Jakub z truhlárny DUBA: Nákladní kolo jako komfortní dopravní prostředek

Publikováno: 14. srpna. 2023, 10 min. čtení
Aktualizováno: 16. srpna. 2023
Úvodní foto: Jiří Motýl
Publikováno: 14. srpna. 2023, 10 min. čtení
Aktualizováno: 16. srpna. 2023
Úvodní foto: Jiří Motýl

Nákladní kola jsou zatím v Česku k vidění velmi zřídka. V Praze především mezi kurýry a přepravními společnostmi. Přesto se najdou i soukromí uživatelé. S truhlářem Jakubem Voverkou z truhlárny DUBA si v jeho truhlárně v pražských Řepích povídal Jiří Motýl o tom, jaká byla jeho cesta k pořízení nákladního kola pro cesty po Praze.

Jakub Voverka měl ke kolům vztah celý život, vyrůstal v Praze a od dětství na kolech jezdil. V dospívání se i věnoval skládání a opravě starých kol. Co ho ale od těchto poměrně běžných zájmů přivedlo k pořízení nákladního kola?

Newsletter pro pravidelné dárce a dárkyně

Tento text byl vytvořen pro exkluzivní newsletter pro pravidelné dárce a dárkyně Městem na kole. Chcete-li dostávat do své schránky naše speciální newslettery a další speciální obsah, staňte se pravidelnými dárci na této stránce.

Inspiraci našel v rodině, jelikož jeho otec je zakladatelem známé kurýrní služby Messenge. Později se během života přestěhoval na Šumavu, kde na kole aktivně jezdil, a z dálky sledoval, jak Messenger objednává první nákladní kola do Prahy. „Když jsem to viděl poprvé, tak jsem si říkal, že kdybych žil v Praze, tak do toho určitě jdu.“

To se mu nakonec poštěstilo: „Shodou okolností jsme truhlárnu přesunuli před rokem do Prahy a zrovna těsně před tím si táta pořizoval pro sebe do Prahy elektrovariantu těchhle kol, tak jsem si to taky zkusil a začal na něm jezdit.“

Má to jen samé přidané hodnoty

Dodává, že stačily v podstatě minuty, které ho utvrdily v tom, že to je správná volba. „Říkal jsem si, nebude to tak ohebné a obratné, nebudu pořád vozit tolik věcí, abych musel mít s sebou tak velké kolo. Ale to se v podstatě ihned vynegovalo. Na kole jsem jezdil celé dospívání do školy a Prahu znám ze sedla velmi dobře. A upřímně, tohle je i mnohem příjemnější a bezpečnější, má to jen přidané hodnoty. Chovám se přeci jen trochu uctivěji a víc se přibližuji chování aut, víc se jim podřizuji, ale zároveň vnímám to, jak ta auta vnímají, že to je větší, a automaticky mají z toho větší respekt, což je prostě pro jízdu příjemný,“ dodává.

A není jediný z rodiny, kdo kouzlu nákladních kol podlehl. „Brácha má kancelář hned tady vedle a nakonec si pořídil také jedno. Teď jsem to půjčoval na týden bratrancovi a ten se chystá si také jedno pořídit.“

Jakub kolo používá na denní bázi. Jeho hlavní trasa je z Jinonic do truhlárny v Řepích, ale na nákladním kole vyráží i mimo tento okruh. Říká, že v průměru na nákladním kole ujede zhruba 300 kilometrů měsíčně. Z domova do práce to má 7 kilometrů.

Dodává, že je vlastně překvapivé, kolik věcí nakonec člověk potřebuje denně převážet. „Pamatuji si ze Šumavy, kde jsem dojížděl na normálním kole, že to bylo hezkou krajinou, delší, ale vždycky jsem si udělal výlet a říkal si, že to půjde naplánovat tak, abych si nemusel brát počítač, že ho tam a tam nechám. Ale stejně ta situace přišla, že jsem na něco zapomněl, nebo se mi pak nechtělo jet s tím baťohem na silničním kole nějakých 30 kilometrů, co jsem jezdil, a vlastně to nakonec často z té sportovní vyjížďky bylo o transportu něčeho někam.“ To teď hravě zvládá právě s nákladním kolem. „Převážím si tam počítač a další věci, třeba když máme zakázky v centru, často se dělá vyměřování, tak si s sebou beru věci na vyměřování, nebo na drobnější montáže. Ale častěji kolo užiji spíš soukromě, protože truhlárna je zaměřena na masivní nábytek, tak to není pro firemní užití na úplně pravidelné bázi.“

Kolo zvládne v pohodě i Petřín

A jak to je s výpomocí elektromotoru? Jakub říká, že u jeho modelu zcela vynuluje přidanou váhu kola a nákladu. „Člověk s tím může úplně v pohodě vyjet Petřín, ta automatická převodovka má nějakých pět rychlostí a i ten lehký převod není úplně lehký, v prudkých pasážích na Petříně už člověk rozhodně musí zabrat, ale je to úplně nepoměrné. Petřín jsem kdysi jezdil každý den, a s výpomocí elektromotoru je to i na podobném kole naprosto něco jiného. I podobně prudké kopce člověk v pohodě vyjede.“

Samozřejmě je ale potřeba si dávat pozor na kapacitu baterie. „Když se to vybije, tak najednou je člověk hodně překvapený, co to všechno váží. Mám tam přidanou sedačku pro syna, kterému jsou dva roky a jezdíme spolu na výlety tak, že vezmeme i jeho odrážedlo a chvíli jede sám, chvíli ho posadím zpět na nákladní kolo. Když jsem byli naposledy v Řevnicích, tak jsme toho tam najezdili více, zpátky i bylo trochu deště, tak jsem přidal více přípomoci elektromotoru a myslel si, že to bude v pořádku. Ale pak to nevyšlo a to byla velká stopka najednou. Celý ten kopec v Prokopáku mě stál nakonec tak desetkrát víc energie než celý ten 60 kilometrů dlouhý výlet před tím.“ 

Dodává ale, že hodně záleží na terénu a stupni výpomoci elektromotoru. Na rovince se z jeho zkušenosti kolo téměř nevybíjí a člověk na něm ujede hodně. Pokud ale zvolí silnou výpomoc a bude se pohybovat do kopců, tak vydrží maximálně 50 kilometrů a pak je třeba kolo dobít. I tak se ale prý člověk hodně hýbe a rozhodně se protáhne, nelze to srovnat s pasivní cestou autem.

Na kole jsou kromě truhlárny DUBA i nálepky Messengeru. Jakub ale dodává, že pro Messenger jako kurýr jezdí jen příležitostně, například o Vánocích, když se Messenger dostane do hektického období. „Bohužel člověk bez tréninku tolik nevypomůže, protože se to nedá absolutně porovnat, když člověk nemá to myšlení a znalost, aby si ty zakázky nabral tak, aby to dávalo smysl. Takže já lítal z Hanspaulky na Strahov přes údolí a měl jsem toho úplně plný brejle.“

Syna to baví ohromně

Nakonec tak kolo hodně využívá kromě cesto do práce na výlety se synem: „Sice jsou mu jen dva, ale baví ho to ohromně. I doma ukáže, že do toho chce vlézt a chce jet. I když je takto malý, tak můžeme vzít odrážedlo a jet třeba na Dívčí hrady a třeba půlku ho dovezu. Uděláme tak alespoň takový symbolický výlet.“

Zvažoval nákup i jiného kola, nebo z hlediska inspirace Messengerem byla cesta k Bullittu od Larry vs Harry jednoznačná? „Já jsem zvažoval třeba ještě Omnium, kde má člověk nákladní prostor taky před sebou, ale má ho jakoby nad předním kolem, takže to kolo je blíž, je to kratší a je to jenom taková jakoby platforma. Přišlo mi, že je to obratnější, je to lehčí. To byla druhá věc, o které jsem přemýšlel. Sice to nemám tolik nastudované, ale nakonec mi Bullitt přišel univerzálnější. Manželka žila nějakou dobu v Kodani, tak jsem to tam sledoval a stále mi to přijde jako nejrozšířenější nákladní kolo, které se hodí pro nejvíce typů situací. Přijde mi to jako ta nejuniverzálnější náhrada na převážení nákladu.“

Nabídka nákladních kol se ale i v Česku stále rozšiřuje. Přibývají noví prodejci. Jakub podotýká, že kolo typu longtail (prodloužený nosič nad zadním kolem) prodává nyní dokonce i Decathlon. „Já jsem spokojený s tím nákladem vepředu, třeba i právě ve spojitosti s tím dítětem jsem nikdy nechtěl žádné vozíčky dozadu,“ dodává, proč by ani nyní do jiného typu kola nešel.

„Je to příjemné, cítím že mám komfort a nemusím pracovat s nějakou leností. Kdyby bylo horší počasí, tak bych se na normálním kole přemlouval, jestli jet. Z Jinonic to mám přes parky a jsou tam třeba k Plzeňské hodné prudké pasáže přes údolí. Na normálním kole by to bylo znát. Ale tady to odpadá a přesto se člověk hodně hýbe,“ shrnuje na závěr, proč se nákladní elektrokolo stalo jeho každodenním celoročním dopravním prostředkem.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Komentáře k článku

Zdenek X 14. 8. 2023, 09:56
3
2

Me tedy vyjde kazdodenni cestovani do prace (ale 3x delsi trasa nez pan v clanku) na vic, nez je cena prazske tramvajenky vcetne mimoprazskeho 1.pasma (retezy, plaste, lepeni, duse, probrzdene rafky, kazeta, obcas omotavka a bowdeny+lanka, obcas nejaka havarie a neco se rozbije, ... ale i hadry (letni, zimni) a tretry na kolo nevydrzi vecne). Takze mam naprostou silnicni plecku. To ani nema cenu myt, kdyz je dvakrat denne na silnici. A mohu to zaparkovat kdekoliv (jak z hlediska bezpecnosti, tak prostoru: uplne bezne poprosim, a zaparkuji i napr. v bance). Celkem by me zajimala ekonomika provozu kola za 150 tisic a jak vypada pri jezdeni v podzimnich a jarnich plyskanicich (nebo dokonce zimnich).

300 km/mesic, 7 km vzdalenost prace-domov: to vychazi pouze na domov-prace a zpet.

Zdenek X 14. 8. 2023, 10:55

"plyskanice", to je drsne ... asi bych si mel zopakovat ucivo ZŠ.

Kuba 14. 8. 2023, 22:41
3
2

Základy ekonomiky e-cargo kol např. zde: https://www.youtube.com/watch?v=rQhzEnWCgHA

Stručnej výcuc - když to cargo kolo nahradí v rodině aspoň jedno z aut, může se (coby extrémní příklad) po roce vyhodit a koupit nový a stejně to vyjde finančně líp...

Václav Řehák 15. 8. 2023, 16:26
2
1

Kuba: Ten výpočet je nesmyslný. Počítá s částkou 7-10 tisíc USD za roční provoz auta, což je v našich reáliích blbost - málokdo má pro rodinu nové auto na leasing. Sleduju náklady na provoz dvou velkých (jedno je osobní dodávka) aut a je to kolem 13-15 tisíc Kč měsíčně za obě při nájezdu kolem 15.000 km ročně na každém. A nákladní kolo by je nahradilo jen málokdy: občas jedeme se ženou každý 100km od bydliště opačným směrem, v zimě a dešti bych na něm taky děti asi nerozvážel.

Bakfiets by se mi líbil, ale přinejmenším v našich podmínkách (pražské příměsto) by to byla hlavně drahá hračka.

Kuba 15. 8. 2023, 17:05
1
1

Václav Řehák: ten výpočet je logicky pro zahraniční reálie, je ve videu zahraničního autora, naše reálie logicky můžou být o trochu šouplé (ale řádově fakt sedí i na naše).

Slovo "když" v mém příspěvku znamená něco jako "pokud" mluvím tedy o situaci, kdy je možno jedno z aut v rodině díky kolu nekoupit/prodat a neprovozovat. O vaší situaci, kdy se počet aut v rodině nezmění to logicky neříká nic.

Když z vašeho příspěvku vezmu odhad měsíčních nákladů na provoz jednoho toho auta 6000 měsíčně (míň jak polovina, abych vzal to menší), což cca sedí s mými záznamy ~7500 za velkej kombík s podobným ročním nájezdem, je to ročně 6*12, tedy 72 000. K tomu ztráta hodnoty - to i u ojetiny pár desítek tisíc za rok udělá (ojetina za 300 000, která bude mít po deseti letech zanedbatelnou cenu dělá 30 000 ročně). Celkový náklady na vlastnictví auta se tedy opravdu pohybujou kolem těch stotisíc ročně. Jasně, může to být míň v případě nějaké velmi staré, levné, úsporné a servisně jednoduché ojetiny, ale takové mají taky svá úskalí, a může to být taky o hodně víc.
I v našich reáliích se tedy dostáváme na roční částku srovnatelnou s cenou slušného e-carga, OK, zahazovat si ho budem moct dovolit ne každý rok, ale spíš po roce a půl... Je to takovej rozdíl?

Václav Řehák 16. 8. 2023, 09:14
2
2

Kuba: Ty reálie jsou ale podstatné. Amortizace auta nemusí být tak velká (Focus kombi jsem koupil za 150t a prodal po 6 letech za 75t, tj. 12.500 Kč ročně). Oproti tomu cargo ekolo použité nekoupím a musím počítat nové.

Co je ale podstatné je, že kromě rodin, které auto nechtějí z principu (zdravím Vráťu :), v běžné rodině cargo kolo ani druhé auto nenahradí. Buď jsem satelitní rodina jako my a ty vzdálenosti a vůbec celá infrastruktura tomu nepřejí nebo jsem někde v centru a tam zase bakfiets těžko vůbec zaparkuju - do bytu se nevejde (nebo pak počítej ty 2m2 nájmu k nákladům) nebo potřebuju garážové stání jen na to kolo (k autu se na běžné místo narozdíl od normálního kola nevejde). Což je obecně moje výhrada - i v tom videu je vidět, že parkovací místo na ulici pro 2 cargo kola je stejně velké jako pro auto. Tím ale dost padá městotvorný prvek cyklistiky.

Aby to nevyznělo negativně. Žil jsem v NL, bakfiets se mi líbí, dokonce můj kamarád ho má (jako doplněk k 2 autům), ale přikládal bych mu okrajový význam. Co by byla opravdová revoluce je, kdyby většina dětí začala jezdit do školy na kole místo mamataxi - to je mnohem snáz realizovatelné a s řádově větším dopadem.

Kuba 16. 8. 2023, 10:00
1
5

Vaclav Rehak: to s tim Focusem je sice moznej, ale hodne okrajovej pripad, oproti tomu jsou podobne nebo ic vychyleny pripady na druhou stranu (az k novymu autu, kde ta ztrata hodnoty) muze byt snadno za rok sestimistna. A nikak vyrazne to s tim vypoctem nehne.

U te druhe casti plati, ze jo, chybejici infrastruktura je problem. Pan z clanku ji ovsem zrejme ma a urcite nebude sam. Jezdeni deti na vlastnim kole do skoly by bylo taky fajn, ale je to jen cast vyuziti carga a taky to narazi na infra, napr jak to detsky kolo na dobu vyucovani bezpecne zaparkovat. Nebo ho teda doprovodny rodic muze odvezt na svem cargu...

Je jedna vec, ze pro vas zivotni styl by to nahrada auta nebyla. To je klidne mozne. Ale nezobecnujte to na vsechny, to je blbost. E-carga jsou v CR zatim velka novinka, jsem presvedcenej, ze i ja budu prekvapenej, kde vsude najdou vyuziti.

A co se tyce toho parkovani, jsou to dve velky "dodavkovy" carga, mozna i s privesem na miste pro osobak, kam obvykle 6,5 m L3 Ducato/Jumpera/Boxera nedate. To je sakra citelna uspora mista ve meste, nemluve o hluku a emisich...

Václav Řehák 16. 8. 2023, 14:15
4
2

Tak asi nebudeme srovnávat cargokolo s L3 Ducato. Takové kolo v pohodě nahradí třeba rozvoz pizzy (na který u nás používají něco jako Renault Clio), ale třeba VW Caddy u Rohlik.cz už to nenahradí.

Zas tak velká novinka to není, Ordr s tím začínal před 8 lety a i když semtam takové kolo vidět je, pořád to považuju za okrajovou věc.

Ale hlavně by mě zajímalo, jak taková běžná rodina někde v Holešovicích, Smíchově či Žižově to kolo bude parkovat. Kolárny tam nejsou (a ani by se tam nevešlo), kolo za 100 tisíc na ulici nenechá, takže zbývá někde v bytě.

Jenda 16. 8. 2023, 16:00
2
1

Tady v Nuslích jeden člověk parkuje cargo kolo ve vnitrobloku na zahradě - prostě mezi domy takové prostranství (obestavěné a oplocené, ale teda přelízt by to šlo, ve dvou/třech lidech by asi šlo i přes plot přehodit ukradené cargokolo). Má to přivázané masivním řetězem a zakryté plachtou, aby mu na to nepršelo. Nezkoumal jsem, jestli tam má třeba i nějaký alarm, ale realizovatelné by to bylo.

Kuba 16. 8. 2023, 16:57

Vaclav Rehak: kolikrat jste, krome brzy rano pred Vanoci, videl to L3 Ducato zasilkovky plny? Realne ten kuryr na cargokole, pokud ma dobre umisteny cyklodepo, kam se muze behem dne vracet, muze odvyzt za den to samy co s tou dodavkou. Je to o infrastrukture a organizaci, ta se samozrejme musi prizpusobit pouzivanymu prostredku, pouzivat to cargo jako dodavku by byla kravina.

Jenda 16. 8. 2023, 20:16

Já vyjádřím svůj asi nevšední názor, ale myslím si, že kurýři/pošťáci by měli výrazně méně rozvážet ode dveří ke dveřím. Já bych mnohem víc ocenil, kdyby byl běžným způsobem doručení „alzabox“, který si vyzvednu cestou kdykoli se mi to hodí, a ne kurýr který přijede v náhodnou dobu když nejsem doma/spím/mám zrovna jednání/hovor. Aproximací tohoto jsou „zásilkovny“ kde se to vyzvedává v různých nesouvisejících restauracích a obchodech, ale to stejně vyžaduje lidskou interakci a má to různé otevírací doby. Naštěstí se to začalo trochu víc rozšiřovat a do alzaboxu (a alternativ od jiných firem) už doručují i jiné eshopy než Alza, ale pořád je to spíš menšina. A i pro tu přepravní společnost je to jednodušší, nemusí jezdit ulicí a zvonit na lidi/volat jim a čekat až vylezou, ale přijede k „alzaboxu“ na rohu, nastrká do něj krabice a hotovo.

Václav Řehák 17. 8. 2023, 09:38

Jenda: To zcela učitě. Zbox máme pár minut pěšky, chodíme tam téměř denně. Navíc bych nesouhlasil, že je to menšina, naše zkušenost je spíš opačná - možná 3/4 objednávek vyřešíme přes Zbox nebo sousední Alzabox. Jediné omezení vidím v kapacitě a s tím související úložní době, která je tuším 3 dny. Stačí odjet na týden na dovolenou a zásilka se vrátí jako nedoručená.

Martin 17. 8. 2023, 21:28

Přesně dva roky longtail. Rozvoz dvou dětí (9 a 11) do školy, odpoledne vyzvedávání z kroužků, mezitím doprava po městě po různých lokacích převážně na P1, P2, P7, P8. Nájezd po dvou letech 5500 km (230km měsíčně). Pořizovací cena do 50 000. Parkuju na chodbě v domě. Roční náklady na servis a opravy cca 3000-5000Kč.
Auto (Focus Combi) jsem téměř přestal po Praze používat, pokud nepotřebuju do Makra nebo Ikei. Teď mi asi dva měsíce stálo kvůli poruše, oprava za 25000. Naopak řeším, jestli se auta nezbavit. Hlavní argument proti je, že carsharing na víkend na chalupu je celkem drahý.

Nightrider 23. 8. 2023, 18:50
2
1

Můžu potvrdit, že jakmile jednou to nákladní kolo máte, využití se pro něj najde a dost pravděpodobně ho bude mnohem víc, než jste původně čekali :-).
Nevýhodou je v mém případě složité parkování (buď v paneláku rozebrané na dva kusy, v garáži v práci nebo nouzově na chodbě), které prakticky znemožňuje každodenní využití, a tak náklaďák využívám trochu atypicky hlavně jako dálkový stroj k dojíždění na víkendy nebo na turistiku (situace typu "tuhle hromadu bagáže nejsem schopný pobrat a dotáhnout na nádraží"). Na osobní dopravu po městě mám normální kolo.

Kuba 23. 8. 2023, 20:00

Nightrider: co je to za typ a jak složité je to rozdělení na dva kusy?

Nightrider 24. 8. 2023, 13:22

Kuba: lehotříkolka s předním náhonem a korbou mezi zadními koly. Rozdělení znamená zaaretovat řidítka, postavit ji čumákem nahoru (nejde dělat pod stropem nižším než 2,6 m), rozpojit brzdy a elektriku, vyšroubovat čtyři šrouby a pak ty dvě půlky někam odnést. Celkem asi 10 minut.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat