Jezděme slušně!

Publikováno: 14. května. 2023, 4 min. čtení
Aktualizováno: 17. května. 2023
Úvodní foto: AutoMat
Publikováno: 14. května. 2023, 4 min. čtení
Aktualizováno: 17. května. 2023
Úvodní foto: AutoMat

Člověk jedoucí na kole by měl brát ohled na ostatní, ať to jsou chodci, cyklisté nebo řidiči aut. Rychlá, silová jízda se hodí na prázdnou silnici, ne na zalidněnou cyklostezku.

Obvyklé nešvary se snaží řešit cyklistická etiketa, publikovaná na těchto stránkách již v roce 2013. Text etikety tehdy prošel širokou debatou z řad cyklistické i necyklistické veřejnosti a propojuje základy slušného chování, pravidla silničního provozu i každodenní cyklistickou zkušenost. Letos vydáváme s ilustracemi od Filipa Zatloukala, který je vytvořil pro spolek AutoMat.

Zásady cyklistické etikety

1. Znám předpisy a zásady bezpečné jízdy

Znám pravidla silničního provozu a jiné předpisy, které se mě při jízdě na kole týkají. Znám a přiměřeně ovládám zásady bezpečné jízdy v městském provozu (vyhýbání se dveřní zóně apod.).

2. Nevyjíždím bez fungujících světel, zvonku a brzd

Světla nebo blikačky si beru, i když se chci vrátit za světla, člověk nikdy neví. V sezóně, kdy světla používám, mám zálohu na dojetí. Chodce o své přítomnosti informuji nejlépe zvonkem. Na kole mám dvě fungující brzdy.

3. Chodce míjím ohleduplně, ať jsou kdekoliv

Chodce nesmím vylekat. Před míjením zvolním. Nevidí-li mne, včas zazvoním, aby o mně věděli a případně mohli beze spěchu zareagovat. Zvláštní pozornost věnuji bruslařům, pejskařům, rodičům s kočárky a malým dětem.

4. Nejezdím na červenou

Ani když se domnívám, že je to bezpečné, a už vůbec ne z pohodlnosti. Ze všech dopravních přestupků je tento nejzávažnější a nejkritičtěji vnímaný. Dostanu-li se do pasti způsobené nereagující detekční smyčkou před semafory, dostanu se z ní s maximální opatrností.

5. Snažím se nejezdit po chodníku

Jezdím-li někde po chodníku, hledám způsoby, jak se tomu příště vyhnout. Učím se jezdit v provozu, postupně opouštím chodníky v klidnějších ulicích a jezdím stále víc po vozovce. Kde by má jízda byla pro chodce obtěžující, kolo vedu.

6. Chovám se předvídatelně a ukazuji směr

Jezdím čitelně, tedy tak, aby ostatní poznali, co chci udělat. Nemyškuji, neskáču do pruhu, neskáču mezi vozovkou a chodníkem. Ukazuji odbočování, řazení v pruzích, a pokud možno i změnu pozice pruhu.

7. Předvídám chyby ostatních

Vždy předpokládám, že mě ostatní nezaregistrovali nebo neodhadli mou rychlost. Jedu jen tak rychle, abych mohl zastavit tam, kam dohlédnu. Je lepší stokrát zbytečně brzdit, než se jednou s někým srazit.

8. Neohrožuji sebe ani ostatní

Jezdím tak, abych neohrozil sebe nebo jiné účastníky provozu a pokud možno u toho neporušil dopravní předpisy. Dopustím-li se přestupku, udělám něco pro to, aby se příště neopakoval: najdu si vhodnější trasu, změním způsob jízdy nebo navrhnu úřadům, aby problémové místo upravily.

9. Naschvály neoplácím

Po naschválu se nemstím jeho původci ani nikomu jinému. Ohrozil-li mne někdo z nevědomosti, mohu ho mírně a slušně poučit.

10. Usnadňuji cestu ostatním, pouštím chodce nebo auta

Učím se pouštět chodce na přechodu nebo odbočující auto. Nepřekážím nad míru, když to jde, nechám se předjet. Slušnost k ostatním mi získá uznání u chodců i řidičů.

11. Jsem slušný a dávám dobrý příklad

Když mi někdo pomůže, poděkuji, zamávám mu, nebo se aspoň usměji. Šířím pozitivní náladu a dobré jméno jízdy na kole v městských ulicích.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Tik 14. 5. 2023, 01:53
2
8

"snazim se nejezdit..."

hele, jednou se povedlo, ze jste tu napsali, ze na chodniku se nejezdi. Zrejme to bylo omylem a uz to zase neplati, kdyz se teda "snazime".
Tedy - nejezdim na cervenou, poustim chodce je neco uuuplne jineho nez nejezdim po chodniku. Oh, wait, je to to same. POrad ta sama silnici pravidla.
Ostatne bod 1. znam predpisy tu cervenou a chodniky vylucuje, zejo...

Vratislav Filler 14. 5. 2023, 08:06
8
2

Tik: Těším se, až v Praze nebude jediné auto zaparkované v rozporu s těmi samými předpisy.

Tik 14. 5. 2023, 17:30
3
9

Ale Fillere, "auta to dělají taky" když mluvíme o cyklistech?
To je hodne laciný pokus o odvedené tématu.

Takze co: snažíme se nejezdit po chodnicich nebo je to zakázané, stejně jako jízda na cervenou?
Ano/ne?

Martin07 15. 5. 2023, 08:32
8
3

Osobne me nejvic nastve, kdyz cyklista jede po chodniku. Napriklad na Veletrzni, kde je cyklopruh, casto potkavam lidi co jedou na kole po chodniku. Kdyz jdu s vnukem po chodniku, mame co delat, abychom vcas uskocili. Vidim to v centru Prahy i v Karline.
Formulace "Snazim se nejezdit po chodniku" se mi nelibi. Je to bud ano nebo ne.

David 15. 5. 2023, 09:43
7
1

Nepodepíšu - kvůli "nejezdím na červenou", dokud v Praze budou existovat detekce, které prostě neberou cyklistu.

Navíc tohle je zrovna téma, kde mě dost štvou chodci. Nejen že typická situace na Plzeňské je, že stojím na červené před přechodem k tramvaji nebo Na Radosti u přechodu K Metru - škola, ale všichni chodci přešli na červenou už dávno před tím, než mě semafor zastavil. To je ještě cajk, a vždycky si to vystojím, i když kolikrát člověk zastaví a málem ho sejmou auta za ním, i když už je chvíli červená (ne žlutá).

Víc mi vadí, že i světla která by měla cyklistu detekovat to občas prostě neudělají. Kombinaci těchto světel s noční Prahou a prázdnými ulicemi (= 5 minut čekat v prázdné křižovatce, než přijede auto které mě detekci sepne, nebo mi světla prohodí "sichrcyklus"), protože není potřebný přechod, kde bych si alespoň zmáčkl výzvu pro chodce a nějak se na druhou stranu dostal, to nepřeji ani třídnímu nepříteli.

Nu a proč na Štefánikově směr Újezd v křižovatce s Kartouzskou nemůžu rovně spolu s tramvají? Chápu že (zejména auta) odbočující vlevo do Kartouzské to mají jako kolizní směr s tramvají, nebo že (opět) auta by se mohla přetlačovat před zastávkou s tramvají na tramvajovém pásu "kdo tam bude dřív", ale když stojíte, potřebujete jet rovně, vlevo už souběžně jede tramvaj, vpravo jdou souběžně chodci, a vy musíte stát aby za chvilku problikla krátká zelená, při které pak má pomalejší člověk co dělat, aby vyklidil křižovatku? Vysvětluji si to tím, že se na cyklisty při původním návrhu SSZ pozapomnělo, protože tohle by snad schválně nikdo neudělal... Jinak by tam byly všechny návěsti, které jsou potřeba, a pro cyklisty vyhrazený pruh. Vždyť se to tam nedávno stavebně upravovalo a cyklistů tam je - jako psů. Proč bych tam měl zbytečně stát, abych pak všechny zdržoval? Kvůli demenci projektanta? Protože na kole se jezdí do lesa a slušní lidi ve městě jezdí tramvají?

Děkuji pěkně.

David 15. 5. 2023, 09:44

... V zemi, kde zítra znamená včera ...

Kuba 15. 5. 2023, 12:37
4
5

To je zas diskuse. Lidi na kolech na chodniku nejsou idealni (podle toho, o jakej chodnik jde, v rade pripadu nicemu nevadej, obcas je to citelnej problem), ale nejsou pricina problemu, jen jeho symptom. Vyreste pricinu, tedy ze neexistuje dostatecne pouzitelna alternativa, a problem zmizi... Vykaslete se na pricinu a reste problem represi symptomu, bude to jen horsi...

Jenda 15. 5. 2023, 20:36
4
1

To s těmi semafory se mi taky nějak nezdá. Kdyby to bylo skutečně tak závažně vnímané, tak bych čekal, že se nebudou stavět semafory, které pro cyklisty absolutně nedávají smysl (příklad: Argentinská), nebo již zmíněné trvalé červené s detekční smyčkou nereagující na cyklisty. (memorandum je staré 10 let, od té doby se přesně těchto věcí spousta postavila)

Ještě bych měl připomínku k 2, zvonek se mi moc neosvědčil, a 5, který je psaný jako kdyby lidi jezdili po chodníku z obavy o bezpečnost. Já jezdím po chodníku buď kousek na začátku a konci cesty (typicky abych se dostal z Na Veselí na magistrálu, nebo když jedu doprostřed nějakého paneláku ke kterému vede jen chodník -- jasně, mám vést, samozřejmě; zejména když okolo mě jezdí po tom chodníku auta tak to vypadá fakt komicky :) nebo abych uvolnil zácpu za sebou, když mě nejde předjet (například v Trojské nahoře pro uhnutí tramvaji). Případně by mě zajímalo, jestli fakt mám preferovat jezdit přes most Barikádníků směrem nahoru po silnici kvůli tomu, že se nedá mimo chodník dostat k matfyzu (z cyklostezky jsou tam svodidla).

Silniční pirát, co.

Zdeněk Novák 7 16. 5. 2023, 22:20

@Jenda: Most Barikádníků má legalizované chodníky na obou stranách. Takže jste menší pirát než si myslíte. Sry.

Jenda 17. 5. 2023, 00:22

Zdeněk Novák 7: Samozřejmě že kdyby tam chodníky legalizované nebyly, tak tam nepojedu vůbec. Mluvím o tom, když chci pokračovat do Kobylis (nebo když jsem ještě studoval) -- to se potřebuju nějak dostat do areálu MFF UK, a to jinak než kousek po chodníku nejde.

https://mapy.cz/turisticka?mereni-vzdalenosti&rm=9h2uJxYE2jSLJTSnKrPxVcQxTH&x=14.4468366&y=50.1145151&z=19&base=ophoto

Tonda 18. 5. 2023, 14:00
1
1

Pokud cyklista jede po chodníku, tak je to pouze důsledek chybějící nebo vadné infrastruktury a ten cyklista za to v podstatě nemůže. Dokud bude infrastruktura v Praze vypadat jak vypadá, je "Snažím se nejezdit po chodníku" adekvátní formulace.

Luděk 18. 5. 2023, 14:23

(trochu si rýpnu) Ale kdybych tahle pravidla na kole dodržoval, tak v Praze potom nebudu rychlejší než IAD ;)

Ale vážněji, osvěty je stále potřeba, já mám v Praze na kole nejvíce nebezpečných situací bohužel ne s autama, ale s jinými cyklisty... Zrovna včera, nejdřív mi dotyčný vyjel z vedlejší, aniž by mi dal přednost, druhé jeho prasení bylo, když se na chvíli ucpala ulice autama (je zklidněná, takže úzká, takže řidiči se museli dohodnout, jak kdo pojede, aby se vešli), tak to objel po (dost nepřehledném) chodníku; já jsem počkal s autama a za chvíli cyklistu zase dojel (měl jsem za sebou jenom 30 km, takže akorát rozježděný), pak přišla ještě jeho třetí prasárna, při odbočování v uličkách neodhadl svou rychlost a vyhodilo ho to až do protisměru.

Abych to shrnul, zatím jsem rád, že po Praze jezdí na kole vcelku málo lidí, takže pro mě je to město pro jízdu na kole zaslíbené ;)

David 19. 5. 2023, 08:52

Souhlasím s tím, že "chodníčkaření" a oddělená infrastruktura se v Praze neumí udělat pořádně, protože to chce systematicky vracet cyklisty do vozovky před křižovatkami tak aby neztráceli přednost. Do té doby bude oddělená infrastruktura odrazovat nejen ty, kdo se neradi proplétají mezi pomalejšími cyklisty (případně i chodci na společných stezkách), ale vem koncem i všechny ostatní, protože zastavovat a dávat přednost na každém křížení s vedlejší, které bych "na hlavní ve vozovce" nemusel řešit - to není podpora rozvoje bezmotorové dopravy, ale deratizace cyklistů z vozovky.

Pár plechů na stávající chodníky nic neřeší. A dokud to bude všude dopadat jako některé úseky Podolské, tak díky bohu alespoň za ty pruhy ve vozovce.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat