Kdo získal ocenění Cargokolo roku 2022?

Publikováno: 25. ledna. 2023, 13 min. čtení
Aktualizováno: 24. ledna. 2023
Autor: Jiří Motýl
Úvodní foto: VDA
Publikováno: 25. ledna. 2023, 13 min. čtení
Aktualizováno: 24. ledna. 2023
Autor: Jiří Motýl
Úvodní foto: VDA

Již několikátým rokem bylo i vloni na podzim předáváno ocenění Nákladní kolo roku. Kdo toto ocenění na veletrhu IAA Transportation v německém Hannoveru obdržel v roce 2022?

Nákladní kola hodnotili celkem čtyři porotci na veletržním testovacím okruhu. Z úst hodnotitelů zaznělo, že všechna testovaná kola byla vysoké kvality, dodávají, že celé odvětví kráčí rychle kupředu a vyloženě nekvalitní kola tak již v soutěži nejsou přítomná.

Do soutěže se letos přihlásilo celkem 27 nových nebo inovovaných modelů. Testujícími byli Johannes Reichel (iniciátor ocenění), dále odborník na logistiku jízdních kol Thomas Schmitz ze společnosti Radlader v Mohuči, odborník na logistiku jízdních kol Martin Schmidt ze společnosti Cycle Logistics v Berlíně a odborník na design nákladních kol Satish Kumar Beella z Univerzity aplikovaných věd v Haagu.

Porotce Martin Schmidt k nákladním kolům a potenciálu jejich rozvoje dále dodal, že nákladní kola mohou podle něj přispět k rozvoji městské logistiky nikoli jako konkurence klasických dodávek, ale jako inteligentní, klimaticky šetrný, výkonný a prostorově úsporný doplněk běžných nákladních vozidel. Cílem je podle něj spolupracovat se všemi účastníky transportního řetězce, aby byla logistika co nejvíce šetrná k životnímu prostředí a v budoucnu se dospělo ke klimaticky-neutrálnímu způsobu přepravy zboží.

Vítězové 2022

Lehká cargokola

  1. Riese & Müller Transporter2
  2. Urban Arrow Craft L
  3. Gleam Escape

Těžká cargokola

  1. Mubea Cargo
  2. tricargo Lademeister
  3. Rytle MovR3

Cyklo-přívěs

  1. Nüwiel eTrailer
  2. wuppdi
  3. Carla Cargo

Lehká nákladní kola

V kategorii lehkých nákladních jízdních kol se na prvním místě umístil klasický Long John od Riese & Müller navazující na dřívější model Transporter, nyní nazývaný Transporter2. Tento model měl na druhé kolo v pořadí (Urban Arrow Craft L) jen velmi malý náskok.

Transporter2 od Riese & Müller měl zcela nový tuhý rám navržený speciálně pro komerční využití. Extrémně lehké a hbité ovládání bylo doplněno o plynulý, tichý a plynule měnitelný pohon Bosch Performance Enviolo. To vše završoval důmyslný stojanový mechanismus a výškově nastavitelná řídítka. Porota také hodnotila jako příznivou jeho cenu (od 6 200 eur) a lepší užitečné zatížení díky nižší pohotovostní hmotnosti a vyššímu možnému celkovému zatížení.

Jen o něco méně hladce se pohyboval model Urban Arrow Craft L, který je rovněž koncipován jako klasický Long John. Craft L má pevnější skříň, ale díky velmi vzpřímenému posedu a měkčí zadní části nezapře svůj původ jako kolo spíše pro soukromé využití. Nutno poznamenat, že také jeho cena je výrazně vyšší (od 8 200 eur).

Vídeňský Gleam Escape přesvědčil jako kvalitní inovovaný „Long Tail“. Díky propracovanému naklápěcímu mechanismu byl hodnocen jako velmi obratný. Dá se s ním jezdit dynamicky, díky propracovanému nezávislému odpružení snadno snáší schody nebo obrubníky a na nabízenou technickou úroveň má i příznivou cenu (od 7 500 eur). Porota ale negativně hodnotila možnost každodenní manipulace, kde byla kritizována složitější montáž a demontáž se systémem naklápění.

Těžká nákladní kola

Mubea Cargo nakonec jednoznačně zvítězila u všech čtyř porotců v kategorii těžkých cargo kol po zohlednění všech podstatných kritérií, jako je ovladatelnost, komfort, užitečné zatížení, obratnost, ale i cena.

Kolo pochází z nové divize U-Mobility tradičního automobilového dodavatele s velkým know-how v oblasti automobilového průmyslu, který působí i v Česku. Toto těžké nákladní kolo dle slov poroty bodovalo prvotřídní, bezpečnou a přesnou ovladatelností, snadným přístupem, výkonným pohonem, vysokou pevností a kvalitou podvozku a kol, v kombinaci s profesionální skříňovou karoserií Junge, celkovou hmotností do 500 kg a také velmi atraktivní cenou (od 10 490 eur). Jediné, co by porota preferovala vylepšit, by bylo plynulejší řazení než u poněkud těžkopádného řadiče Rohloff.

Na vicemistra z roku 2021, Tricargo Lademeister, tak zbylo jen druhé místo. To si však zasloužil díky svému stále velmi praktickému balení klasického nákladního tříkolového vozíku vážícího pouhých 90 kg a přesto schopného uvézt až 425 kg.

Nová verze těžkého kola Rytle MovR3 zase ukázala velký pokrok jeho výrobce. Kromě oboustranného nájezdu přineslo toto kolo v nové verzi i výrazně větší komfort, tišší jízdu a snadnější ovládání. Kromě toho kolo bodovalo elektrickým zdvihem v zadní části, vhodností pro použití v kombinaci s paletami s běžným nákladem, a ekosystémem s vyměnitelnými nástavbami v kontejneru, a také s normami Euro, které se běžně používají v odvětví nákladních vozidel. Největší nevýhodou bicyklu, který je se svým 1,3 metrem šíře bohužel také velmi široký, je jeho stejně velkorysá, téměř náklaďáková cena 19 900 eur.

Přívěsy a vozíky

Kategorie přívěsů/vozíků bývá spíše podceňovaná. Přesto v ní soutěžilo velmi pestré složení produktů, které nakonec nabízejí veškeré možné pohodlí pro přepravu nákladu. U nákladních přívěsů nakonec zvítězil přívěs, který si klade za cíl mít možnost změnit každé kolo na bicykl nákladní: Tříkolový kompaktní přívěs Nüwiel eTrailer oslovil porotce svým plynulým pohonem, který – i s tažným kolem bez jakéhokoliv elektromotoru – skvěle tlačí, přesně brzdí a zajišťuje vysokou manévrovatelnost soupravy.

Výrobce deklaruje, že chytrá elektronika v kombinaci s elektromotorem v přívěsu zajistí, že i jezdec na klasickém kole vůbec nepocítí, že nějaký přívěs za sebou má. Kromě toho jej lze použít i jako soběstačný ruční vozík. Nevýhody: Hmotnost přívěsu s ocelovým rámem 120 až 180 kg s boxem o objemu 1 m³ a poměrně vysoká cena 6 500 eur.

Také proto se hned za Nüwiel eTrailer umístilo zbrusu nové tříkolové wuppdi od berlínského start-upu, které je mnohem lehčí (prázdné váží 65 kg) a navíc nabízí více prostoru. S celkovou hmotností 365 kg užitečného zatížení je navíc za nižší cenu (od 3 890 eur, bez motoru) mnohem všestrannější. Jediné, co by se mělo (vzhledem k celkovým hmotnostem o kterých při přepravě nákladu hovoříme) dle poroty přehodnotit, je jednoduché ukotvení ke sloupku sedla.

Vlastnosti, díky kterým je Carla Cargo na třetím místě, jsou již u tohoto modelu téměř klasické. Neustále vylepšovanému modelu Carla není mnoho co vytknout: velmi pevný ocelový rám, kvalitní konstrukce, solidní nábojový motor Bafang, který tlačí dobře dávkovatelným a téměř neslyšitelným způsobem, rychle působící brzda, skvělé speciální nástavby až po pojízdnou poštovní schránku nebo LoadHog pro Euro bedny. Jen přemrštěná cena (od 7 000 eur) a délka přes tři metry brání tomu, aby se umístil ještě výše.

Boom nákladních kol a s tím spojené otázky

Nákladní kola v posledních letech zažívají velký boom, rozhodně se ale nejedná o nový dopravní prostředek. Klasická nákladní kola poháněná pouze lidskou silou jsou tu téměř stejně dlouho jako klasické jízdní kolo tak, jak ho známe dnes. V posledních letech se ale čím dál více prosazují nákladní kola kromě osobní přepravy i v profesionální městské logistice.

Zájem o nákladní kola dosáhl takové míry, že některé přepravní společnosti reportují, že bývá potíž získat dostatečný počet nákladních kol v odpovídající kvalitě v rozumném časovém horizontu.

S probíhajícím rozvojem tohoto segmentu ale přichází i nové otázky. Především rozvoj těžších nákladních kol s elektrickým pohonem přináší otázku, zda je nadále udržitelné tato vozidla regulovat pouze jako jízdní kola, zda se i vzhledem k jejich váze a rozměrům v některých případech nejedná o již zcela odlišnou kategorii vozidel, která by si zasloužila vlastní pravidla. Nutno ale podotknout, že se stále jedná o podstatně lehčí dopravní prostředky než jsou klasická motorová vozidla.

Někteří výrobci těchto kol zároveň upozorňují, že by i rádi v některých případech svá kola osazovali silnějšími elektromotory, které by již zařadily tato kola spíše do kategorie motokol nebo mopedů. Tam by ale bylo dle výrobců složité, vzhledem k současným pravidlům těchto kategorií cílených pro zcela jiné typy vozidel, získat typové schválení pro vozidlo s konstrukcí bližší kolům.

Je tak pravděpodobné, že se v rámci dalších úprav dočkáme změn i v tomto segmentu. Změny v možné kategorizaci a podmínkách schvalování lehkých elektrických vozidel jsou ostatně opakovaně na evropské úrovni přetřásány i z hlediska dalších vozidel, jako jsou stále populárnější elektrokoloběžky.

Další otázkou jsou pak samotné výrobní standardy, které mají nákladní kola splňovat, a způsoby jejich testování. Aktuálně není žádný soubor mezinárodních norem pro nákladní kola, kterým by se mohli výrobci jednoduše řídit. Řada výrobců tak sama iniciuje vznik evropských norem pro konstrukci nákladních kol, podle kterých by mohli postupovat a odvíjet od nich své produkty. Na světě je již první návrh norem pro nákladní kola, zatím ale nebyly dokončeny (první návrhy lze dohledat pod číslem normy prEN 17860).

V neposlední řadě se pak jedná i o samotná pravidla silničního provozu. I v Česku jsme již zaznamenali značení omezující vjezd kolům širším než 1,2 metru. I když to bylo v Praze cílené na tzv. pivní cyklobusy, které nakonec definitivně omezila nedávná novela zákona o silničním provozu.

Podobná šíře se většiny nákladních kol ani zdaleka netýká, přesto se jedná o jednu z prvních vlaštovek v Česku, která ukazuje, že rozměry kol mohou hrát roli.

V Německu pak v nedávné novele zavedli do dopravních předpisů přímo symbol nákladního kola. Ten tak lze využít třeba pro vyznačení parkingu nebo místa nakládky. Ale i pro jakékoliv dopravní značení, které by se mělo týkat specificky nákladních kol. To jen ilustruje jejich rostoucí oblibu a potřebu nákladní kola v předpisech ukotvovat.

Na závěr je ale nutno podotknout, že většinu nákladních kol na evropských ulicích tvoří spíše klasické modely, které známe již dlouhá léta a které žádné zvláštní obtíže na cyklostezkách a v ulicích měst nepůsobí. Ať již se jedná o pojízdné stánky, kola pro přepravu dětí nebo drobného nákladu, nebo běžné vozíky či kola poštovních doručovatelů. Soutěže jako je ta o Nákladní kolo roku jsou pak především odrazem určitých technických inovací oboru, občas i výstřelků a slepých uliček. Ukazují tak spíše ty nejnovější koncepty a nápady v dané kategorii, než klasickou mainstreamovou produkci.

Kde pořídit nákladní kolo?

Téměř vše lze pořídit přes internet, ale pokud si člověk chce nákladní kolo před nákupem vyzkoušet nebo alespoň s prodejcem svůj nákup zkonzultovat před objednávkou osobně, pak možností není tolik, i když prodejců v posledních letech přibývá.

Lze zmínit například Ekolo.cz, Cyklospeciality, Citybikes, Cargobike Czechoslovakia nebo Cargobikedaddy. Nelze vyloučit, že nákladní kola prodávají i další cykloprodejci, pravděpodobně ale jen ve velmi omezené míře, třeba v Decathlonu lze zahlédnout longtaily, tedy kola s prodlouženým zadním kolem. Na vozíky za kolo pak narazíte v běžných cykloprodejnách vcelku často.

Obecně ale za hranicemi v německojazyčném světe naleznete mnohem širší výběr, jako nejbližší specializovaný obchod lze doporučit Heavy Pedals ve Vídni.

Trochu specifickými případy je pak jednak lokální výrobce Cargobikes.cz a služba Cargio. Ta nabízí pronájem vlastních nákladních kol firmám.

Jeli už jste někdy na cargokole?

Výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...
Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Přidej komentář

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Parkování kola na ulici
Lifestyle, Návody,

Parkování kola na ulici

27. prosince. 2022, 17min. čtení5