V Teplicích vzniká bizarní cyklokoridor. Firma navíc popletla jeho značení

Publikováno: 23. června. 2021, 4 min. čtení
Aktualizováno: 24. června. 2021
Úvodní foto: Hynek Hanza
Publikováno: 23. června. 2021, 4 min. čtení
Aktualizováno: 24. června. 2021
Úvodní foto: Hynek Hanza

V Teplicích v těchto dnech vznikají opatření pro přehlednější průjezd cyklistů mezi čtvrtěmi Šanov a Řetenice. Projekt vedený městskými ulicemi Denisova, Rybniční, Čs. dobrovolců či Na Stínadlech (v mapě zde) zahrnuje opatření částečně vedené jako dělená cyklostezka po chodníku a částečně jako cyklopiktokoridor na vozovce. Realizační firma zde nerespektovala projektovou dokumentaci a místo tenkých čar kolem cyklopiktokoridoru realizovala dvakrát tlustší. Zároveň ale již policií prosazované řešení bylo zcela atypické.

Co se v Teplicích stalo?

„Ochraňte cyklisty,“ řekli. „Tak dáme do projektu 2x plnou 0,125 v každém směru,“ odpověděl policista. „0,125 neznám, malujeme je 0,25 jako všude,“ řekli si ve firmě. „Prosím, tam ale měla být čar jen polovička, 0,125 a přerušované,“ pláčou tiše v koutě Technické podmínky 179 ‚Navrhování komunikací pro cyklisty’…. Tak situaci okomentoval Vratislav Filler, člen redakce Městem na kole.

Primátor Teplic Hynek Hanza (ODS) na svém Facebookovém profilu informoval o tom, že práce były pozastaveny a aktuálně probíhají jednání ohledně nápravy této pokažené realizace. V diskusi dále upřesnil, že původně navržené „klasické“ piktokoridory byly ze strany dopravního inspektorátu Policie ČR doplněny o tzv. vytyčovací pruhy koridoru (nikoliv cyklopruhy), ve formě dvojice čar V4. Ty byly následně omylem chybou na straně dodavatele realizovány ve dvojnásobné tloušťce oproti projektové dokumentaci.

Kde je chyba?

V Teplicích tak na požadavek Policie ČR vzniká poměrně raritní řešení v podobě piktokoridorů, které mají být doplněny podélnými souvislými vodícími čarami. Z hlediska práv a povinností se nemělo jednat o cyklistický pruh, i když ho to vzhledově velmi připomíná. O to více matoucí může dopravní značení ve výsledku pro všechny uživatele být.

Ani piktokoridor, ani cyklopruh. Něco mezi

Z hlediska platných předpisů a zavedených standardů by bylo patrně vhodnější vyznačit obyčejný piktokoridor. Případně lze také v podobně zúžených prostorech realizovat i ochranné cyklopruhy bez středové dělící čáry. V takovém případě je obousměrný provoz motorových vozidel realizován prostředním pruhem a cyklopruhy slouží pouze k vzájemnému vyhýbání. Je ovšem otázka, zda by právě toto byla vhodná lokalita pro podobné progresivní řešení známé spíše ze zahraničí, navíc vhodné do míst se spíše slabším automobilovým provozem nebo s vysokou převahou cyklistů, či do míst, kde je podobné přerozdělení prostoru vysoce žádoucí.

Z popisu primátora Teplic ale vyplývá, že progresivní řešení v podobě ochranných cyklopruhů bez středové dělící čáry nebylo ničím záměrem. To dokládá i geneze projektu na úřední desce, kdy je jasně patrné, že idea podélných čar byla k piktokoridorům doplněna až dodatečně při projednávání.

Jak na to v Česku?

V Česku lze vyznačit leccos. Dokonce i docela progresivní řešení. Má to ale své podmínky, kdy podobná řešení zvolit. A především také, jak mají vypadat. Vše lze nalézt v technických podmínkách TP 179 (Navrhování komunikací pro cyklisty).

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

újezďák 25. 6. 2021, 22:06

pěkné dílko :( trošku mi to připomíná " cyklokoridory" v San Diegu a okolí , ty ovšem kdysi vznikly pouhým přejmenováním místních 5-6 stop širokých krajnic , navíc i v rezidenčních oblastech tam mají silnice mezi bílou čárou krajnice na šířku tak o polovinu širší , než lecjaká silnice první třídy na Praze Východ :)

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat