Adam Something: Kdo zastaví aktivistický teror v Praze?

Publikováno: 20. června. 2023, 5 min. čtení
Úvodní foto: Martin Šnobr
Publikováno: 20. června. 2023, 5 min. čtení
Úvodní foto: Martin Šnobr

Další ráno, další skupina aktivistů blokující důležité pražské komunikace. Kvůli nim se město denně zastavuje. Tisíce lidí chodí pozdě do práce, rodiče nemohou odvézt děti do školy, stovky babiček se nedostanou do nemocnice. Jak dlouho budou muset obyčejní pracující lidé snášet rozmary těchto rozmazlených, povýšených jedinců?

Nejvíce postiženou oblastí je krásná Magistrála, kterou aktivisté blokují každé ráno od 7 do 10 a každý večer od 16 do 19 hodin. Aktivisté stojí v dlouhých kolonách celou cestu od Hlávkova mostu až po Národní muzeum a od Nuslí až po I. P. Pavlova. Také Ječná celý den překypuje aktivisty, kteří se rozlévají na Smetanovo a Masarykovo nábřeží. Známky aktivismu vykazuje i Malá Strana, a to navzdory velkému počtu turistů v této oblasti. O Plzeňské a Vinohradské ani nemluvě, všichni víme, co se tam denně děje.

Praha už toho má dost. Tento stav už nemůžeme dále tolerovat. Naše město bylo zahlceno těmito povýšenými jedinci, kteří si myslí, že jim patří celé město. Ve svém nejnovějším pokusu zhoršit město všem ostatním se dožadují, aby byli vpuštěni zpět na Malou Stranu poté, co byla uzavřena kvůli opravě tramvajové trati. Během té doby měli obyčejní pracující lidé, mlčící většina, možnost zažít tuto oblast bez aktivismu: Malá Strana se rázem stala odpočinkovou, klidnou a atraktivní oblastí, kde se člověk může v klidu procházet bez hluku a znečištění ovzduší, které aktivisté produkují.

Česká společnost, zejména Pražané, se dosud ohýbali, aby vyhověli jejich rozmarům. Postavili jsme pro ně Magistrálu, Blanku, Strahovský tunel, Městský okruh, tunel Mrázovka, Lochkovský tunel, Radotínský most a nyní stavíme Pražský okruh. Všude pro jejich pohodlí vyrůstají parkoviště P+R. Jedno parkovací místo stojí v průměru milion korun. Stovky miliard korun daňových poplatníků se utopily v asfaltu a šedém betonu, a přesto aktivisté nejsou spokojeni. Stále nás obviňují, že zasahujeme do jejich životního stylu. Říkají nám „cykloteroristé“ za to, že jim nechceme dělat další laskavosti v podobě veřejných almužen na financování jejich životního stylu.

Od padesátých až šedesátých let až dodnes mají pražští aktivisté všechno. Velká část města byla postavena a přestavěna kolem nich, na úkor všech ostatních. Důsledky jejich životního stylu jsme však tolerovali dost dlouho. Obyvatelé Prahy jsou připraveni na změnu a ta nemůže přijít příliš brzy.

Zdeněk Hřib nedávno přišel s nápadem zakázat aktivismus na Smetanově nábřeží. Bylo na čase, protože aktivisté sice tvoří jen 15 % zdejší dopravy (chodci 52 % a cestující tramvají 33 %), ale zabírají více než polovinu volného prostoru a mohou volně blokovat stovky lidí jedoucích tramvají.

I když doufám, že Hřibovy plány uspějí, měli bychom se také připravit na nevyhnutelnou odvetu. V příštích týdnech a měsících budeme pravděpodobně vystaveni neustálému nářku a stížnostem aktivistů. Nelekejme se jich, ani se jimi nenechme zastrašovat. Jsou jen hlasitou menšinou ve srovnání s námi, tichou, každodenně pracující většinou. Už nejsme povinni sloužit jejich rozmarným choutkám a přáním. Ve skutečnosti je zbytečné se o to vůbec pokoušet, protože se nám to nikdy nepodaří. Vždycky budou požadovat víc a víc, bez ohledu na to, kolik stovek miliard utratíme za jejich pohodlí, jak ukázalo posledních 80 let pražského územního plánování. Zatím reagují s živelnou zuřivostí na sebemenší pokus o omezení jejich nadvlády nad veřejným prostorem. Jak se říká: pokud jste privilegovaní, rovnost vám připadá jako útlak.

Je čas na skutečnou, smysluplnou změnu. Je čas vzít si zpět naše veřejné prostory od této hlasité menšiny a napravit urbanistické chyby 20. století. Privilegovaná menšina se možná bude muset vzdát části svého nepatřičného pohodlí, což je ale jen malá cena za čistší vzduch, klidnější čtvrti a bezpečnější ulice pro mlčící většinu.

Jak řekl bývalý starosta Bogoty Gustavo Petro: „vyspělá země není místo, kde chudí mají auta. Je to místo, kde bohatí používají veřejnou dopravu.“

Adam Something
Adam Something je původem maďarský video komentátor s více než milionem odběratelů na YouTube. Ve svých komentářích se věnuje politice, urbanismu, dopravě a městskému plánování.

Komentáře k článku

Jenda 20. 6. 2023, 20:22

> Magistrála, kterou aktivisté blokují každé ráno od 7 do 10 a každý večer od 16 do 19 hodin

Například dneska ve 12:45 stál Nuselák od Konkgresáku (do města) a dále pak přes Muzeem. Děje se to tak v poledne pravidelně. Už to není ucpané jen v ranní a odpolední špičce, ale opravdu skoro pořád.

Někdy mám pocit, že se ten první semafor používá pro omezení množství aut co se dostanou dál, protože má dost divně nastavený poměr mezi tím jak dlouho pouští Magistrálu a jak dlouho Wenzigovu, i když už v ní nikdo není, a bezprostředně za ním je taky volno, houstne to až na IP Pavlova.

tik 20. 6. 2023, 20:40
10
28

no, kdysi sem tu dostal vynadano, ze jsem rekl, nejste magazin pro kola, ale proti autum.
Takze dobra prace a hodne stesti.

Ondra 20. 6. 2023, 21:28
12
3

Adama mám rád, jeho videa jsou super. Je fajn, že se o Prahu stále zajímá, byť tu už nežije.

Jan Horehleď 21. 6. 2023, 07:05

Podobný dopis jsem zhruba před půl rokem poslal na magistrát Panu Hřibovi a dostal jsem velmi dobře promyšlenou odpověď. Magistrát vlastně nastavuje směr, ať už v podobě manuálů na rekonstrukce, nebo z hlediska územního rozvoje. Avšak stále velká část kompetencí ohledně parkování a dopravního režimu jsou pouze na městské části, a jak jistě víme tak máme dobré městské části ale taky pár velmi zpátečnických. Dá se však skutečně říci že se obecně posouváme dosti dopředu.

Zdenek X 21. 6. 2023, 08:33
8
10

Komentovat skoro cokoli od pana Something nema smysl, smysl jeho prace je byt youtuber. Zustanme v Praze a u prispevku pana Hriba: je krasne, ze Voie Georges-Pompidou v Parizi je nyni bez aut. Doufam ale, ze p.Hrib i ctenari si uvedomuji, ze paralelne (a par metru od) Voie Georges-Pompidou vede ctyrprouda Quai de l'Hôtel-de-Ville plna aut (a neco podobneho po druhem brehu reky). Tedy uzavreni Voie Georges-Pompidou nezpusobilo neprujezdnost centra Parize podel reky, je to spis porovnatelne s prazskou naplavkou nez se Smetanovym nabrezim. Nicmene p.Hribovi drzim palce, ale byl bych rad, kdyby se drzel toho, co prezentoval behem predvolebni kampane: tj. cyklistika nas v Praze nezachrani, hromadna doprava je neporovnatelne dulezitejsi (a nenajet na vlnu levneho populismu a hledat venovat cas a energii tomu, co skutecne pomuze a pozaduje vetsina). Proto jsem ho nakonec i volil.

Zdenek X 21. 6. 2023, 08:54
6
10

Jeste k p.Something a jeho bachorkam. V tomhle videu

https://www.youtube.com/watch?v=R6RaoGHZC3A&t=60s

uvadi Strahov jako priklad obrovskeho stadionu (resp. tri stadionu), ktery muze byt obsluhovan hromadnou dopravou behem zapasu (jak doslovne ve videu uvadi). Myslim, ze my vime presne, jak je to poradanim zapasu a jinych sportovnich akci na Strahove (se slzou v okou vzpominam, jak jsem se na Rosicaku trapil na sve prvni "petce" a kolik jsme zazili srandy na tomto stadionu na atletickych zavodech). Pan Something jednoduse vytahuje naprosto vylhane argumenty. A podobne je to s jinymi jeho vytvory.

Zdeněk Novák 7 21. 6. 2023, 10:49
10

Strahov v minulosti obslužitelný (M)HD být musel, dřív, kdy lidi auta ani neměli. Stačí se podívat na nepoužívanou (pro výstup) točnu na Malovance, s jakým provozem se počítalo.
Třeba Spartu (M)HD obslouží. Těch pár aut na parkovišti u stadionu se s nekonečným proudem lidí na Vltavskou a přecpanými tramvajemi nedá srovnat.

Zdenek X 21. 6. 2023, 13:07
4
1

@ZN7: nevyjadril jsem se presne. Pan Something ve videu klade otazku "How do people get to the matches?" a pouziva Strahov jako ukazku, kdy funguje obsluha stadionu pomoci MHD (v ramci boje proti reseni dopravy na nejakem stadionu v USA , ja to video nevidel cele, me to tema nezajima a videa p.Samething povazuji za otresna). A to je ta lez. Strahov rozhodne neni fungujici stadion a posledni nekolika desetisicova navsteva tam byla snad pred 30 lety na Nedvedy. Takze davat Strahov za priklad "nejvetsiho stadionu na svete, kde funguje dopravni obsluha pomoci MHD" (+ dalsi dva stadiony) je jednoduse nepravdivy argument v ramci onoho videa. Na Strahovsky stadion se desitky let zadni lide nevali, a buh vi, jak by to fungovalo, kdyby se tam nejaka akce konala kazdy mesic. A krome spartakiad se tam zadni lide nikdy nevalili, to mohu celkem s jistotou tvrdit, protoze jsem 35 let bydlel kousek od stadionu a koukal na nej z kuchyne.

Neargumentuji proti tomu, aby podobne stadiony byly primarne obsluhovane MHD, naopak, jsem zcela pro. Pouze rikam, ze tento prispevek o stadionu (ale i dalsi) pana Something pouziva nepravdive argumenty.

A s tou Parizi je to podobne. Je hezke rici "A", ale je vzdy treba rici i "B" (jestlize existuje). Na zaklade falesnych informaci se reseni nelze dobrat.

pekas 21. 6. 2023, 19:30
11
5

Napsat, že např. u Karlových lázní menšina (v autech) blokuje většinu (v tramvajích, na kolech a v důsledku i na úzkých chodnících) je však zcela přesné.

Jantar 21. 6. 2023, 20:32
5
9

No, bez vaší skvělý cyklomapy si nedokážu jízdu po Praze ani představit. Na druhou stranu, jako člověk, který už ani nemá auto a pouze cestuje MHD / na kole, musim říct, že timhle článkem jste klesli na naprostý dno...

Brahma 22. 6. 2023, 10:36
8
1

Centrum Prahy je tak zavalené auty, že iniciativa snížení rychlosti v centru na 30km/h se často už jen vlamuje do otevřených dveří. 3 týdny v červnu jsem jezdil po Vršovické od Kubánského náměstí až na Výtoň. Jezdil jsem mezi 8 a 9 hodinou ráno. Celou dobu jsem autům na kole stačil. Ulice byla sice průjezdná, ale rychlost přirozeně klesla k 30km/h. Praha je tak zavalená osobními auty, že si už tolik vzájemně překáží, že cestování autem přestává být efektivní. Pro mnohé je to už jen otázka osobní prestiže a nikoliv otázka nějaké účelnosti. Středočeši si na pondělí berou homeoffice, poněvadž se jim dojížděcí doba v 7 hodin ráno zvojnásobuje. Bez efektivní MHD včetně přípražské MHD a přesvědčení lidí, že jezdit s ní není pod jejich společenskou úroveň, se Praha ucpe úplně.

Motorista 22. 6. 2023, 12:31
6
5

Mimo špičku a všední dny však není důvod jezdit pomalu. Ani mít zapnuté semafory. 50-60 je taková ideální rychlost po ulicích typu Vršovická, Poděbradská, Kolbenova, Vídeňská. Modřanská či Černokostelecká jsou reálně stavěné na 70 a pověsil bych za koule do průvanu toho, kdo tu Černokosteleckou takhle zmasakroval.

Bydlím na podobné ulici, pod okny mi jezdí tramvaje, takže hluk od pneumatik pro mě není hluk nebo něco, co by mě rušilo. Serou mě spíš hlučná sportovní auta a motorky, pravidelně mezi jednou a třetí hodinou RÁNO mi okolo baráku projíždí nějakej kterén na nějakým Harleji či kýho šlaka a to je šílenej brajgl.

Brahma 23. 6. 2023, 09:16
6
6

Add Motorista
Zkusil jsi si někdy, jaká je tvoje brzdná dráha v 60km/h? Myslííš si, že je to pro městskou zástavbu, kde ti za každým parkujícím autem může vylézt chodec o kterém vůbec nevíš, akceptovatelné? Mě v téhle rychlosti vyjelo na vesnici z garáže do cesty zadkem auto. Nedá se to ubrzdit. Ve městě je i 50km/h vlastně moc rychlé na řešení problémů.

Jenda 23. 6. 2023, 12:53
6
2

Brahma: Pokud počítáš s chodcem, který vyběhne zpoza parkujícího auta či jiné překážky/náhle přímo před tebe, pak není bezpečná jakákoli rychlost. Ani na kole.

Kuba 24. 6. 2023, 07:35
1
1

Jo, kdyz vybafne pul metru pred tebou, neni stoprocentni nic. Ale to je spis teoreticka vec. Realne je v takove situaci ta tricitka radove bezpecnejsi nez padesat a vic.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Co se dělo na cyklokomisi od loňského podzimu?
Blogy,

Co se dělo na cyklokomisi od loňského podzimu?

24. července. 2022, 15min. čtení12