Nová úprava bezpečného odstupu při předjíždění lidí na kole vstoupila v účinnost 1. ledna 2022. Minimální vzdálenost mezi motorovým vozidlem a cyklistou má být 1,5 metru. V místech s nejvyšší dovolenou rychlostí do 30 km/h stačí 1 metr.
Dopravními odborníky jasně stanovený standard pro předjíždění řidiči usnadní rozhodování, zda je bezpečné předjížděcí manévr uskutečnit. Cyklista bude mít dostatek prostoru na to, aby se vyhnul překážkám, jako jsou například kanály, výtluky nebo nejrůznější znečištění vozovky, které se nejčastěji vyskytují při pravém okraji vozovky, tedy právě v prostoru jízdy cyklisty, a bude též chráněn před tlakovou vlnou působenou většími vozidly.
Stanovený bezpečný odstup bere v potaz také přirozené vychylování jízdní dráhy jízdního kola způsobené například poryvy větru, nerovností povrchu, frekvencí šlapání či otočením cyklisty, aby sledoval dopravní situaci za sebou.
Cyklistu či cyklistku předjíždíme stejně jako jiné vozidlo. Ve většině případů lze cyklistu předjet při dodržení bezpečného odstupu okamžitě. Vzdálenost 1,5 metru odpovídá zhruba polovině jízdního pruhu. Bezpečné předjíždění na většině silnic tedy znamená alespoň částečné najetí do protisměru nebo do vedlejšího pruhu. Minimální stanovenou vzdálenost je možné pro jistotu překročit a cyklistu předjet úplně v protisměru či úplně vedlejším pruhem.
Pokud se s cyklistou setkáme v místě, kde jej nemůžeme bezpečně předjet, musíme zpomalit, než dojedeme na místo, kde to možné bude. Nelze předjet typicky v okamžiku, kdy v protisměru zrovna jede jiné vozidlo, anebo v zatáčce či před horizontem, za který není vidět. Kam nevidíme, tam nejezdíme. Nepředjíždíme, pokud si nejsme jisti, že předjížděcí manévr stihneme včas dokončit.
Problémem nebudou ani delší úseky označené plnou čárou. Ministerstvo dopravy vydalo vyhlášku, která přejetí plné čáry při předjíždění cyklisty legalizovala. Obdobně je legální předjet cyklistu za svislou dopravní značkou „Zákaz předjíždění“.
Samotný předjížděcí manévr se skládá z těchto kroků: levé zrcátko, levý blinkr, točení volantem doleva, pravé zrcátko, pravý blinkr, točení volantem doprava. V zrcátkách zkontrolujeme, zda právě nejsme předjížděni a následně zda jsme cyklistu již bezpečně předjeli. Používání blinkrů je důležité zejména proto, abychom o cyklistovi informovali řidiče vozidel jedoucích za námi, kteří ho mohou mít v zákrytu.
Jede-li cyklista v cyklopruhu, o předjíždění se nejedná a stačí se jednoduše držet ve svém pruhu. Přesto lze doporučit zvýšenou opatrnost.
Jedeme-li na kole, nezdržujme zbytečně dlouho ty, kteří jedou autem. Když je silnice na bezpečné předjetí moc úzká, zajeďme co nejvíce ke kraji nebo do nejbližší výhybny či vjezdu. Pokud to nestačí a rozměrnější auta bychom zdržovali dlouhé minuty, například velmi pomalou jízdou do kopce, je lepší na vhodném místě úplně zastavit a auta pustit.
Projíždíme-li nepřehlednou zatáčkou, můžeme řidiči za námi ukázat, aby zpomalil, pokud v protisměru něco jede. A naopak pokynout, že nás předjet může – to však jen v případě, že jsme si zcela jisti, tedy pokud nehrozí, že se v protisměru rychle objeví vozidlo z další zatáčky. Vzájemné poděkování blinkry a zamáváním každého potěší.
Na rozdíl od zahraničí u nás cyklisté nesmějí jezdit vedle sebe. To platí i pro větší skupinu cyklistů navzdory tomu, že předjetí skupiny jedoucí po dvojicích je jednodušší. Co dělat s cyklistou, kterého nemůžeme bezpečně předjet, protože jede příliš daleko od kraje? Komunikujme. S větším odstupem za ním krátce informativně zatrubme, aby o nás věděl.
Naopak nikdy agresivně nevytrubujme cyklistu v okamžiku, kdy ho už předjíždíme, aby se nelekl. Neohrožujme ho těsným předjížděním ani stříkáním z ostřikovačů. Pokud se podle našeho názoru cyklista nechová, jak má, netrestejme ho. Od toho je tu policie. Agrese, rozčilování a „vychovávání“ k ničemu dobrému nevede a na silnice nepatří.
Cyklisté jsou účastníky provozu a je třeba s nimi počítat. Stejně jako motoristé nejezdí jen po dálnicích, ani cyklisté nejezdí jen po cyklostezkách. Cyklisté nemají povinnost užít stezky pro chodce a cyklisty. Nově nebudou muset užít ve všech případech ani stezky pro cyklisty. Důvodem neužití stezky může být například nevyhovující trasa, špatný technický stav nebo přeplněnost stezky. Věřme cyklistům, že si v zájmu vlastního bezpečí podle svých schopností a aktuální situace dokážou sami vybrat, kudy pojedou.
Cyklisté a motoristé nejsou zvláštní živočišné druhy. Všichni jsme lidé a většina z nás střídá různé role účastníků silničního provozu. Pár vteřin za zničené životy nestojí. Negativní emoce se brzy uklidní, jakmile lidé zjistí, že se stejně jako v zahraničí žádná dopravní katastrofa nekonala a že zákon přispěje ke kultivaci chování na silnicích. Na bezpečné předjíždění si zvykneme podobně jako na kdysi zavedenou přednost chodců na přechodech. Již v dubnu, kdy změna prošla třetím čtením v Poslanecké sněmovně, ohleduplnost skokově vzrostla. Za to je třeba řidičům poděkovat.
Přeji nám všem hodně šťastných kilometrů bez nehod, ať již za volantem, za řídítky nebo pěšky!
Text původně vyšel jako komentář na Aktuálně.cz
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Pavel Mašek 29. 12. 2021, 19:01
2
Možná ještě dodatek k dobrému článku - aby řidiči byli správného manévru učeni i v autoškolách a následně kontrolováno policií. Bohužel i tam se to často učí špatně, respektive na to není kladen důraz dle mého názoru. Vůz má v době, kdy se nejpřednější bod vozu dotýká pomyslné spojnice vedoucí kolmo mezi účastníky provozu od nejzadnějšího bodu předjížděného cyklisty/vozu (ale i chodce) být už ve vzdálenosti, kterou druhého účastníka bude předjíždět/objíždět, tedy nevzdalovat se do dané vzdálenosti už při samotném předjíždění. To se bohužel děje dnes a denně a není výjimkou, že ve správné vzdálenosti je vlastně řidič vozu až v době, kdy je cyklista či někdo jiný předjet. Stejně tak se vracet zpět do jízdního pruhu.