Motoristé budou muset od příštího roku objíždět cyklisty ve vzdálenosti půldruhého metru. Za porušení bude hrozit pokuta až 2000 korun, pokud řidič cyklistu neohrozí. Počítá s tím novela o provozu na pozemních komunikacích, kterou prezident Miloš Zeman podepsal. ČTK to včera oznámil jeho mluvčí.
Novela ukládá motoristům objíždět cyklisty ve vzdálenosti, která odpovídá zhruba polovině jízdního pruhu. Důvodem je snaha o vyšší bezpečnost cyklistů v silničním provozu. Podobná úprava platí v Německu, ve Francii nebo ve Španělsku.
Odpůrci předepsané vzdálenosti pro předjíždění poukazovali na to, že nové opatření nebude možné na mnoha místních silnicích dodržovat ani kontrolovat. Argumentovali tím, že například na úzkých silnicích v horách nové opatření zastaví dopravu.
Bezpečnou vzdálenost pro předjíždění cyklistů navrhla do silničního zákona zapracovat skupina poslanců v čele s Petrem Dolínkem z ČSSD. Nově bude nutné vozem míjet cyklistu ve vzdálenosti 1,5 metru tam, kde je to možné. V oblastech s omezenou rychlostí jízdy na 30 kilometrů v hodině by stačila metrová vzdálenost pro předjíždění.
Novela má také umožnit odebrání dvou bodů řidičům, kteří by neoprávněně parkovali na místech pro zdravotně postižené. Zavádí také faktický zákaz provozování takzvaných pivních kol (více o nich jsme dříve psali zde), kdy nově přepravované osoby, které se podílejí na na jízdě vozidla, nesmí požívat před jízdou nebo během ní alkohol či jiné návykové látky. Zákon doplňuje o právo obcí vyžádat si odtah autovraků a o právo poskytovatelů domácí péče parkovat po nezbytně dlouhou dobu na místech se zákazem stání, což zatím mohou například službu konající lékaři.
Povinnost využít cyklistickou infrastrukturu (konkrétně ochranný nebo vyhrazený cyklopruh, stezku pro cyklisty nebo vymezený prostor pro cyklisty v křižovatce) je nyní zpřesněna dovětkem, že daná povinnost platí pouze „v daném místě a směru, ledaže by tím mohla být ohrožena bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích.“ Lidé na kolech by tak neměli být nuceni použít cyklistickou infrastrukturu, pokud vede jinudy, než kam směřují, nebo by její využití nebylo bezpečné (zmiňují se příklady neuklizených cyklostezek a cyklopruhů v zimě, nebo nutnost využití substandardní cyklostezky rychlými sportovními cyklisty).
Novela také zavádí povinnost mít na lehká elektrická vozidla kategorií L1e, L2e a L6e řidičský průkaz skupiny AM. Kategorie L1e se dotýká vozidel připomínajících jízdní kola, tzv. motokol/mopedů (více jsme psali zde), která ale mají výpomoc motoru i při rychlosti přes 25 km/h, nebo jejich motor neslouží pouze jako dopomoc při šlapání. Řidičské oprávnění kategorie AM musejí mít nově jezdci na motokolech/mopedech, která mají maximální konstrukční rychlost mezi 25 a 45 km/h (návrh dříve vyvolal odpor z řad prodejců elektrokol, psali jsme zde).
Prvotním cílem novely byla pouze snaha umožnit strážníkům, aby mohli pokutovat na místě nedovolenou jízdu ve vyhrazených jízdních pruzích. Nyní mohou strážníci pouze postoupit podezření z takového přestupku do správního řízení. Vyhrazené jízdní pruhy slouží zejména pro jízdu autobusů, vozidel policie, zdravotnických záchranářů, hasičů a dalších složek záchranného systému.
Kompletní znění všech schválených změn je dostupné zde.
Aktualizace 16. 10. 2021: Oprava informace o novelizaci zákona č. 361/2000 Sb. Schválené znění zákona explicitní zákaz stání na chodnících neobsahuje. Aktuální novela zákona o silničním provozu tak na nakládání s cyklovraky nebo špatně zaparkovanými koly nemá zásadní vliv.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Sodoma 28. 9. 2021, 23:00
2
"...dosahují buďto rychlosti motoru přes 25 km/h..."
Motor nemůže mít rychlost a už vůbec ne v kilometrech za hodinu, motor může mít leda tak otáčky (za minutu).
Buď je to špatně převzato při psaní článku, nebo je ten zákon ještě větší paskvil než jsem si myslel původně...
Jiří Motýl 29. 9. 2021, 23:27
Díky opraveno, chyba na mé straně - nepřesná formulace.
Michal 15. 10. 2021, 11:05
Odkaz, který máte na konci článku není finální verzí, jedná se pouze o verzi schválenou sněmovnou. Finální verzi schválenou senátem naleznete zde: https://aplikace.mvcr.cz/sbirka-zakonu/ViewFile.aspx?type=c&id=39230
Právě například explicitní zákaz stání na chodnících byl senátory vyřazen.
Jiří Motýl 16. 10. 2021, 00:27
Michal: Díky, opraveno. Je to informace, která se nám opakovaně vyskytla ve více článcích, ještě k tomu vydáme větší opravnou informaci. Asi jsme nepozorně analyzovali záznam senátního hlasování a od té doby danou chybu replikovali bez kontroly.