Zimní čas je tu: Zkontrolujte osvětlení kola

Publikováno: 10. listopadu. 2023, 4 min. čtení
Aktualizováno: 10. listopadu. 2024
Úvodní foto: Jan Hromádko
Publikováno: 10. listopadu. 2023, 4 min. čtení
Aktualizováno: 10. listopadu. 2024
Úvodní foto: Jan Hromádko

Se změnou času na zimní již dostihne potřeba kvalitního osvětlení kola téměř každého. Tma přichází mnohem dříve a je tak vhodné se soustředit na kvalitní osvětlení kola mnohem více než v létě. Na to reaguje i třeba městská policie v Praze, která již poosmé spustila svou preventivní akci „Nejezdi jak netopejr.“

Jak na osvětlení?

Základní osvětlení kola je vhodné mít vyřešené, i když si myslíte, že vás v noci na kolo nikdo nedostane. Můžete se zdržet, a zvlášť na podzim nebo v zimě se šeru nebo tmě rozhodně nevyhnete. Základem je vidět a být viděn! Vaše kolo by rozhodně mělo mít povinnou výbavu odrazkami, za snížené viditelnosti pak i přední bílý světlomet a zadní červený světlomet. Některé odrazky můžete nahradit i obdobnými reflexními prvky třeba na oblečení, blatnících nebo plášti kola (více viz infobox).

V ulicích s dobrým veřejným osvětlením si vystačíme jen s blikačkou vepředu i vzadu. V uličkách s osvětlením pochybné kvality, či v parcích, se ale hodí světlomet, byť jej nemusíte mít trvale zapnutý. Přední světlo je důležitější než zadní. Zezadu vás v nejhorší nouzi ochrání odrazky, směrem dopředu se ale často dostanete do situace, kdy vás ostatní mohou vidět jen díky aktivnímu světlometu.

Vyhláška na téma osvětlení kola

Jízdní kolo musí:

  • být vybaveno zadní odrazkou červené barvy, která může být kombinována se zadní svítilnou vyzařující světlo červené barvy nebo nahrazena odrazovými materiály obdobných vlastností, které mohou být umístěny i na oděvu či obuvi cyklisty; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 40 mm, odrazka musí být pevně umístěna v podélné střední rovině jízdního kola nebo po levé straně co nejblíže k ní ve výšce 250 – 900 mm nad rovinou vozovky; činná plocha odrazky musí být kolmá k rovině vozovky v toleranci +/- 15 st. a kolmá k podélné střední rovině jízdního kola s tolerancí +/- 5 st., činná plocha odrazky musí být viditelná v úhlu +/- 30 st. v horizontálním a +/- 15 st. ve vertikálním směru,
  • být vybaveno přední odrazkou bílé barvy, tato odrazka může být nahrazena odrazovými materiály obdobných vlastností, které mohou být umístěny i na oděvu či obuvi cyklisty; odrazka musí být umístěna v podélné střední rovině nad povrchem pneumatiky předního kola u stojícího kola; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 40 mm, činná plocha odrazky musí být kolmá k rovině vozovky s tolerancí +/- 15 st. a kolmá k podélné střední rovině jízdního kola s tolerancí +/- 5 st., činná plocha odrazky musí být viditelná v úhlu +/- 30 st. v horizontálním a +/- 15 st. ve vertikálním směru,
  • být vybaveno odrazkami oranžové barvy na obou stranách pedálů, které mohou být nahrazeny odrazovými materiály obdobných vlastností umístěnými na obuvi cyklisty nebo v její blízkosti a
  • mít na paprscích předního nebo zadního kola nebo obou kol nejméně jednu boční odrazku oranžové barvy na každé straně kola, které mohou být nahrazeny odrazovými materiály umístěnými na bocích kola nebo na bocích plášťů pneumatik nebo na koncích blatníků nebo bočních částech oděvu cyklisty; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 20 mm.

Jízdní kola pro jízdu za snížené viditelnosti musí být dále vybavena:

  • světlometem svítícím dopředu bílým světlem, který musí být seřízen a upraven trvale tak, aby referenční osa světelného toku protínala rovinu vozovky ve vzdálenosti nejdále 20 m od světlometu a aby se toto seřízení nemohlo samovolně nebo neúmyslným zásahem cyklisty měnit; je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může být světlomet nahrazen svítilnou vyzařující světlo bílé barvy s přerušovaným světlem,
  • zadní svítilnou vyzařující světlo červené barvy, která může být kombinována se zadní odrazkou červené barvy podle odstavce 1 písm. e) nebo která může být nahrazena svítilnou s přerušovaným světlem červené barvy; zadní svítilnou vyzařující světlo červené barvy, která musí být pevně umístěna v podélné střední rovině jízdního kola nebo po levé straně co nejblíže k ní ve výšce 250 – 900 mm nad rovinou vozovky; činná plocha odrazky musí být kolmá k rovině vozovky v toleranci +/- 15 st. a kolmá k podélné střední rovině jízdního kola s tolerancí +/- 5 st. a
  • zdrojem elektrického proudu; jde-li o zdroj se zásobou energie, musí svou kapacitou zajistit svítivost světel podle písmen a) a b) po dobu nejméně 1,5 hodiny bez přerušení.

(Zdroj: Vyhláška č. 153/2023 Sb.)

Na městské kolo doporučujeme pořídit trvalé indukční blikačky (např. Reelight), které svítí stále. Vhodná můžou být i světla napájená dynamem v náboji kola. Větší investice se vrátí v nulové starosti o baterie, či sundávání a nandávaní blikaček. I tak je vhodné mít nějakou zálohu v případě poruchy hlavních světel. Tou mohou být třeba jednoduché blikačky. Blikačky vhodně doplní solidní světlomet a poslouží jako záložní světlo, které snadno lze vozit s sebou v batohu. Nepoužívejte čelovky, oslňují. Také pozor při výběru předního světla – vybírejte typy, které směřují proud světla směrem k vozovce a nad nezbytnou míru neoslňuji protijedoucí jezdce a jezdkyně.

Nad rámec běžného vybavení existují reflexní vesty, blikající reflexní pásky a podobně. Jakkoliv je žádoucí, abyste byli vidět, maximalizací reflexních prvků zastiňujete ostatní cyklisty a chodce, a proto jejich aplikace dává smysl jen, jezdíte-li za špatného počasí a viditelnosti po rušných silnicích, kde většina řidičů s cyklisty nepočítá.

Nejezdi jak netopejr

Letos již poosmé se městská policie v Praze soustředí na osvětlení jízdních kol. První část již proběhla v minulém týdnu, akce ale pokračuje. V pondělí a ve čtvrtek v podvečer připravuje stánek u populárních pražských cyklostezek, kde bude především edukovat, včetně nabídnutí nezbytných reflexních prvků a blikaček zdarma. Pokuty v rámci této akce nerozdává, pokud máte pocit, že je vaše kolo nedostatečně vybaveno, nebojte se u stánku zastavit a stav osvětlení kola vylepšit.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, 2015-2025 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

MaT 7. 11. 2023, 21:10
2
1

No možná by se měšťáci mohli usadit nejen u populárních pražských cyklostezek, ale i u populárních pražských chodníků. Třeba ty na Vinohradské. Tam by určitě nějaké netopejry ulovili taky a když už by byli v tom, mohli by jim i vysvětlit, že se po chodnících nejezdí... :-)

Ale je fakt, že zrovna dneska jsem měl asi nějaké štěstí, protože když jsem zrovna po té Vinohradské jel domů, tak většina cyklistů (a většinou to byli kurýři), dokonce svítila... Tak nevím, možná na ně ta akce měla nějaký efekt...

Jiří Kadlec 8. 11. 2023, 10:25

S blikačkami pozor - nezapomenout blikačku vypnout ráno po dojezdu do cíle, aby se během dne nevybila. Už se mi to párkrát stalo a pak jsem měl problém. A doporučuju sebou vozit i záložní blikačku nebo náhradní baterky, může se hodit v případě nečekaného výpadku nebo vybití.

Jenda 9. 11. 2023, 00:07

Překvapuje mě, že jsem ještě neviděl světlo s otřesovým čidlem (aktivace za jízdy, vypnulo by se třeba po 3 minutách, mechanické otřesové čidlo (závažíčko na vodivé pružince) má nulovou klidovou spotřebu) a fotodiodou (aktivace jen za tmy).

Zbyněk 9. 11. 2023, 15:03

Nejsou na podobnem principu zadni blikacky, co zintenzivni sviceni pri brzdeni?

Goldi 11. 11. 2023, 19:52

Tato nejspis velmi bezna potreba mestskeho cyklisty je presne tak, jak to popisujete, obslouzena lepsim dynamo svetlem. S bateriovym napajenim to asi moc lidi nechce, kdyz je to sice existujici, ale velmi niche produkt (vya pro).

Piskvor 15. 11. 2023, 03:35

@Jenda: Zrovna minulý měsíc jsem jedno takové viděl (bliká při jízdě, intenzivnější světlo při brzdění, a dvě minuty po zastavení se vypne) - ale je to nějaká čínská značka, v české obchodní síti nic takového nevídám.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Jezděme slušně!
Předpisy a etiketa,

Jezděme slušně!

14. května. 2023, 4min. čtení13
Kindl: Jak předjet cyklistu?
Předpisy a etiketa,

Kindl: Jak předjet cyklistu?

29. prosince. 2021, 6min. čtení1
Takto na kole ne!
Předpisy a etiketa,

Takto na kole ne!

07. března. 2019, min. čtení59