Od 15. ledna 2025 platí nové Technické podmínky Ministerstva dopravy pro zásady zklidňování dopravy na pozemních komunikacích – TP 132. Zabývají se jak dopravním zklidňováním silničních průtahů obcemi, tak místních komunikací, včetně navrhování zón 30, sdílených, obytných a pěších zón.
Nové TP si lze stáhnout zde. Podrobnější analýze TP 132 se budeme pravděpodobně věnovat někdy v budoucnu, v tuto chvíli vybíráme jen hlavní novinky a odstavce věnující se cyklistické dopravě.
Nové TP 132 vytvářejí nově zastřešující předpis pro dopravní zklidňování v obcích. Slučují tak a nahrazují některá starší TP, jmenovitě TP 103 Navrhování obytných a pěších zón, TP 131 Zásady pro úpravy silnic včetně průtahů obcemi, TP 132 Zásady návrhu dopravního zklidňování na místních komunikacích, TP 145 Zásady pro navrhování úprav průtahů silnic obcemi a TP 218 Navrhování zón 30.
Na základě změny legislativy byla nově doplněna kap. 6 Sdílená zóna.
TP platí pro navrhování nových komunikací. Pro rekonstrukce a úpravy těchto komunikací je lze nicméně aplikovat přiměřeně místním, a především prostorovým podmínkám (kap. 1). Za projekty zklidňování dopravy lze (dle kapitoly 2.2) považovat dílčí úpravu pozemní komunikace v intravilánu obce stejně jako komplexní přestavbu sítě pozemních komunikací.
TP 132 uvádí cíle jako dopravního zklidňování snížení nehodovosti a zkvalitnění života v obcích a popisuje dopravní zklidňování jako proces omezování negativních vlivů dopravy na život v obcích, a to zejména pomocí snižování intenzit a rychlostí motorové dopravy.
Z rychlého prolistování prokazují nová TP 132 odpovídající provázanost s podporou cyklistické dopravy. Podpora rozvoje udržitelné dopravy je jmenována jako jedna z podstatných zásad dopravního zklidňování. Cyklistické zóny jsou jmenovány jako varianta zóny s plošným zklidňováním dopravy.
Cyklistická infrastruktura není přímo předmětem TP 132, uvádí se ale následující:
Zohlednění cyklistického provozu významně ovlivňuje celkové řešení zklidňujících úprav, zejména návrh cyklistických jízdních pruhů, pásů nebo stezek (samostatných, společných nebo dělených) apod. Snaha o částečné zklidnění průjezdné automobilové dopravy nemá vést k úpravám omezujícím kontinuální, bezpečné a komfortní řešení pro cyklistický provoz. Opatření pro cyklistický provoz se navrhují v souladu s TP 179 a TP 81.
Upozornění, že úpravy dopravního režimu nemají vést k omezení cyklistické dopravy je jednoznačným implulsem k automatickému zřizování cykloobousměrek ve chvíli, kdy se zjednosměrňuje stávající obousměrná ulice.
V kap. 5.3.2 k zónán 30 se uvádí, že zóna 30 představuje plošnou podporu cyklistické dopravy. Pokud jde o opatření pro cyklodopravu (například cykloobousměrky), tak se zde odkazuje přímo na TP 179, kde je za dobrou praxi považována plošná cykloobousměrnost.
U obytných zón je požadavek na cykloobousměrnost přímo zakotven v kap. 7.2: Obytné zóny se mají navrhovat s obousměrným provozem, který přispívá k potřebné redukci rychlosti vozidel a k ohleduplnosti vůči ostatním druhům dopravy. Ve stísněných poměrech stávající zástavby je možné navrhnout i obytnou zónu s jednosměrným provozem motorových vozidel, provoz cyklistů ale má být vždy obousměrný.
TP 132 také obsahují vzorový obrázek zastávky se zvýšenou pojížděnou plochou (tzv. zastávka vídeňského typu) v provedení tzv. „cyklovídně.“
V kapitole 5.3.1 se uvádí, že zóna 30 není důvodem k rušení přechodů nebo překážkou ke zřizování přechodů nových: Stávající přechody pro chodce se zpravidla zachovávají. Nové přechody se zřizují dle ČSN 73 6110, zejména v případech vyšších intenzit chodců či vozidel, v rámci exponovaných tras pro chodce v prostoru křižovatek atp.
Základním řešením vjezdu do obytné zóny je chodníkový přejezd, který je od vozovky oddělen sklopenou plochou a sníženým obrubníkem (kap. 7.4), ten se od obslužné komunikace odsazuje pouze v případě silného provozu na této komunikaci.
Kapitola 6 se věnuje zavádění sdílených zón. Jako jedno z opatření jsou (v kap. 9.21) uvedeny také školní ulice, včetně základních zásad pro jejich realizaci.
Závěr TP obsahuje zhruba čtyřicet – a už v drtivé většině domácích – příkladů různých opatření pro dopravní zklidňování, od ostrůvků na vstupu silničního průtahu do obce, přes nejrůznější varianty zklidněných a pěších zón, až po ukázku cyklovídeňské zastávky na nábřeží Edvarda Beneše.
Nová TP 132 představují sjednocení zásad řešení zklidněných komunikací v obcích. Ohledně zřizování opatření pro jízdu na kole pak nabízejí usnesení, která jednak konkrétně ukládají plošnou cykloobousměrnost obytných zón, jednak v obecnější rovině formulují požadavek na cykloobousměrnost zklidněných komunikací jako takových.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
komentář