Petr Šimáček je spoluautorem YouTube kanálu Městská cyklistika. Jako rozhlasovému moderátorovi a člověku, který „prostě jen jezdí na kole do práce“, vadí, že v českých mainstreamových médiích městská cyklistika stále ještě nemá místo. Začal proto natáčet popularizační videa o infrastruktuře a technice jízdy a tematické rozhovory. Pro Městem na kole s ním rozhovor pořídil Martin Šnobr.
Jak jste začal jezdit po Praze na kole?
Dělám ranní a dopolední vysílání v rádiu Beat, což znamená, že vyrážím už v půl páté ráno. Dříve nám v práci platili taxi, ale když tento benefit zrušili, začal jsem hledat jiný způsob dopravy. Už předtím jsem občas po Praze jezdil na kole, tak jsem to zkusil i do práce. A pak už jsem u toho zůstal. Z dnešního pohledu jsem rád, že k tomu došlo. Kolo byla logická volba, protože tak brzy ráno mi nejezdí přímý autobus, musel bych přestupovat a do práce bych dorazil o 20 minut později. A auto nemám v práci kde parkovat.
Kudy nejčastěji jezdíte?
Bydlím na pravém břehu Vltavy v Modřanech a pracuji ve Strašnicích, takže moje hlavní trasa je cyklostezka A2. Je to moje téměř každodenní rutina – po této trase jezdím tam a zpět, dvakrát denně. Pokud zrovna nepracuji na home-office.
Zlepšuje se v Praze situace pro jízdu na kole?
Od dob primátora Béma se na mé trase moc nezměnilo. Chápu, že prosadit něco v Praze je složité, ale tempo změn je zoufale pomalé. Lepší se to, ale ne dost rychle. A i když si vážím každého posunu, nerad to říkám nahlas – lidé by si mohli myslet, že to stačí. Nestačí.
Kolik toho ročně najezdíte?
Používám aplikaci Na kole Prahou, takže mám přehled – po Praze najezdím 6 až 7 tisíc kilometrů ročně, mimo město ještě pár stovek navíc. Kolo vnímám primárně jako dopravní prostředek, ne koníček. Nejezdím na výlety o víkendech, na kole prostě dojíždím, protože je to efektivnější než auto nebo MHD.
Volnočasových akcí na kole jsem zažil pár. Na druhou stranu ale byly významné. Například výlet přes pražské mosty. Nebo přes pražské póly, ale to jsem ještě neměl kameru, tak to budeme muset zopakovat. Rád ale vzpomínám na výlet, kde jsme zkoušeli můj oranžový single speed (kolo bez přehazovačky) z Decathlonu. Za den jsme zvládli ujet z Drážďan do Prahy skoro 250 km. Trasa samozřejmě nemá převýšení. Ukázalo se ale, že i kolo za 5 tisíc korun dokáže být svébytným dopravním prostředkem a lze ho směle používat ve městě jako alternativu ke drahému sportovnímu kolu.
Jaké výhody vám přináší jízda na kole po městě?
Hlavně úsporu času. Do práce to mám 16 kilometrů, ale i v odpolední špičce jsem doma rychleji než autem. Kromě toho mi kolo zajišťuje dostatek pohybu – nemusím chodit běhat, ani chodit do fitka jezdit na rotopedu. Pohyb na kole po městě mi denní dávku aktivního pohybu zajistí.
Druhá výhoda je zdravotní. Pominu debatu o kvalitě ovzduší a výfukových plynech. I v Praze existují trasy, kde se dá jet na kole zcela mimo automobilový provoz. Například z Černého Mostu do Modřan se dá dojet s jediným přerušením u Karlových lázní mimo intenzivní dopravu. Jízda na kole je pro mě také způsob, jak si vyčistit hlavu a otužovat se. Do práce vyrážím brzy ráno, a to i v zimě.
Jak cyklistickou dopravu pokrývají mainstreamová média?
Téměř vůbec. Záleží na jednotlivých redaktorech – pokud se o to zajímají, občas něco napíšou. Ale jinak se o městské cyklistice nemluví. V některých médiích jsou dokonce tlaky, aby se o udržitelné dopravě mlčelo. Každá redakce má svou cílovou skupinu a pokud ta o cyklistiku nestojí, obsah tomu odpovídá. Například naše rádio cílí na muže středního věku, kterému se kolo nedá „vnucovat“. Přesto mám spoustu posluchačů, kteří se o cyklodopravu zajímají.
Zlepšuje se to?
Doufám, ale nevidím velký posun. Na klíčových pozicích jsou často lidé, kteří svůj pohled už nezmění. A v mainstreamových médiích městská cyklistika pořád není téma.
Proč jste založil na YouTube kanál Městská cyklistika?
Existuje Městem na kole, skvělý web s podrobnými informacemi a zprávami. AutoMat dělá důležitou práci v oblasti infrastruktury. Různé spolky řeší regionální problémy. Ale chyběla mi videa. A protože videoobsah je stále důležitější, rozhodl jsme se to s pár kamarády zkusit. Nejsem profesionální kameraman, ale chtěli jsme zaplnit mezeru. Videa pro mne každopádně byla novinkou. Moje dosavadní zkušenost s editací a natáčením bylo jen domácí rodinné video.
Máte už v popularizaci městské cyklistiky nějaké úspěchy?
Těžko říct, na větší dopad je rok po založení kanálu ještě brzy. Ale těší mě, když nám někdo napíše, že díky našim videím začal jezdit do práce na kole. I Takových lidí nebude moc, ale i pár jednotlivců má smysl. Hodně lidí nám taky říká, že nad městskou cyklistikou začali víc přemýšlet – a to je vlastně náš hlavní cíl.
Jak totiž víme, jde především o změnu v hlavě. Lidé o víkendu jezdí traily, skáčou na obrovských můstcích a v týdnu sednou do auta, protože se bojí jet na kole do práce přes město. Částečně je to i tím, že infrastrukturu neznají, tj. z auta ji nevidí, takže netuší, že na kole se nemusí jezdit jen po hlavní silnici.
Kromě natáčení videí se snažíte i o změny v infrastruktuře. Co se vám podařilo?
Jednám se starosty, dopravními odbory a dalšími institucemi. Zaměřuji se na cyklotrasu A2, konkrétně úsek od Barrandovského mostu do Modřan. Denně tudy projede až 10 tisíc lidí na kole, stejně tolik lidí projde pešky a projede asi 5 tisíc bruslařů.
Třeba u Ledáren se stezka najednou mění v silnici, ale chybí jakékoliv upozornění. Lidé tam často pokračují, jako by byli stále na cyklostezce, a jsou pak překvapení, když vyjede auto. Rád bych z této ulice udělal cyklistickou zónu, protože aut tudy projede sotva 50 denně – není důvod jim dávat prioritu před tisíci lidí na kole. Krachuje to na tom, že Policie ČR neví, jak udělat hlavní silnici z účelové pozemní komunikace.
Povedlo se vám už prosadit nějakou hmatatelnou změnu?
Jsou to zatím drobnosti – třeba oprava nesvítícího tlačítka na přejezdu přes Vídeňskou, kterou jsem urgoval měsíce (a už zase nefunguje). Ve Strašnicích se mi podařilo prosadit, aby videodetekce konečně reagovala na cyklisty. Nejviditelnější změna byla asi výměna značky „Sesedni z kola“ za „Chovejte se k sobě ohleduplně“ v oblasti modřanského jezu. Stavební úpravy se mi zatím nepodařilo prosadit, ale pracuji na tom.
Jak vybíráte témata pro videa?
Máme tři hlavní okruhy – infrastruktura, rozhovory a technika jízdy. Snažíme se je točit na přeskáčku, ale ne vždy to vyjde. Například techniku jízdy není tolik času, i když mám na seznamu například příjezd do cykloboxu z pravé strany podél aut. To bude výbušné téma. Dodnes to ani řada rekreačních cyklistů nechápe. A je to logické. Po městě jezdí jen autem.
Jaké video mělo největší ohlas?
Nejvíc zaujal gerilově vytvořený nájezd na schod v Braníku – měl 170 tisíc zhlédnutí. Video se dostalo i mezi odpůrce městské cyklistiky a motoristické skupiny, takže komentáře byly dost negativní. Bohužel, algoritmus YouTube funguje tak, že když se někde někdo hádá, tak se video tím víc nabízí dalším divákům.
Naopak video, které mě překvapilo nízkým dosahem, byl rozhovor s ministrem dopravy. Čekal jsem větší zájem, ale lidé zřejmě nečekali nic objevného. Vtipné bylo, že cestou na natáčení jsem píchnul kolo u Národního divadla, takže jsem na ministerstvo nedojel na kole, musel jsem to vzít tramvají.
Jaké máte cíle do budoucna?
Chceme normalizovat městskou cyklistiku v očích veřejnosti. Lidé na kole nejezdí jen rekreačně, ale mnozí také každý den do práce, stejně jako motoristé nebo cestující MHD. Naším cílem je, aby se o městské cyklistice nemluvilo jako o bláznovství, ale normálním způsobu dopravy.
Děkujeme za rozhovor!
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Zdenek X 25. 3. 2025, 08:52
9
4
Ocenuji predpisove vybaveni zasadnim zpusobem zvysujici bezpecnost. Tak by to melo byt, kdo to ignoruje, sam si zadelava na problem.
David 25. 3. 2025, 09:43
9
4
Zdeněk X: Souhlas, tak y nechápu, proč lidé třeba naprosto rezignují na odrazky. Neváží nic (nalepovací vpředu a vzadu, reflexní proužek na bocích plášťů), nebo skoro nic (oranžové ve výpletu či na šlapátkách), ale udělají neuvěřitelnou službu. Stačí když v zimě dojde baterka, nebo se člověk někde zdrží déle, než čekal... Nedej bože, když mu světlo někdo šlohne při chvilkovém odstavení kola. Zejména oranžové ve výpletu se mi osvědčily. Chvíli jsem je na kole neměl po servisu a všiml jsem si, že mě auta co mi měla dávat přednost z vedlejší šikmo připojené do křižovatky mnohem častěji vyignorovala. A na rozdíl od stříbrného proužku v plášti nebo stříbrných návleků na dráty jsou méně citlivé vůči zašpinění.
Ondra 25. 3. 2025, 09:53
16
Přesně podobný youtube kanál v Praze chyběl. Navíc Petr je moderátor profík, takže to má parádní úroveň.
Venánek 25. 3. 2025, 09:56
7
Díky za vaši práci. Až budete opakovat výlet přes pražské póly, bylo by vhodné jízdu pojmout jako skupinovou?
Venánek 25. 3. 2025, 09:57
5
1
Zdenek X: Být viděn také neignoruju, naopak. Ale po roce dojíždění v provozu a několika střetech s automobilem mi došlo, že přesto je nutné počítat s tím, že pro některé řidiče je cyklista neviditelný.
David 25. 3. 2025, 10:56
4
Venánek: Tak, jistě. Před sedmou lidé v autech prostě spí a v zimě s cyklistou nepočítají - úplně takovou možnost pomíjí a na silnici ho "nehledají". Ale nemá smysl tomu chodit naproti. Spíše naopak.
Hafan 25. 3. 2025, 11:12
4
Venánek: hodně je to o zvyku a zkušenosti daného řidiče. Objektivně ale zauvažujte nad jednou věcí: auto je velké a většinou nějak svítí, zpozorovat ho je tak velmi snadné. Cyklista je malý, často nesvítí vůbec nebo jen relativně úzkým kuželem (proto je dobré mít vpředu a vzadu v šeru a tmě nějaké malé blikátko navíc), odrazky někteří nevedou, reflexní oblečení taky nem nemá blinkry (jasně, některá auta, zejména BMW zřejmě taky ne, asi příplatková výbava... hehe). Zpozorovat ho je tedy obecně těžší, snáze se schová za jakoukoli překážku v rozhledu. V případě posuzování mrtvého úhlu (zákryt A sloupkem například) je také daleko jednodušší nezaregistrovat včas cyklistu, než nezaregistrovat auto.
Tudíž bezpečné chování cyklisty v rámci funkčního pudu sebezáchovy (víme, spousta lidí ho obecně nevlastní, ale toho řidiče to fyzicky opravdu bolet moc nebude, narozdíl od jezdce) by mělo být vždy s tou rezervou, že ho řidič nemusí (včas) zpozorovat, zejména na křižovatkách, kde by řidič auta měl dát cyklistovi přednost.
Jezdím za tmy docela dost i po silnicích, lampa vepředu i vzadu + blikačky (vzadu i více), reflexní vesta. Ale i tohle může být někdy málo, nespoléhejme nikdo na vlastní nesmrtelnost, já se taky radši vrátím večer domů k rodině živej než o minutu rychlejc. V autě mám z hlediska viditelnosti za šera/tmy zásadně problém jen s cyklisty, kteří prostě nesvítí nebo nejsou dostatečně reflexně označení. Už mi jich málem několik skončilo na kapotě. Klukovi mezi vesnicemi na elektrokoloběžce jsem radši vecpal svoji reflexní vestu, protože všimnutí si ho bylo jen neuvěřitelné štěstí, že mi ho na zlomek sekundy ještě osvítily dálky a že jsem nejel zdaleka tak rychle, než co se tam za tmy jezdí, jinak bych ho za zatáčkou, kterou projížděl hned sundal bez šance na reakci.
Takže, s rozumem, přátelé!
David 25. 3. 2025, 11:18
6
Nedávno mě celkem mile překvapil cyklista, který měl na řidítkách vpředu vedle klasického bílého světla ještě bílou blikačku. Neoslňovalo to (ani jedno - světlo bylo dobře seřízené/s kuželem vhodného tvaru a blikačka díky přítomnému stálému světlu nevyvolávala náběh na epilepsii), ale díky té blikačce si ho člověk opravdu všiml.
Venánek 25. 3. 2025, 12:51
8
Hafan: Díky za tipy! Mě naposledy z kola sundali tuším předminulé pondělí, v pravé poledne. U Greenpoint taxík narychlo přejel před rozbočením z pruhu Mozartova do pruhu Plzeňská směr Anděl. Bez blinkru, bez zrcátek a zřejmě i bez pohledu aspoň z bočního okénka spolujezdce. Svítil jsem denním, 120° širokým, 1200 lm intenzitou. Fluo břilba, fluo relex vesta, fluo barva rámu kola, fluo rukavice. Přesto mě narval na obrubník. Ve svém pruhu jsem spolu s provozem jel podstatně rychleji, než on v tom svém dosavadním. Hodně jsem dobrzdil, ale kufrem mě stihl strhnout za řídítka. To už jsem jel jen po předním těsně u obrubníku, takže zbytek jsme já i kolo strávili v kotrmelcích. Škoda na kole přes 10.000,-, plus displej na mobilu. Svědci zavolali policii a policie sanitku, takže ačkoli řidič už byl pryč, musel jsem tam vyčkat a byla to tím moje první hlášená nehoda. SPZ si nikdo nepamatoval a kamera opodál se dle policie právě dívala jinam - ještě to není uzavřené. Koupil jsem nové kolo, než dorazí všechny díly na to rozbité. Než mi otrnulo, jezdil jsem teď na něm dost po chodnících. Tento pátek jsem se osmělil na Plzeňskou - Anděl do provozu a o 100 metrů výš v Duškova hned další příhoda. Vyvázl jsem jen s odřeným proužkem na lýtku, od předního spoileru, jak na mě na světlech vědomě najížděl. Dopadlo to málem rvačkou a nemůžu vyloučit, podle nadávek z okolních aut, že by mě pak zlynčovali. Kamera v místě žádná. Blikačku, spolu se stálým svícením, jsem přes den vozil jen výjimečně. Bylo to pro mě další nabíjení navíc. Měl byste tip na konkrétní denní světlo? Zatím uvažuji o tomto vícerežimovém - Gaciron RAPTOR 3000.
Venánek 25. 3. 2025, 13:22
2
Hafan: V autě, s cyklistou za tmy, mám nepříjemnou zkušenost z DE. Hustší provoz mimo obec. Tři faktory. První byl, že pro tamního cyklistu je povoleno pouze stálé zadní svícení (tento cyklista měl zadek kola světly přímo ověšený), blikačka nikoli. Druhý, že řidič nákladního auta přede mnou při předjíždění cyklisty nedal znamení blinkrem a ani nevybočil. Cyklistu minul těsně, možná příčinou toho, že nedržel dostatečný odstup od předchozího auta, které znamení možná též nedalo atd. Dostatečný odstup jsem nedržel ani já. Takže dát znamení blinkrem a podstatněji vybočit jsem také nestihl. Jen jsem se lekl, vcítil se, a nadával na německou Hi-Viz normu. Než mi došlo, že příčinou jsme byli my řidiči za volantem. Nevím jak se situace opakovala dál za mnou. Jen jsem doufal, že cyklista dojede bez úhony. DE normě přičítám k dobru legalizaci blinkrů na kole.
Venánek 25. 3. 2025, 13:38
David: Přesně! Zima je v tomto zrádná. Už mi to také pomalu dochází ...
Zdenek X 25. 3. 2025, 14:06
1
Venanek: zajimave, jezdim do prace na kole lehce pres 20 let, cca 6000-8000 km/rok (pocitam-li "pracovni" kolo) a takovou frekvenci hruzostrasnych pribehu nemam. Naopak konstatuji, ze situace se pomalu zlepsuje a casteji me nekdo (ridic) pusti nez ohrozuje (dokonce bych rekl, ze kazdy den me nejaky ridic pusti). Mozna je to tim, ze jako vy nevozim kameru a snazim se s ostatnimi vyjit:
https://www.facebook.com/share/v/16H1NA6PJ8/
https://www.facebook.com/share/v/19G8KBimUR/
https://www.facebook.com/share/v/1MEfi9ya4q/ (tady vam mohu poslouzit i osobni zkusenosti, nebot tim mistem jezdim kazdy pracovni den: v Belohorske mezi B.Horou a Vypichem jsem dooring jeste nikdy nezazil; to auto jsem musel mijet, je dobre, ze je pryc -- asi, uvidim to opet zitra, nevybavuji si to)
David 25. 3. 2025, 14:57
5
1
Venánek:
Já přemýšlím o kameře. Zrovna na Plzeňské jsou dvě místa, kde auta často křižují cyklopruh opravdu "jako čuně" - snaží se co nejrychleji ho překřižovat a s cyklistou v cyklopruhu prostě nepočítají.
První je vjezd na čerpací stanici Tomegas - počkají až je pustí v ranní koloně stojící auto a pak prostě projedou, aniž by počítali, že tam může jet cyklista, a navíc klidně 40+ km/hod. A přes stojící auta v ranní špičce ho nemají šanci vidět. Místo je zde: https://mapy.cz/s/dudujelane
A ještě častěji (prakticky pokaždé) je to u nového cyklopruhu před čerpačkou OMV. Na mapách je to ještě bez cyklopruhu. Cyklopruh je tady super (dřív to bylo nic moc proplétání mezi cik cak stojícími auty), ale tady jsem už málem letěl přes kapotu, i když na tyhle bezohledné řidiče co předjíždí celé kolony si dávám zvlášť majzla...
https://mapy.cz/s/padunasugo
Hafan 25. 3. 2025, 19:07
6
Venanek: to je dost hrozne cteni a jeste horsi zazitek...
Tohle bude asi jeden z tech pripadu, kdy by mohl byt clovek sebeviditelnejsi a bude to uplne k nicemu, protoze je ridic zrejme uplne hov*do/ignorant/zfetly. Co si budeme povidat, hodne taxiku, uberu a podobnych sluzeb ridi vychodniari a balkanci, co maji neco jako kulturu slusne jizdy u zadku jeste o rad ci dva vice, nez my tady u nas. U aktivni bezpecnosti jste moznosti podle popisu prakticky vycerpal (cili videt s byt viden), pak uz je to jen o pasivni ochrane v ramci vlastni srazky, ty zakladni principy jsou u vzniku a prubehu nehod uplne stejne.
Jako pres den predkem moc smysl blikat nema, ten efekt bileho svetla maleho vykonu je dost omezeny, to by muselo byt docela delo. Ja na elektrokole za svetla vzdycky zapnu integrovana svetla (stala, celkem vykona vpredu vzadu), blikacky zapinam az kdyz se zhorsuje viditelnost. Blikace mam uplne nejprimitivnejsi bilo/cervene na reminek/klips s nabijenim usb-c, ulovil jsem je tusim v Actionu, to svetlo posilaji hodne do stran (ta vsesmerovost blikajiciho zdroje je docela dulezita). Vpredu na riditkach (a velky staly zdroj je nad kolem a neoslnuje), vzadu na obou brasnach na klips a stala cerven na konci akumulatoru. Jo a teda mam i prilbu s malou blikackou, ale to je jen takova bludicka. Paradoxne pres den je otazka jak moc jezdit v neonu, protoze tam muze byt kontrast s okolim horsi, nez u treba cerneho obleceni (domnenka).
Kazdopadne Plzenskou jsem jednostope jeste nejel, diky za tipy na nehodova mista. Obcas by stacilo, kdyby ta opatreni kreslil a realizoval nekdo s funkcnim mozkem a nebo to aspon prochazelo vystupni okometrickou kontrolou treba auditora. Ja vim, to bych nejem v Praglu chtel moc. Vetsinou ve vozovce vidam jeden chybny amaterismus za druhym, ktery je nebezpecny ci aspon nezpusobily pro kola, nebo pro auta, bohuzel casto pro obe skupiny naraz. No nic, postezoval jsem si...
újezďák 25. 3. 2025, 21:19
4
1
ad světlo , to není jen zima a tma, nejhorší je období kolem východů a západů slunce když se vám kryjí z cestou .Za ta léta ježdění po Praze a přípraží klidně můžu říci, že ani jako cyklista jsem při jízdě v pološeru a proti nasvícené obloze kolikrát " kolegy" z klanu cyklonindžda viděl až na poslední chvíli. Začínal jsem kdysi s jednou bliknou vzadu a světlem vepředu zásadě " jen v noci", postupně jsem přešel na systém více bliken ( i pro případ poruchy a vybití ), celodenní svícení a mrak pasivních odrazek i těch přímo v oblečení. Dokonce i na silničku ( celá černá karbo) jsem po různu na rám nalepil " tmavé odrazky" a pásky odrazek jsem nalepil i na tretry . Hodně se mi osvědčila dobíjecí mikroblikna na sedlovku v týlu mezi žebry přilby , perfektní záloha a zároveň málokdy zadělaná blátem ( ač mám blatníky a nosič) . Jediné co na bliknách občas nechápu je to, že skoro po každé cykloakci Lidlu potkám nějakého blázna, který má na řidítkách červenou :( těm se to , pokud to jde, snažím vysvětlovat...
Zdenek X 26. 3. 2025, 09:11
5
4
Jestlize se zda, ze se v prispevku opakuji, tak je to tim, ze jsem jej vytvoril, odeslal, udelal reload stanky a byl tam. Ale kdyz jsem prisel na MNK za par minut, byl pryc. Po skoro jednom dni videt neni stale, a proto jej pisi znova. Ale netusim, zdali puvodni prispevek se casem objevi. Nejsem si jist, zdali paranoidni ochrana proti "zavadnym" prispevkum na tomto serveru diskuzi pomaha ci skodi.
Venanek: je zajimave, jak se nase zkusenosti lisi. Jezdim na kole lehce pres 20 let, prvnich 10 let jsem jezdil cca 15 km denne, nasledujicich vice nez 10 let jezdim (pocitam pouze cesty do prace, nikoli dalsi vikendove sportovni vyjizdky a vylety) 6000-8500 km rocne (pres 40 km/den). Lync jsem nezazil nikdy, nikdo do me nenajizdel, nikdo me nezranil (jedno zraneni vzniklo v souvislosti s autem, ale podle sil.pravidel jsem byl zodpovedny ja), nikdy nedoslo k rvacce. A mohu konstatovat, ze za 20 let se situace jednoznacne posunula k lepsimu. Zvlaste posledni dobou mam pozitivni zkusenosti, skoro kazdy den se stane, ze me nejaky automobilista pusti do pruhu, ze pri stani na cervenou/pred krizovatkou se snazi uvolnit misto, ... (ano, jiste je vyrazne vic takovych motoristu, kteri neudelaji nic, ale naprosta vetsina neutralne neskodi). Mozna je to tim, ze ja se snazim spokojene jezdit do/z prace spolu s mnoha dalsimi, kteri se pokousi o totez, ale jinymi dopravnimi prostredky, zatimco vy vozite kameru a prudite. Viz vas FB:
https://www.facebook.com/61559417941630/videos/1319572296126131/
https://www.facebook.com/61559417941630/videos/1705749733327072/
https://www.facebook.com/61559417941630/videos/558585029886064/
K poslednimu videu vam mohu poskytnout zpetnou vazbu: ano, po Belohorske se na kole jezdi, ja skoro kazdy pracovni den, a za tech 10+ let jsem v useku B.Hora -- Vypich dooring nezazil ani jednou. Ano, delate z komara velblouda.
Vase videa (predevsim to prvni) me ujistuji o tom, ze pruzkumy "skutecne nehodovosti cyklistu" zalozene na zcela subjektivnich pocitech z nekolik let starych nehod postradaji zcela smysl. Vam bych po zhlednuti vasi videi neveril ani slovo. Doufam, ze ridic, ktery prave potkal vas a uzil si vasi "vychovu", nepotka za par minut na silnici me.
Venánek 26. 3. 2025, 18:34
2
1
Zdenek X: Ano. Budu přemýšlet o tom co jste napsal a stojíte-li o to, zareaguji ještě. Nešlo o výchovu, jen jsem zastavil u okénka, že pánovi povím, ať udržuje povinný odstup, že mě ještě všechno bolí a nestojím o další stržení. Odignoroval mě jako ten pán ve vašem odkazu s řídítky a popojel pár metrů. Stále byla červená a tak jsem postavil kolo před jeho auto. Pak na mě najel. Nepřijde mi, že bych do té chvíle reagoval nebo se tvářil arogantně. Jinak jsem začátečník a tak dělám chyby. Doufám že dozraju a s leččím se i smířím. Nebo začnu jezdit po chodnících, po kterých na periferii beztak nikdo nechodí. Ten vrak na Bělohorské a interakce cyklistů zde v odkazu: https://www.facebook.com/photo?fbid=122149758542313931&set=pcb.122149755926313931 Už tam není. Po pár měsících a mé urgenci ho nakonec odtáhli.
Hafan 27. 3. 2025, 10:31
6
Venánek: správná sebereflexe myslím. Je důležité mít obecně aspoň nějakou a nebrat si věci v provozu osobně (děláme to stejně všichni...).
Obačas se každý zachováme v provozu za řídítky nebo volantem jako čuně/hovado a dojde nám to leckdy až zpětně, důležité je to nedělat systémově a vědomě a poučit se. Ostatně s čím většími energiemi jste pak zvyklí zacházet, tím větší z toho máte respekt, například já jako řidič náklaďáku a dopravní inženýr mám hodně velký respekt ke kombinaci reakční doba - brzdná dráha - adhezní podmínky. V náklaďáku abych já něco ubrzdil (a vůbec viděl - viz Petrův videodíl o tom, co vidí řidič z kabiny kamionu) a nerozšmelcoval 24 tunama obsah třeba i osobáku na mleté, stejně tak na kole abych si já nedal pac a pusu se silnicí nebo autem, protože se mi nechce trávit týdny v nemocnici nebo na neschopence kvůli nějakému kvalitnímu bebí...
Prostě blbě neriskovat, radši zvolnit nebo zastavit, jezdit defenzivně, předvídat, být předvídatelný a neporušovat flagrantně pravidla provozu. Platí to za volantem, za řídítky i pěšo.
Petr 27. 3. 2025, 19:00
11
Základ bezpečné jízdy - ať už v autě nebo na kole - je mít krátkou paměť. Pokud z interakce odjíždím naštvaný, je šance, že k příští interakci (i s někým jiným) přistoupím nesprávně a agresivně. Pokud z interakce odjíždím s pocitem, že mi svět něco dluží, při příští interakci (i s někým jiným) se budu chovat jako prase. Krátká paměť, na interakci hned zapomenout, je cesta k bezpečí.
Na kole se mi stalo v posledních deseti letech asi třikrát, že na mě auto najelo. Dvakrát se ukázalo, že mě řidič přehlédl. (Co mi pomůže ho pak seřvat?) Jednou to udělal naschvál. (Ale to on přece věděl moc dobře, že to dělá naschvál, tak co si s ním asi tak následně vyjasním, kromě velikosti pindíka.)
Co bych byl ale rád, kdyby si řidiči uvědomili, je, jak agresivní vůči cyklistovi je klaxon. Klaxon u auta má dostatečnou hlasitost, aby ho slyšel další řidič uvnitř jiného auta s puštěnou hudbou - takže nechráněný cyklista to koupí naplno a musí to chápat jako útok. Řidič to jako útok nemyslel, ale cyklista to jako útok vzal; následuje velmi nešťasná interakce, z níž si řidič odnáší představu, že cyklisti jsou agresivní hovada (a cyklista si totéž myslí o řidičích). Po zatroubení je fakt moje první hnutí praštit s kolem o zem a jít tomu debilovi tu ránu vrátit; stojí to jisté duševní vypětí, abych to neudělal.
Milí řidiči, prosím, netrubte na cyklisty. Bolí to. Je to intenzivní osobní útok. I když to tak ani nemyslíte.
David 27. 3. 2025, 21:59
4
Petr: Přesně.
BTW: Předevčírem jsem pustil před delším zúžením před sebe autobus. Poděkoval mi klaksonem a já měl málem bláto na hřišti... Přitom mi pak zamával, že to myslel dobře.
Martin Šnobr 27. 3. 2025, 23:00
4
Děkuji všem za diskuzi! Rád bych připomněl, že Váš komentář jde k manuálnímu schválení redakce pokud... 1) máte uživatelský účet, ale přidáváte komentář bez přihlášení. 2) používáte nový email 3) vkládáte do komentáře podezřele moc odkazů 4) měníte své jméno. Díky za pochopení, že manuální potvrzení občas trvá. Je to způsob, jak tu předcházet spamu, případně porušování pravidel diskuze. https://mestemnakole.cz/faq/pravidla-diskuse/
Venánek 28. 3. 2025, 07:18
3
Zda jsem, jak píšete, prudič s kamerou. Popravdě ano, často si tak připadám. Jako deprivant, co si léčí mindráky na řidičích. Začal jsem jezdit loni na jaře s představou dodržování všech pravidel. V zájmu jak dobré pověsti cyklistů, tak prevence toho, že mě někdo srazí právě ve chvíli, kdy páchám přestupek. Pak, po několika pro mě nejasných situacích, jsem několik měsíců jezdil s kamerou. Abych se jako např. v této situaci,
https://www.youtube.com/watch?v=84SAfTQRmPw
která byla chvíli o strach, mohl zpětně poučit, co se vlastně stalo. Zda jsem před situací řidiči nějak nepřekážel.
S tím, že 99,9 procet motoristů je v pohodě, s vámi zcela souhlasím. Jen bych dodal, že za cirka 20 minut jízdy míjím řádově 1000 vozidel.
K té zmiňované potencionální rvačce/ lynči od ostatních dlužno ještě dodat, že jsem jen zvažoval, s jak velkou pravděpodobností ji lze očekávat od řidiče -čů. Poté, co do mě najel. Po získání rovnováhy a bolesti na lýtku jsem na fyzické napadení prostřednictvím auta reagoval tak, že jsem mu úderem zdeformoval haubnu. Aby dalších útoků zanechal. Po chvíli padla zelená. Do té doby jsem jednal, jak už jsem zmínil, civilizovaně, ale nikoli submisivně. Za vrchol mé agrese - za který se trochu stydím, považuji toto jednání:
https://www.facebook.com/61559417941630/videos/1473675999985063
Ano, stává se i, že řidič poděkuje - tedy spíše jen autobusy a poděkování není až tak mnoho. Když to shrnu, někdy vážně nevím, co si o tom všem mám myslet. Dojíždím velmi frekventovanou trasou, zčásti v pruhu, kde jezdí mnoho řidičů nelegálně. Jedná se tedy o určitou sortu otrlejších a někdy i agresívních řidičů. V důsledku toho sám místy používám nelegální praktiky, jako třeba zde:
https://www.facebook.com/61559417941630/videos/1486833149372282?idorvanity=501794886536136
anebo tady:
https://www.facebook.com/61559417941630/videos/1710861299863673?idorvanity=501794886536136
Zda tedy raději nejezdit jen po chodníku a přes přechody? Na zajížďky klidnější ale delší oklikou s vyššími stoupáními jsou čas a energie spíše výjimečně. E-kolo pro obecně horší multimodální prostupnost není vyhovující. Znám cyklistu, který vytrvale dojíždí magistrálou, namísto zajížďkou a stoupáními Nuselským údolím, s kamerou 360° coby pojistkou proti neznalým policistům, mj. Považuji ho za průkopníka, nikoli prudiče. Další možností je MHD, ale tím se na mé trase naslouchání klaksonům (zde busu) beztak nevyhnu. Autem se mi po městě jezdit a parkovat nechce.
V každém případě díky za váš podnět k zamyšlení a i jistou nápovědu.
PS: Chtěl jsem tímto zareagovat na část vašeho komentáře, kde píšete...
"vlaste posledni dobou mam pozitivni zkusenosti, skoro kazdy den se stane, ze me nejaky automobilista pusti do pruhu, ze pri stani na cervenou/pred krizovatkou se snazi uvolnit misto, ... (ano, jiste je vyrazne vic takovych motoristu, kteri neudelaji nic, ale naprosta vetsina neutralne neskodi). Mozna je to tim, ze ja se snazim spokojene jezdit do/z prace spolu s mnoha dalsimi, kteri se pokousi o totez, ale jinymi dopravnimi prostredky, zatimco vy vozite kameru a prudite. Viz vas FB:
Venánek 28. 3. 2025, 07:25
3
1
Zdenek X: Ještě reaguji, zda jsem, jak píšete, prudič s kamerou a proč byste mi nevěřil ani slovo. Popravdě ano, často si tak připadám. Jako deprivant, co si léčí mindráky na řidičích. Začal jsem jezdit loni na jaře s představou dodržování všech pravidel. V zájmu jak dobré pověsti cyklistů, tak prevence toho, že mě někdo srazí právě ve chvíli, kdy páchám přestupek. Pak, po několika pro mě nejasných situacích, jsem několik měsíců jezdil s kamerou. Abych se jako např. v této situaci,
https://www.youtube.com/watch?v=84SAfTQRmPw
která byla chvíli o strach, mohl zpětně poučit, co se vlastně stalo. Zda jsem před situací řidiči nějak nepřekážel.
S tím, že 99,9 procet motoristů je v pohodě, s vámi zcela souhlasím. Jen bych dodal, že za cirka 20 minut jízdy míjím řádově 1000 vozidel.
K té zmiňované potencionální rvačce/ lynči od ostatních dlužno ještě dodat, že jsem jen zvažoval, s jak velkou pravděpodobností ji lze očekávat od řidiče -čů. Poté, co do mě najel. Po získání rovnováhy a bolesti na lýtku jsem na fyzické napadení prostřednictvím auta reagoval tak, že jsem mu úderem zdeformoval haubnu. Aby dalších útoků zanechal. Po chvíli padla zelená. Do té doby jsem jednal, jak už jsem zmínil, civilizovaně, ale nikoli submisivně. Za vrchol mé agrese - za který se trochu stydím, považuji toto jednání:
https://www.facebook.com/61559417941630/videos/1473675999985063
Ano, stává se i, že řidič poděkuje - tedy spíše jen autobusy a poděkování není až tak mnoho. Když to shrnu, někdy vážně nevím, co si o tom všem mám myslet. Dojíždím velmi frekventovanou trasou, zčásti v pruhu, kde jezdí mnoho řidičů nelegálně. Jedná se tedy o určitou sortu otrlejších a někdy i agresívních řidičů. V důsledku toho sám místy používám nelegální praktiky, jako třeba zde:
https://www.facebook.com/61559417941630/videos/1486833149372282?idorvanity=501794886536136
anebo tady:
https://www.facebook.com/61559417941630/videos/1710861299863673?idorvanity=501794886536136
Zda tedy raději nejezdit jen po chodníku a přes přechody? Na zajížďky klidnější ale delší oklikou s vyššími stoupáními jsou čas a energie spíše výjimečně. E-kolo pro obecně horší multimodální prostupnost není vyhovující. Znám cyklistu, který vytrvale dojíždí magistrálou, namísto zajížďkou a stoupáními Nuselským údolím, s kamerou 360° coby pojistkou proti neznalým policistům, mj. Považuji ho za průkopníka, nikoli prudiče. Další možností je MHD, ale tím se na mé trase naslouchání klaksonům (zde busu) beztak nevyhnu. Autem se mi po městě jezdit a parkovat nechce.
V každém případě díky za váš podnět k zamyšlení a i jistou nápovědu.
PS: Chtěl jsem tímto zareagovat na část vašeho komentáře, kde píšete...
"vlaste posledni dobou mam pozitivni zkusenosti, skoro kazdy den se stane, ze me nejaky automobilista pusti do pruhu, ze pri stani na cervenou/pred krizovatkou se snazi uvolnit misto, ... (ano, jiste je vyrazne vic takovych motoristu, kteri neudelaji nic, ale naprosta vetsina neutralne neskodi). Mozna je to tim, ze ja se snazim spokojene jezdit do/z prace spolu s mnoha dalsimi, kteri se pokousi o totez, ale jinymi dopravnimi prostredky, zatimco vy vozite kameru a prudite. Viz vas FB:
Venánek 28. 3. 2025, 22:57
1
David: Jo. Kamera je fajn pro případ opravdového maléru.
Několik měsíců jsem vozil soustavně, buď kombo s minikamerkou do přilby, nebo klasickou akční na hruďák. Ale připadal jsem si takto přioděn trochu jako mimoň. Plus je to další věc k dobíjení a občas třeba odmazat kartu, což vyžaduje určitou důslednost. Kdybyste měl zájem o mnou používanou buď Insta 360 Go2, nebo Insta 360 Ace Pro1 i s ovladačem na řídítka plus náhr. baterii, možno vyzkoušet, někde třeba na Plzeňské :).
Jenda 29. 3. 2025, 19:36
1
1
Venánek: To video https://www.youtube.com/watch?v=84SAfTQRmPw - na čase 1:36 - tohle jsou úplně ty nejvíc ROFL situace co občas zažívám: "vy nestavíte chodcům?" "ale - ale - ale". Ten okamžik kdy protistranu polije pot a v úplném šoku si uvědomí co se stalo a splaskne :D
Dobrý trigger těchto situací je třeba na magistrále: "tady nemáš co dělat" "proč?" "aaa eee uuuu aaaa". Nebo třeba jednou na Nuseláku, když jsem ještě jezdil po chodníkostezce, a nějaký pán se rozhodl nejspíš před svojí slečnou/manželkou naparovat že tam nemám co dělat. Ukázal jsem mu značku a on úplně splaskl.
Nebo třeba na Florenci (https://mapy.cz/turisticka?pid=104007662&newest=1&yaw=1.678&fov=1.133&pitch=0.017&x=14.4383811&y=50.0909904&z=19&ovl=8) na mě jednou zvonil tramvaják a že prý tam nemám co dělat. Pak z něj vylezlo, že:
- viděl značku jednosměrky
- nevšiml si dodatkové tabulky
- přišlo mu naprosto přirozené vjet tramvají do jednosměrky v protisměru, protože si myslí, že pro tramvaj značky neplatí
Btw. poslal jste to na DPP a Policii (s číslem/SPZ autobusu, časem atd.)?
Trochu mě mrzí, že zrušili ten zákaz řízení za nedodržení bočního odstupu. Mohly v Praze přestat existovat autobusy DPP (resp. jim dojít řidiči).
Na druhou stranu nevím, jak moc takové udávání může mít výsledek. Když před pár lety v podstatě zakázali obtěžující marketingové obvolávače, tak jsem je chvíli všechny co mi volali udával na ČTÚ. Ale většinou to skončilo na nějaké podivné kličce - prý podvržené číslo a operátor nechce vydat záznamy když to není trestní řízení ale jen správní/občanskoprávní, nebo že moje číslo měli z legálního zdroje (a neřeknou kterého a úřad to z nich nemůže vyrazit a musí samozřejmě předpokládat nevinu).
Ondra 31. 3. 2025, 09:26
1
@Venánek - teda tohle video (https://www.youtube.com/watch?v=84SAfTQRmPw) je síla, divím se že jste s tím něco nedělal, já bych to poslal na policii a DPP. Tady je jasná chyba řidiče autobusu, který nepřizpůsobil svoji jízdu podmínkám. Místa tam měl na zastavení spoustu. Z toho co tam blekotal je slyšet jak si uvědomuje že to po*ral.
Venánek 31. 3. 2025, 15:29
1
Ondra: Jsem si hlavně odfoukl, že to nestočil doprava.
Ale uznávám, že by bylo správné, to poslat.
Zmiňoval nějaké paragrafy. Četl jsem je, ale nepochopil.
Jako větší zlo vlastně vnímám spíš systém, než jednoho řidiče.
Nevymáhání pravidel ve špičkách v buspruhu od Plzeňské.
Piskvor 2. 4. 2025, 13:14
2
1
@Jenda: To je přesně problém těch doplňkových značek. Lidi nečtou, a pak na mě na Slavné Extra Extra Infrastruktuře, tj. smíšené stezce na Strakonické, ječí "co jezdíš po chodníku?!!!!!" Značka, jaká značka, nezájem, NÁZOR JE VÍC.
(Jinak teda tramvaj skutečně nepodléhá silničnímu dopravnímu značení, jsa drážním vozidlem, a řídí se drážním značením. Ale někde si Vlastníci Názoru stěžovali tak urputně, že bylo třeba přidat zcela irelevantní silniční dopravní značku, jen aby přestali prudit - to je případ třeba Poděbradské, kde tramvaj nesmí po silnici jezdit víc než 40, kdyby teda někdy jela po silnici :D Bohužel z toho tíž Vlastníci Názoru zase získali dojem, že měli pravdu jako vždy, a že tudíž to má být všude.
Na Florenci je ta doplňková "mimo MHD" kvůil případné autobusové náhradní dopravě, ne kvůli tram.)
Jenda 2. 4. 2025, 17:47
4
Piskvor: Já teda vidím v zákoně "vozidlo je motorové vozidlo, nemotorové vozidlo nebo tramvaj" a ve vyhlášce u značky jednosměrky "Značka zakazuje vjezd všem druhům vozidel na jednosměrnou pozemní komunikaci, v níž je provoz veden opačným směrem." Stejně tak bych třeba řekl, že se tramvaj řídí běžným silničním značením "Dej přednost v jízdě!" a nemá na toto speciální drážní značky.
komentář