získat pořádnou síť cyklostezek se může zdát jako neřešitelný ořech. Součástí řešení jsou občané, politici, úřady i firmy. Zkuste to ovlivnit i Vy!

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Co se dělo na cyklokomisi od loňského podzimu?
Blogy,

Co se dělo na cyklokomisi od loňského podzimu?

24. července. 2022, 15min. čtení12