Se změnou času na zimní již dostihne potřeba kvalitního osvětlení kola téměř každého. Tma přichází mnohem dříve a je tak vhodné se soustředit na kvalitní osvětlení kola mnohem více než v létě. Na to reaguje i třeba městská policie v Praze, která již poosmé spustila svou preventivní akci „Nejezdi jak netopejr.“
Základní osvětlení kola je vhodné mít vyřešené, i když si myslíte, že vás v noci na kolo nikdo nedostane. Můžete se zdržet, a zvlášť na podzim nebo v zimě se šeru nebo tmě rozhodně nevyhnete. Základem je vidět a být viděn! Vaše kolo by rozhodně mělo mít povinnou výbavu odrazkami, za snížené viditelnosti pak i přední bílý světlomet a zadní červený světlomet. Některé odrazky můžete nahradit i obdobnými reflexními prvky třeba na oblečení, blatnících nebo plášti kola (více viz infobox).
V ulicích s dobrým veřejným osvětlením si vystačíme jen s blikačkou vepředu i vzadu. V uličkách s osvětlením pochybné kvality, či v parcích, se ale hodí světlomet, byť jej nemusíte mít trvale zapnutý. Přední světlo je důležitější než zadní. Zezadu vás v nejhorší nouzi ochrání odrazky, směrem dopředu se ale často dostanete do situace, kdy vás ostatní mohou vidět jen díky aktivnímu světlometu.
Jízdní kolo musí:
Jízdní kola pro jízdu za snížené viditelnosti musí být dále vybavena:
(Zdroj: Vyhláška č. 153/2023 Sb.)
Na městské kolo doporučujeme pořídit trvalé indukční blikačky (např. Reelight), které svítí stále. Vhodná můžou být i světla napájená dynamem v náboji kola. Větší investice se vrátí v nulové starosti o baterie, či sundávání a nandávaní blikaček. I tak je vhodné mít nějakou zálohu v případě poruchy hlavních světel. Tou mohou být třeba jednoduché blikačky. Blikačky vhodně doplní solidní světlomet a poslouží jako záložní světlo, které snadno lze vozit s sebou v batohu. Nepoužívejte čelovky, oslňují. Také pozor při výběru předního světla – vybírejte typy, které směřují proud světla směrem k vozovce a nad nezbytnou míru neoslňuji protijedoucí jezdce a jezdkyně.
Nad rámec běžného vybavení existují reflexní vesty, blikající reflexní pásky a podobně. Jakkoliv je žádoucí, abyste byli vidět, maximalizací reflexních prvků zastiňujete ostatní cyklisty a chodce, a proto jejich aplikace dává smysl jen, jezdíte-li za špatného počasí a viditelnosti po rušných silnicích, kde většina řidičů s cyklisty nepočítá.
Letos již poosmé se městská policie v Praze soustředí na osvětlení jízdních kol. První část již proběhla v minulém týdnu, akce ale pokračuje. V pondělí a ve čtvrtek v podvečer připravuje stánek u populárních pražských cyklostezek, kde bude především edukovat, včetně nabídnutí nezbytných reflexních prvků a blikaček zdarma. Pokuty v rámci této akce nerozdává, pokud máte pocit, že je vaše kolo nedostatečně vybaveno, nebojte se u stánku zastavit a stav osvětlení kola vylepšit.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
MaT 7. 11. 2023, 21:10
2
1
No možná by se měšťáci mohli usadit nejen u populárních pražských cyklostezek, ale i u populárních pražských chodníků. Třeba ty na Vinohradské. Tam by určitě nějaké netopejry ulovili taky a když už by byli v tom, mohli by jim i vysvětlit, že se po chodnících nejezdí... :-)
Ale je fakt, že zrovna dneska jsem měl asi nějaké štěstí, protože když jsem zrovna po té Vinohradské jel domů, tak většina cyklistů (a většinou to byli kurýři), dokonce svítila... Tak nevím, možná na ně ta akce měla nějaký efekt...
Jiří Kadlec 8. 11. 2023, 10:25
1
S blikačkami pozor - nezapomenout blikačku vypnout ráno po dojezdu do cíle, aby se během dne nevybila. Už se mi to párkrát stalo a pak jsem měl problém. A doporučuju sebou vozit i záložní blikačku nebo náhradní baterky, může se hodit v případě nečekaného výpadku nebo vybití.
Jenda 9. 11. 2023, 00:07
Překvapuje mě, že jsem ještě neviděl světlo s otřesovým čidlem (aktivace za jízdy, vypnulo by se třeba po 3 minutách, mechanické otřesové čidlo (závažíčko na vodivé pružince) má nulovou klidovou spotřebu) a fotodiodou (aktivace jen za tmy).
Zbyněk 9. 11. 2023, 15:03
Nejsou na podobnem principu zadni blikacky, co zintenzivni sviceni pri brzdeni?
Goldi 11. 11. 2023, 19:52
Tato nejspis velmi bezna potreba mestskeho cyklisty je presne tak, jak to popisujete, obslouzena lepsim dynamo svetlem. S bateriovym napajenim to asi moc lidi nechce, kdyz je to sice existujici, ale velmi niche produkt (vya pro).
Piskvor 15. 11. 2023, 03:35
@Jenda: Zrovna minulý měsíc jsem jedno takové viděl (bliká při jízdě, intenzivnější světlo při brzdění, a dvě minuty po zastavení se vypne) - ale je to nějaká čínská značka, v české obchodní síti nic takového nevídám.