Německo mění dopravní předpisy

Publikováno: 28. února. 2020, 5 min. čtení
Aktualizováno: 20. prosince. 2020
Autor: Jiří Motýl
Publikováno: 28. února. 2020, 5 min. čtení
Aktualizováno: 20. prosince. 2020
Autor: Jiří Motýl

Jak informovalo německé Spolkové ministerstvo dopravy a digitálních technologií, Spolková rada (horní komora německého parlamentu) schválila novelizaci německých dopravních předpisů, která si klade za cíl zvýšení bezpečnosti silničního provozu a podporu ochrany klimatu. Změna přináší i některé novinky dotýkající se cyklistické dopravy. O co se jedná a co změna v Německu přináší? Pojďme se podívat.

Jízda vedle sebe

Zákon nově na obecné úrovni povolí jízdu na kole vedle sebe. Jízda za sebou bude nově cyklistům přikázána jen v situacích, kdy by jízda vedle sebe omezovala ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.

Minimální odstup při předjíždění

Doposud platná formulace o dostatečném odstupu při předjíždění bude nahrazena konkrétními vzdálenostmi. Motorová vozidla budou muset nově předjíždět pěší, cyklisty a jezdce na lehkých elektrických vozidlech minimálně s odstupem 1,5 metru v obcích a s odstupem 2 metry mimo obce.

Rychlost chůze pro nákladní vozidla nad 3,5 tuny odbočující vpravo

Z bezpečnostních důvodů budou mít uvnitř obcí nákladní vozidla nad 3,5 tuny nařízeno odbočování vpravo pouze rychlostí chůze (tj. od 4 do 7, max 11 km/h). Za porušení může být uložena pokuta až 70 € a jeden trestný bod.

Přeprava dalších osob na kolech

Na kolech budou moci být v budoucnu přepravovány i další osoby. Podmínkou je, aby kolo bylo pro přepravu osob uzpůsobeno a patřičně vybaveno. „Řidič“ takového kola by také měl mít alespoň 16 let.

Doplňková zelená šipka i pro kola

Doplňková zelená šipka umožňující odbočení vpravo i přes signál „Stůj“ při současném dání přednosti vozidlům ve volném směru bude nově platit i pro cyklisty v cyklopruzích a na oddělených cyklostezkách. Kromě toho bude zavedena varianta doplňkové zelené šipky určené jen cyklistům.

Zákaz zastavení v ochranných cyklopruzích

Na rozdíl třeba od Česka doposud bylo možné v německých ochranných cyklopruzích zastavit až na 3 minuty, což je často zneprůjezdňovalo. Tomu by nyní měl být konec a měl by začít platit úplný zákaz zastavení v ochranných cyklopruzích. Ochranné cyklopruhy sice v Česku máme teprve pár let, zákaz zastavit a stát v nich ale platí již od jejich zavedení.

Cyklistické zóny

Zatímco Česko se před pár lety chtělo nechat inspirovat německými cyklistickými ulicemi, akorát je trochu nešťastně pojmenovalo jako cyklistické zóny, tak Německo se nově rozhodlo Česko dohnat a kromě již existujících cyklistických ulic zavádí právě i cyklistické zóny. Pravidla platí podobná jako pro cyklistickou ulici. Rychlost dopravy tu bude omezena na 30 km/h a cyklisté nebudou smět být ohrožováni a ani být omezováni. Vjezd sem budou mít povolen i jezdci na lehkých elektrických vozidlech. Ostatní doprava pak na základě dodatkových tabulek. Rozdíl mezi cyklistickou zónou a ulicí tak vidíme především v prostorovém vymezení – zatímco ulice je liniové opatření v úseku vozovky, zóna se bude týkat větších plošných oblastí.

Rozšíření zákazu parkování před křižovatkami

Vede u křižovatky stavebně oddělená cyklistická stezka? Pak se nově zákaz parkování před křižovatkou prodlužuje až na 8 metrů. Opatření má zlepšit rozhledové poměry mezi silnicí a cyklostezkou.

Značka pro nákladní kola

Novela přináší také do dopravního značení symbol nákladního kola. Využít ho půjde pro vyznačení třeba parkingu nebo místa nakládky. Nebo pro jakékoliv dopravní značení, které by se mělo týkat specificky nákladních kol.

Značení cyklistické dálnice

Jako čistě věc symboliky by se dala pohanět nová značka, která by měla označovat „cyklistické dálnice“, tedy cyklostezky vyšší kvality. Zlé jazyky tvrdí, že by užitečnější bylo skutečné cyklistické dálnice především stavět, nikoliv zavádět speciální dopravní značení, jak je označovat. Značka má být především marketingovým nástrojem, jak na lepší úseky upozornit a přivést k nim více řidičů z kolon, potažmo nových cyklistů.

Zákaz předjíždění jednostopých vozidel

Novela také zavádí značku, kterou bude možné v budoucnu v dotčených úsecích zcela zakázat předjíždění jednostopých vozidel vícestopými motorovými vozidly.

Rozšíření počtu cykloobousměrek

V návaznosti na připravované změny by mělo dojít i k aktualizaci podmínek, za kterých lze povolit jízdu cyklistů jednosměrkou v protisměru. Cílem je, aby bylo možné vyznačit cykloobousměrky v mnohem větším počtu ulic než je tomu v Německu doposud.

Jiří Motýl

V domovské Praze jezdí na starém trekkingovém kole předělaném na měšťáka. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Komentáře k článku×

Jakub 24. 03. 2020, 14:10

Trochu off-topic, ale zeptám se na vaše zkušenosti. Před lety v U.S. of A. jsem se naučil v případě potřeby signalizovat brzdění/zpomalení upaženou levou rukou ohnutou v lokti dolů:

https://www.nhtsa.gov/sites/nhtsa.dot.gov/files/8009-handsignals.pdf

Nedělám to vždy, v našich pravidlech to není, ale dnes k tomu byl důvod. Autobus odjíždí od zastávky, rozjíždím se za ním, ale je tam chodkyně, začíná přecházet na přechodu hned za zastávkou. Jedu ještě pomalu, takže ji pouštím, levou rukou ukazuju, že brzdím, pravou brzdím a řidič za mnou mne začne předjíždět přímo na chodkyni. Naštěstí to taky dobrzdil. Kroutím hlavou a on na mě volá z okýnka, co to vyvádím. Je to opravdu tak nepochopitelné znamení? Neměl jsem raději ukazovat nic?

Zbyněk 24. 03. 2020, 21:36

Když za mnou jede auto, co by rádo předjíždělo, ale přes horizont nebo zatáčku vidím protijedoucí Tatru, používám levé roztažené dlaně, funguje to. Stejně tak mávnutí rukou dopředu jako výzva pro předjetí.

David 25. 03. 2020, 02:59

Stejně jako Zbyněk. Jenze kdo z řidičů vidět nechce, nevidí...

Zbyněk 25. 03. 2020, 13:34

Jakub: z US symbolu rukou bych moudrý nebyl, takže se řidiči nedivím, že jej ignoroval. Pro mě postrádá jakoukoli intuitivnost.

Pavel Mašek 04. 04. 2020, 03:55

@článek
- to je jak ve snu, jako pro dojížděče, rekreační cyklisty i sportovní, super. Jak to dokázali?

@jakub
- odpověď neznám, ale vím, že jsem značil takto na motorce jako kluk, co neměla blinkr, při odbočování doprava jsem zvedl levou ruku ohnutou směrem nahoru, bylo to kvůli plynu na pravé straně.

cobic 07. 04. 2020, 10:26

Je někde v Praze cyklistická zóna? Pokud ne, kde ji najdu?

Pavel Mašek 14. 04. 2020, 23:26

@cobic
- jo to je dobrá otázka, teď skoro všude :-)

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Dál od kraje vozovky
Legislativa,

Dál od kraje vozovky66

05. srpna. 2019, 18min. čtení
Nepovinná infrastruktura
Legislativa,

Nepovinná infrastruktura32

29. července. 2019, 17min. čtení