Kodani jsme se naposledy více věnovali téměř před dvěma lety. Od té doby se některé věci opět změnily. Asi nejpřekvapivější je, že se zvýšil podíl cyklodopravy z roku na rok z 35 % na 40 % . Proč? Prostě proto, že město staví najednou šestnáct stanic metra a proměnilo centrum v jedno velké staveniště.
To ale není jediná novinka. Video StreetFilms ukazuje speciální koše u cyklostezek, zelenou vlnu pro dvacetikilometrovou rychlost: tedy pro jedoucí kola. Uvidíte, že Kodaň si svou nejvelkolepější lávku nepostavila pro rekreaci někde na periferii, ale pro vyřešení zajížďky a schodiště v blízkosti městského centra. A staví další, přímo v místech, které jsou v Praze srovnatelné s těsnou blízkostí Vyšehradu. A starý přístav, že den ode dne ožívá podobně jako pražské náplavky.
Ovšem to nejlepší najdete v polovině: uvidíte, že pražský problém s kočičími hlavami byl v Kodani právě vyřešen!
Doprovodný článek na SteetFilms najdete zde.
A ještě jeden graf z Kodaně, který rozhodně nestárne:
Brahma 7. 8. 2014, 11:34
Patrně v Kodaňském městském zastupitelstvu nemají hlavní slovo pánové typu Veselého a Lomeckého. Patrně se obyvatelé Kodaně ve volbách řídí jinými prioritami a volí jiné politiky.
Mosquit 7. 8. 2014, 12:07
Ta zelená vlna je naprosto parádní.
Dojížděl jsem denně půl hodiny na kole do centra v Antverpách podél hlavní silnice, a tam mi to vycházelo při 25 km/h taky, ale nebylo to nijak značené. Tohle je super!
Vratislav Filler 7. 8. 2014, 12:11
Brahma: No, jak se to vezme. V Kodani jsem byl v roce 2012, kdy zrovna probíhal v oblasti cyklodopravy docela útlum. I lidi z města nám to tehdy potvrzovali, že mají horší období a že plán dosáhnout 50% cest v roce 2015 určitě nenaplní. Že nemůžou začínat větší akce v provozu, tehdy tam pořád měli asi 50 km hlavních ulic bez "kodaňských" pásů, ale mají obrovské potíže s místy, kde by to znamenalo ubrat parkování. Lávky politicky nevadily, ale jejich výstavba se pořád odkládala z finančních důvodů. Dost to připomínalo pražskou situaci od rok 2010... Jak je to teď, nevím, ale také tam mají kontroverzní záměry (Harbour tunnel) a staví to metro, na které se Colville dívá hodně skrz prsty.
Brahma 7. 8. 2014, 12:25
Mosquit: Je to skvělé. Jen si vhledem ke "spojitosti" pražských cyklotras ani nedovedu představit, kde by se nějaká taková zelená cyklovlna dala i jen teoreticky ralizovat. Je to z úplně jiného světa.
Václav Řehák 7. 8. 2014, 13:46
Brahma: Na Vršovické by se dala realizovat v pohodě. V současnosti mi to tam pro rychlost 20-25 vychází spíš na červenou vlnu.
Sch 8. 8. 2014, 12:41
Mě zaujala zmínka, že jen 12% kodaňanů jezdí po městě autem, nevím jestli to byl modal share automobilů, nebo jinak pojatá statistika, ale ve chvíli, kdy to číslo klesne pod 10%, tak to podle mě překoná jistou pomyslnou hranici, kdy se začne ještě víc uvažovat, proč věnovat tolik veřejného prostoru méně než desetině obyvatel....
Vratislav Filler 8. 8. 2014, 13:23
Sch: Modal share pro území města bude nejspíš někde mezi 25 a 30 % ( http://en.wikipedia.org/wiki/Modal_share uvádí 28 %). U obyvatel města ale může být výrazně nižší. Nezapomínejme, že Kodaň má městské hranice hluboko uvnitř aglomerace, asi tak, jako kdyby Praha měla hranice na Jarově, Spořilově a Vypichu. Takže těch 12 % u obyvatel města je reálně možných.
Pavel 19. 8. 2014, 20:46
Všimli jste si na videu, že většina cyklistů jezdí bez helmy? V Čechách to vídám naopak.
Jinak i v Praze máme pár super cyklo staveb, třeba zavěšené lávky pod dálničním okruhem nad Berounkou a Vltavou jsou parádní.