Nextbike se stává nejsilnějším českým hráčem na poli bikesharingu. Letos bude ve 25 městech

Publikováno: 16. března. 2021, 7 min. čtení
Aktualizováno: 28. března. 2021
Úvodní foto: Nextbike Czech Republic
Publikováno: 16. března. 2021, 7 min. čtení
Aktualizováno: 28. března. 2021
Úvodní foto: Nextbike Czech Republic

Nextbike Czech Republic, česká firma s licencí od německého Nextbike provozující systémy sdílených kol, vstoupila na český trh v roce 2019. O dva roky později je v počtu kol i obsazených měst tuzemským lídrem. V roce 2019 jsme modro-šedá kola mohli zahlédnout ve 3 městech, v roce 2020 jich bylo 13. Letos v dubnu jich má být 20 a během celého roku dokonce až 25.

Vyzpovídali jsme pro vás provozního ředitele Nextbike Czech, Tomáše Karpova. Co chystají „modrá kola“ za novinky? Jak se v jejich podnikání odrazila pandemie, s kým spolupracují a jaká je jejich vize?

Nová generace kol

Největší letošní novinkou z hlediska flotily bude 1500 kusů nových kol s osmistupňovou přehazovačkou. Ta umožní pohodlnější stoupání do kopců. 700 jich bude v Praze, dalších 800 bude umístěno v Brně a dalších městech. Provozní ředitel Tomáš Karpov říká: „Budeme s nimi samozřejmě cílit na čtvrti, kde je zvýšená kopcovitost nebo přechod z oblasti kolem řeky do zvýšeného terénu.“

Co dalšího je na kolech nového? „Jsou to nejnovější modely Nextbike, takže tam jsou ještě další novinky, které jsou uživatelsky i servisně propracovanější. Velkou výhodou jsou zabudované RFID čtečky karet s možností zapojení platebních i smart karet jako je například Lítačka.“

Tisíce kol a desítky měst

Nextbike pro letošní rok ohlásil oficiálně začátek působení v Uherském a Mnichovo Hradišti či ve Frýdku Místku, kde ještě minulý rok fungovala Rekola. Nextbike v tendru pro letošek totiž přišel s lepší nabídkou. „V současné době jsme v 17 městech a v dubnu bychom měli být již ve 20. Celkově pro rok 2021 plánujeme až 25 měst s celkovým počtem 5000 mechanických kol a dalších min. 300 elektrokol.“

Elektro a cargo kola?

V Polsku půjčuje Nextbike na ulicích nákladní, elektro, dětská kola i tandemy. Zajímalo nás, zda se něco takového plánuje i u nás: „Například v Praze plánujeme zařazení elektrokol, ale ještě nemáme definované jejich množství ani podmínky. Samozřejmě nás také láká pilotní projekt sdílených cargokol, ale ještě jsme pro něj nenašli správného partnera, který by nám pomohl s případnou investicí.“

Covid-19 a sdílení kol

Jak se na působení Nextbike v Česku odrazil koronavirus – ubylo nebo přibylo jízd a uživatelů?

„Celkově nás koronavirus ovlivnil hlavně s ohledem na menší pohyb lidí v městském prostoru a zavřené kanceláře a školy. Na druhou stranu si cestu k individuální dopravě našli úplně noví uživatelé. Bohužel v mnoha městech nemáme srovnání, protože jsme tam v roce 2020 startovali poprvé. Celková čísla byla však nižší, než ta která jsme před sezónou predikovali. Na druhou stranu byly podle nás statistiky nejvíce ovlivněny nepříznivým počasím. Rok 2020 byl nejdeštivější za posledních 60 let a také zima byla dost mrazivá. Věříme tedy, že bychom v případě lepšího počasí registrovali mnohem lepší čísla.“

Náhodné jízdy zdarma

Všimli jsme si partnerství Nextbike a IKEA. To spočívá v umístění kol u jejich pražských prodejen?

„Ano, v současné době máme stanici u IKEA Zličín kde jsou všechny jízdy do 60 minut pro všechny zákazníky zdarma. Jízdy zdarma budou také u všech rezidenčních projektů Skanska. Ta se tento rok stala hlavním partnerem sdílených kol Nextbike v Praze. Ještě pro doplnění, díky našemu celorepublikovému partnerovi Nadaci Tipsport budou uživatelé v průběhu roku získávat náhodné jízdy zdarma. Ty se budou generovat na základě speciálního algoritmu, uživatel na ně bude před jízdou upozorněn a bude jich 100 000.“

Expanze na pražský severovýchod

Jak dopadla expanze do severovýchodních obcí Prahy, konkrétně do okolí Kbel, Letňan či Čakovic? Plánujete další rozšiřování za širší centrum?

„Určitě je naším cílem nabídnou naší službu ve všech městských částech. Expanze na „Severní terasy“ nebyla tak úspěšná jak jsme čekali. Podle nás to bylo hodně o nemožnosti službu aktivně propagovat a potenciálním uživatelům přiblížit skrz různé akce. Dalším problémem byla za nás nedostatečná infrastruktura – například síť stojanů. Všechna tato témata s městskými částmi komunikujeme a doufáme, že případné zlepšení pomůže i atraktivitě služby.“

Vize rozšíření na okraje měst

„Naším cílem je nabídnout službu jako prodlouženou ruku MHD či efektivní doplněk, a proto rozšiřování do okrajových částí určitě smysl dává. Například cesta na kole Nextbike: Kbely – metro Letňany – metro Křižíkova – cesta na kole do práce office Port Nová Karolina a poté zpátky domů. Už máme dost takových uživatelů, kteří díky této velké dostupnosti naše kola často využívají. Naším cílem je tuto skupinu výrazně rozšířit. Samozřejmě všechna kola můžeme dát do centra a na další top lokace, ale tím nikdy nedocílíme toho, že naši uživatelé službu přijmou za svou. Kola totiž reálně nenajdou v místech, kde bydlí a kde se také potřebují nějak pohybovat. Je to dlouhodobější vize, ale věříme, že je to ta správná. Nebylo by totiž správné, kdyby kola mohli používat jen lidé bydlící v centru nebo jeho okolí.“

Mnoho partnerství

Máte něco dalšího, co byste chtěli sdělit?

Myslím, že velkou přidanou hodnotou je nové spojení s Multisportem, které je u konkurence (u Rekol, pozn. red.) velmi populární. Dále jsme se spojili s pražskou komunitou Holky na kole a věříme, že jim pomůžeme komunitu rozšířit tím, že všechny „core“ členky s námi můžou jezdit zadarmo. Zajímavý je také projekt sdílených ekol s nabíjecími stanicemi na Berounsku. Ten se postupně rozšiřuje a do budoucna by mohl sahat po toku Berounky například až na kraj Prahy. Jsme rádi za naše partnerství s nadačním fondem Kapka Naděje, díky kterému přispíváme každou placenou jízdou 1 Kč na podporu dětských klinik zabývajících se pacienty s onkologickým onemocněním. Za minulý rok jsme takto přispěli 250 000 Kč.“

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Pavel 16. 3. 2021, 21:31
4
2

Omlouvám se za hnidopišství, ale ten článek vyloženě bolí číst. Krom toho, že působí spíš jak komerční sdělení, je v něm spousta chyb (čárky), doplněných celkově mizernou stylistikou (opakování stejných slov, podivná stavba vět, přímá řeč jdoucí přes odstavec).

Tady posílám aspoň dvě hrubky, které lze opravit hned:
Celková čísla byla však nižší než tA ...
VšechnA tyto témata ...

Pavel 16. 3. 2021, 21:32

* všechnA tAto témata

Martin Šnobr 16. 3. 2021, 21:50
10

Dobrý den Pavle, děkujeme za konstruktivní kritiku. Je mi líto, že na Vás článek působí jako komerční sdělení. Jde o rozhovor, který má za cíl informovat čtenáře o novinkách na letošní rok. Stejný prostor poskytneme i jiným provozovatelům sdílených kol. Za gramatické chybky se omlouváme a budeme pracovat na tom, aby se Vám články četly lépe:)

Jenda 17. 3. 2021, 02:58

Škoda, že jsou všechny tyhle služby pouze pro smartphony s Androidem a iOS. Jediné, co se dá půjčit normálně přes web, jsou rekola. Z rychlého prolítnutí podmínek nextbike mi navíc přišlo, že navíc explicitně zakazují provoz např. ve virtuálu v počítači. Naštěstí necelý kilometr od toho bylo rekolo.

Jiří Boháč 17. 3. 2021, 10:16

Jenda: a ta webová aplikace pořád funguje i s těmi digitálními zámky? Přijde mi, že už to rekola mají všechna (?). Naopak tady v tom článku se naopak mluví o čtečkách karet přímo na kole - to měly kdysi v Praze Freebike, stačilo si zaregistrovat svou platební kartu a pak šlo kolo odemknout přímo s ní - to se mi líbilo, jelikož smartphone běžně nenosím.

Jenda 17. 3. 2021, 12:32

Jiří Boháč: Ano, funguje. Také mě to překvapilo, čekal jsem, že to bude lokálně přes Bluetooth, ale má to vlastní datové spojení a odemyká to jejich server.

btw. když dám sledování komentářů, přijde dlouhý link pro potvrzení, který vede na 404

Martin Šnobr 17. 3. 2021, 12:54

@Jenda – během příštího týdne bychom to měli opravit, včetně dalších „startovacích" chyb.

Jenda 17. 3. 2021, 13:10

Už to funguje (resp. mail teď přišel). Ještě mám jednu připomínku, vadí mi současný trend nekontrastního textu - komentáře jsou #656565, to už je fakt extrém. Osobně to řeším tak, že mám v prohlížeči už asi 20 vlastních CSS útržků, které přepisují styly na webech, kam chodím… Nebo jsem jediný weirdo kterému to vadí? Pokud to chce zkusit i někdo další, ve Firefoxu je na to rozšíření Stylus a zatím jsem si přidal tento styl:

body {
color: #000 ;
background-color: #fff;
}
.blog-comment {
color: #000;
}
textarea {
height: 600px !important;
}

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat