Požadavky na dobrého městského cyklistu jsou v Praze poněkud vysoké. Z vlastní zkušenosti i řady dlouhých debat vycházejí požadavky na řádného a současně efektivního cyklistu zhruba následovně:
- Ví přesně, co se děje za ním, i když se tam nestíhá podívat,
- Umí porušovat pravidla silničního provozu tak, že to nikomu nevadí
- Dokáže svou jízdou v provozu zvýšit kapacitu komunikace
- Dovede současně dát přednost a nezpomalit
- Vejde se tam, kam by policejní projektant nepustil ani myš
- Ví, že smrdí jen ten, kdo se nemeje
- Ví, že může kdykoliv udělat jezdeckou chybu se závažnými následky
Na druhou stranu, cyklista ve městě, které má infrastrukturu pro cyklisty řešenou dobře, platí pro jezdce na kole následující:
- Nemusí situaci za sebou vůbec řešit,
- běžným způsobem jízdy předpisy neporušuje
- zvýšil kapacitu komunikace už tím, že je jeden z mnoha
- nepotřebuje dávat přednost tam, kde je to zbytečné
- má dost místa i tam, kde se ještě před pár lety nevešel
- se při poklidné jízdě nezpotí
- nebude za následky jezdecké chyby pykat, protože to zpravidla nepovede ke škodě.
Zacyklení 13. 5. 2015, 09:39
A taky:
- Nosí v hlavě detailní mapu vhodných tras, jednosměrek, nebezpečných míst, kterým je radno se vyhnout, a použitelných zkratek
- Umí připoutat kolo ke kdejaké lampě, značce, zábradlí, stromu či hromosvodu
vs.
- Libovolná trasa ho dovede do cíle bez výrazných změn parametrů
- O parkování nepřemýšlí, neb je to při dostatečném množství stojanů hračka
David 13. 5. 2015, 22:38
A taky
- pamatuje si vedení trasy dle mapy i tam, kde není v reálu značeno
- umí na značených trasách bez mrknutí oka přeskočit všechny obrubníky a kanály s mříží, do které hravě zapadne jeho kolo (zejména s přední dětskou sedačkou luxusní disciplína)
- automaticky vyhledává objížďky, pokud ne trasa bez varování uzavřena
- miluje jízdu po hrubé dlažbě a kličkování ve spárách tramvajových tratí, jelikož i do města vyjíždí pouze s kvalitním MTB
- vyžívá se ve společné jízdě s auty po frekventovaných komunikací v nezanedbatelném stoupání. Miluje výfukové plyny a s rozkoší je zhluboka inhaluje (Chotkova, výpadovka do Střešovic, Evropská, Prašný most, Milady Horákové, stoupáky na Pankrác, ...)
- rád sdílí cyklistickou infrastrukturu s ostatními (není vhodnější místo k parkování v druhé řadě, než vyhrazený cyklopruh)
Jonáš 14. 5. 2015, 00:52
A taky:
– schopnost řešit kolize výhradně bez policie, protože by na ně musel tři čtvrtě hodiny čekat a pak by to stejně svedli na něj
Milan 14. 5. 2015, 12:27
Možná taky:
- pozná, kdy musí pravidla porušit, i když to někomu může vadit.
Například v sobotu jsem se proletěl přes řidítka poté, co jsem si na relativně novém asfaltu na Spořilově dovolil ukázat směr jízdy upažením ruky. Bohužel autobus má i levé kolo a vytlačeného asfaltu 10 cm nad okolní vozovku jsem si, bohužel, nevšiml. Šlo o odbočení doleva. Při odbočení doprava jsou výtlaky hojné, tak držím řidítka pevně oběma rukama a nic neukazuju. Tankodrom uprostřed vozovky jsem podcenil.
pekas 15. 5. 2015, 12:49
No a taky:
- nepolevuje ani na chvíli v ostražitosti, protože by se mu to mohlo vymstít, ať už ze strany jedoucích aut, stojících aut, chodců nebo rozbitých ulic