TP 132: Nové zásady dopravního zklidňování ulic pro projektanty a úřady

Publikováno: 03. února. 2025, 5 min. čtení
Publikováno: 03. února. 2025, 5 min. čtení

Od 15. ledna 2025 platí nové Technické podmínky Ministerstva dopravy pro zásady zklidňování dopravy na pozemních komunikacích – TP 132. Zabývají se jak dopravním zklidňováním silničních průtahů obcemi, tak místních komunikací, včetně navrhování zón 30, sdílených, obytných a pěších zón.

Nové TP si lze stáhnout zde. Podrobnější analýze TP 132 se budeme pravděpodobně věnovat někdy v budoucnu, v tuto chvíli vybíráme jen hlavní novinky a odstavce věnující se cyklistické dopravě.

Nové TP 132 vytvářejí nově zastřešující předpis pro dopravní zklidňování v obcích. Slučují tak a nahrazují některá starší TP, jmenovitě TP 103 Navrhování obytných a pěších zón, TP 131 Zásady pro úpravy silnic včetně průtahů obcemi, TP 132 Zásady návrhu dopravního zklidňování na místních komunikacích, TP 145 Zásady pro navrhování úprav průtahů silnic obcemi a TP 218 Navrhování zón 30.

Na základě změny legislativy byla nově doplněna kap. 6 Sdílená zóna.

TP platí pro navrhování nových komunikací. Pro rekonstrukce a úpravy těchto komunikací je lze nicméně aplikovat přiměřeně místním, a především prostorovým podmínkám (kap. 1). Za projekty zklidňování dopravy lze (dle kapitoly 2.2) považovat dílčí úpravu pozemní komunikace v intravilánu obce stejně jako komplexní přestavbu sítě pozemních komunikací.

TP 132 uvádí cíle jako dopravního zklidňování snížení nehodovosti a zkvalitnění života v obcích a popisuje dopravní zklidňování jako proces omezování negativních vlivů dopravy na život v obcích, a to zejména pomocí snižování intenzit a rychlostí motorové dopravy.

Vztah k cyklodopravě

Z rychlého prolistování prokazují nová TP 132 odpovídající provázanost s podporou cyklistické dopravy. Podpora rozvoje udržitelné dopravy je jmenována jako jedna z podstatných zásad dopravního zklidňování. Cyklistické zóny jsou jmenovány jako varianta zóny s plošným zklidňováním dopravy.

Cyklistická infrastruktura není přímo předmětem TP 132, uvádí se ale následující:

2.4.2.3 Cyklistická infrastruktura

Zohlednění cyklistického provozu významně ovlivňuje celkové řešení zklidňujících úprav, zejména návrh cyklistických jízdních pruhů, pásů nebo stezek (samostatných, společných nebo dělených) apod. Snaha o částečné zklidnění průjezdné automobilové dopravy nemá vést k úpravám omezujícím kontinuální, bezpečné a komfortní řešení pro cyklistický provoz. Opatření pro cyklistický provoz se navrhují v souladu s TP 179 a TP 81.

Upozornění, že úpravy dopravního režimu nemají vést k omezení cyklistické dopravy je jednoznačným implulsem k automatickému zřizování cykloobousměrek ve chvíli, kdy se zjednosměrňuje stávající obousměrná ulice.

V kap. 5.3.2 k zónán 30 se uvádí, že zóna 30 představuje plošnou podporu cyklistické dopravy. Pokud jde o opatření pro cyklodopravu (například cykloobousměrky), tak se zde odkazuje přímo na TP 179, kde je za dobrou praxi považována plošná cykloobousměrnost.

U obytných zón je požadavek na cykloobousměrnost přímo zakotven v kap. 7.2: Obytné zóny se mají navrhovat s obousměrným provozem, který přispívá k potřebné redukci rychlosti vozidel a k ohleduplnosti vůči ostatním druhům dopravy. Ve stísněných poměrech stávající zástavby je možné navrhnout i obytnou zónu s jednosměrným provozem motorových vozidel, provoz cyklistů ale má být vždy obousměrný.

TP 132 také obsahují vzorový obrázek zastávky se zvýšenou pojížděnou plochou (tzv. zastávka vídeňského typu) v provedení tzv. „cyklovídně.“

Další zajímavosti

V kapitole 5.3.1 se uvádí, že zóna 30 není důvodem k rušení přechodů nebo překážkou ke zřizování přechodů nových: Stávající přechody pro chodce se zpravidla zachovávají. Nové přechody se zřizují dle ČSN 73 6110, zejména v případech vyšších intenzit chodců či vozidel, v rámci exponovaných tras pro chodce v prostoru křižovatek atp.

Základním řešením vjezdu do obytné zóny je chodníkový přejezd, který je od vozovky oddělen sklopenou plochou a sníženým obrubníkem (kap. 7.4), ten se od obslužné komunikace odsazuje pouze v případě silného provozu na této komunikaci.

Kapitola 6 se věnuje zavádění sdílených zón. Jako jedno z opatření jsou (v kap. 9.21) uvedeny také školní ulice, včetně základních zásad pro jejich realizaci.

Závěr TP obsahuje zhruba čtyřicet – a už v drtivé většině domácích – příkladů různých opatření pro dopravní zklidňování, od ostrůvků na vstupu silničního průtahu do obce, přes nejrůznější varianty zklidněných a pěších zón, až po ukázku cyklovídeňské zastávky na nábřeží Edvarda Beneše.

Závěr

Nová TP 132 představují sjednocení zásad řešení zklidněných komunikací v obcích. Ohledně zřizování opatření pro jízdu na kole pak nabízejí usnesení, která jednak konkrétně ukládají plošnou cykloobousměrnost obytných zón, jednak v obecnější rovině formulují požadavek na cykloobousměrnost zklidněných komunikací jako takových.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Přidej komentář

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat