Jana Trávníčková: Holka na kole v Praze

Publikováno: 03. února. 2020, 6 min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021
Autor: Jiří Motýl
Publikováno: 03. února. 2020, 6 min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021
Autor: Jiří Motýl

Jana Trávníčková založila blog a stejnojmenné stránky na sociálních sítích Holky na kole v Praze. Zatím přináší především své celoroční zkušenosti z jízd po Praze na kole, plánuje ale i nové komunitní projekty do budoucna. Jak se jí na kole po Praze jezdí a co připravuje? Rozhovor s ní po e-mailu vedl Jiří Motýl.

Co tě vedlo k založení Holky na kole v Praze?

V Praze jezdím na kole od roku 2015. V té době bylo cyklistů, ale hlavně cyklistek ve městě k vidění opravdu málo. K založení projektu Holky na kole v Praze mě vedlo především to, že se mě moji známí, ale i lidi, co mě potkávali s kolem na ulici, často vyptávali, jestli nemám strach jezdit na kole po Praze. Že oni by to nezvládli, protože… a následovalo mnoho různých důvodů, proč ne.

Jaké to pro tebe jako pro holku je, jezdit na kole po Praze?

Někdy je to moc prima a jindy zase až tak ne, ale naštěstí pořád převažují ty dobré chvíle. Jako cyklistka musím být pořád ve střehu a myslet i za řidiče, kteří často nedávají pozor, nebo nejsou na cyklisty tolik zvyklí, jako je tomu například v Holandsku. Někteří řidiči se například domnívají, že cyklista patří na chodník!

Potkáváš se s nějakými reakcemi?

Myslíš reakce řidičů nebo lidí na cyklisty obecně? Reakce řidičů bývají různé; někteří z nich jsou sami cyklisty, a tak je to na jejich chování hodně poznat, a nebo jsou zkrátka klidní, nespěchají a nemají potřebu se chovat jako králové silnic. V poslední době se mi i stává, že mi hodně dávají přednost, kolikrát i když nemusí. Mnozí také opravdu hodně zpomalí a objedou mě velkým obloukem, nebo nemají tendenci předjíždět, když nevidí do zatáčky. A musím říct, že tohle chování hodně kvituji a dává mi to víru, že se lidé snaží chápat i druhé, ne jenom sebe a svoje potřeby. Reakce chodců nebo lidí, co nejezdí na kole jsou většinou kladné a obdivují mě, že jezdím.

Kolik toho po Praze najezdíš?

To hodně záleží na situaci. Když jsem studovala v Plzni, jezdila jsem na kole každý den do školy, po škole pracovat do galerie a nebo na bazén. V té době jsem si cesty ještě nezaznamenávala, ale muselo to být celkem hodně. Teď si jízdy trackuju v aplikaci a za rok 2019 to bylo 3049,9 km, ale to i včetně kola silničního. Od dubna 2017 mám na svém městském kole najeto 2556 km.

Máš nějakou oblíbenou trasu?

Ve městě to mám ráda všude tam, kde je dostatek prostoru pro kola i auta. Ideální je Karlín, Holešovice nebo Vinohrady. Ale celkem vtipná je i cesta na bazén do Vršovic. Na silničním kole ráda jezdím na sever směr Horoměřice, Okoř….

Je něco, co bys holkám na kole doporučila?

Myslím, že nejdůležitější je, aby si před pořízením kola ujasnily, jak chtějí kolo používat, a kde na něm chtějí jezdit. Jestli to má být kolo na celoroční ježdění do města, nebo jen kolo na příležitostné vyjížďky a krátké vzdálenosti.

S partnerem jste se vloni umístili poměrně vysoko v Red Bull výzvě od Rekol. Kolik jsi najezdila kilometrů?

Najezdila jsem 970,6 km.

A proč jsi do výzvy šla?

Ze začátku jen proto, abych podpořila svýho kluka, kterej si umanul, že to vyhraje. Ale potom mě ta soutěživost strhla a můj cíl byl 1000 km a umístit se jako holka, která ujede nejvíc. Ale 14 dnů před skončením soutěže jsem onemocněla se zánětem dutin a musela ležet s antibiotikama. Už jsem nebyla schopná toho dosáhnout. Ale strašně mě to štvalo, a tak jsem ještě v poslední den výzvy těsně po nemoci najela alespoň 30 km.

Často tě můžeme potkat na různých blešácích u stánků s retro cyklistickými dresy. O co jde?

S přítelem jsme rozjeli společný projekt s názvem Guinea Pig Jerseys. Sbíráme zajímavé cyklistické retro dresy a dáváme jim druhý život. Máme za to, že je opravdu škoda nemít na sobě dres s unikátní grafikou nebo příběhem. Zaměřujeme se hodně na legendární silniční týmy jako Mapei, La Vie Claire, Cofidis, Alfa Lum…

Na blogu jsi naznačila, že připravuješ nový projekt a workshopy. Můžeš prozradit čtenářům Prahou na kole víc?

Ano, je to tak. Na konci září jsem opustila práci v kanceláři, abych měla čas na realizovaní mého vysněného projektu – aktivní komunita holek cyklistek. Aktuálně skládám tým holek, které postupně představím na Instagramu. Projekt se pak přehoupne z osobního na komunitní. Na jaře by pak měly proběhnout první workshopy pro veřejnost. Konkrétní program bude zveřejněn na Instagramu @holkynakolevpraze nebo na Facebooku.

Všechny fotografie v článku: Holky na kole v Praze

Jiří Motýl

V domovské Praze jezdí na starém trekkingovém kole předělaném na měšťáka. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Komentáře k článku×

Újezďák 04. 02. 2020, 11:32

Pecka článek! :)

Jen jedna poznámka, čím to je, že skoro každý z nás začínal jezdit na kole v době kdy nejezdil " skoro nikdo kromě něj " :) cituji :

"V Praze jezdím na kole od roku 2015. V té době bylo cyklistů, ale hlavně cyklistek ve městě k vidění opravdu málo "

:D

MM 04. 02. 2020, 13:57

Já ne, já začal jezdit na kole v době, kdy na něm okolo jezdil skoro každý, a kdo ne, tak byl ostrakizován:-). I když je fakt, že u holek se to tak nebralo:-). Na druhou stranu třeba na Vinohradech u babičky ta cyklistika fakt moc nefrčela (což tam není divu, když to není hřbitov, tak je to kopec:-))).

Dotyčné to tak mohlo připadat, protože jak se zdá, z Prahy není a je tu nová. To je podle mé zkušenosti u této skupiny lidí celkem běžné ... neznají, neví a diví se.

Kdyby mne poslali na stará kolena někam do vyhnanství, tak na bych na tom byl asi v řadě věcí podobně.

újezďák 04. 02. 2020, 14:54

MM jo může být, kolo měl kdekdo, ale dopravně v Praze zas tak moc ne.. Tenhle hřeben plný dlažby :( jsem jezdíval celkem pravidelně ze starých Vršovic na Invalidovnu, k tehdejší Rustonce( jak se říkalo ústředním dílnám DP) , co kopec na jedné straně vzal, to na druhé dal, na druhou stranu jsem měl Bohdalec a Slatiny , jediný " bezkopcový směr" byl na Černokosteleckou a do Hostivaře ... na 3/4 favoritu s motýlky, dvoutácem a pětikolečkem a s 2x vařenou klikou, vlevo bodlou napevno na osu , vpravo oko pro pedál, oboje výsledky nouzových oprav na dvou STS v době ježdění po Policko-Broumovsku kdy mě vždycky nakonec zachránil traktorista :) řekl bych jedna léto 1979-80 druhá tak v 82 roce....

Zuzka 04. 02. 2020, 14:58

Kdyz uz tu litaji ty cisla, tak mi prijde jako povinnost upozornit na tuhle slecnu, ktera najizdi rocne kolem 40 000 km. Vetsinou z prace jede pres Podebrady :)
https://www.strava.com/athletes/3922065

Tonda 04. 02. 2020, 16:15

Hlavně chybí Strava té, o které je článek
https://www.strava.com/athletes/23941407

MM 04. 02. 2020, 17:47

újezďák ... to je vlastně to zajímavé, jak jsem psal, my jsme jezdili jak to jen šlo (od těch 5 s někým velkým, od těch 10-11 pak už sami). Po škole, o víkendu, o prázdkách ... ale nikdy nikoho nenapadlo jet do školy na kole:-). A moc se to nezměnilo, na kole tam jezdí do školy fakt jen občas pár kusů, relativně častější jsou kolobrndy ... a co mne fascinuje nejvíc, nejčastěji u prcků, kdy rodič jde, špunt vedle drandí na kolobrndě a tu pak rodič táhne domů :-))).

Ono to mimo jiného může být i tím, že co krámů dneska děti musí mít do školy ... dcera má tašku běžně těžší, než já bágl na víkendový vandr se spaním pod širákem. S tím se pokoušet jet na čemkoli, to bych se na to zvysoka ... 131 rulezz.

josuk 04. 02. 2020, 22:02

Já si tedy myslím, že dresy z Tour de France, ani ty retro, k městské cyklistice moc nepatří, stejně jako evidence rychlostí a vzdáleností. Ale budiž, je to projekt, tak berme na vědomí a držme palce.
MM: kola mohou mít nosič, košík.. závěsnou tašku... jsou poměrně dost přetížitelné. Pořád lepší na kole, než nosit i jen jednotky kg v ruce na nejbližší parkoviště či zastávku MHD.. ;-)
("..rozsvítit svíčku není tak zábavné, jako diskutovat o tmě.." čínské přísloví?? ;-))

Martin Šnobr 04. 02. 2020, 22:20

Super rozhovor, klidně bych ocenil i o něco delší:-) Je pravda, že při ježdění na kole v Praze holek potažmo slečen cyklistek vídám velmi málo.

Těším se na budoucí komunitní projekty, snad pomůžou více holkám na kole do ulic. :D

MM 05. 02. 2020, 11:58

josuk ... tak do školy se většinou se síťovkou nechodí a taška se nosí na zádech:-). I když za mého dááávného mládí jeden čas frčely ty vergly s kolečkama na nákupy ... než nám to zakázali:-).

Jinak samozřejmě, osvětě a obracení zbloudilých oveček i se meze nekladou, můžete zkusit žactvo přesvědčit ať šlape na kole, aspoň bude ta 131 míň narvaná:-).

újezďák 05. 02. 2020, 16:00

Josuk, já si myslím opak , že 20 let drželi " městkou cyklistiku dost i lidi, kteří se o kolo zajímali nejenom jako o jiný druh dopravy případně jako zelený druh dopravy nebo v extrémních případech jako o osobní záchranu planety, lidé kteří kolo na víkend nezahodili a navíc je bavilo i koukat na závody :) Vím že jeden známý celkem cyklo-dopraní-exot je kupříkladu Vršovická šlapka a taky dává na kole neuvěřitelné věci, jen nevím jestli sbírá a sleduje cyklosport jako takový, natolik jsme si do oka nepadli aby svěřoval...

josuk 06. 02. 2020, 10:41

No „drželi městskou cyklistiku..“ to taky znamená, že ani dopředu neposunuli.. Příklady by měly být vhodné a hodné následování, a to při vší úctě žádný „exot“ nikdy nebude. I proto jsem trochu rezervovaný k paní z Hané, která se po 4 letech zde nazve pionýrkou cyklistiky v Praze .. a nesoukromě „holkou“ ve věku, kdy ženy za mého dětství a mládí celkem normálně bývaly i babičkou.. pardon.
MM: školní taška se třeba do košíku nebo na nosič kola vejde docela dobře, na to druhé se k té tašce vejde i celý školák 1. stupně ZŠ.. ;-) Ta potíž je infrastrukturou, naše dítě chodí cca 1 km, přes dva přechody, bez vhodné stezky, takže na kole, koloběžce jedině po chodníku a co se nevejde do šatny, s tím je u školy potíž.. Tak jsou plné busy, Praha prý před Praha prý před kolapsem..
Čili pokud bude dopravní kolaps, zakázané spalovací motory, je to i tím, že se zbytečně dlouho hledělo na městskou cyklodopravu jako na úchylku...

Jan Herda 06. 02. 2020, 10:58

z mé strany jen pár poznatků - hezké mít kolo s maticemi, aspoň se nekradou samotná kola, ale aby holka vozila ještě 15ku klíč s sebou? Asi jezdí krátké vzdálenosti, kdy se případný defekt neřeší a odolné pláště asi přežijou vše a přinejhorším dojdu pěšky na metro. Vpředu 1talíř "baj voko" 46z a vzadu tak 14-28z, to převody na kopce moc nejsou. Plus za blatníky a helmu, takhle bych si ilustrační fotky představoval.
Evidence km a moderní technika neodmyslitelně patří k motivaci mladší generace - těch fotek před zrcadlem s údaji z endomonda, stravy atd jsou všude mraky. Já sice nechápu jaký smysl má údaj 5870 kroků za den, ale spustě mladých to dělá hodně dobře a motivuje je to k další aktivitě.
Dresy k cyklistice taky patří, bez "nás sportovců" by ta cyklistika skomírala mnohem více :-)
ad 40 000km - Katku znám a myslím, že dlouhodobě to udržitelné není a škody na materiálu a zdraví nejdou donekonečna přehlížet a rovinaté trasy jsou logickým důsledkem toho, aby šlo ujet co nejvíc km. Denně na Ještěd z Liberce by nejezdil asi ani Kreuziger za peníze.

MM 06. 02. 2020, 13:55

josuk ... to je furt dokola. Já jsem z Hanspaulky, kde ten provoz nikdy nebyl nějaká hrůza a od nějakých 7-8 let jsme krom hlavní (Na Pískách) směli jezdit sami kdekoli a taky jsme jezdili. Nějaké kolo měl snad každý a min z kluků skoro každý taky jezdil. Prostě jsme přišli ze školy a když byl čas, tak flákli někam tašku, vzali kolo a šli jezdit. Varianty byly boby a sáňky, občas i brusle.

Přesto nikdo do školy na kole nejezdil. Vše pěšky, když někdo bydlel až okolo Baby, tak 131/125.
Na géčko jsem chodil na Arabskou, trasa dopravně na pohodu ... a furt nic. V prváku pěšky, pak jsem dostal rozum:-) a MHD rulezz. A když pominu exoty co dojížděli fakt i přes půl Prahy, tak ani z těch, kdo bydleli na šestce opět nikdo na gympl na kole nejezdil (a jestli se tak výjimečně stalo, tak už si na to fakt nepamatuji, i když beru, že z recese se i to mohlo stát). Tramvajenka za 35 a nazdar.

Když po létech chodil do školy brácha ... zase nic.

Jak na ZŠ, tak na g (tam se s trochou taktu a pokory dalo domluvit i zaparkování fichtla:-))) nebyl problém to kolo někde nechat.

Dneska? Občas, zcela výjimečně, se nějaký splašený školák cyklista najde ... Fetrovskou v protisměru:-) ... a jinak fakt nic moc (o kolobrndách jsem psal). Arabská se dnes tváří jako hrozně progresivní a možná tam pár lidí uvědoměle jezdí, musel bych se poptat. Ale i to bude myslím fakt občas a když je hezky.

Na Hanspaulce to bylo na kole vždy na pohodu a i dnes to celkem jde. Ostatně, jak je trochu slušně, tak se odpoledne či o víkendu vyrojí cyklistů jak much a zjevně se nebojí ... jen by taky mohli umět jezdit, bo to je fakt hrůza, co na to občas leze. Ale dopravní cyklistika přes týden? Pár lidí tam jezdí ... všechny od vidění znám ... a to je všechno. Ale na Bořislavce/Hradčanské bývá ráno a odp na konečné 131 dost plno ... jako kdysi:-).

Tak to holt v mé teritoriální bublině:-) bylo a je a nějak se s tím budete muset smířit.

josuk 06. 02. 2020, 14:37

MM: samozřejmě, ovšem to byla doba (70-80léta?), kdy nový automobil stál min. 50x průměrný plat a auta byla na několikaletý pořadník. Doba kolová byla v Praze mezi světovými válkami a těsně po, s 50tými léty pak doba motocyklová a auta začla být dostupná pro běžné lidi teprve v 60tých letech! A kdo by se "bránil" pokroku a jezdil tehdy na kole? Navíc v hogofogo Praze?
Dnes jsme jaksi jinde. Dostupnost aut způsobila, že vlády států se reálně zabývají úplnou stopkou pro spalovací motory.. a proč? Protože zjednodušeně málo kol v městské dopravě mj. Bubliny jsou tenké a neochrání..

újezďák 06. 02. 2020, 14:51

Josuk, No „drželi městskou cyklistiku..“ to taky znamená, že ani dopředu neposunuli :):):):)
Dlouho jsem se tak nezasmál.
Kam by ji jako měli posunout když už dávno byli na vrcholu " cyklodopravního řetězce" ? :) Měli si pořídit rozvrzaný vrak, snížit průměrnou rychlost, začít jezdit po chodníku , sundat reflexní oblečení, přilby, odrazky a rukavice a měli se začít tvářit, že městská cyklistika je strašně obtížná věc, ne-li dokonce boj proti všem? :)

Hele já si ještě pamatuji, jak se část lidí z " echtměstkécyklo" skupiny ostentativně tvářila na lidi, kterým uklouzlo, že je ježdění po Praze baví, že jim nevadí a že to není boj a že cyklokalhoty s vložkou jsou pohodlné nebo že se dá špatné/obtížené místo objet a trošku si zajet :)

Taky si pamatuji první ročník do Práce na kole, kdy se na slavnostním ceremoniálu objevilo několik desítek lidí na žiletkách s karbonovými botkami v dresíku nějaké banky a poněkud " nezapadli" mezi úpletové a manšestrové vzory mladíků v polobotkách nebo slečen v pionýrkách či odřených keckách s žebradly na řemenu přes rameno kteří sice ujeli během soutěže za den i několik km, ale jen proto aby " pomohli" všem kromě sebe :) , samozřejmě čest výjimkám, tedy lidem, kterým na oblečení nezáleží a nejezdí kvůli tomu, aby něco někam posunuli, ale proto, že je to baví...

Máme zrovna v naší obci na Praze 21 takovou debatu ve smyslu špatně umístěné pošty s tím, že lidi co tam " musí autem" tam nemají kde stát a prudí okolí, dával jsem tedy za příklad manželku, která jezdí všude po obci a okolních obcích na kole a na poštu taky a dozvěděl jsem se " že to musí člověka bavit a jak to chuděra stihne " aby někam jel na kole a je že to teda nebaví :)
Takže já, díky těmto názorům, ten posun vidím zejména v tom, že se lidem musí ukázat, že cyklistika baví, že nejde o to všechno " stihnout rychle " a to většinou bojovnou až křečovitou snahou o " posun někam" moc nejde...

josuk 06. 02. 2020, 16:46

Myslím,že debatujeme pro zábavu.
Na kole, kvůli ranní tmě momentálně brompton + MHD, jezdím proto že je to nejrychlejší a nejpohodlnější. A kvůli zdravotnímu benefitu, (záda, méně nachlazeni) A TO mě baví!
Kdo to ale zestručnií že ho baví kolo, riskuje nálepku exota či uchyla, s čímž se dá podle několika případů oprávněně souhlasit..

újezďák 06. 02. 2020, 17:50

Josuk, tak jsem to asi zestručnil moc :), ale jezdit na kole mě baví mnohem víc než jezdit MHD natož autem.

Jenže pak člověk narazí na exoty, kteří tvrdí " že jezdit na kole je nutné protože tím něco říkají ostatním " nebo že " je to boj za to a to" a pokud se takovým lidem dostane mediálního prostoru, tak to cyklistice jako takové spíš škodí.

Kdo se chce zařadit mezi blouznivce nebo rovnou blázny ? :D

Martin P. 09. 02. 2020, 11:08

Zaplať pámbů za širokou škálu názorů a příkladů, kdo všechno a s jakou motivací na kole JEZDÍ. Ale je srandovní, že zrovna újezďák, který příkladně "snižuje svou uhlíkovou stopu" tak zarputile trvá na tom, že by se o tomhle aspektu nemělo snad ani mluvit.
Jasně, každý extrém je pitomost a snobismus všeho druhu je odpuzující, Tomu rozumím a sdílím to.
Jenže tady je ve hře něco jiného. Stejně jako připomínka, že lidé, kteří podrželi cyklistiku nemuseli mít zrovna starost o přírodní prostředí, ekologii a přežití civilizace a podobné vznešené ideály a přesto je jejich zásluha nepominutelná. Tak i to, že pro někoho může být rozhodující a motivační, že sám může aspoň něco udělat proti obavě, že něco je špatně a je nejvyšší čas to změnit a přivede ho to ke kolu jako alternativě, nelze s čistým svědomím odmítnout.
A to, že medializace "boje za zrno", tedy apelu na ekologii, škodí, může ale nemusí být pravda. Vadí to především ideově skupině, které to vadilo a vadit bude, ale názory jsou od toho, aby se různily, někomu jinému to zase může imponovat. Každé zjednodušování něco vyhrotí, něco zkreslí a něco jiného zase pomine, ale věřím, že při troše dobré vůle se s tím srovnáme a děkuji předem za pochopení.

újezďák 10. 02. 2020, 13:58

Martin P : jízdu na kole propaguji všude a průběžně, ale odmítám být spojován s lidmi, kteří to berou nebo dokonce vedou jako " boj" a tím od toho " plaší normální lidi" :) nebo dokonce s těmi, kteří cíleně vytvářejí nenávist ostatních ( typicky ta skupina šílenců točená na náplavce jak si udělala z lidí slalomovou dráhu a " guru pražských cyklistů" pražský cyklista to "jako náhodou" natočil a zveřejnil, nebo jeho další videa, jak je třeba sprostý na staré lidi chodce a ještě se tím chlubí, jak " je usadil". )

Z oficialit mám rád to, co se stalo s Velkou pražskou cyklojízdou, která zaznamenala dvě pozitivní změny .
První je, že má české jméno a druhá že se přesunula ze čtvrtka na víkend, čím přestala dávat munici řidičům , už to není naschvál vybraný nejhorší den pro dopravu, ale přátelská akce s potenciálem " přilákání" i těch řidičů ...

Dobrá je doprace na kole hlavně od doby, kdy už ztratila sezónnost a buditelský etos , ale přece jenom to nemám rád, asi díky SSM a době socialismu , neprožívám takovou tu radostnou organizovanost a navíc ty práskačské aplikace které si člověk musí nahrát a " ono u mě není kam" :)

Brahma 11. 02. 2020, 11:19

Na Do práce na kole si nic nahrávat nemusíš a můžeš to stále postaru vyplňovat ručně na webu. Jelikož se vlastně nejedná o nějaké velké soutěžení, tak pokud nechceš vyhrát, tak to nikomu nevadí.

Pavel Mašek 14. 03. 2020, 19:05

Děkuji za rozhovor a za všechno, co holky dělají, v ČR takových moc není. Dovolím si ale poznámku k webu holek. Je to téměř nový projekt a na webu jsou reklamy (reklama tedy). To mě štve, když je něco blog, osobně jsem "alergický" na reklamy a pokud mi někdo tvrdí, že nemá sponzory, tak tímto to tedy moc nepotvrzuje.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
První Lego s cyklopruhem
Lifestyle,

První Lego s cyklopruhem7

04. ledna. 2021, 3min. čtení