Cyklistická novela jde do finále. Její iniciátor vyzývá k akci

Publikováno: 23. ledna. 2021, 4 min. čtení
Aktualizováno: 22. března. 2021
Autor: Martin Šnobr
Publikováno: 23. ledna. 2021, 4 min. čtení
Aktualizováno: 22. března. 2021
Autor: Martin Šnobr
Tento červen jsme psali o plánované změně zákonů ve prospěch cyklistů. Návrh cyklonovely prošel 20. ledna 2021 druhým čtením, což znamená, že přichází čtení třetí. Na příští schůzi Poslanecké sněmovny tak již může dojít k finálnímu hlasování, po kterém by se návrh případně přesunul do Senátu. Tomu ještě bude v nejbližších týdnech předcházet jednání garančního hospodářského výboru, který k návrhu bude zaujímat své stanovisko.

Právník a cyklista Tomáš Kindl, iniciátor cyklistické novely, vyzývá k akci:

Společně opravdu můžeme zlepšit atmosféru na českých silnicích a zachránit řadu lidských životů! Pokud s návrhem souhlasíte, prosím, co nejdříve oslovte své poslance a požádejte je o podporu. Využijte svého práva obrátit se na volené zástupce, právě kvůli tomu je přece máme. Má to smysl!

E-maily poslanců najdete na stránkách Poslanecké sněmovny (zde členové hospodářského výboru). Eventuálně je možné využít například NapišteJim.cz.

Dva návrhy pro větší bezpečnost

A o jakou novelu tedy jde? Konkrétně jde o dva alternativní pozměňovací návrhy 6148 a 6282 ke sněmovnímu tisku 374:

  1. definice bezpečného bočního odstupu při předjíždění cyklisty nejméně 1,5 m (alternativní návrh 6282 obsahuje nově navíc zvláštní vzdálenost nejméně 1 m v místě s nejvyšší dovolenou rychlostí do 30 km/h); klíčové je zdůraznit, že nejde o novou povinnost, ale pouze o definici stávající povinnosti, která má především edukativní a preventivní význam,
  2. vyjasnění, že cyklisté na silnici patří (výjimka z povinnosti užít cyklistická opatření z důvodu bezpečnosti a plynulosti)

Na začátku léta jsme psali také o třetím návrhu, který obnovoval právo zaměstnance na úschovu jízdního kola. Na jeho prosazení podle Kindla nyní není politická vůle a zároveň by se nedal vložit do nyní projednávaných pozměňovacích návrhů, ale muselo by jít o změnu zákoníku práce.

Není to o tom „nemít rád cyklisty“

Na konec iniciátor doplňuje:

Jistá kontroverze návrhu spočívá v emoci, že někteří lidé prostě nemají rádi cyklisty. Je však třeba si uvědomit, že tento návrh je zcela neideologický. Je úplně jedno, jestli máme nebo nemáme rádi cyklisty. Nehoda může mít tragické důsledky nejen pro cyklistu, ale i pro motoristu a jejich blízké. Jde o bezpečnost nás všech.

Někteří lidé, kteří na kole sami nejezdí, nechápou, že cyklistika není pouze okrajovou rekreační aktivitou, která patří jen na „cyklostezky“. Pro čím dál tím více lidí cyklistika plní sportovní nebo dopravní funkci (například dojížděním do zaměstnání). Popularita cyklistiky roste a s ní bohužel roste i počet nehod s tragickými následky.

Návrhy zvýší bezpečnost na pozemních komunikacích, což je v zájmu nás všech – cyklistů, chodců i motoristů. Nerad bych, aby jednou policisté museli mým dětem vysvětlovat, proč se jejich táta už nevrátí. Prosím Vás proto o podporu návrhů a děkuji Vám za pozornost.

Martin Šnobr

Student architektury se zájmem o urbanismus, udržitelnou dopravu a fungování měst. Členem redakce je od roku 2018.

Komentáře k článku1

Martin 28. 04. 2021, 16:50

Bude zákon pouze jednostranný nebo se na cyklisty budou stahovat taky nějaká pravidla a normy?
Resp musí cyklista dodržet metr a půl když bude předjíždět auta v koloně? Bude vyžadována forma ŘP pro cyklisty aby se mohli pohybovat na silnicích? Nebo je ten zákon miřeny čisté PRO cyklisty?

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat