Pražské Karlovo náměstí získává oddělenou cykloobousměrku v Žitné

Publikováno: 16. září. 2021, 3 min. čtení
Aktualizováno: 20. října. 2021
Úvodní foto: Martin Šnobr
Publikováno: 16. září. 2021, 3 min. čtení
Aktualizováno: 20. října. 2021
Úvodní foto: Martin Šnobr

Právě v těchto dnech probíhá velká rekonstrukce křižovatek v okolí Karlova náměstí na Praze 2. Jedná se o dokončení fáze I.b z komplexní rekonstrukce Karlova náměstí (článek o záměru zde). Původně měl k realizaci dojít v roce 2016, vlivem složitého projednávání záměru byla ale realizace odkládána. Rekonstrukce přinese nové průjezdy i pro lidi projíždějící oblastí na kole.

Recenzi nových cyklistických opatření přineseme po jejich dokončení. Pojďme si dopředu shrnout, co je nyní budováno. Během projednávání projektu mezi magistrátem, Prahou 2 a policií byly některé úseky mírně upraveny oproti původní koncepční studii.

Významnou změnou je především budování protisměrného pásu v Žitné ulici. Společně s návaznými cyklopřejezdy zajistí, že se při příjezdu od Myslíkovy/Spálené budou moci lidé na kolech snadno dostat k východní (horní) části náměstí (oblast kolem fakultní polikliniky). Město předpokládá primární cyklistický průjezd náměstím právě po východní straně, která je klidnější a pro přímý průjezd zde není nutné se přeřazovat přes více jízdních pruhů.

Zároveň se povedlo zajistit vyústění cykloobousměrky v Žitné v podobě pásu ve vozovce. Není tak do budoucna zcela zablokován plán na možné vedení průjezdu cyklistů v protisměru Žitnou. Zde ale probíhá stále diskuze mezi Prahou 2 a magistrátem, zda je lepší vedení cyklistů k náměstí Míru ulicí Žitnou (magistrátní cyklogenerel) a nebo Ječnou ulicí (cyklogenerel Prahy 2). Zatím je průjezd nadále možný Ječnou, kde nově přibude piktogramový koridor.

Ke změně oproti koncepční studii došlo především v oblasti před fakultní poliklinikou, kde byl nakonec zachován obousměrný průjezd všech vozidel. V kombinaci se změnou parkování, čímž se rozšíří chodníky u parku, bude nově vozovka o poznání užší a průjezd cyklistů oproti plánům koncepční studie méně komfortní.

Oproti současnosti je ale snaha odvést z východní části náměstí tranzitující dopravu. Dříve málo respektovaný příkaz „průjezd zakázán“ u kostela sv. Ignáce bude nově nahrazen zákazem vjezdu všech vozidel s výjimkou jízdních kol a vozidel integrovaného záchranného systému.

Cyklopruh v Žitné

Mezi další změny lze započítat nový cyklopruh v klesání Žitné, nebo i již dříve realizované přechody pro chodce na křížení s Resslovou. Karlovo náměstí se tak po dlouhém čekání dočká již dříve anoncovaných změn, nakonec s téměř pětiletým zpožděním, které bylo zapříčiněno složitým projednáváním a hledáním patřičných kompromisů.

Recenzi vzniklých cyklistických opatření přineseme po jejich dokončení v průběhu podzimu 2021.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Brahma 16. 9. 2021, 16:08

Ten cyklistický protipruh v pokračování jednosměrné Žitné ulice na Karlově náměstí je príma. Ovšem cyklistická komunikace po východním okraji Karlova náměstí naráží na zvláště strašlivé pražské kostky od kostela Ignác až po Fakultní nemocnici. Kdo nemá horáka, ten raději pojede po západní části mezi auty nebo parkem.

Jiří Motýl 16. 9. 2021, 16:21

Brahma: a to ty kostky na Karláku kdysi dostaly ještě docela kladné hodnocení :D
https://mestemnakole.cz/2018/11/cyklisticka-klasifikace-prazske-dlazby/

Mus 16. 9. 2021, 19:36

A kostky tam zůstanou?
Pořád jsou to ty lepší.

Pražský cyklista 17. 9. 2021, 01:03
7
8

v poměru cena x užitek - další zoufalost v řadě. Doufám že kolem nemocnice to pujde v přidruženým prostoru.
Těch peněz. Bože.

Ondra 17. 9. 2021, 13:27

Ten cyklopruh dolů bude po celé Žitné ? Tedy už od křížení se Sokolskou ?

Martin Šnobr 17. 9. 2021, 22:25

@Ondra – bohužel ne, cyklopruh začne krátce před křižovatkou s Karlovo náměstím, cca v úrovni ulice Příčná.

Ondra 18. 9. 2021, 19:36

@Martin - děkuji za info

Tomáš 18. 9. 2021, 20:37

Na Karlově náměstí přibyly nové cyklopiktokoridory. v Ječné by taky měly přibýt. Přiznám se, že nevím, jak budou fungovat cyklopiktokoridory po novele zákona, kdy budou muset mít auta odstup 1,5 m pri předjíždění...to budou muset jet ve vedlejším pruhu? Nebo jak to je?

David 19. 9. 2021, 02:21

Nevím jak vám, ale mě Ječná připadá jako očistec. Málo místa snad všude. Chvíli stojí auta (a překáží mě), chvíli zase brzdím já je. Obávám se, že na tom piktokoridor nic změnit nemůže. Chodníky, zejména nahoře, nepoužitelné. Třeba do Rumunské jezdím raději po Magistrále z Václaváku. Ten stoupáček před Žitnou sice nic moc, ale jinak je to lepší než Ječná. Apolinář a Bojiště pro ně nic neřeší. Delší trasa, horší povrch, a horší křižování magistrály - na kratším úseku. Protisměrnž cyklopruh v Žitné, pokud by byl v celé délce, by mohl být řešením.

Vratislav Filler 20. 9. 2021, 08:54
1
2

Ječná, když nestojí, je celkem OK. Ona se tam výrazně proměňuje šířka vozovky, nahoře je to podnormové (v jednom místě asi 8,5 metru na 3 pruhy), dole nad Karlákem je naopak prostoru spousta. Takže se tam dají dofrkat cyklopruhy v řazení před křižovatkami, a když to nestojí až nahoru, tak to pro svižný přesun průjezdné je. Očistec je spíš Anglická, kde by to chtělo ty cyklopruhy na předjetí kolon až k Míráku.

Vratislav Filler 20. 9. 2021, 08:55

Sorry, spletl jsem si Žitnou a Ječnou. Pikťáky v Ječné budou na nic. Tam tak jedině jednosměrně legalizovat chodník.

David 20. 9. 2021, 09:11

VF: Chodník? Až na ty mraky lidí nahoře a křižovatky. Tak v 6 ráno samozřejmě v pohodě, ale během dne je za pro mě Ječná hell.

Tomas 21. 9. 2021, 12:57

V Ječné místo není, je přeplněná...dva pruhy jsou plne a ještě auta parkují na chodníku... Ideální je Žitná v protisměru, kdy je o 1 pruh víc než v Ječné. Ale nejdřív musíme na Praze 2 vyměnit složení radnice (koalice ODS-Ano-Top).. To bude nejdřív za rok ve volbách:(

Ondra 22. 9. 2021, 11:59
4
2

Ta Žitná se snad někdy dočká jen dvou pruhů pro auta ne ? Když spodek má už jen dva pruhy. Pak by tam ten pruh mohl krásně nahoru pokračovat.

újezďák 22. 9. 2021, 21:18

Vratislav : Žitná – žádné tramvaje a Ječná – jezdí tramvaje, mnemotechnická pomůcka ze starých dob :)

Piskvor 1. 10. 2021, 18:17

@Ondra: No, upřímně řečeno, ty "tři" pruhy v Žitné jsou spíš dva a čtvrt; zejména nad Smečkami je to taková omalovánka "dva metry každýmu pruhu, a teď se předveďte, jak se sem nacpete tři vedle sebe, tak schválně!"

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Praha 9: Nová cyklostezka podél Granitovy
Praha,

Praha 9: Nová cyklostezka podél Granitovy

15. června. 2024, 2min. čtení4