Složitá křižovatka Budějovické a Vídeňské v Praze 4 je nově přizpůsobená i pro kola

Publikováno: 05. září. 2021, 5 min. čtení
Autor: Martin Šnobr
Publikováno: 05. září. 2021, 5 min. čtení
Autor: Martin Šnobr

Křižovatka Vídeňské, Budějovické, Michelské a Jižní spojky je důležitým dopravním uzlem Prahy 4 i celé jižní části metropole. Tvoří důležitou tepnu pro auta a autobusy, které v tomto úseku „suplují“ plánovanou linku metra D. Ačkoliv je tato složitá světelná křižovatka důležitá i pro cyklistickou dopravu, do letoška zde byla úplně opomenuta. Rekonstrukce, která proběhla během léta 2021, tento stav zlepšila. Přibylo zde několik přejezdů, legalizovaných chodníků a další cyklo-infrastruktury.

Oddělení od aut

Vzhledem k vysoké frekvenci automobilové dopravy byla většina úprav pro cyklistickou dopravu soustředěna na přilehlé chodníky a přechody. Ty mají dostatečnou šířku a nejsou příliš vytížené pěším pohybem.

850 metrů chodníků legalizovaných pro kola

Nejdelší nově legalizovaný chodník vede v trase budoucí cyklostezky A42 Krč (Labuť) – Kačerov. Má 450 metrů a téměř navazuje na cyklotrasu A22 u přejezdu v Krči. Legalizace začíná až za stísněnou zastávkou U Labutě – správně je zde potřeba kolo cca 40 metrů vést. Vylepšení by se celá trasa až po Kačerov mohla dočkat s novou cyklostezkou, která přinese rozšíření a výměnu povrchu. Její výstavba by mohla začít už letos.

Tři sta metrů chodníku bylo pro cyklisty a cyklistky legalizováno na západní straně křižovatky. Nově legalizovaný chodník také téměř navazuje na cyklostezku A22 směr nádraží Krč a Vltava. I přes obnovu semaforů s nájezdy na Jižní spojku (jižní sjezdy) zde nebyl k přechodu přes vjezd do bývalého pivovaru doplněn přejezd.

Tři nová ramena cyklopřejezdů

Oba zmíněné legalizované chodníky ústí do zrekonstruované křižovatky. Zde byly zachovány, rozšířeny, zpřehledněny a zkráceny všechny dosavadní přechody. Ze všech pěti jsou nyní přechody pro pěší a cyklisty. Celá křižovatka se tak dá projet bez jediného sesedání.

Vytvořilo se zde spoustu nových pohodlných návazností pro cyklodopravu, včetně lepšího spojení cyklotras A22 (A212) a A42 (A41). Křižovatku lze překonat bez kontaktu s provozem a semafory jsou nastaveny tak, aby čekaní nebylo příliš dlouhé. Zelenou je krom přechodu přes Budějovickou potřeba vyžadovat zmáčknutím tlačítka.

Sjezdy na Budějovickou

Vychytávkou jsou dva nové sjezdy/nájezdy na Budějovickou ulici, které vedou přímo na legalizované chodníky. Kdo se chce vyhnout rušné Budějovické ulici, může při jízdě směr Budějovická (metro) dojet po legalizovaném chodníku až k ulici V Podzámčí a z ní stoupat nahoru klidnější Hornokrčskou. Druhou alternativou je sjezd na ulici Čerčanská.

Jízda po vozovce

Jízda je nadále povolena i ve vozovce, která má nové povrchy. Na všech čekáních před semafory byla také zřízena nová předsunutá stání pro cyklisty, kterých je zde nově celkem devět.

Z hlediska automobilové dopravy je velkým zlepšením úprava odbočovacích pruhů od Krče směrem na Kačerov. Zde nově dva z nich odbočují doleva (na Jižní spojku a Budějovickou) a pouze jeden zůstal průběžný. To přineslo zvýšení plynulosti provozu a na kole už není třeba se řadit přes dva pruhy doleva.

O slabé místo míň

Realizace zpřístupnila tento složitý dopravní uzel cyklistické dopravě. Na mnohých trasách tak ubylo další „slabé místo“ a to možná přispěje k tomu, že tudy začne jezdit více lidí. Jde o výsledek práce pražského magistrátu (a TSK Praha), který se toto volební období snaží při obnově světelných křižovatek myslet na všechny účastníky provozu – což dříve nebylo samozřejmé.

Důležitou akcí v této oblasti bude také výstavba cyklostezky Kačerov – Krč, která víc jak kilometrem chráněné trasy s kvalitním povrchem naváže na frekventovanou cyklotrasu A22. Jediným nedostatkem v tomto místě tak zůstane absence cyklopřejezdu na jižní křižovatce s rampami Jižní spojky a zhruba 100 metrů chodníku, které stále postrádají legalizaci.

Martin Šnobr

Student architektury se zájmem o urbanismus, udržitelnou dopravu a fungování měst. Členem redakce je od roku 2018.

Komentáře k článku10

Pavel Masek 06. 09. 2021, 11:52

- Kdyz jsem jezdil z Budky po silnici dolu na paterku, tak to na krizovatce bylo fakt maso kvuli autum,strasne provoz. Osobne nenavidim hopsani na chodnik a zpet,ale verim, ze to lidem hodne pomuze. Skoda toho nelegalizovaneho chodniku smer nemocnice k paterce,ten bych onehda vyuzil i ja.
- ta nova znacka na chodniku smer Kacerov je smutna, doted se tam dalo "legalne" jet az k zastavce, resilo se to i na CS

Václav Řehák 07. 09. 2021, 10:57

Je super vidět zlepšení. Ale trochu mě trápí zaplevelení prostoru tou spoustou značek. Proč každý začátek a konec legalizace musí mít svůj samostatný sloupek? Nešlo by to přilepit k existujícím značkám, na sloup semaforu nebo ideálně jen vodorovným značením?

Vratislav Filler 07. 09. 2021, 12:43

Václav Řehák: Značení musí být svislé, sloupky by se ale rozhodně dalo šetřit. Jen jestli by si to pak nějaký policajt nevykládal, že tam někde 3 metry nelze jet a nepokutoval tam, vzor Trojský most... :-/

Jerzy 07. 09. 2021, 13:52

VŘ/VF: Třeba v okolí Vltavské na Praze 7 dávají ty značky stezek klasicky na sloupu nad semaforem, ne někde na extra tyč vpravo jako tady.

Za největší progres pak považuji Strossmayerovo náměstí a tamní značky pěší zóny: https://goo.gl/maps/zGKTso3MRpSKtaj79
Dřívější příšerný stav: https://goo.gl/maps/K8U4HVXDB6d9Ckbj8

Nebo z druhé strany:
https://goo.gl/maps/NQNAXUU9g3QswGZe9
versus: https://goo.gl/maps/fKkEJ8KFjfTwBcpW9

Petr 07. 09. 2021, 16:15

Ad "značka o 3 metry vedle": Už jsem jako řidič auta zažil, kdy řidič vyjíždějící z obytné zóny zprava vyžadoval a očekával přednost, "já jedu zprava". Když jsem oponoval, že vyjíždí z obytné zóny a přednost nemá, tak tvrdil, že značka "škrtnutá obytná zóna" je 2 metry před křižovatkou, ne až v křižovatce, takže do křižovatky už vjíždí z normální ulice a tedy má přednost.

Jiří Motýl 07. 09. 2021, 18:24

Petr: Tady ten bezhraniční právní pozitivismus vyhnaný ad absurdum mi přijde, že zažívá v tomto státě žně.
A nejen na úrovni pár podivínů, co se rvou za své právo jezdit 70 km/h v obci, protože nevěděli, že jsou ve městě, protože u polní cesty nebyla značka začátku obce. Bohužel mi přijde, že podobnému myšlení podléhá i nejeden úřad, a pak to značení podle toho vypadá.

Pavel Masek 07. 09. 2021, 18:47

@motyl
- ja vinim z toho primarne autoskoly, i pres par let dozadu prohrany soud ridice,ktery neznal definici obce, se v motoskole porad uci o znackach. Na druhou stranu ja i me okoli i pres konzultaci u MP se hadame, jestli nektere silnice od parkovist k silnici na periferiich jsou vyezdy z parkoviste nebo z silnice a je tam prednost zprava, pripadne ucelovka k teplarne....

Zbyněk 11. 09. 2021, 23:48

PM: Co je účelovka nebo místní komunikace zjistíte leda tak z pasportu komunikací, který je většinou neveřejný. Takže nezbývá než se zeptat na odboru dopravy.

Pavel Masek 12. 09. 2021, 00:15

@zbynek
- idealni je, kdyz je to hlinena cesta, nicmene to uz bude za chvili i cesta z Pisnice do Hodkovic

Martin P. 17. 09. 2021, 01:20

Pro cestu na Budějovickou je praktičtější vyhnout se spodnímu úseku Hornokrčské, prudké stoupaní a kostky. Dá se velmi příjemně objet Čerčanskou až na její slepý konec zahýbající doleva k ulici Budějovické u zábradlí. Tam přejet kolmo na asfaltovou pěšinu. Není asi legalizovaná a má charakter chodníku, ale přitom je v mapě označena jménem ulice Kunžacká. Pak kousek doleva Rodvinovskou a jste prakticky na vrcholu stoupání Hornokrčské, kde se láme do roviny. Jestli to není legální, bylo by to pro průjezd nahoru velmi žádoucí vyjednat. Ani to není nutné obousměrně, snad leda jako průjezd shora chráněným bezautovým prostorem k metru Kačerov. Ale dost bych si to rozmyslel. Shora použitelné alternativy jsou. Zdola nahoru je to přirozeně zpomalující a chodcům by to nemuselo vadit.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat